mobiele airco koelt amper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:21

Maris schreef:
Maar waar bevestig ik die 2de slang dan ?
Trouwens ook al eens geprobeerd de deur op een kier te laten voor dir probleem van onderdruk, maar dan komt er warme lucht van de gang binnen natuurlijk.

Zo gek dat bij sommige mensen de airco wel goed zijn werk doet ! Waar zit dat verschil nou toch in ?

Ja dat is het 2e probleem, die zal je er aan moeten knutselen :P

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:21

Maris schreef:
Super, daar is hij ook voor natuurlijk.

Geen idee waarom hij hier niet goed werkt dan..

Misschien ligt het ook aan de airco en de kracht?

Wij hebben er een van Profile voor 15000BTU die heeft een capaciteit tot 150m³ en kamers tot 65m². Dus precies goed voor de ruimte waar die nu staat (woonkamer). Wel energielabel A (gelukkig := )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:24

Hoeveel slang heb je? Want ik heb begrepen dat als ie langer is dan 1,5 meter dat hij als verwarmingsbuis gaat dienen.

Op onze slaapkamer hebben we ook airco (en woonkamer) maa romdat het ding best herrie maakt staat ie bij ons op de kantoorkamer en hebben we aan de voorzijde (waar dus de koele lucht uitkomt) een paar meter slang aan gemaakt (geimproviseerd want daar zit geen koppeling voor je slang). Nu staat het ding dus met een korte slang naar buiten te rammelen op een andere kamer en hebbenwij alleen ee buis met koude lucht in onze kamer. Werkt best goed

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:43

Onze koelt echt wel de hele slaapkamer. Ik heb het raam ook niet afgedicht. Gewoon raam los, slang naar buiten en gordijnen dicht. Heb hem vannacht zelfs op de ventilator stand gezet omdat het te koud was. Hij staat ingesteld op 21 graden bij ons.

Wij hebben geen klink aan onze slaapkamer deur, dus hij staat standaard op een kier.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:44

Met infrarood temperatuurmeter de uitblaastemperatuur naar binnen meten, zover mogelijk naar binnen. Een vaste airco is tussen de 1 en 3 graden Celsius. En dan maakt het niets uit of de ruimte groot of klein is en ook maakt niets uit een grote of kleine airco. Als je dit meet is de criteria voor monteur kapot of goed. Standaard, met dit weer,niet onder de 5 graden Celsius dan kapot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:54

Mijn moeder heeft ook een mobiele airco.
Zij woont in het bovenste appartement van het gebouw.
Met in de middag de zon op het kamerraam.
Daar zit wel wat zonwerends aan de binnenkant. Maar dus niet erg effectief.
Slang zit in een speciaal gat in de balkondeur. Dus geen warmte daardoor naar binnen.
Zou in theorie een ruimte dubbel zo groot kunnen.
Staat de hele dag aan met veel herrie. En flink stroomverbruik dus. En met geluk word het 26 graden.

Ik vraag mij af of echt goed werkende bestaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 13:58

Nico12 schreef:
Met infrarood temperatuurmeter de uitblaastemperatuur naar binnen meten, zover mogelijk naar binnen. Een vaste airco is tussen de 1 en 3 graden Celsius. En dan maakt het niets uit of de ruimte groot of klein is en ook maakt niets uit een grote of kleine airco. Als je dit meet is de criteria voor monteur kapot of goed. Standaard, met dit weer,niet onder de 5 graden Celsius dan kapot.

Hij heeft het nog nooit goed gedaan, ook niet toen hij nog helemaal nieuw was..
Overigens blaast hij wel super koude lucht, maar op de 1 of andere manier voel je dat niet in de rest van de kamer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 14:00

DuoPenotti schreef:
Mijn moeder heeft ook een mobiele airco.
Zij woont in het bovenste appartement van het gebouw.
Met in de middag de zon op het kamerraam.
Daar zit wel wat zonwerends aan de binnenkant. Maar dus niet erg effectief.
Slang zit in een speciaal gat in de balkondeur. Dus geen warmte daardoor naar binnen.
Zou in theorie een ruimte dubbel zo groot kunnen.
Staat de hele dag aan met veel herrie. En flink stroomverbruik dus. En met geluk word het 26 graden.

