Hoe vind je het perfecte dekbed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:09

Roosch schreef:
Joh maak het even. _/-\o_ _O-
Tussen m'n oren.. _O-

Dank voor de tips allemaal. Was vooral benieuwd hoe jullie een dekbed uitgezocht hebben. Wat voor type is heel persoonlijk voor iedereen, maar vroeg me vooral af hoe je er nou een uitzoekt.

Voor m'n matras ging ik naar Beter Bed, legde braaf uit hoe ik sliep en ging met matras en kussen naar wens de deur uit.

Wat jij wil.
Kan je ook in een vliegtuig slapen? Rechtop?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 21:12

Dat ligt eraan of ik 5 dagen aan een stuk heb gefeest en niet geslapen. Dan mogelijkerwijs wel. Doorgaans niet nee.

>;) 8)7 8)7

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:50

mag schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw dekbed. Wil graag een zwaar dekbed waarbij je niet snel zweet. Voorkeur is 4 seizoenen, diervriendelijk, maar ook liever niet al te duur. Ook willen we 2x 1persoons.

Tencel is van alle opties het meest diervriendelijk (als het je om gedomesticeerde én wilde dieren gaat).

Slmt9 schreef:
Ik heb ook verzwaringsdeken en synthetisch dekbed 4 seizoenen, dat is me nu al te warm terwijl ik een koukleum ben :+

Ik heb nu een wollen dekbed gekocht van 200gr (je hebt ze van Texels of bijv Terschellings wol) welke prima moet kunnen ik drie kwart van het jaar. Alleen in de winter naar de 400gr.
Zweten moet dan verleden tijd zijn. Ik heb vanavond de eerste testronde.

Ik ben geen koukleum maar wel bekend met zweten en vind wol het prettigst. Mijn partner is wel een koukleum maar die heb ik niet horen klagen dat het te koud is.
Afgelopen week had ik een avond het veel te koud gekregen - tot en met klappertanden - en was binnen paar minuten helemaal warm onder het wollendekbed.

Slmt9

Re: Hoe vind je het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:07

Ik ben benieuwd, bijna bedtijd :)
Het spannendste is overigens of ik er niet allergisch voor ben. Een wollen sjaal bijv kan mijn huid niet tegen, maar bij andere dieren word ik benauwd. Dus ik ben ook erg benieuwd hoe dat gaat. Dons gaat dus niet goed. Maar dat wil ik qua dierenleed ook niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:50

Dee_Es schreef:
Wij hebben een Texels schaap op bed, oftewel wollen dekbed, zelfs in de zomer kunnen we daar best lang onder blijven liggen zonder dat we het bed uit drijven.

Hier ook. En hier ook het systeem dat zomer- en herfstdekbed allebei een eigen hoes hebben. En dan hebben we ook nog een losse dunne quilt, dus we hebben alle mogelijkheden liggen. Heerlijk.

Ik heb (niet bewust) bij mijn zus onder een schaap gelegen en vond dat heerlijk. Toen mijn oude dekbed echt aan vervanging toe was wist ik wel wat ik wilde. In elk geval niet het zweterige synthetische ding van lief. Dus ik ben voor schaap gegaan en the rest is history.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 23:15

Dat schapenwol klinkt erg fijn.

https://www.wollendekbed.nl/texeler
Ik zie hierboven bijvoorbeels meerdere opties en vooral behoorlijk prijsverschil. Waar zit dat verschil in volgens jullie?

Ik hoef niet voor 20 euro klaar te zijn maar ben wat huiverig om wwee 100 euro of meer uit te geven en ik slaap weer niet als een Roosje. :')

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 00:49

Roosch schreef:

Ik zie hierboven bijvoorbeels meerdere opties en vooral behoorlijk prijsverschil. Waar zit dat verschil in volgens jullie?

