Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:42

Ik had ooit een cliënt in de zorg die zei: ik geloof in God, maar niet in de kerk. Zo geloof ik ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:45

Goede post @Sellyxx.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:48

Horseloverl schreef:
Ik had ooit een cliënt in de zorg die zei: ik geloof in God, maar niet in de kerk. Zo geloof ik ook.

Het is waar dat de kerk het vaak enorm slecht doet. Dat komt omdat er allemaal mensen inzitten die nu eenmaal niet bepaald volmaakt zijn. Maar zelf ben ik ook een onvolmaakte mens en vind daar als het goed is wel een groepsgevoel van geloofsgenoten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:52

Ik geloof dat de mensheid vanaf het begin heeft vastgehouden aan de aanwezigheid van goden om gebeurtenissen te verklaren waar geen antwoord voor was. Om de eigen situatie te proberen te beïnvloeden door middel van bidden en offers te brengen. In de loop van duizenden jaren zijn deze goden en gebruiken geëvolueerd, maar hebben vaak nog veel overeenkomsten.

Inmiddels kunnen we ongeveer alles verklaren en ik geloof persoonlijk niet dat een god of goden verantwoordelijk is voor het leven hier. Ik ben christelijk gereformeerd opgevoed maar ik kan er niks mee, als kind al niet.

Ik geloof wel dat Jezus heeft bestaan overigens, maar dat hij "gewoon" een bijzonder charismatisch man is geweest, net als andere heilig verklaarde mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:55

... ik ben trouwens oecumenisch genoeg om enthousiast te zijn over paus Franciscus.

Accoord, of hij 500 jaar hakken in het zand kan wegpoetsen in zijn pausschap is natuurlijk een vraag.
(Het zal duidelijk zijn dat ik als protestantse spreek...)

Maar ik waardeer zijn invalshoeken bijzonder. Aanwezig zijn waar lijden is, niemand ooit wegsturen, zijn aandacht voor vluchtelingen en zijn warmte.
Plus een serie maatregelen om de roomse kerk te hervormen.

Waar ik minder over hoor, maar wat hij hopelijk wel doet: heel veel kardinalen 'maken' die het hart op de goede plaats hebben. (Die Eyk mag hij van mij ontstaan, want die aartsconservatief heeft nog tien jaar stemrecht.)

Vertaling van het koeterwaals: alle kardinalen onder de 80 jaar vormen het kiescollege dat de nieuwe paus kiest. (Doorgaans kiezen ze iemand uit hun midden, al hoeft dit niet.)
Veel pruimbare kardinalen betekent dus een grotere kans op een waardige opvolger.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-05-23 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:57

anjali schreef:
Horseloverl schreef:

Het is waar dat de kerk het vaak enorm slecht doet. Dat komt omdat er allemaal mensen inzitten die nu eenmaal niet bepaald volmaakt zijn. Maar zelf ben ik ook een onvolmaakte mens en vind daar als het goed is wel een groepsgevoel van geloofsgenoten.

"Ik heb een 4 gehaald voor mijn rekentoets, maar de rest van de klas gelukkig ook dus dan is het minder erg."

De gehele geschiedenis is gevuld met afschuwelijke daden die in de naam van religie gepleegd zijn en daardoor goedgepraat worden. God is vaker een excuus dan een oprechte reden, en "goed doen" is een stok achter de deur en een voorwaarde in plaats van een vanzelfsprekendheid wanneer men de hemel op het oog heeft.

Er zou best een hogere macht kunnen zijn. Zeggen dat die er niet is kan ik net zo min als beweren dat deze er wel is. Maar hoe dan ook geloof ik niet dat deze het concept religie bedoeld had zoals het nu, vaker wel dan niet, wordt beoefend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:08

Leo schreef:
Ik vind het een mooi iets dat mensen kracht en steun halen uit hun geloof. Ik heb daar veel respect voor. Maar ik kan niet achter de vele praktijken staan die zogenaamd "uit naam van de kerk/ het geloof / God" worden gedaan, maar alleen de macht van individuen en groepen bekrachtigd, onderwijl anderen schaadt.
Ik kan niet geloven dat er vanuit een hogere macht zoveel haat en verdeeldheid wordt gezaaid. Dat er zulke gruwelijke praktijken worden uitgevoerd. En ondertussen prediken dat God van iedereen houdt en van iedereen is. Nee. Gewoon niet.