Ik vraag mij af of echt goed werkende bestaan.

Precies dat dus.
Hier ook soms hele de dag aan, maakt niets uit tov 1 uur aan. Zelfde temperatuur. Ongeveer 2 graden koeler.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:36

Maris schreef:
Nico12 schreef:

Overigens blaast hij wel super koude lucht, maar op de 1 of andere manier voel je dat niet in de rest van de kamer.

Airco is waarschijnlijk prima. Je schrijft: super koud.
Daarom schrijf ik de uitblaastemperatuur onder de 5 graden enz.
Als monteur maakt mij de andere mogelijkheden niets uit maar wellicht zit daar een gouden tip bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 14:43

Maris schreef:
Nico12 schreef:

Als monteur maakt mij de andere mogelijkheden niets uit maar wellicht zit daar een gouden tip bij.

Maar waarom werkt hij dan niet goed ?

Storm

Re: mobiele airco koelt amper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:23

Hoe warm is de kamer die je wil koelen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:33

Hoeveel BTU is de airco ts?
Wij hebben er een van 12000 en die koelt de woonkamer en keuken prima!
Wij hebben ook een afdichtingsset op een openslaand raam, moet kunnen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 06:40

Mijn mobiele airco koelt ook niet supergoed als ik naar de temperatuur kijk per kamer. Hooguit 2 graden. De winst zit hem in de koude lucht die door de ruimte blaast en mij een gevoel geeft van verkoeling. Ik zet de uitblaas opening dus strategisch neer (niet direct op mijn lichaam, veel te koud). En dan zet ik hem dus aan vlak voor ik naar bed ga en de hele nacht door. Ja, dat maakt veel herrie, maar het is een continu geluid en kan daar prima bij slapen. Door de verplaatsing van koude lucht ervaar ik echt een koelere ruimte terwijl de thermometer dat niet aangeeft. Voor mij is het voldoende, zodat ik snachts kan slapen. Overdag puf ik me door de warmte heen met ventilator.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:01

Maris schreef:
Nico12 schreef:

Maar waarom werkt hij dan niet goed ?

Wat Nico je probeert te vertellen is dat het probleem, als de airco wel super koude lucht uitblaast, je probleem niet de unit zelf is, maar iets in de kamer waardoor het niet werkt. Dat kan de afvoer/binnenkomen van warme lucht zijn. De onderdruk die hier ook al besproken is, enz enz enz. Aangezien de unit wel super koude lucht blaast, moet je het dus niet zoeken in het apparaat maar de rest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:54

Maris schreef:
Durquia schreef:
Just to be sure; heb je wel echt de airco stand aan staan? Is me namelijk zelf wel eens overkomen dat ik alleen ventilatie stand aan had staan :D

Euhhh, volgens mij is het alleen een airco met 3 standen.

Ja, drie standen, dat klopt:
1) Airco
2) ontvochtigen
3) ventileren

Je moet 'm wel op de eerste stand zetten! (RTFM)

Daarnaast moet je zorgen dat de afvoerslang er goed op zit en de opening niet te groot is waar je door afvoert.

Hier een simpele van Makro van 200 euro en dat ding doet het al jaren prima.
Maar ik heb de afvoerslang wel aangesloten op een oud ventilatiegat van de CV-ketel. Netjes dicht gemaakt. Vervolgens die slang afdekken met een deken o.i.d. en klaar is Clara.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 10:28

Rina, ik zocht het ook niet in het apparaat als in dat het kapot zou zijn. Maar ik hoor zoveel verhalen dat de mobiele airco niet werkt.
Ik heb eigenlijk meer het idee dat hij werkt als ventilator. Dus heerlijk fris als je in de luchtstroom staat, maar niet te voelen in de rest van de ruimte.

Ikke, hier volgens mij 3 "koeltestanden". Ga straks nog eens kijken..

