Mars schreef:Vind je het zelf ook redelijk wat men hier aangeeft? Het valt mij mee dat de meesten tussen 8-10 euro prima vinden om te betalen.
Als ik naar de poll kijk, zit het gemiddelde wel iets lager dan 8-10 euro.
Zelf denk ik dat 8 euro helemaal niet zo gek is, dat is een gevoel. Valt me wel mee dat er zeker mensen zijn die dat ook zo zien!
Als we dieper erin duiken:
Als je wil kijken naar 'wat moet honing kosten om de kosten eruit te halen'. De startup-kosten die ik heb gemaakt zijn best wel wat. Dat zou je dan moeten afschrijven, per item, tot wanneer je denkt dat je het moet vervangen.
Verder ben ik nog niet lang genoeg bezig om een goede inschatting van 'lopende kosten' te hebben. Wel interessant om dat eens in een Excel te gooien. Maar dan puur ter lering ende vermaak.
Maar dan krijg je alsnog het probleem wat je ook vaak ziet bij kunst of bij pensionstallen. Wat houd je eraan over, en wat vind men het waard om ervoor te betalen? Ik heb getekend in opdracht maar zat daarbij zeker onder het minimumloon als je kijkt naar uren. En mbt de bijen heb ik het dan nog niet eens over uren maar alleen over materiaalkosten.
Daarbij, als alle imkers er eigenlijk te weinig voor vragen, dan heeft men ook het idee dat honing niet zoveel hoeft te kosten. Dus we houden het ook in stand 
Al met al zou honing dus best wat moeten kosten denk ik. Maar - zoals ik aangaf - is het een hobby, geen baan. Dus ik hoef ook niet uit te komen. En wat doe je dan? Vandaar mijn poll, ik wil een beetje een idee wat 'men' denkt.
Vind het daarnaast ook gewoon interessant om hierover na te denken.
josien_m_ schreef:Wat houdt de "producent", de bij dus, er van over? Alleen suikerwater voor de winter of ook een deel hun eigen honing? Dat zou ik belangrijk vinden bij het kopen.
Ze krijgen ook zeker een deel van hun eigen honing
Ze maken alleen meer dan ze nodig hebben. Maar ik vind het stom als ze niet wat van hun eigen verworven wintervoorraad mogen hebben, daar hebben ze zelf hard voor gewerkt.
Daarnaast is het een hobby, dus ik hoef niet elke druppel eruit te persen.
Spaansepony schreef:Wij zijn niet zulke honing eters. En heb ook eerlijk gezegd nog nooit honing geproefd van een imker om mee te vergelijken vanuit een supermarkt. Dus een imker zal vast lekkerder zijn
In de supermarkt pak ik altijd de goedkoopste in een knijpflesje en bedenk ik mij altijd dat ik het duur vind. Ik heb dus 5 euro aangeklikt, sorry TS

Haha, geen probleem, ik was ook op zoek naar allerlei verschillende perspectieven, dus alleen maar goed dat je reageert.
Kan je wel aanraden eens iets van de imker te proeven. De honing in de winkel mag nauwelijks honing genoemd worden, dat is echt neit te vergelijken!