Microdosen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Microdosen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:28

Dat onderzoek over hartproblemen kan ik niet zo snel vinden.. heb je daar een link van?

Er zijn meer dingen (officiele medicijnen) waarvan aangetoond is dat het voor problemen kan zorgen, en daar wegen dan de voordelen op tegen de nadelen (hoewel....).
En 'verdovende middelen' is een beetje een verzamelnaam toch? Ik lees dat caffeine en nicotine daar bijvoorbeeld ook onder vallen...

@Suliko: ik ben wel heel benieuwd naar je verhaal :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:38

De meeste zelfrespecterende klinieken hebben ook de risicos naast de positieve effecten op hun websites, maar ik geef je een gerichte link van Harvard voor deze specifieke mogenlijke bijwerking.
https://blog.petrieflom.law.harvard.edu ... crodosing/

Ik denk ook dat het ontzettend belangrijk is om niet „hoera“ sites te volgen die alleen maar positief zijn. Niets is alleen maar positief, dat bestaat domweg niet.
Het werkt op je serotonine receptor dus je kunt ook het ongekeerde bereiken waarbij je juist angstig of neerslachtig wordt. Net als bij „gewone“ medicijnen dus eigenlijk. Ook die zijn absoluut niet geschikt voor iedereen.

Gewoon een beetje experimenteren met je gezonde verstand staat er voor mij volledig los van hoor.

Ik vind het enkel niet tof dat de jubel influencers mogenlijk mensen bereiken die er psychisch slecht aan toe zijn en dan zonder programma maar wat gaan doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:44

Ik heb deze site in de afgelopen 4 jaar al een paar keer bezocht en ook weer afgesloten. Ik wil het eigenlijk wel proberen maar kan me er nog niet toe zetten.

Zij werken ook met begeleiders, wat me wel erg verstandig lijkt.

https://microdosing.nl/microdosing-bege ... n-netwerk/

Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen ermee, wellicht dat dat me over de streep trekt om het zelf te proberen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 09:45

Ja, dat je naast je Vitakruid-suppies ook even je microdose neemt voordat je op je Urban Arrow stapt en de kids uit school haalt.

Maar ja, ben nu wel geinfluenced.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:52

Ik vind de risico’s wel meevallen die het artikel benoemt Sizzle. Ze hebben het daar over vele maanden tot jaren achter elkaar microdosen zonder pauze, wat mogelijk risico’s geeft. Dat is doorgaans absoluut niet het idee van microdosen, dat je doe je max enkele weken met een pauze ertussen. Het artikel zegt ook dat het verstandig is om na 4 weken microdosen een pauze in te lassen.
Daarnaast maken ze de vergelijking van 3.6 mdma tabletten per week naar psychedelica, omdat ze geen gegevens hebben over het daadwerkelijke effect van psychedelica maar er vergelijkbare risicovolle bindingen worden gemaakt, maar 3.6 tablet mdma in een week is heel erg veel en absoluut geen dosering die je gebruikt als je het zou microdosen.
Ik denk dat er een hoop medicijnen zijn die mensen dagelijks moeten slikken met dezelfde of grotere risico’s en als je microdoseert zoals het bedoelt is (1-3 weken en dan stoppen en pas na een tijd eventueel weer doen) de risico’s minimaal zijn.

Ik ben het met je eens dat men niet alleen maar positief moet zijn en het als een soort quickfix brengen voor je psychische problemen. Ondanks dat ik er niet veel effect van verwacht, doe ik het bewust niet tijdens belangrijke studieweken, want je weet maar nooit. Juiste informatie verstrekken is altijd belangrijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:55

Ik ken het niet van influencers en ik weet niet wie Nina is, maar ik neem aan dat ondertussen een soort van bekend zou moeten zijn dat influencers ook maar mensen zijn, waarvan sommigen wel degelijk weten wat ze doen, en andere niet. Bij alles is informatie denk gewoon belangrijk, en het is beter om erover te praten dan om dingen stiekem te gaan doen. Wat dat betreft is het wellicht juist goed dat het ter sprake komt?

