Fotoshoot en bestanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:16

Ik heb mijn marketing prima op orde hoor, daar gaat het niet om.
Maar als iemand mooie foto’s in goede kwaliteit aan de muur ziet hangen en vraagt aan diegene “goh wie heeft die foto’s gemaakt” word ik daar 100000x blijer van dan dat een hema of albelli de huidskleuren veranderd heeft naar oempaloempa kleur.

Het staat mijn klant vrij om het zelf te doen, maar dan mogen ze niet bij mij gaan klagen over de uitkomst. Zo simpel is het :)

Even weer terug on topic ben ik heel benieuwd naar antwoord op mijn eerdere vraag.
En aanvullend ook of er een afleverformaat genoemd was bij de digitalen

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:51

Mkango schreef:
BeFunny schreef:
Wat een onzin.
Fotografen willen dat klanten bij hun afdrukken om daar extra aan te verdienen.

Tenzij je zelf afdrukt ipv gebruik te maken van diensten van o.a Saal of Pixum waar je klanten ook zelf kunnen bestellen en dan een stuk goedkoper uit zijn. Begrijp ik dat.

Als iemand een digitale foto wil en daar voor de volle mep voor betaald is het schandalig om een kleiner bestand af te leveren. Als er een klein bestand met logo overeen gekomen wordt is dat natuurlijk anders.
Knap dat je dat beter weet dan Liselot zelf. :') Ik heb ook liever zelf in de hand bij welk bedrijf ik de afdrukken laat maken die ik aan mijn klanten verkoop (en waar mijn naam dus ook aan hangt). Maakt toch wel een verschil of je dat doet bij een DigitaLab of bij de Hema. := En ik begrijp nooit zo goed waarom mensen wel graag geld naar grote bedrijven brengen, maar een kleinschalige ondernemer moet alles maar uit liefdadigheid doen? :') Bovendien is het toch ook gewoon zonde van een fotoshoot waar je veel geld voor betaald hebt om dan je foto's maar bij de eerste de beste die lekker goedkoop is te laten drukken.

Er zijn wel fotografen die dat doen om er extra aan te verdienen, Liselot is schijnbaar niet zo, ik ook niet. Maar ik weet wel dat ze er zijn, de fotograaf als in de OP klinkt al zo 1, wat een schandalige bedragen.

Ik bied afdrukken aan voor kostprijs en verzendkosten, maar klanten mogen zelf kiezen hoe ze dat willen doen. Ik wil idd ook het liefst dat ze goede kwaliteit aan de muur hebben hangen, daarom bied ik het op die manier aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:11

Liselot schreef:
Ik heb mijn marketing prima op orde hoor, daar gaat het niet om.
Maar als iemand mooie foto’s in goede kwaliteit aan de muur ziet hangen en vraagt aan diegene “goh wie heeft die foto’s gemaakt” word ik daar 100000x blijer van dan dat een hema of albelli de huidskleuren veranderd heeft naar oempaloempa kleur.

Het staat mijn klant vrij om het zelf te doen, maar dan mogen ze niet bij mij gaan klagen over de uitkomst. Zo simpel is het :)

Even weer terug on topic ben ik heel benieuwd naar antwoord op mijn eerdere vraag.
En aanvullend ook of er een afleverformaat genoemd was bij de digitalen

Jij wordt er blijer van?
De klant heeft jou betaald voor je dienst. En als er dan al flink betaald is zou er nog extra betaald moeten worden voor een groter formaat (als dit vooraf duidelijk is dan is het anders) maar dan komt die foto net zo goed aan de muur en dan is het niet meer belangrijk? En stel de ouders of schoonouders willen een extra druk.

Het spreekt voor zich dat als ze van jou foto afgeleverd krijgen die goed is dat ze niet kunnen klagen. En als ze bij Albelli laten afdrukken en die afdruk valt tegen dat ze dat daar moeten melden.

Het gaat niet om jou als fotograaf. De klant wil gewoon van te voren weten wat hij/zij koopt. En dat zou ook van te voren duidelijk moeten zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:12

Ik zou overigens bij een mooie foto van vreselijke afdruk kwaliteit me vooral afvragen waar dat in godsnaam geprint is ipv wie de fotograaf is. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:13

@Niobe, ik vind dat van jou super netjes het aanbieden _/-\o_

maessie

Re: Fotoshoot en bestanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:42

Hier ongeveer hetzelfde een x gehad. Meegewerkt aan een fotoproject, en wilde uiteindelijk het bestand wel bestellen. Maar dat was toen helaas niet mogelijk, maar een afdruk wel. Alleen de opties waren beperkt en reteduur. (Nu werk ik bij een groot reseller printbedrijf en kan tegen kostprijs printen, wat het verschil in prijs nog veel groter maakte) Vond dat wel erg jammer, al snap ik het vanuit fotograaf oogpunt ook. :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:11

