Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:29

pillow schreef:
boeflover schreef:
Als je kijkt naar de arbeidstijdenwet mag je over 16 weken gemiddeld 48 uur maximaal werken, kom je daar overheen en een ongeval zou gebeuren heeft dit ook voor je werkgevers consequenties.

Dit ben ik niet met je eens. TS werkt bij verschillende werkgevers en weten dus niet van elkaar hoeveel TS werkt. Dit wordt ook nergens gecontroleerd, want wie gaat dit doen, niemand heeft daar zicht op. Dat geldt ook voor de opmerking van Melzazu. Als TS bij de een tot 23.15 werkt en de volgende dag bij de ander om 5.45 uur begint is dat niet de verantwoording vd werkgevers. Ze zullen het niet van elkaar weten en kunnen daar ook niet op aangepakt worden. Door wie? Als ik overdag gewoon van 8 tot 17 in de zorg werk en ik ga s,avonds nog in de Horeca werken heeft niemand daar zicht op. Dat is puur eigen verantwoording.
Niet dat ik het met TS mee ga om zoveel te werken no way. Ik werk om te leven, en als ik met 32 uur kan rondkomen ga ik niet meer werken.
TS kan proberen om zoveel mogelijk in het weekend of avond of vroeg te werken. Dat zijn de best betaalde uren en kun je met minder werken hetzelfde verdienen.

Dit is absoluut niet correct. Je hebt als werkgever gewoon rekening te houden met de diensten bij de andere werkgever maarrr… in dit geval is TS zzp’er en dan maakt het niets meer uit want als zzp’er mag je je wel gewoon doodwerken van de overheid :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:37

Jaren lang heb ik gewerkt van 7.00 tot ... dat het af was.
Dat kom 14.00 uur zijn, maar ook 21.00.
En 2 dagen in de week was de begintijd 6.00.
Ook deed ik dit werk (tuinbouw) 6 dagen in de week. Zaterdag wel altijd maar tot half 1.
Daarnaast reed ik nog 3 tot 6 paarden. (was kleinschalige handelstal)
Na 21 uur maar eentje, maar na 14.00 alle.

7 uur beginnen is voor mij al vroeg, 6 te vroeg. Ik heb daar nooit aan kunnen wennen. Ben geen ochtendmens.
Dat brak mij sowieso op.
Geen idee hoe dat bij jou is?

Ik ben ziek geworden, was ik al maar stampte mezelf overal doorheen.
Uitgevallen en minder uren gaan werken.
Ik ben toen 5 avonddiensten in de week gaan werken.
Van (half) 5 tot 21.00.
Voor mij persoonlijk veel beter vol te houden.

Ik reed toen niet meer zoveel paarden maar had ze toen wel weer aan huis dus kreeg dat werk er wel bij.

Later ben ik wisselende 8 uur diensten gaan werken en ook de ochtenddiensten braken mij verschrikkelijk op. De avonden niet. De nachten weer wel maar kon niet slapen overdag.

waarom schrijf ik mijn verhaal:
Nu terug kijkend was ik heel destructief bezig.
En denk ik ook echt, hoe heb ik dat ooit vol gehouden.
Kijk ik naar wat jij doet denk ik dat dus ook.
En je weet het. Ik wist het ook, maar handelde er niet naar. Jij ook niet.

Dus ik zou zeker een baan laten vallen.
Ja dat er personeelstekort is niet jou probleem.
Maar ik zou ook kijken of de uren je passen.
Is het alleen het aantal, of ook de tijden?

is het ook die vroege ochtenden dan zou ik dat laten vallen en kijken of je bij de welkoop meer uren kunt maken.
Zijn de ochtenden niet het probleem dan die avond eruit.