Daar kan ik als christen ook niet achter staan hoor :o

Ook niet om elkaar te veroordelen. Ik sta juist achter liefdevol met elkaar omgaan en naar elkaar kijken. Helaas is dat best moeilijk omdat iedereen foute dingen doet.

Ik heb ook echt moeite met sommige kerkgemeenschappen waarin zoveel ge- en veroordeeld wordt. Daar heb ik dan weer een oordeel over en dat is eigenlijk ook niet goed :+

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:09

Ik ben ook gelovig, en ook christelijk opgevoed. Maar ik geloof absoluut niet in de kerk en zijn mooie praatjes. Ik geloof op mijn eigen manier :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:24

Janneke2 schreef:
... ik ben trouwens oecumenisch genoeg om enthousiast te zijn over paus Franciscus.

Accoord, of hij 500 jaar hakken in het zand kan wegpoetsen in zijn pausschap is natuurlijk een vraag.
(Het zal duidelijk zijn dat ik als protestantse spreek...)

Maar ik waardeer zijn invalshoeken bijzonder. Aanwezig zijn waar lijden is, niemand ooit wegsturen, zijn aandacht voor vluchtelingen en zijn warmte.
Plus een serie maatregelen om de roomse kerk te hervormen.

Waar ik minder over hoor, maar wat hij hopelijk wel doet: heel veel kardinalen 'maken' die het hart op de goede plaats hebben. (Die Eyk mag hij van mij ontstaan, want die aartsconservatief heeft nog tien jaar stemrecht.)
Nou @Janneke, de huidige Paus vind ik persoonlijk juist helemaal niets om dezelfde redenen waarom jij hem wel goed vind, nl. te liberalistisch. Maar ik wil het topic van ts niet kapen want zij vroeg naar Christenen ,Christus dus, zij begint pas aan haar geloofsweg en zou positieve input moeten krijgen en net meteen al theologische discussies.

Vertaling van het koeterwaals: alle kardinalen onder de 80 jaar vormen het kiescollege dat de nieuwe paus kiest. (Doorgaans kiezen ze iemand uit hun midden, al hoeft dit niet.)
Veel pruimbare kardinalen betekent dus een grotere kans op een waardige opvolger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:27

@Janneke: Mijn hele antwoordpost op jouw post is weggevallen maar ik laat het maar zo, ik zie er de hand van God in .Ik hoop dat ts wat positieve feedback op haar topic gaat krijgen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:31

Ik ben gelovig opgevoed,maar niet zo extreem als dat sommigen hier schetsen gelukkig.
Wel naar de kerk, bidden, danken etc maar niet je geloof opdringen en iedereen respecteren in zijn of haar keuzes in het leven.
Ik ben nog steeds gelovig en haal daar een rust en kracht uit en vertrouwen op wat gaat komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:33

Nee ik geloof niet in een God.
Ben wel Christelijk op gevoed maar dat heeft bij mij niks uitgehaald.

Ik vind het prima als mensen geloven. Maar niet als ze proberen het geloof op te dringen op wat voor manier dan ook.

En ieder mag dus zijn/haar eigen geloof hebben.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:43

Hoi TS, ik vind het tof dat je dit over jezelf deelt en dit vraagt hier op bokt!

Ik ben christen, dus ja ik geloof in God en de Here Jezus :j . Ik ben christelijk opgevoed, maar niet op een dwingende manier om het zo maar te zeggen en we gingen ook niet altijd naar de kerk (mijn moeder geloofde, maar mijn vader niet). Ik was altijd al wel geïnteresseerd in het geloof en wilde bijvoorbeeld naar kinderkamp van de kerk. Via een vriendin van de basisschool kreeg ik een christelijk dagboekje en ik vond het erg leuk om daar zelf mee bezig te zijn, toen ging ik ook zelf meer bidden en kreeg ik meer een relatie met God. Ik heb van kinds af aan last van psychische klachten en regelmatig was ik dusdanig angstig of overprikkeld dat niets me rustig kon krijgen, het hielp (en helpt nog steeds) me dan enorm om me op God te richten. Voor mij is het geloof een enorme rijkdom, ik zou niet weten wat ik er zonder zou moeten.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:48