Als je zo werkt dan maak je toch ook geen reclame voor jezelf.
Weet niet of veel klanten nog zoveel geld betalen voor een afdruk/groot digitaal bestand. Dat spreekt zich door en mis je dus potentiele klanten.
Laat je afdrukken/lever je een groot bestand voor een redelijke prijs en zien anderen die foto dan spreekt zich dat ook door en heb je dus meer potentiele klanten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:13

Ik heb klanten die gerust 1500 euro uitgeven voor een trouwalbum, dus ja die zijn er zeker hoor :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:59

Voor een bruidsalbum en sowieso fotograaf voor de belangrijkste dag van je leven. is dat ook wel iets anders. Dan als je een digitaal groot bestand wil om zelf af te drukken.
En eigenlijk maakt het bedrag ook helemaal niks uit. De prijs is de prijs maar zorg dat de voorwaarden duidelijk zijn en niet als je toch al de shoot hebt mogen doen en daarvoor betaald hebt gehad nog even op de proppen komen met mini formaatjes waar de klant niks mee kan en een bedrag waar je u tegen zegt voor de afdruk. Dat is gewoon afzetterij. Want je weet dat de klant de grotere bestanden wil.

Daarom dat ik zo iets gewoon maar vooraf vraag om duidelijkheid te krijgen en hoor ik iets over klein bestand en extra kosten voor groter bestand dan gaat het feest niet door.

En ts is 10 min binnen geweest en heeft 2 foto's in mini formaat (dan had ze net zo goed de smartphone op een statief kunnen zetten en die foto's zelf maken en croppen) voor 225 euro. Een bruidsfotograaf is in vergelijking goedkoper. Maar nog belangrijker ts voelt zich bedonderd omdat ze er zelf nog niks mee kan en dat vind ik terecht.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-05-23 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:02

What the... Die prijzen echt gek hoor.

Ik betaalde voor shoot van mijn hond INCLUSIEF afdruk op A3 formaat iets van 275 euro.
En 12 foto's met logo op webformaat en zonder logo op hoge resolutie.
Zelfs netjes verwittigd dat afdruk later werd, want de eerste afdruk had een kras. En voor een 2e afdruk moest ze eerst nieuwe inkt kopen.

250 euro voor hoge resolutie foto is te gek. Op die manier kan je je materiaal (camera en lens en eventueel laptop en bewerkprogramma's) wel snel terugbetaald hebben :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:16

Overigens is het ook wel een nare verkooptechniek. De losse foto voor 250 plus zelf afdrukken is veel duurder dan een afdruk bij de fotograaf laten maken. Je hebt natuurlijk de keuze, maar financieel wordt je eigenlijk klem gezet.

Wat ik me ook afvraag.. Hoe lang wordt deze foto bewaard bij de fotograaf? Normaliter bewaar je de foto's zelf op verschillende computers/harde schijven en als je wanddecoratie dan ooit eens stuk gaat in een verhuizing bestel je zo een nieuwe. In dit geval moet je dan maar weer een hele nieuwe shoot doen..?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:32

Liselot schreef:
Ik heb klanten die gerust 1500 euro uitgeven voor een trouwalbum, dus ja die zijn er zeker hoor :j

Voor ons bruidsalbum hebben wel ook meer geld uitgegeven, maar dat is ook een belangrijke dag in ons leven. Voor een kleinere fotoshoot ga ik dat echt niet uitgeven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:52

Hmm dat zijn inderdaad flinke kosten zo. Echt jammer dat het niet transparant was voor jullie. Dan had je geweten waar je "ja" op zou zeggen.

Ik vraag zelf eur 75,00 voor een buitenshoot (familie/portret/dier/LinkedIn).
De opdrachtgever krijgt alle bestanden in een lage resolutie met logo en kan daaruit de 10 foto's kiezen die ze het mooist vinden. Deze krijgen ze in hoge resolutie en zonder logo.

Wil men alle bewerkte foto's ontvangen (en dat wil men praktisch altijd), dan betaald met eur 45,00 extra.

Afdrukken laat ik altijd aan de klant zelf over.

Ik bewaar de bestanden minimaal 1 jaar.

Ik hoef er niet van te leven, dat zal ongetwijfeld schelen :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:22

Esther schreef:
Liselot schreef:

Voor ons bruidsalbum hebben wel ook meer geld uitgegeven, maar dat is ook een belangrijke dag in ons leven. Voor een kleinere fotoshoot ga ik dat echt niet uitgeven.