Doubtless

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:48

Ik zou 2 diensten van 5.45 - 19.30 houden bij het melkveebedrijf en 2 diensten van 10.30 - 18.00 bij Welkoop. Dan kom je mooi op 40 uur per week uit en heb je 3 vrije dagen per week om van het leven te genieten. Ook behoud je de combi tussen winkel en vee, ik denk dat je dat leuk vindt?

De losse ochtenddiensten en de losse avonddienst zou ik schrappen. Ik zou er absoluut niet voor kiezen om verzorgsters te gaan zoeken, zodat jij je suf kunt blijven werken. Dan mis je het punt denk ik.

Zou je financieel uitkomen met die keuze?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:59

TS, als ik jouw hele riedeltjes uit de OP in een tabel zet kom ik op een werkweek uit van 65 uur 8)7 .
En dat is dan nog excl. reistijd, dus alles ben je misschien wel 70-80 uur in de week kwijt voor je werk 8)7 8)7 .

Dus eens met alle bovenstaanden: ga aan jezelf denken, leer NEE te zeggen en overdenk hoe nu verder.

Want nu woon je nog thuis, maar hoe denk jij met een dergelijk schema er ook nog een huishouding bij te proppen? Ook met gedeelde lasten daarin met je vriend zal je daaraan toch ook de nodige uren nog kwijt zijn in de week.

Dus kijk hoe je terug kan naar een normale werkweek van ca. 40-45 uur.

- Als eerste stoppen met melkveehouder 2, waar je 2x alleen maar laat werkt. Dat zijn K-werktijden zo laat en het levert qua uren/inkomen nauwelijks iets op.
- Informeer bij de Welkoop of je meer uren kan krijgen. Zo te lezen heb je het daar goed naar je zin en de werktijden zijn normaal. En als je daar op de loonlijst staat geeft dat ook sociale zekerheden. Best handig als je (ook) ZZP-er bent.
- Sowieso minder uren gaan werken bij melkveehouder 1. Dit afhankelijk van wat mogelijk is bij Welkoop. Dat je bijvoorbeeld of alleen die 2 hele lange dagen doet van 5.45-19.30 uur. Of meerdere dagen maar dan alleen maar de vroege diensten van 5.45-9 uur.

Dan zou je voldoende ruimte in je schema moeten krijgen voor je paarden en tzt er een huishouding naast te runnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:20

Ik word al moe als ik lees wat jij in een week doet! Niet normaal.. :n

Helaas is er maar 1 iemand die hier iets aan kan doen en dat ben jij! Zeg nee en kies voor jezelf! Kies voor het werk waar JIJ het gelukkigste van wordt, alle andere factoren (zoals personeelstekort) zijn totaal niet relevant.. Sowieso 3 verschillende banen geeft zoveel onrust, steeds schakelen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:40

Ik zou het volgende doen:

Financieel even uitrekenen wat ik per maand moet verdienen om de paarden, mezelf te onderhouden, EN een eigen huis te kunnen betalen.

Kijken of 1 van de banen "alleen" zou kunnen voldoen aan mijn financiele situatie. Zo nee, zou ik op zoek gaan naar 1 nieuwe baan, waarbij ik wel alles kan blijven betalen (of toch paarden verkopen/weg doen om zo de maandlasten omlaag te brengen en het wel met 1 baan te betalen is).
Het liefst 36 tot 40 uur gaan werken. 1 baan op 1 plek is minder belastend dan heen en weer moeten reizen. (buiten je reiskosten en reistijd om). Hierdoor houdt je ook weer extra tijd over t.o.v. nu.