Ik hoef niet voor 20 euro klaar te zijn maar ben wat huiverig om wwee 100 euro of meer uit te geven en ik slaap weer niet als een Roosje. :')

Type/kwaliteit wol, vulgewicht en soort tijk.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:25

Roosch schreef:

Ik heb toen met hun gemaild en uiteindelijk voor deze gekozen: https://www.wollendekbed.nl/woolmaxx-4- ... =200-x-220

Ik wilde graag kleine vakjes ivm verschuiven van de wol, een rits ivm mijn drukke slapen. Wij doen dan ook de rits niet aan de zijkant maar boven kant. Denk alleen dat dat bij een 1 persoons niet kan.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:45

Wij hebben echt een waardeloos dekbed nu, dus naar aanleiding van dit topic een Texeler wollen 4 seizoenen dekbed besteld. 200 gram, 400 gram en samen in de winter 600 gram. Hij komt vandaag binnen, ben heel benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:52

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die in de zomer nog lekker slapen onder de 200 gram wol hoor, was hier echt al snel veel te warm.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:15

Ik had dus per ongeluk de Texelse 4 seizoenen gekocht ipv zomerdekbed. Ben onder degene met zonerdekbed gaan liggen. Vannacht niet gezweet en zelfs even koud gehad.

Grootste nadeel: die lucht :n
Ik vond het echt verstikkend af en toe, alsof ik in een stal lag met verse schapenmest.
Blijft dat lang hangen?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:21

Slmt9 schreef:
Ik had dus per ongeluk de Texelse 4 seizoenen gekocht ipv zomerdekbed. Ben onder degene met zonerdekbed gaan liggen. Vannacht niet gezweet en zelfs even koud gehad.

Ik vond het echt verstikkend af en toe, alsof ik in een stal lag met verse schapenmest.
Blijft dat lang hangen?

Even buiten hangen, liefst vroeg in ochtend of laat in avond als er wat mist is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:12

Onze buurvrouw heeft voor ons een heel dik groot dekbed gemaakt van schapenwol. Beter wordt het niet. In de zomer slapen we onder een helft van een texelaar. Dus schapenwol wint het zeker.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:20

Blue_flower schreef:
Even buiten hangen, liefst vroeg in ochtend of laat in avond als er wat mist is.

Thanks!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:21

Slmt9 schreef:

Blijft dat lang hangen?

Geen ervaring met een naar schapenmest stinkend dekbed. Buiten - in de schaduw - hangen lijkt me de beste optie.

pmarena schreef:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die in de zomer nog lekker slapen onder de 200 gram wol hoor, was hier echt al snel veel te warm.

Gaat prima zoals ook met dons, maar als het echt warm wordt lig ik enkel onder een linnen of katoenen laken.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:52

Shiloh schreef:
Ik kwam er ook niet uit en heb er uiteindelijk twee, ieder met een eigen sloop.

Een dun dekbed (zomer deel van een 4 seizoenen) van dons. Die ligt onderop. Lekker zacht en fluffy. Die wikkel ik me dan ook regelmatig lekker in. Of sla ik tussen mijn benen.

Daarbovenop heb ik nu het zomer deel (in de winter het herfst deel) van een wollen 4 seizoenen dekbed. Die blijft lekker strak en is wat zwaarder.

Dus direct op mijn lijf de fluf van het donzen dekbed. Maar de warmte/ademing/gewicht van een wollen dekbed erboven op.

Voor mij werkt het heerlijk. Zeker in de winter. Hoog zomer moet ik het denk ik met 1 doen. Maar even aanzien nog welke dat dan wordt.

Zo heb ik het ook, voor mij het beste van beiden :). De fluf van het donzen dekbed vind ik heerlijk om onder te liggen, kan ik makkelijk m’n been in oprollen etc. En ik hou ook erg van dat volume gevoel dat ik helemaal kan wegkruipen/wordt ingepakt/omarmd onder m’n deken. Veel dekens van andere materialen zijn een stuk dunner/platter waardoor ik dat gevoel veel minder snel heb.
Ik gebruik dan net zoals Siloh dus wel een ander deken erboven voor het zwaarte gevoel :) en in de zomer gebruik ik alleen het donzen dekbed, die dan ook een stuk luchtiger is (al heb je die ook voor verschillende seizoenen, ik heb een lente/herfst versie)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:17

Roosch schreef:
Ik ben ook best lui en zou liefst zowel in de zomer als winter hetzelfde dekbed hebben. Maar volgens mij is dat een utopie. :))

Wij hebben dat wel :o

Ik moet altijd wat op me hebben qua gewicht, anders slaap ik niet.
Maar voorheen zweette ik altijd zo erg, dat ik mijn slaapshirt zowat uit kon wringen.

Een aantal jaren geleden bij beter bed een katoenen dekbed gekocht, wat een verademing, hadden we jaren eerder moeten doen.