Ik vind dat eigenlijk ook treurig, want dat is precies de reden waarom die dingen zo duur zijn, mensen betalen het toch wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:35

Lastig dit. Ik heb met geboortekaartjes laten drukken bij een fotograaf. Daar kreeg ik een newbornshoot "cadeau" bij. De afdrukken moest ik wel zelf betalen.

Zo stom geweest om niet te informeren wat het kostte. Uiteindelijk heb ik 1500euro betaald voor 3 foto's op ong A4 formaat en 3 foto's op klein formaat met een lijst er omheen (zonder lijst kreeg ik ze niet mee).
Zoals hier eerder gezegd, je wordt klem gezet, steeds weer kwamen er kosten bij maar de shoot overdoen is onmogelijk. Zo was de gratis shoot alsnog peperduur.
Het zijn oprecht prachtige foto's maar ik heb er altijd nog een bijsmaak van en ben er nooit meer terug gegaan.

Ik heb geleerd om voortaan duidelijk te vragen wat ik wel en wat ik niet krijg. Het wisselt zo per fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:41

Liselot schreef:
Voor een trouwalbum wel idd, maar ik geloof nooit dat "de meeste klanten" 500 tot 1500 euro betalen voor wat drukwerk van een foto van hun iris. Dat zijn een heleboel foto's van je iris om in je huis te hangen, zelfs als je ze allemaal op aluminium zou laten drukken. :))

Niobe schreef:
Esther schreef:

Ik vind dat eigenlijk ook treurig, want dat is precies de reden waarom die dingen zo duur zijn, mensen betalen het toch wel.
Ja en nee. Een bruidsalbum bevat over het algemeen een stuk meer foto's van de ca. 10 die gebruikelijk zijn bij een "gewone" shoot, wordt in een mooi boek aangeleverd - al dan niet met bewaarkist - en dat is ook alles behalve gratis. Tel daarbij op dat een album netjes en doordacht vormgeven ook veel meer tijd kost dan de foto's "gewoon" bestellen en onderaan de streep is die prijs helemaal zo heel gek niet.

BeFunny schreef:
Ben ik het niet geheel mee eens.
In ts haar geval heeft ze 225 euro betaald. Dat is wat achteraf blijkt enkel voor de kleine bestanden.
Ik zou daar zelf niet mee akkoord gaan als ik dat vooraf wist en ik geloof TS ook niet. Als dat wel duidelijk is en de klant vind dat prima dan is daar niks aan de hand. Dat is dan een overeenkomst waar je het samen mee eens bent. Ts was in de veronderstelling dat ze de bestanden in groot formaat geleverd kreeg en voor dat bedrag vind ik ook dat dat redelijk is. En dat ze daarna kon doen met dat bestand wat ze wil. Dus afdrukken waar zij dat wil.

Ik zou zelf dus ook die keuze willen hebben en dus vooraf een prijs willen afspreken en die foto gewoon groot en netjes afgewerkt afgeleverd krijgen. En dan achteraf beslissen waar ik het laat afdrukken of dat ik de fotograaf daar opdracht voor geef.
We zijn het wel eens, als je mijn eerdere reacties had gelezen waarin ik de verkooptechniek (en de prijzen) van deze fotograaf inderdaad absurd vind. :')

BeFunny schreef:
De klant heeft jou betaald voor je dienst. Als je reclame wil dan zul je daar zelf voor moeten zorgen. Zo werkt dat in andere branches ook. En reclame voor jou kun je niet door rekenen aan de klant.
Dit vind ik dan weer een nare reactie op gewoon een normale Nederlandse uitdrukking. Zo vermoeiend, die huidige trend van figuurlijk taalgebruik letterlijk nemen. :roll: Of zeg je dit ook als er in topics gesproken wordt over "dit is toch geen reclame voor de sport"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:06

Zo wat een reacties :D

Ik heb even mijn vriend gevraagd hoe hij het gedaan heeft. Via de mail heeft hij het geregeld en geen voorwaarden, prijslijst of andere info ontvangen. Op dat moment heeft hij dus wel al betaald voor de cadeaubon. Vervolgens kreeg ik de cadeaubon thuisgestuurd, heb ik een afspraak gemaakt voor de foto en toen kreeg ik een brochure (waarin niets staat over de bestanden) en moest ik een formulier invullen met oa de algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staat niets over de bestanden, het zijn vooral AV die voor haar erg gunstig zijn als ik het zo snel las :+ Ook kreeg ik dus pas na de 'fotoshoot' de prijslijst voor het drukwerk, toen ik die opende dacht ik al meteen, amehoela 8)7 :$