Zoals je het nu doet, is het niet vol te houden, en eenmaal burnout/overspannen, dan wordt het elastiekje nooit meer als voorheen! Als de rek eruit is, wordt je nooit meer 100% de oude, dus dat moet je echt zien te voorkomen.
Als jij overspannen thuis zit, dan komen jouw werkgevers echt niet jouw huishouden en paarden doen hoor. Dus altijd jezelf op 1 zetten!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:21

TS is zzpr dus kun je eigenlijk niet van banen spreken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:25

Des te beter, ze kan in gesprek met de eerste veehouderij over de uren en met de welkoop.
De laatste veehouderij zou ik laten gaan vanwege het kleine aantal uren en ook ongunstige uren in combinatie met de rest van je werkzaamheden betaald en privé.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:45

pillow schreef:
TS is zzpr dus kun je eigenlijk niet van banen spreken.

o ja, helemaal over het hoofd gezien. Maar dan geldt eigenlijk nog steeds hetzelfde. Hoeveel uur moet je werken om rond te komen...en redt je dat met je banen nu? Zo nee, dan of je tarief omhoog gooien, of toch op zoek naar ander werk.....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:53

De vraag is of ts daadwerkelijk zelfstandige is of schijnzelfstandige, als echte zelfstandige kan je gewoon onderhandelen over je uren en tarief, bij schijnzelfstandigheid niet. Mijn beeld van de agrarische sector is dat er vaak sprake is van schijnzelfstandigheid: wel het lage salaris van een werknemer maar niet de voordelen (betaalde vakanties, geld bij ziekte). Uiteraard hoop ik dta het anders is voor de TS. Bovendien denk ik dat de Welkoop wel loondienst is? Maar ook dat is een aanname. ALs dat wel zo is is het anatrekkelijk om te midneren bij de melkveehouder en bij de Welkoop meer uren te draaien op normale tijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:16

Ik word al moe als ik het lees. Zoveel te doen in zo weinig tijd, dat houdt geen mens lang vol in goede gezondheid. Heb je wel de rust om gewoon eens niets te doen? Zinloos zitten zonder iets te moeten?

Als je het financieel zou kunnen redden zou ik de avond boer laten schieten. Dat geeft al wat lucht, en misschien de welkoop dagen de vroege diensten bij de boer laten gaan ook. Dan heb je een paar eigenlijk normalere werkdagen en meer tijd en energie voor je partner en je paarden. En van daaruit eens rustig aan nadenken hoe je je toekomst goed kunt gaan inrichten zodat je ook niet financieel klem komt te zitten door je dieren.

Dat een baas te weinig personeel heeft is niet jou probleem. Dat klinkt wat bot misschien maar jij hoeft niet hun problemen op te lossen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:33

Herkenbaar ik was ook altijd aan het werk. In Coronatijd soms zelfs 15 dagen achter elkaar bij 2 banen. (Zorg en vrachtwagen). Dus altijd wel werk. En Nee zeggen zat ook niet in mijn aard. Maar weet je dat anderen ook heel goed weten dat jij geen nee kan zeggen? Jou ene werkgever met personeelstekort heeft straks een groter probleem als jij helemaal niet meer kan werken. Dus als het financieel kan, doe daar een stapje terug. Kies voor jezelf. Ik heb later ook nee moeten zeggen ivm mijn gezondheid (wilden een kindje en lukte niet dus speciaal traject).
Dat deed ik naast 50/60 uren werken.
Maar toch probeerden ze het wel nog steeds want ik zei toch geen nee.
Toen ik besefte dat mijn eigen wens niet zou lukken als ik niet op mezelf zou passen is het gelukt.

Dus wat is jou wens? Schrijf het eens op papier wat je wil en waardoor het nu niet lukt. En ga dan eens op dat lijsten strepen wat anders moet zodat jou wensen wel meer lukken. Laat desnoods je vriend eens met je mee denken hoe het anders zou kunnen.

Ik heb nu een zoontje na een lange tijd en veel moeite. Maar nu wel balans tussen thuis en werk want ik werk veel minder. De balans is wat meer terug.

Geniet van je vakantie en ik hoop dat je snel een balans kan vinden want het is nu teveel en dat word je straks ook teveel.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:44

Wat ik in jouw situatie zou doen is misschien niet wat je wilt horen.
Ik zou namelijk minder gaan werken en een deel van de dieren weg doen.