In de zomer leg ik er een katoenen laken onder, zodat als het te warm word ik 's nachts het dekbed aan de kant kan duwen.
In de winter kan je hier een flanellen laken onder doen, of een sprei erover, dat laatste doen wij dan, en dan komen we de winter wel door, nooit koud in bed.
En wederom kan je de sprei dan gewoon wegduwen als het te warm word.

Dus ja, hier wel 1 dekbed, met wat extra dingen voor zomer en winter, kan prima.
En moet zeggen dat ik blij ben dat ik van die dubbele dekbedden af ben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:29

Ik heb nu mijn herfst deel erin en ik heb mijn zomer deel in een aparte hoes erop liggen
Op het moment dat ik het koud heb kan ik hem omhoog trekken en bij te warm sla ik hem dubbel van me af.

Ben dit gaan doen toen ik de ellende van de overgang kreeg een het bevalt me prima.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:55

Sellyxx schreef:
Zo heb ik het ook, voor mij het beste van beiden :). De fluf van het donzen dekbed vind ik heerlijk om onder te liggen, kan ik makkelijk m’n been in oprollen etc. En ik hou ook erg van dat volume gevoel dat ik helemaal kan wegkruipen/wordt ingepakt/omarmd onder m’n deken. Veel dekens van andere materialen zijn een stuk dunner/platter waardoor ik dat gevoel veel minder snel heb.

Exact dat. Dat gevoel dat je >IN< je dekbed ligt omringd met zachte fluf. Heerlijk!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:58

Iemand ervaring met Texellent 4 seizoenen dekbed? Ze verkopen ook b keuze (iets scheefgestikt oid) wat leuk geprijsd is

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:11

Ik heb een dekbed van alpacawol. Super blij mee. Die is wel heel licht dus als je liever iets zwaars hebt is het misschien niet de fijnste optie. Ik heb deze gekozen omdat ik een ontzettende koukleum ben en graag een duurzame warme deken zonder dierenleed wilde :)

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:49

Snippergroen schreef:
Ik heb een dekbed van alpacawol. Super blij mee. Die is wel heel licht dus als je liever iets zwaars hebt is het misschien niet de fijnste optie. Ik heb deze gekozen omdat ik een ontzettende koukleum ben en graag een duurzame warme deken zonder dierenleed wilde :)

Ik heb expres niet op dit topic gereageerd omdat OP vraagt om een zwaar dekbed, maar ik wil nu toch wel reageren.

Qua gewicht en dierenvriendelijkheid valt dons al af. Dons is voor zover ik weet de lichtste variant van een dekbed. Daarnaast wordt dons geplukt van levende dieren, meerdere malen in het leven van het dier. De pinnen van de veren zitten in de huid, dus de huid wordt kapotgetrokken in het proces en doet veel pijn. Er zijn enkele donsvarianten die diervriendelijk zijn. Sommige producenten gebruiken resten dons van de slacht, anderen hergebruiken oud dons in nieuwe dekbedden. Ook heb je eiderdons, waar IJsland heel trots op is (waar ik nu toevallig zit). Er is een symbiotische samenwerking tussen eidereenden en mensen, waarbij de mens de eidereend beschermd voor predatoren en in ruil daarvoor halen ze de helft van het dons uit het nest (eerst verplaatsen ze de eend voorzichtig, die het verder over zich heen laat komen want ze kent de mensen), wat de eidereend vervolgens opvult met losse dons uit haar vederkleed. Nadat de kuikens zijn uitgevlogen, worden de nesten compleet leeggehaald van het dons en wordt ook dit gebruikt. Helaas is kwaliteit "duur" en is men absurd lage prijzen gewend (al moet ik toegeven dat eidereendendons absurd duur is, alpaca is daar echt niks bij).

Ik weet niet hoe het zit met gewicht, maar qua dierenleed valt zijde af. Zijde wordt verkregen door het levend koken van zijderupsen, nadat zij in hun coconstadium zijn gegaan en zichzelf beschermen met zijdedraad. Door de dieren te koken, sterven ze en kunnen ze niet de draad stukmaken wanneer ze ontpoppen. Daarnaast zijn heel veel zijdevlinders doorgefokt tot het niet meer ontwikkelen van fatsoenlijke vleugels (lees: sneue stompjes die niet kunnen uitklappen) door de motten in grote getallen in kleine verblijven te houden, waardoor ze geen vliegmogelijkheid hebben. Dit is ook de reden dat hobbyfokkers veel zijdemottensoorten niet willen, omdat ze zo verpest zijn door de industrie (de dieren zijn heel sneu om te zien, mijn vriend heeft een populaire soort een generatie gehad en naast dat ze zich niet voortplantten, wilde hij ook niet verder omdat ze zo misvormd waren). Voor zover ik weet is er ook kunstmatige zijde, maar hier kan ik weinig over zeggen.