Chanicha, hier ook 12.000 BTU. Voor alleen een slaapkamer dus. Daar hebben we wel extra BTU voor nodig omdat het op de zuiden is en onder schuin dak. Maar dan was 9000 BTU voldoende geweest. dus capaciteit is echt genoeg.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:43

Maris schreef:
Nico12 schreef:

En als je nou eens een losse ventilator erbij zet om die koele lucht verder de kamer in te krijgen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:04

Vroeger had ik ook een mobiele airco op de slaapkamer staan en vond die ook niet genoeg koelen, ik heb toen een ventilator halverwege de slaapkamer mee laten draaien om de koude lucht te verspreiden en toen werkte hij best prima...

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:32

Hier eentje van 14.000 btu nieuw model. Een woord waardeloos. Hoeft maar 12m2 te koelen. Koelt hooguit 2 graden terug en is absoluut niet te vergelijken met een vaste unit in de muur. Inderdaad lijkt meer een ventilator (ja de stand staat goed) met een luchtstroom uit de luchtstroom warm. Airconditioning uit is gelijk weer warm.

Dan heb ik nog niet over de herrie gehad.

Dus ik onderschrijf je probleem. Hier gaat die exit voor een vaste unit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 11:39

Paardjes83 schreef:
Hier eentje van 14.000 btu nieuw model. Een woord waardeloos. Hoeft maar 12m2 te koelen. Koelt hooguit 2 graden terug en is absoluut niet te vergelijken met een vaste unit in de muur. Inderdaad lijkt meer een ventilator (ja de stand staat goed) met een luchtstroom uit de luchtstroom warm. Airconditioning uit is gelijk weer warm.

Dan heb ik nog niet over de herrie gehad.

Dus ik onderschrijf je probleem. Hier gaat die exit voor een vaste unit.

Of we doen wat fout ?!
Alleen ..... wat dan ?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:49

Ik heb een mobile airco van de Office center staan ook 3 standen. Gister ging het van 31 naar 24 binnen 2 uur door hem op ontvochtigen te zetten. Daardoor blijft het ook langer koeler. Ik heb gewoon de achterkant bij de achterdeur staan en de deur open en als of doet hij het echt wel goed

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:09

Ontvochtigen heeft hier niet veel zin, 29% is al veel te laag. -O-

Ik heb het opgelost door de luchtstroom te mikken op waar ik zit. Nu weet ik dat die hier nu is eigenlijk te klein is voor de ruimte. Maar de zwaardere staat helaas heel ergens anders. Maar de gebruiksplek daalt bestflink in temperatuur tot aan aardig koud aanvullend

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:14

Hier ook een mobiele airco al jaar of 5/6 en je voelt het echt als je vanuit de gang naar de slaapkamer gaat.. Beneden is het 28 graden, boven weet ik niet precies maar gok rond de 33 of meer en ik als iemand die het snel warm heeft kan nu net onder een dekbed blijven slapen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:09

Is de koel capaciteit van de airco gelijk aan het oppervlakte van de ruimte of heeft de airco nog overcapaciteit?

Bij gelijk aan ruimte oppervlakte kan het gewoon zijn dat airco het koelen niet kan bijbenen t.o.v. het opwarmen van de ruimte.

Gebruik je een lekbak/emmer voor het condenswater of maak je gebruik van het beetje opvang capaciteit wat de airco zelf heeft? bij het laatste kan het ook zijn dat deze vol zit.

Mobiele airco's zijn gewoon niet zo efficiënt als een professionele split unit. Zeker bij de hogere temperaturen zie je vaak dat de temperatuur ook langzaam op loopt.
Ook heb je het probleem dat je de warmte moet afvoeren met een slang. Als deze lang is kan het ook ten koste gaan van het koelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:57

Klopt, als alternatief kan er nog wel gekeken worden naar een monoblock airco. Dat zijn ook fijne airco's maar dan heb je er wel op iedere verdieping een nodig.

Ik heb zelf ooit een hele goede mobiele airco gehad, die koelde echt goed. Helaas ging die stuk..kocht ik er een van hetzelfde merk maar die was een stuk slechter.