Ik zie dat er best wel wat reacties zijn met mensen die niks met het concept 'kerk' hebben. Dat snap ik ook zeker wel, alleen het is wel interessant wat je definitie dan is van 'kerk', en welke associatie je daar dan dus bij hebt. Gaat het om het gebouw, gaat het om een bepaald beeld die je daarbij hebt van mensen die naar een bepaalde kerk gaan, gaat het om datgene wat uit naam van 'religie' in het verleden allemaal mis is gegaan. Je kunt daarmee heel veel kanten op. "De" kerk en "de" mensen daarin (zowel in de geschiedenis als nu) zijn gelukkig niet over 1 kam te scheren. Ik heb vanuit mijn tiener/jongvolwassene tijd veel positieve herinneringen aan de kerk. Als religieuze plek waar je geloof belijd, maar ook als een plek van relatie. De kerk als een plek van liefde naar God toe en naar elkaar, onderlinge verbondenheid, samen zijn, een plek waar ik vrienden had, dingen leerde en ontwikkelde als persoon, het idee kreeg er niet alleen voor te staan. Een plek waar vanuit ik geleerd heb om om te kijken naar de mensen om mij heen in nood, mensen die vaak aan de onderkant van de samenleving staan, een gevoel van betekenis doordat ik iets bij kon dragen door mee te doen met initiatieven die vanuit kerken werden genomen, etc. etc. :).
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 10-05-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:51

Ik heb uit mijn kindertijd ook positieve ervaringen aan de kerk. En wij gingen altijd naar zondagsschool. Hardstikke leuk. Ook op kamp. Waren hele lieve mensen. Maar vanaf mijn 14e ofzo besefte ik dat ik echt niet geloof in God en heb dat ook besproken. En na mijn 16e nooit meer in een kerk geweest. Ja voor een uitvaard en een bruiloft maar niet voor het geloof. Of voor mezelf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:58

Ik heb vooral een probleem met 'kerken' omdat er iemand op de kansel staat te vertellen wat de geloofsgemeente 'moet'. Daarbij wordt geoordeeld en veroordeeld (als je het niet 'goed' doet, maw, als je niet doet wat de dominee of de pastoor heeft staan orakelen). Dat het oordelen (al dan niet het Laatste) aan God is, wordt door 'de kerk' vergeten.

Voor mij is de bijbel een soort kruising tussen een eerste CAO (die zondag vrij was gewoon om te voorkomen dat slaven 7 dagen per week werden uitgebuit), een eerste 'hoe heurt het eigenlijk' etiquetteboek en een eerste poging tot het aanbrengen van wat hygienische maatregelen met name bij het bereiden van eten (waarmee dus enige gezondheidswinst behaald kon worden). En in die zin heeft de bijbel best wat goeds voortgebracht.

Totdat er mensen boven kwamen borrelen die er hun eigen uitleg aan gaven, inclusief het op basis van de bijbel veroordelen en vervolgen van andersdenkenden.

En dat die bijbel zo'n 1700 jaar geleden is geschreven, wordt door de huidige uitleggers ook niet erg in dát tijdsperspectief gezet...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-05-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:59

... oma vertelt...
In de jaren 1970 hadden we de rockopera 'Tommy' van de 'Who'.
Tegenwoordig deels terug te zien op YT.

Het gaat over popmuziek, populair zijn, jezelf ontwikkelen en 'over valkuilen van een sekte'.

Om een merkwaardige reden is Tommy opeens vreselijk populair
(hij is kampioen flipperkast spelen - 'moet kunnen')
en plotseling bereikt hij zoiets als de Verlichting in spirituele zin.
Kort aangeduid in een mooi lied: 'I am Free' - aanbevolen!

Klein citaat: 'Like you have been told before, Messiahs pointing to the door, but no-one has the guts to leave the Temple.'
... en dan de valkuil:
'I am free, and waiting for you, to follow me'.
... dat kan. En dan ruiken er een paar minder frisse mensen geld, er komt een Tommy circus op gang,
en Tommy zegt vrolijk tegen de circusgangers 'dat ze aan het werk moeten'.
Laatste lied: 'We' re not gonna take it'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-05-23 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:00

Janneke2 schreef:
... oma vertelt...
In de jaren 1970 hadden we de rockopera 'Tommy' van de 'Who'.
Tegenwoordig deels terug te zien op YT.