En misschien gaan 'officiele' hulpverleners ook wel meer kijken naar microdosing, ipv bv een sloot ritalin voor te schrijven.. wie weet.. :) Ik zou niet weten wat beter voor je is... een natuurproduct klinkt vriendelijker voor mij, maar dat kan puur suggestief zijn ..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:01

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door ynskek op 25-07-23 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 10:05

Cer schreef:
Ik ken het niet van influencers en ik weet niet wie Nina is, maar ik neem aan dat ondertussen een soort van bekend zou moeten zijn dat influencers ook maar mensen zijn, waarvan sommigen wel degelijk weten wat ze doen, en andere niet.

Nooit geweten dat het mensen zijn. Thanks.

Niet het punt dat ik wilde maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:54

Ja al mijn matties werken in de hulpverlening, en daar worden deze onderzoeken al jaren aangehaald. Ook met MDMA meen ik mij te herinneren. Een vriendin van mij heeft zelfs op een depressiepoli gewerkt waar ze dit experimenteel toepassen. We hebben het alleen nooit echt specifiek over die behandelmethode gehad, behalve dat vriendin er superpositief over was dat deze kliniek dit toepaste (Breitner in den Haag als 't goed is). Ik meen dus dat die behandeling met MDMA was.

De trend is ook al wel even bezig. Andere kennis (volg ik al jaren alleen nog op insta) van mij is personal trainer, dus ook zo'n health freak ik ken haar uit een eetstoorniskliniek en die is ook van de microdose-hippie evangelie. Zij doet het wel met iets psychedelisch en raadt het klanten ook aan, want ik zag ooit een testimonial van iemand die zei dat ze n.a.v. de coaching daar op over was gegaan (naar tevredenheid).

Ik zou het eerlijk gezegd best graag eens willen proberen, ik ken alleen maar positieve verhalen.
Weet alleen niet zo goed hoe en wat in de praktijk :') :+ . In mijn omgeving heerst hier dus ook echt 0,000 taboe op (aangezien het ook klinisch wordt toegpast) en het verbaast me zelfs een beetje dat het voor sommige toch een ding is :P .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:18

Urbanus schreef:

Mijn bericht sloeg ook helemaal niet op jouw bericht, geen idee waarom je dat zo oppakt. Ik reageerde op het bericht van Sizzle die het over 'jubel influencers' heeft..
maar fijn dat we weer op dit punt zijn +:)+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 11:27

Ja ik las het een hele tijd geleden op Vice. Een kennis van mijn oma heeft voor zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog LSD gebruikt bij een psychiater. Hij vertelt erover in dit artikel (betaalmuur) https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... s~b520c2b0 maar het was wel een aardig controversieel iets.

Cer schreef:
Urbanus schreef:

Mijn bericht sloeg ook helemaal niet op jouw bericht, geen idee waarom je dat zo oppakt. Ik reageerde op het bericht van Sizzle die het over 'jubel influencers' heeft..
maar fijn dat we weer op dit punt zijn +:)+

Yes my bad, ik zal je gewoon op foei laten.

https://www.vice.com/en/topic/microdosing Heel veel artikelen over microdosing.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:28

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-07-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:36

fleurtjeuh schreef:
Ik zag de topictitel en dacht dat hem om microdosing ging van hormonen
Sommige non-binairy doen dat namelijk om meer de andere kant tot uiting te laten komen lichamelijk, zonder echt in transitie te gaan.

Anyways, dat was t dus niet :P
Vind het wel interessant, heb wel eens gelezen over therapie met 'ondersteuning' van mdma, maar heb niet meer gelezen wat er uit t onderzoek was gekomen.

Ik dacht dat het ging om kleine doosjes }:0 _O-

Lang leve dyslexie :Y)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:52

Ik lees even mee. Het triggerde mij ook nl.
Nog geen ervaring, wel neem ik regelmatig passieflora en dat werkt uitstekend om scherpe randjes qua stress en angst aan te pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:56

Sulico, ik probeerde ook niet te beweren dat het gevaarlijk is hoor. Roken is heel veel gevaarlijker.

Ik vind enkel dat al men iets aanraad voor mentale of fysieke gezondheid ook altijd alle kanten open moeten liggen zodat je ook kunt inschatten of iets misschien voor jou niet werkt.
Als je gewoon in „normale“ toestand bent dan zul je het zelf ook wel merken. Net als met canabis. De effecten kunnen echt van alles zijn van doodmoe worden of juist lacherig.