Zo’n leven wil ik namelijk niet. Ik vind mijn wel leuk, maar 32 uur per week genoeg. En 1 paard vind ik ook genoeg.
Verder zijn hier al genoeg andere tips gegeven, succes met keuzes maken.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:45

Is er ruimte om je uurtarief te verhogen? Zodat je met minder uren aan hetzelfde inkomen komt? Dat ze personeelstekort hebben is op zich wel goed voor je onderhandelingspositie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:53

Hutcherson schreef:
Wat ik zou doen?
Je zus uitleggen dat ze iemand anders moet vinden voor haar paarden omdat je je leven rigoreus gaat omgooien en eens voor jezelf en je eigen gezondheid gaat kiezen. Ontslag nemen bij de melkveebedrijven met hun onmogelijke tijden en korte diensten. En gewoon lekker vaste tijden gaan werken bij welkoop en daarna heel hard gaan genieten bij je paarden.

Dit dus.
Zeker als ZZP-er zou je de gemakkelijkere uren uit moeten kunnen plukken, dat proef ik niet uit je verhaal, rot uren, dan moet het al zo goed verdienen, dat je met minder uren ook zou kunnen rondkomen.
En als dat niet zo is, dan gewoon lekker doordeweeks bij een werkgever in loondienst.
Geen zorgen, vastigheid en niet on top nog je eigen administratie.

Leren nee zeggen, anders zit jij straks met een flinke burn-out thuis en dan gaat niks meer.

Of een andere rigoreuze oplossing is dan maar stoppen met je eigen paarden...

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:00

Ik zou ook sowieso 1 werkgever zeggen dat je niet meer komt. Misschien een verzorgster zoeken voor je pony’s om te helpen op de drukste dagen? En leer NEE zeggen. Op deze manier ga je het geen jaren volhouden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:17

Ik zat/zit helaas in soortgelijke situatie als jij, TS :(:)

Kan er lang of kort over zijn, maar ik leef niet om te werken.
Nu heb ik de luxe dat ik niet meer fulltime hoef te werken om rond te komen, maar met 32 uur rond kom. Dus ik zie geen reden om fulltime te gaan werken. Die tijd besteed ik liever aan hobby's.

Nu heb ik deze week nog ontslag genomen bij mijn huidige werk, omdat dit door de reistijd zo ontzettend veel tijd in beslag nam, dat andere dingen er steeds vaker bij in schoten.
Ik moest letterlijk ieder uur van de dag strak plannen, anders liep alles in de soep.

Nu heb ik in het verleden al met depressie/ burnout te maken gehad, en helaas begon/ begint dit weer op te spelen. Dus koos ik ervoor om werk dichter bij huis te zoeken. Scheelt me een hoop stress straks.

Wil jou als tip geven om echt te kiezen voor jezelf. Kies voor een baan, ipv 2. Desnoods bij een nieuwe werkgever, die jou voldoende uren binnen jouw voorkeurswerktijden kan bieden. Dan houd je tijd over voor je familie, vrienden en paarden.
Dat je nu extra zorg voor paarden hebt, is lastig, maar als het goed is, is dat tijdelijk?

En kijk of je eventueel een verzorger voor (een van) je paarden kunt vinden, voor wat ademruimte :)

Succes in ieder geval. Continu op je tenen lopen is echt vreselijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:23

TS heeft het te druk om te reageren kennelijk. :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:30

pillow schreef:
TS heeft het te druk om te reageren kennelijk. :D

TS zit in Canada :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:47

Lieve ts,
Je zorgt goed voor iedereen, behalve voor jezelf. :(:)
Wij kunnen dat niet voor jou oplossen. Je zult zelf keuzes moeten maken, anders valt mogelijk straks alles uit je handen.
Je schrijft dat je professionele hulp hebt. Heb je dit ook besproken?
Het is een hele lijst met bezigheden, met verschillende aspecten, energie, tijd voor jezelf, inkomen en uitgaven, waar wel/geen toekomst in zit, etc. Dus ik kan mij voorstellen dat je dit samen met iemand bespreekt en wellicht een stappenplan maakt.
Veel succes.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 19:50

Ik zit in een hele andere tijdzone, hier is het nu 10.39 in de ochtend.

