Ruimere zuinig auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Ruimere zuinig auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:05

Wij hebben jaren goedkope kleine auto's gereden, vorig jaar hebben we besloten een bedrag te lenen voor een fatsoenlijke auto. Geen moment spijt van gehad, we hebben nu een Renault Captur, genoeg ruimte en kan de vouwwagen trekken. Meer comfort voor mijn man die veel op de weg zit. De lening heeft een looptijd van 6 jaar, maar we hebben nu 1/3 al afgelost met extra geld van bijv. de belastingteruggave en vakantiegeld.

Ik ben niet eens zo heel lang, maar ik vond de meeste Aziatische auto's te krap voorin.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:18

Als je nog een poosje met kinderwagens of wandelwagen zit, zou ik een stationwagon zoeken. Is veel makkelijker met in en uitladen dan mpv of hatchback.
Ben zelf erg tevreden met Toyota Avensis, maar kleiner kan vast ook. Of is Skoda een idee? Meerdere ruime modellen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 17:26

Als mijn man een kleinere auto neemt zal dat wel een betere zijn dan de barreltjes die ik rij. Toevallig net een half jaar zonder auto gezeten wat wel kan, maar met is zoveel handiger, werk is 11 km en de extra vrijheid dat de tweede auto mij geeft is super fijn. Plus, deze is veel goedkoper dan een goede elektrische fiets. Maar dan moet je echt denken aan de prijsklasse van rond de 500 euro (hoewel dat aanbod de laatste 3 jaar ook giga is afgenomen).

Punt van Mirriez is wel een goeie, we hebben voor onze dochter zo’n autostoel van 6 maanden tot 4 jaar, daar kan ze nog een ruim jaar in, maar in mijn barrel heeft ze een stoel vanaf 2 jaar en die is echt een stuk kleiner.

We gaan nog even goed denken wat de beste optie is!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:33

Denk ook eens aan een Honda Jazz. Oerdegelijke auto, in de top van auto’s die bijna nooit wat mankeren en verbazingwekkend ruim van binnen want een mpv. En rijdt zuinig. Alleen is deze auto niet echt door de mensheid opgepikt, dus ondergewaardeerd voor wat je ervoor krijgt. Wij hebben er al 10 jaar een als 2e auto, en gaan hem nu inruilen voor een nieuwere versie. Mijn man van bijna 2 meter zit er prima in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:52

Ik heb overigens bij mijn vorige auto (Dezelfde prijsklasse, maar wel een compacte kleine) een aankoopadviseur genomen :j Kostte 500 euro ofzo geloof ik. En als je geluk hebt onderhandelen ze dat ook van de prijs af, en dan heb je gratis advies.

Kan dat wel aanraden. Helemaal als je twijfelt om allebei de auto's in te ruilen heeft die wat meer zicht op de opbrengsten bij elkaar, en de kosten van 1 of 2 nieuwe auto's en of dat rendabel is... en ze kunnen ook nog wel een redelijke inschatting maken van de staat van een auto als je er 1 met wat meer kilometers koopt (3 ton zou ik alleen niet doen.). Ze denken ook mee over wat voor een model bij je past en ze kennen de veelvoorkomende technische mankementen van automodellen.
Maar ik heb echt totaal geen technisch inzicht of een handige vader, dus dan is zoiets fijn.

Veel mensen weten niet dat het bestaat, en ik weet het alleen maar omdat mijn garage dat deed, maar kan het echt aanraden :j .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:04

Wij hebben afgelopen jaar voor 3000 euro een Yaris van 20 jaar oud gekocht. Maar even om.aan te geven hoe gek de auto markt ook geworden is. Super betrouwbaar autootje, Dat wel. En zuinig ook. En nog best ruim voor het formaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:41

Ilse_123 schreef:
Qua merken zijn we fan van Aziaten, maar die hebben tot een paar jaar geleden toch vooral stadswagentjes of terreinwagens gemaakt, met weinig ertussen.

Hoe kom je daar nou bij? Toyota Corolla bestaat sinds 1966, Mazda 3 (daarvoor 323, en dáárvoor 313) bestaat minstens net zo lang. Nissan had de Sunny, heet nu Almera, en je had de Mitsubishi Galant en de Colt. Méér dan genoeg Japanse middenklassers, al járen.

Als je een zuinige wat oudere middenklasser zoekt, begin eens met de Mazda 323 of 3, en met de Toyota Corolla of de Avensis (maatje groter)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:15

Hier ook kortgeleden een nieuwe auto gekocht met hetzelfde wensenlijstje als jij, alleen wilde ik ook een hoger model. Mijn broer heeft 16 jaar bij de ANWB gewerkt en mij geholpen met adviseren en zoeken.

Er kwamen bij mij een aantal potentiële auto's uit.

Kia Venga
Honda Jazz
Hyundai ix20
Toyota Corolla Verso

Ik ben voor de Hyundai ix20 gegaan en het is een hele fijne auto. Hij was alleen wel wat duurder dan jouw budget, maar je zou voor een iets oudere versie kunnen gaan.

Wie weet heb jij ook iets aan dit lijstje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:58

Paardjes83 schreef:
Ilse_123 schreef:
Erg fan van Daihatsu en toevallig hebben mijn ouders een Carens, maar mijn vriend wilt die opties nog even laten aangezien ze…. Minder aantrekkelijk zijn :') .