Kwa jubel influencers: Ik zag bijv. een verkoop website waar deze zin stond en daarna een hele lijst aan onrealistisch positieve effecten
„Micro-dosering van psilocybine truffels wordt gebruikt als middel om creativiteit en prestaties te verbeteren! Angsten verdwijnen als sneeuw voor de zon en een gevoel van diepe innerlijke rust treedt in.“

Dat is gewoon pure misleiding. Als een verkoper zichzelf serieus neemt dan meldt deze ook de mogenlijke downsides.

Als je al flink of angstig depressief bent en je wordt van je microdosis nog neerslachtiger of angstiger terwijl niemand je verteld heeft dat dit kan gebeuren (immers is het volgens sommige sites goed voor alles) dan is de kans realistisch dat die micro dan een maxi of lange termijn wordt.

Idem met mensen die zo in de problemen zitten dat ze zich niet meer normaal willen voelen.

Dat sommige artsen helaas lukraak medicijnen voorschrijven is een ander (groot!) probleem, dat staat er voor mij los van.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:09

Sizzle schreef:
Sulico, ik probeerde ook niet te beweren dat het gevaarlijk is hoor. Roken is heel veel gevaarlijker.

Ik vind enkel dat al men iets aanraad voor mentale of fysieke gezondheid ook altijd alle kanten open moeten liggen zodat je ook kunt inschatten of iets misschien voor jou niet werkt.
Als je gewoon in „normale“ toestand bent dan zul je het zelf ook wel merken. Net als met canabis. De effecten kunnen echt van alles zijn van doodmoe worden of juist lacherig.

Kwa jubel influencers: Ik zag bijv. een verkoop website waar deze zin stond en daarna een hele lijst aan onrealistisch positieve effecten
„Micro-dosering van psilocybine truffels wordt gebruikt als middel om creativiteit en prestaties te verbeteren! Angsten verdwijnen als sneeuw voor de zon en een gevoel van diepe innerlijke rust treedt in.“

Dat is gewoon pure misleiding. Als een verkoper zichzelf serieus neemt dan meldt deze ook de mogenlijke downsides.

Als je al flink of angstig depressief bent en je wordt van je microdosis nog neerslachtiger of angstiger terwijl niemand je verteld heeft dat dit kan gebeuren (immers is het volgens sommige sites goed voor alles) dan is de kans realistisch dat die micro dan een maxi of lange termijn wordt.

Idem met mensen die zo in de problemen zitten dat ze zich niet meer normaal willen voelen.

Dat sommige artsen helaas lukraak medicijnen voorschrijven is een ander (groot!) probleem, dat staat er voor mij los van.

Wel mee eens! Zo vind ik de zin die hier eerder werd genoemd “je moet er wel open in gaan met een open houding naar alles wat op je pad komt” altijd wel lastig, want dat maakt mij gelijk een beetje huiverig van oh wanneer sta ik er niet open in dan, en gaat het dan fout? Ik zou mezelf over het algemeen best stabiel durven noemen en sta enorm open voor ontwikkeling, ook van dingen die ik lastig vind in het leven. Maar ik heb 1 specifieke angst voor iets. Heeft niet echt effect op m’n dagelijkse leven omdat het niet perse iets groots is. Dus ik sta open voor veel “levenslessen” maar niet echt voor een exposure van die specifieke angst. Maar zou dat dan bijv. precies hetgeen kunnen zijn wat dan uitvergroot kunnen worden?

Daar zou ik dan wel bang voor zijn; maar het feit dat ik daar nu al over nadenk wat als daar iets mee gebeurt, dat is dan al een beetje de roze olifant waarvan mensen zeggen ja je moet er wel open in staan. Het voelt ook een beetje als een voorwaarde voor een goede ervaring en dat vind ik wel een lastige; want wanneer voldoe je daar dan aan. Ik zou er open in gaan in die zin dat ik geen hele specifieke ervaringen zou verwachten oid, maar iedereen heeft toch wel bepaalde angsten of dingen die hij/zij niet fijn vindt? Neem bijv. al een angst voor spinnen die niet perse je leven beheerst maar die wel oprecht kan bestaan. In sommige gevallen is het juist goed als je ermee geconfronteerd wordt, neem bijv. als je altijd verlatingsangst hebt, niet een leuk thema maar wel goed en helpend als je er inzichten over krijgt. Ik vraag me dus af in hoeverre zo’n psychedelische drug echt specifieke angsten in exposen, of dat je voornamelijk inzichten krijgt over jezelf en de wereld om je heen, die miss. confronterend zijn, maar wel goed. Of dat zo’n truffel gewoon lekker met je grootste angst aan de haal gaat, daar zou ik voor passen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:22