Dan komen we bij "wol", waar men al snel denkt aan schaap. Alpaca is ook een optie, maar alpaca is geen echte "wol", het is heel verschillend van schaap (structuur en eigenschappen is compleet anders). Schaap is inderdaad warm en zwaar. Veel mensen willen juist lichte dekbedden, daarom is alpaca een prettigere optie voor die mensen. Alpaca is meer luchtend dan schaap (ik heb nooit last van warmte in de zomer onder alpaca, maar ik hoor meerdere mensen zeggen dat ze erg zweten onder schaap in de zomer) en in de winter nog steeds heel warm (mensen met reuma reageren tot nu toe positief op alpaca). Alpaca is hypoallergeen, dus ideaal voor mensen met een allergie. Alpaca is op dons na de lichtste variant van dekbed, wat in het geval van OP dit dekbed misschien minder aantrekkelijk maakt, en de reden is dat ik in eerste instantie niet wilde reageren. Mocht OP (of iemand anders) toch twijfelen over een alpaca dekbed, dan kan diegene informatie opzoeken op AlpacaComfort of mijn moeder, de eigenaar van het bedrijf, benaderen. Zij heeft het idee van het alpacadekbed bedacht omdat we te veel extra wol hadden die onbruikbaar was voor het spinnen (B kwaliteit, te kort geschoren etc.). Anders is wol misschien een betere optie (?) vanwege het gewicht, maar ik weet niet hoe de Texeler dekbedden in de zomer zijn. En hoe mensen die gevoelig zijn voor kriebels hierop reageren, want een dekbed is net iets anders dan kleding (bij kleding is het zo dat schaap lanoline (=wolvet) bevat en de haren haken hebben, wat de kriebels en allergische reacties veroorzaakt. Alpaca heeft amper tot geen lanoline en de haren zijn glad, wat het spinnen lastiger maakt maar wel zorgt voor zachtere en hypoallergene kleding).

Een synthetisch dekbed is niet ademend en zou ik sowieso afraden, over katoen kan ik niet veel zeggen, dus dat laat ik aan mensen met ervaring over.

Ik ben zelf heel blij met mijn alpaca dekbed en tot nu toe heb ik nog nooit iemand horen klagen over de kwaliteit. Waarom ik zo tevreden ben? Niet omdat het door mijn moeder is opgericht, maar omdat ik zelf heel slecht sliep en mijn moeder stiekem mijn dekbed verwisselde voor een alpaca dekbed en ik die nacht heerlijk sliep, om de volgende dag pas te horen dat het verwisseld was. Mijn vader neemt het liefst zijn eigen dekbed mee als we op vakantie gaan en mijn vriend zei nog nooit zo graag gewild te hebben in bed te blijven liggen nadat hij voor het eerst bij mij was gebleven (het heeft dus ook het nadeel dat het zo comfortabel is dat je je bed niet meer uit wil :') ).
De enige reden dat ik twijfel met het aanraden aan OP is het gewicht, ik weet niet of de dekbedden zwaar genoeg vallen voor OP, dat kan ze beter op de website of via de mail informeren als ze interesse heeft. En anders is Texeler zoals eerder genoemd misschien een optie, als men kan zeggen hoe zij het in de zomer en met kriebels/gevoeligheid ervaren?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:11

Hoe kan een dekbed van wol kriebelen als de tijk niet (nooit) van wol is?

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:24

Hier kriebelt mijn wollen dekbed niet hoor, daar zit een katoenen tijk overheen. Ik ben verschrikkelijk allergisch voor wol waardoor ik even twijfelde of een tijk genoeg zou zijn, maar er gaat ook nog een overtrek omheen. Hier nooit geen reactie op de wol gehad, het ruikt een beetje naar schaap maar dat is heel snel over en nu mis ik de geur zelfs een beetje.

Hier een 4-seizoenen wollen dekbed van Snoozing en erg tevreden. Mijn ouders hebben hetzelfde dekbed maar dan de partner variant, dan kan je hem in het midden los ritsen en per kant de dikte veranderen.