Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daancha schreef:Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.
996981 schreef:Wat een leuke, maar ook lastige situatie zit je in. Regel 1 bij onderhandelen is altijd de ander het eerste bod laten doen. Zeker in de positie van bedrijf vs medewerker.
Dat zou ik dus echt proberen. Laat hen maar zien wat ze je waard vinden in die rol. Dan kun je het gesprek aan gaan
Celebi schreef:Ik lees hier meerdere interessante dingen:
- je krijgt nu minder betaald dan zou moeten voor jouw huidige functie op basis van je opleiding en ervaring.
- je krijgt 25% van je werkuren de tijd voor de nieuwe functie terwijl de vorige werknemer daar 50% en later zelfs 75% van zijn tijd aan heeft moeten besteden.
- het is een klein bedrijfje met weinig transparantie met wel een duidelijk aanwezige hiërarchie op basis van positie en macht (geld).
Bij (kleine) bedrijven die onderbetalen is me een hele zure nasmaak bijgebleven. Hoe mooi ze het ook verpakken: ze betalen je gewoon niet wat je waard bent. Termen als 'maar 25%' is erg kleinerend en mijn ervaring is dat als een bedrijf zo is, ze je ook niet snel een gigantische salarisverhoging zullen voorschotelen. Als ze dit wel doen is dat natuurlijk super, maar het is wel iets waar ik je een beetje voor wil waarschuwen. Overigens, is het realistisch van het bedrijf om jou die 25% uren te geven voor een functie waar jouw vorige leidinggevende 50% en later zelfs 75% voor nodig heeft gehad? Lag dit aan die werknemer dat diegene buitensporig meer uren nodig had en dus niet perse bij die baan paste? Of was het gewoon een hele zware functie die veel uur in beslag neemt en waar je dus nu bij voorbaat al tekort aan gaat hebben aan de uren die je ervoor krijgt? Het zijn in ieder geval dingen die bij mij door mijn hoofd gingen toen ik je verhaal las.
Ik zou in ieder geval kijken of zij dat eerste aanbod kunnen doen. Met een erg hoog voorstel kun je alleen maar blij zijn, een te laag voorstel kun je zo te horen goed beargumenteren met dat je bij je huidige functie na 1 verhoging ook op hetzelfde uitkomt en je daarvoor niet zoveel extra taken op je gaat nemen. Lijkt me best een fair punt. Dan kom je hopelijk gewoon lekker in het midden uit waar je zelf blij mee bent.
En cijfer jezelf alsjeblieft niet weg. Je mag meer verdienen dan collega's die ouder zijn als jij daadwerkelijk in staat bent om een hogere functie op je te nemen die notabene boven hun staat. Meer verantwoordelijkheid en meer werk mogen beloond worden!