Volgens mij is het bij jullie nu in de avond.

Ten eerste ontzettend bedankt voor alle reacties! Super fijn!

Even wat betreft de paarden, de paarden kosten mij rondom de 500 euro per maand. Daar zitten de mini's ook bij berekend. Die zijn financieel het probleem niet en verder heb ik ook geen financiële problemen. Ik kan netjes sparen naast de paarden. Anders kon ik mij deze reis naar Canada ook niet veroorloven.

Verder zit ik bij de Welkoop goed op mij plaats, mijn werkgeefster daar kan ik perfect mee door een deur en daar zijn misschien mogelijkheden voor meer uren te kunnen maken. Wat betreft de melkveehouderijen. Daar moet ik inderdaad de keuze in gaan maken van wat ik ga doen. En daarbij mijzelf op de eerste plaats zetten.

Dit is alleen maar doelloos jezelf ten einde helpen en hoe jullie aangeven, dat gaat inderdaad een keer fout. Verder ben ik ook pas 1 jaar ZZP'R. Ik moet nog minimaal 2 jaar ZZP'R zijn wil ik een lening aan kunnen vragen voor een huis te kunnen kopen en dat is ook iets mij dwarszit. Verder ben ik zzp'r geworden omdat ik vorig jaar de keuze moest maken bij het bedrijf waar ik de meeste uren maak, dat of ik moest ander werk zoeken of zzp'r worden. Ze wilde van de vastigheid af wat betreft een contract.

Ook het zzp'r zijn steekt mij eigenlijk tegen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:54

Dan is de route eigenlijk wel duidelijk. Zoek iets anders voor de uren dat je ZZPer bent.
Want mocht je eventueel uitvallen, heb je totaal geen vangnet. Niet tof van deze werkgever. Dus denk goed na wat goed is voor jou!
Of wil je toch iets anders???

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:55

Oei je bent dus gedwongen zzp’er tegen slechtere arbeidsvoorwaarden als iemand in loondienst begrijp ik hieruit?
In deze tijd waar de banen echt voor het oprapen liggen zou ik heel gauw opzoek gaan naar een baan in loondienst dan met goed salaris en pensioenopbouw.
Er zijn flink wat werkgevers die meteen een vast contract geven om maar het personeel wat binnenkomt vast te kunnen houden en dat met een goed salaris dus kies alsjeblieft voor jezelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:57

Mijn advies ? Overleg met Welkoop of je daar een stuk meer kunt werken. Onderschat samenwonen niet, ook dat kost tijd. Veel tijd dus zorg aub goed voor jezelf en wat mooi om Daantje nog even langs te zien komen, gevolgd toen en diep respect voor jou.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:58

Nou dat klinkt toch wel duidelijk Ts, Welkoop is de baan die je het meeste plezier en zekerheid bied, ga daar eerst praten over urenuitbreiding als je terug bent van vakantie. Ideaal gezien zou je daar fultime kunnen gaan werken, en stoppen met de rest. Afhankelijk van wat daar uitkomt kan je minderen of stoppen bij de melkveehouders. Hoef je je niet schuldig over te voelen, zij wilden van de vastigheid af, de consequentie is dat jij dus geen vastigheid verschuldigd ben richting hen. Jij hoeft niet loyaal te zijn aan hen, zijn ze ook niet richting jou geweest...

Kan je niet meer werken bij de welkoopzou ik alsnog op zoek gaan naar wat vaste uren erbij en stoppen bij de melkveehouders, je zit nu gevangen in schijnzelfstandigheid.