Nou ja dat is eigenlijk wat ik eerder bedoelde.. dat influencers ook reclame maken voor dingen.. en dat is dan niet perse waar (dieet, sport, producten).. het zijn niet perse altijd kenners.. maar mensen die dingen ervaren en eventueel aanprijzen.. soms omdat ze ervoor betaald krijgen en soms omdat ze t een goed product vinden (en soms beiden).

Iemand die wil microdosen kan denk best goede info vinden over het hoe en waarom enzo. Hier in dit topic staan ook al mooie verhalen :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:12

... ik heb een brave lezing van professor dr. Bessel van der Kolk gehoord over psychotherapie met MDMA (en er zijn wat andere stoffen waar ook door wetenschappers mee 'geoefend' wordt).
Er zijn wetenschappelijke artikelen over.

Één van zijn emotionele opmerkingen ging erover dat hij bezorgd is over mensen die zonder begeleiding het spul gebruiken en een bad trip meemaken. 'Als je al een trauma had, heb je er gegarandeerd ééntje extra.'

Hoe hij & zijn collega's het deden.
Eerst gaat de psychotherapeut het zelf met collega's ondervinden je weet als groep op gegeven moment wat er allemaal kan gebeuren 'onder invloed'.
De peit als cliënt is erg nuttig.

Met cliënten wordt eerst een uitgebreide intake gedaan, inclusief 'stukken' traumawerk, etc.
En de cliënt moet vertrouwd zijn met twéé therapeuten.
Op de dag zelf kom je om laten we zeggen 08.00 uur in het ziekenhuis, je wordt op bed geïnstalleerd, de ene peut zit links van je en de andere rechts.
Na een serie checks wordt het licht wat gedoofd, er klinkt zachte muziek en dan krijg je het middel.
En dan wordt er gepraat. Of gehuild, dingen her-beleefd, en al die tijd word je gesteund.
Dat je niet alleen bent met het monster.
Dat je wapens hebt (uit eerdere therapeutische gesprekken) om het monster te confronteren, etc. etc.
De sessie duurt een hele dag.
Van der Kolk is er enthousiast over.

Maar doe svp aan micro doseringen als je het zelf doet!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 20:18

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door ynskek op 25-07-23 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:33

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-07-23 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:10

Bij mijn broer is helaad ook het vermoeden dat zijn huidige angsstoornis in iedergeval deels terug te voeren is op vroegere „experimenten“.
Hij blijft daarom ook weg van voorstellen om het therapeutisch te gebruiken.
Andere medicatie heeft hij om dezelfde reden weer snel gestopt.

Waarmee ik anderen overigens nergens vanaf wil houden. Iedereen is anders!

Denk je dat het voor jezelf zinvol is, dan gewoon proberen.

Wel zou ik graag zien dat bepaalde webcontent strafbaar is. Iemand die emotioneel fragiel is wil je niet vertellen dat jouw paddo‘s de enige fantastische uitweg zijn naar een volmaakt leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:05

Kunnen we de focus houden op microdosen en oordelen over recreatief maxidosen buiten de discussie houden?

Janneke, hoe goedbedoeld ook, dat is iets heel anders dan wat ik bedoel. En het leidt af van mijn vraag of er ervaringen zijn met microdosen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:09

Met therapeutisch bedoelde ik dus microdosing

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:12

Dat vond ik helder hoor, no problem.

Vandaag komt mijn zakje in de bus, helaas moet ik morgen een schoolreisje begeleiden dus niet de beste tijd om het te proberen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:14

Of juist wel….
Een schoolreisje… de horror

Alles waar meer dan 3 kinderen bij aanwezig zijn moet is k 3 maanden mentaal van herstellen _O-

Misschien zie je het dan allemaal wat relaxter als er ergens eentje van 2 meter hoog van een tak stort.