Mijn vriend vroeg gisteren ook, wat heb ik je nu dan eigenlijk cadeau gedaan.. Tja, goede vraag dus.. We gaan iig sowieso geen 250 euro voor een foto betalen en ook geen (veel te) dure afdruk bij haar bestellen :n Zoals iemand hierboven ook zegt, ik voel me financieel klemgezet en daar ga ik echt niet in mee.. :n

Ik kreeg gisteren nog wel een appje van haar dat het zo jammer zou zijn als dit niet aan de muur kwam.. :roll:

Ik heb nu via Albelli een bestelling gedaan, hij gaf geen melding over het formaat, bij grotere afmetingen (vanaf 50x50) gaf hij pas aan dat het bestand te klein zou zijn. Dus fingers crossed :Y)

Oh en iemand vroeg nog hoe lang ze de bestanden bewaart.. 3 maanden, dan verwijdert ze alles wat zij ervan heeft.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:58

@Mkango, ja natuurlijk, een paar honderd euro snap ik helemaal, maar hoe iemand tot 1500 euro komt voor een album zie ik even niet. Zeker niet als je al een fortuin neergelegd hebt voor een aantal uren fotograaf bij de dag.
Misschien dat Liselot dat kan toelichten?

En ik heb het idee dat het woordje “trouw” bij alles 100 euro extra maakt := maar dat geldt voor alles wat bij een bruiloft hoort.
Net zoals “paard” _O-

@Relaxed heel jammer dat het zo gegaan is en dat er veel te weinig toegelicht is. Echt niet netjes.
En nu ga je een klein bestand af laten drukken bij Albelli idd, dat krijg je dan, helemaal begrijpelijk. Hopelijk wordt het toch naar wens!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:10

TS, ik duim dat die bestelling bij Albelli gewoon supermooi wordt. Goed dat je bij jezelf blijft en niet meegaat hierin. Natuurlijk zou ze het jammer vinden als het niet aan de muur kwam 8)7 Dat pusherige, brr...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:19

Ik denk dat de communicatie belangrijker is. Ik heb zelf op mijn website duidelijk gezet wat het verschil is tussen webformaat en groot formaat, en welke formaten ze van me krijgen bij welk pakket. Daarnaast vraag ik ook altijd naar de wensen van de klant, dan kan ik altijd een persoonlijk pakket samenstellen.

Zelf vind ik het maar gedoe om prints te bestellen voor de klant. Het is voor de klant een stuk duurder, en als er iets mis gaat dan kost je dat weer een hoop geregel. Dat mag de klant wel zelf doen vind ik :P
Als ik nou professioneel fotograaf was en full-time met fotografie bezig zou zijn, zou ik het wellicht anders doen :) Toch zou ik de klant de keuze geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:23

We krijgen nu de optie om 3 foto's van hoge resolutie voor 250 euro af te nemen (ipv 250 per foto), maar ook daar voel ik niet veel voor :n de hakken zijn gewoon ff in het zand nu.

Voor ons iig een goede les om zelf goed te checken wat er nu precies in het pakket zit. Maar deze fotograaf gaan we iig niet meer heen :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:27

@MKango ik reageerde ook op die post. Waar ik het niet "geheel" mee eens ben ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:28

Relaxed schreef:
We krijgen nu de optie om 3 foto's van hoge resolutie voor 250 euro af te nemen (ipv 250 per foto), maar ook daar voel ik niet veel voor :n de hakken zijn gewoon ff in het zand nu.

Voor ons iig een goede les om zelf goed te checken wat er nu precies in het pakket zit. Maar deze fotograaf gaan we iig niet meer heen :')

Je bent niks verplicht. Ik zou er ook voor bedanken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:32

Relaxed schreef:

En dat is dus een voorbeeld van slecht ondernemerschap. Klant kwijt, eventuele mond-tot-mond reclame kwijt. En eigenlijk zegt ze met dit voorstel impliciet: ik weet dat ik te veel geld vraag voor wat ik aanbied, maar ik kan het maar proberen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:43

Ik vind het niet netjes dat de fotograaf dit niet van te voren duidelijk heeft gemaakt. Het doel van deze foto’s is om ze af te drukken, dit zijn geen foto’s die je in klein formaat op je telefoon wil hebben. Je betaald een hoop en verwacht dan ook dat je op zijn minst iets tastbaars hebt. Al is het maar 1 grote afdruk!

Ik fotografeer eigenlijk al heel lang niet meer in opdracht, maar ik vind mond op mond reclame erg belangrijk, dat mensen met een positief gevoel terug kijken naar de rapportage. Dit is voor jullie zeker niet het geval, echt zonde!