Het gaat over popmuziek, populair zijn, jezelf ontwikkelen en 'over valkuilen van een sekte'.

Om een merkwaardige reden is Tommy opeens vreselijk populair
(hij is kampioen flipperkast spelen - 'moet kunnen')
en plotseling bereikt hij zoiets als de Verlichting in spirituele zin.
Kort aangeduid in een mooi lied: 'I am Free' - aanbevolen!

Klein citaat: 'Like you have been told before, Messiahs pointing to the door, but no-one has the guts to leave the Temple.'
... en dan de valkuil:
'I am free, and waiting for you, to fallow me'.
... dat kan. En dan ruiken er een paar minder frisse mensen geld, er komt een Tommy circus op gang,
en Tommy zegt vrolijk tegen de circusgangers 'dat ze aan het werk moeten'.
Laatste lied: 'We' re not gonna take it'.

Leuke anekdote, en je punt is?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:01

Ik ben zelf ook christelijk. Zo ben ik opgevoed en zo ben ik gebleven. Mijn geloof houd ik meestal voor mezelf, ik loop er niet mee te koop want ik vind dat geloof een privézaak is. Mijn geloof geeft richting aan mijn leven en is mijn intrinsieke motivatie om bepaalde dingen wel of niet te doen.
In de kerk waar ik naartoe ga, is er veel liefde en aandacht voor elkaar en mag iedereen zichzelf zijn - zo hoort het!
De kerk doet dingen verkeerd, maar ook heel veel goed in de zin van liefdadigheid. In onze kerk worden er bijvoorbeeld maaltijden en goede kleding gratis uitgedeeld aan dakloze illegalen. Er zijn meer instanties die dat doen, maar het is mooi dat kerken dat ook doen.
Natuurlijk zijn er mensen die het geloof misbruiken om wandaden te rechtvaardigen, maar niet gelovigen doen ook genoeg dingen die niet ok zijn. Dat bewijst maar dat we allemaal hetzelfde zijn vanbinnen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:03

Muppett schreef:
Ik ben zelf ook christelijk. Zo ben ik opgevoed en zo ben ik gebleven. Mijn geloof houd ik meestal voor mezelf, ik loop er niet mee te koop want ik vind dat geloof een privézaak is. Mijn geloof geeft richting aan mijn leven en is mijn intrinsieke motivatie om bepaalde dingen wel of niet te doen.
In de kerk waar ik naartoe ga, is er veel liefde en aandacht voor elkaar en mag iedereen zichzelf zijn - zo hoort het!
De kerk doet dingen verkeerd, maar ook heel veel goed in de zin van liefdadigheid. In onze kerk worden er bijvoorbeeld maaltijden en goede kleding gratis uitgedeeld aan dakloze illegalen. Er zijn meer instanties die dat doen, maar het is mooi dat kerken dat ook doen.
Natuurlijk zijn er mensen die het geloof misbruiken om wandaden te rechtvaardigen, maar niet gelovigen doen ook genoeg dingen die niet ok zijn. Dat bewijst maar dat we allemaal hetzelfde zijn vanbinnen!

Maar er wordt wel ingezameld.
Het wordt niet door de kerk zelf gedoneerd.
Dat mis ik even in jou stukje.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:05

Ik kom zelf uit een Evangelische familie langs moeders kant, Katholiek langs vaders kant (en een vleugje Joods dat gestopt is bij mijn opa). Mijn ouders zijn zelf niet gelovig, mijn stiefmoeder is sinds kort wel (zwaar) gelovig bij dezelfde Evangelische gemeente als de rest van mijn familie langs moeders kant. Vroeger ging ik regelmatig mee naar de kerk met mijn oom en tante en soms naar gospel kerk waar mijn beste vriendin altijd naar ging/gaat.

Ik heb hier op bokt ook een topic gehad over mijn vragen rondom het geloof. Ik geloof, maar niet volgens religie. Iedere religie heeft dingen waar ik mij echt in kan vinden, zowel qua idealen als mijn huidige levenstijl, maar eveneens hebben ze dingen waar ik mij niet in kan vinden en waar ik mij niet toe kan zetten.