Overigens is het budget 6k aangezien we dan de Astra zullen inruilen.

Astra is ook minder ruim omdat je wat meer erin ligt ipv zit, dus automatisch wat meer ruimte voor benen nodig.

Ik ben nu een beetje aan het scrollen bij dealers waar ik goede ervaringen mee heb. Aanbod van stations en mpv onder ons budget is best groot, maar dat zit je wel richting de 3 ton op de teller.
Indien onderhoud goed, zouden jullie zoiets aandurven en bij welke merken wel of niet?

Nee want dan kom je bij de luxere merken die dat kunnen hebben. Bijvoorbeeld de diesel Mercedessen anders lekker laten staan. Plus het onderhoud van die merken is gewoon veel duurder. Kan het onderhoud wel goed zijn, maar als binnen 6 maanden de radiator eruit knalt ik noem maar wat is het huilen. Ik heb 20 jaar ervaring met de premium merken als bmw/Mercedes/Lexus Bij 1,5 ton op de teller snel weg ermee.

Niet om het een of ander maar als je zoekt op auto's met 300k+ op de klok, staat Mercedes bovenaan (in aantallen beschikbaar) op de voet gevolgd door Volvo, met een kleine voorsprong op BMW. De rest komt er niet aan te pas. Er is altijd wel een uitzondering te vinden, maar geen enkel merk komt verder in serieuze aantallen naar voren in een zoekopdracht!

Maar je kunt het over een andere boeg gooien: koop een Saab cabrio classic (van voor 94) ga naar mijn neef (zit bij jou in de buurt) laat 'm helemaal opknappen en vervolgens rijdt je de komende jaren in een auto die harder in prijs stijgt dan jij er kosten aan hebt!
Goed zoeken levert je een Caab op voor 5 a 6k, dat is de onderkant van de markt en dan zit er werk aan de auto maar is in rijdbare staat. In fatsoenlijke staat beginnen ze bij 10k. Heb je 4k om te verspijkeren....

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:54

Corsa D 1.4 halen, achterin prima beenruimte en een goede kofferruimte. Neem wel de 1.4 want die blokken zijn het sterkste. Daarnaast zijn ze erg zuinig en is het niet te groot en niet te klein. Corsa D gaat van 2008-2014. Of het met je budget gaat lukken zal een uitdaging zijn voor een correcte auto.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 21:03

Dank jullie! Veel goede ideeën waar we zeker naar gaan kijken!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:44

Ik zeg toch wel Volvo. En 3 ton vind ik niet zo spannend. Heb ook een blok kapot gereden met iets meer dan anderhalve ton op de teller. En rio vrolijk met bijna 5 ton op de teller rond.
Kilometers zeggen niets.

Wij hadden en v50 2.0 diesel en die reed 1:17 en heerlijke auto. Hoorde wel veel
Problemen met die met de lichtere motoren.

Alfa is goedkoper in aanschaf, rijdt echt fijn en de diesels zijn ook geen slurpbakken is mijn ervaring. Er is keuze zat maar in die prijsklasse is het wel dat je het ook een beetje moet treffen.

Succes ts!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 21:50

Ik vind het zoeken naar een auto ook wel een sport :'). In het kleine goedkope segment weet ik waarop te letten en wat iets waard is, maar een fatsoenlijke auto is een hele nieuwe categorie :o.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:51

Ik zou met de huidige ontwikkelingen geen oudere diesel kopen. Je komt vanaf 2025 geen grote stad meer in, en vanaf afgelopen 1 jan worden er bij de APK roetdeeltjes geteld, maw gecontroleerd of je roetfilter daadwerkelijk voldoende filtert. Het schijnt dat dat vies tegenvalt en dat de oudere diesels met bakken tegelijkertijd worden afgekeurd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:14

Dat is Dieselfobie. Onterecht. Moderne diesels zijn doorgaans prima schoon en vaak ook schoner dan benzine auto's.
Mijn Audi A4 diesel 2009 kon je in 2021 (3 ton op de teller) rustig met je vingers langs de uitlaat, werden je vingers niet vies van.
Autorijden in grote steden is trouwens ook zwaar overrated.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:20

Je hoeft mij niet te overtuigen, maar de wetten worden wél steeds strenger voor diesels. Hier staat ook een diesel voor de deur, maar het is wel de laatste. Of ze nou schoon zijn of niet, de overheid maakt ze onmogelijk, en dat gaat steeds sneller, met steeds zwaardere eisen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:28

Ibbel schreef:
Je hoeft mij niet te overtuigen, maar de wetten worden wél steeds strenger voor diesels. Hier staat ook een diesel voor de deur, maar het is wel de laatste. Of ze nou schoon zijn of niet, de overheid maakt ze onmogelijk, en dat gaat steeds sneller, met steeds zwaardere eisen.

Mijn Diesel komt elke stad in, altijd }>

Gewoon een vroege Series III kopen; '72 - '73 en klaar ben je :j
De die-hard lepelt er een 2,5 Diesel Turbo in uit een vroege 90 of 110 in; intercooler uit een 200tdi ertussen en je heb nog leuk vermogen ook, zonder dat de RDW er iets van hoeft te vinden.