Waar raap jij blikjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Waar raap jij blikjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:39

Ik zie hier eigenlijk nooit blikjes of afval liggen...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:04

Wij hebben een speeltuintje onderweg naar de supermarkt, daar liggen dus altijd blikjes en flesjes van jongeren. Op de heenweg neem ik de hele blikjes en flesjes mee om in te leveren en op de terugweg gooi ik de rest in de vuilnisbak

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:08

Ik heb wel overwogen om zelf blikjes en flesjes te rapen en in te leveren. Nu na dit topic wil ik eigenlijk nog meer. Koop ik handschoentjes en neem ik een tas mee en dan gewoon lopen. Ik denk dat hier in de buurt wel genoeg te vinden is. Bovendien loop ik dan ook gelijk dus alleen maar pluspunten, denk ik? :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:08

Wij wonen aan de rand van de uiterwaarden en in de zomer zijn worden nog wel eens "feestjes" gehouden door de jeugd.
Ze halen dan flessen fris en kratten bier maar laten die vervolgens altijd achter (met alle andere rotzooi).
Mijn vrouw laat meestal rond 06.30 de honden uit, ruimt het op en heeft soms wel 30 euro statiegeld.
Toch leuk voor een kwartiertje werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:10

Ik neem afval mee uit de natuur, maar dat gaat thuis meteen de prullenbak in. Ik ga geen blikjes rapen om het blikjes rapen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:19

Ik vond van de week een lege sapfles buiten van een liter, die heb ik wel meegenomen voor statiegeld :P ik denk dat het toch wel goed is, minder afval omdat mensen het minder weggooien en wat wordt weggegooid heeft nu een grotere kans om opgeraapt te worden.

Bij een industrieterrein in de buurt liggen heel veel blikjes in de bosjes, nu nog vooral oude zonder statiegeld.

In het park in de buurt ruimde ik ze wel al op, anders worden ze gemaaid en er lopen veel honden wat nogal een risico is met scherp spul.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:46

Yummy schreef:
nee, snap de insteek maar vind het een beetje dubieus, en goor :o

Dan wil je vast niet weten hoeveel bacteriën op de mandjes van de supermarkt zitten, de pinpads in de winkel en het groente en fruit en broodjes die jij pakt in de supermarkt.
Ik heb eens een reportage gezien van mensen die bij een bepaald voetbalstadion gingen rapen. Die haalden heel veel geld op.
Ik heb er zelf wel over nagedacht om bijvoorbeeld na koningsnacht te gaan rapen. Maar dat is er nooit van gekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:18

Leuk idee voor mijn kind van 7 die geld wil verdienen :$
Wij nemen altijd zooi mee als we hebben gewandeld maar ik wist niet dat er statiegeld op blikjes zat. Volgende keer stuur ik m naar de supermarkt :j

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:28

ElCid schreef:
Yummy schreef:
Ik vind het dubieus omdat ik het nogal ja, gierig? vind om vies afval op te rapen voor een paar cent. Vies omdat je niet weet wat mensen er mee gedaan hebben? Het blijft afval.

Wat een merkwaardige kijk hier op en een nog merkwaardiger gebruik van het woord "gierig"!
Hoezo "vies"? als je handschoenen aantrekt is er niks "vies" aan en zelf zonder handschoenen zal je niet meteen het loodje leggen; klinkt een beetje als smetvrees. Hoezo gierig? Omdat iemand iets opraapt en daar soms zelfs wat mee bijverdient? Dat is niet gierig, dat is slim!

Prima initiatief als mensen dit doen en als je er een paar cent mee kan verdienen geef ik ze geen ongelijk. Het is te triest voor woorden wat mensen allemaal om zich heen gooien ( dat vind ik pas "vies" en "jakkie") . Als iedereen zijn troep mee naar huis zou nemen en netjes zou weggooien of inleveren zou de wereld een stuk schoner zijn.

Dus TS, prima idee om dit te doen!

Inderdaad in Amerika is het inzamelen/ oprapen van blikjes, statiegeld flessen heel normaal en niet alleen door zwervers.

Misschien is gierig ook niet echt een goed woord.

Aan de andere kant vind ik het zeker goed dat er afval wordt geraapt, of je er nou geld mee kunt verdienen of niet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:03

Bij ons in het dorp en de polder ligt er echt nooit iets dus valt er voor mij ook niks op te rapen. Vanuit de auto zie ik in bermen vaak wel blikjes en allerlei MacDonalds verpakkingen. Hoe moeilijk is het om je zooi gewoon in de prullenbak te gooien :roll: Man man man.

Op het strand hier spoelt regelmatig wel plastic aan, ik loop hier dagelijks en probeer altijd wel wat mee te nemen en weg te gooien.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:08

Ik doe het zelf niet, maar heb het tijdens koningsnacht/ dag wel veel gezien. Liepen mensen met enorme afvalzakken vol rond en ik heb daar zelf ook aan bijgedragen. Heb veel blikjes gedronken en die allemaal heel zonder in te knijpen in de container gegooid en die containers werden ook helemaal leeggehaald.
Denk zeker met zo'n evenement dat het wel kan lonen.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:17

Kan je alle blikjes inleveren of zijn er speciale statiegeld blikjes? En hoeveel statiegeld zit er op een blikje?

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:18

petra8 schreef:
Kan je alle blikjes inleveren of zijn er speciale statiegeld blikjes? En hoeveel statiegeld zit er op een blikje?

Er staat een logootje op net als statiegeldflessen. Dus die blikjes kan je inleveren en je krijgt 15 cent per blikje. Blikjes mogen ook niet gedeukt etc zijn.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:22

petra8 schreef:

Citaat:
Per blikje wordt € 0,15 statiegeld gerekend. Net als voor kleine plastic flesjes.

Afbeelding
Zo’n tekentje moet erop staan voor je mag inleveren.
Je mag een inleveren als:

Het leeg is
Er een statiegeld logo op zit
De barcode goed scanbaar is
Het blikje ongedeukt is

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:11

Dankjewel voor je duidelijke uitleg!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:56

ChristaMoor schreef:
vooral blikjes raap ik altijd op, om twee redenen: vuil wat in de afvalbak hoort (nu dan statiegeld), bij het maaien van het gras, worden de blikjes mee gemaaid en zo scherp als messen, fijn voor de honden :( . Ik neem ze niet mee naar huis.

Oh en glas ook, al dan niet kapot. Voorzichtig oprapen met een zakje, in een zakje en dan in de eerste vuilbak die ik tegenkom.

Dit ook inderdaad, oud collega stuurde mij laatst nog bericht met haar dierenarts rekening, of die wel normaal was (ben paravet) want haar hond had in glas gestaan met wandelen in een natuurgebied. Spoed tarief want avond, kon ze even €600 tikken, met dank aan de jongeren die zo nodig op straat een flesje bier moesten drinken en te lui waren om het mee naar huis/afvalbak te nemen.

In de zomer ga ik zelf nog wel eens prikken en met world cleanupday heb ik hier ook mee gedaan aan een initiatief, maar niet voor statiegeld.

Afgelopen week op werk voor het eerst vreemde op ons werkterrein gehad die de prullenbakken en parkeerplaats aan het afzoeken waren, ben er naar toe gegaan om te vragen waarom ze aan het rondsnuffelen waren op bedrijfsterrein, en die waren dus statiegeld flesjes/blikjes aan het rapen, hadden al een middag erop zitten en 2 volle vuilniszakken ingeleverd, volgens hun zeer lucratief.