Ik geloof dat God mij de weg wijst, dat Hij over mij waakt en mij bijstaat op moeilijke momenten. Een andere hogere macht waar ik in geloof (misschien nog wel meer) en waar ik bewuster mee bezig ben is Moeder Natuur. Is dit laatste een echt geloof? Voor mij in elk geval wel. Het maakt mij niet automatisch een boomknuffelaar, maar laat je wel veel bewuster leven, helpt met het waarderen van de kleine dingetjes en het brengt veel rust om mij terug te trekken op een rustige, groene plaats en het moois te aanschouwen dat Moeder Natuur ons brengt.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:11

BeFunny schreef:
Muppett schreef:

Maar er wordt wel ingezameld.
Het wordt niet door de kerk zelf gedoneerd.
Dat mis ik even in jou stukje.

Het wordt toch ingezameld én gegeven dóór de mensen uit de kerk? Dat is dan toch de kerk? Wat bedoel je dan met 'de' kerk zelf? Het stenen gebouw? Diaconie (vaak gezien als het 'geldbeheer') in een kerk staat juist in het teken van barmhartigheid en gerechtigheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:11

Ibbel schreef:
Leuke anekdote, en je punt is?

... het gaat hier regelmatig over 'kerk'. Logisch.
Ik kan goed uit de voeten met wat Sellyxx schreef over '.. en wat versta je daar dan onder'.

En wat ik prachtig vind aan deze rockopera is dat tenminste één valkuil van het verschijnsel kerk helder in beeld wordt gebracht.

De luitjes die geld ruiken, een heel circus optuigen -
mensen die 'wel iets spiritueels willen' en hen wordt voorgespiegeld dat dat met een Tommydingetje best lukt -
en dan zegt Tommy dat ze 'hard aan het werk moeten' (ik ben tenslotte calviniste) -
en dan zijn ze boos.

Zeer herkenbaar in de kerkgeschiedenis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:16

Ik ben als kind katholiek opgevoed. Bidden bij het eten en we gingen regelmatig naar de kerk. Ik weet niet op welk punt dat is opgehouden eigenlijk. Tegenwoordig is m'n hele familie eigenlijk niet meer gelovig en komen we alleen nog in de kerk voor een begrafenis.

Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik geloof erin dat je goed moet zijn voor mens en dier en ik geloof in karma. Maar ik geloof niet in godsdienst. En dan idd omdat door de hele geschiedenis heen zo veel leed is aangedaan uit naam van een god. Mensen hebben zich verrijkt aan het geloof. Betaal geld en je komt in de hemel.

Ik zie nog te vaak dat mensen buiten gesloten worden omdat ze bijvoorbeeld transgender of homoseksueel zijn. Of op andere gronden. Ik kan niet snappen hoe je dat kunt rijmen met een god die er voor iedereen zou moeten zijn. Of hypocriet gedrag. Mensen die naar buiten de vrome gelovige spelen terwijl er achter de voordeur dingen gebeuren die niet bij dat beeld passen. Wie houdt je dan voor de gek?

Ik vind het overigens wel mooi dat mensen kracht en gemeenschapszin uit een geloof kunnen halen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:20

Sellyxx schreef:
Het wordt toch ingezameld én gegeven dóór de mensen uit de kerk? Dat is dan toch de kerk? Wat bedoel je dan met 'de' kerk zelf? Het stenen gebouw? Diaconie (vaak gezien als het 'geldbeheer') in een kerk staat juist in het teken van barmhartigheid en gerechtigheid.

Er werd aangegeven. De kerk doet dingen verkeerd, maar ook goed.

De kerk daaronder versta ik de "mensen" die er "werken" aldan niet vrijwillig
Het inzamelen, doneren gebeurd door de "bezoekers" om het maar even zo te noemen.

Rondgaan met een bakje of bedelen om spullen is niet per definitie goed.
Ik doneer ook wel eens dingen alleen heb daar de kerk niet voor nodig ;)

Het zijn de bezoekers die doneren en dus goed doen. Er wordt niets vanuit het kerkelijke bestuur gedoneerd.