huis aankopen en eerlijkheid makelaar/verkoper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 17:01

DemDeempel schreef:
Wat is wel merk is dat als je niet uit de buurt komt, je dingen zoals een nieuwe n-weg en dergelijke niet echt kan weten. Vaak weten de buren het al via via uit de plaatselijke kroeg lang voordat er ook maar iets officieels bekend is.
De verkopende partij heeft bijvoorbeeld via via gehoord dat ze een grote rondweg vlak langs zijn huis willen bouwen, en verkoopt dat snel zijn huis voor een goede prijs. Een jaar later zijn de plannen pas concreet en zit de nieuwe eigenaar met een huis vlak langs een rondweg die veel minder waard is.

Er is eerder dit jaar daar een 3e informatieavond over gehouden voor inwoners en omwonenden. Dus diegene daar in de buurt hebben sowieso allemaal een brief op de deur mat gehad meerdere malen. Het plan speelt inderdaad al jaren maar eens gaat dat wel een keer gebeuren. Het was in deze de laatste info avond en daarna zouden ze een beslissing gaan nemen. Makelaar wist het wel maar had er alleen niets over gezegd ook niet toen ik er naar vroeg of er dingen gingen veranderen of dat er bijvoorbeeld een procedure liep bij 1 van de buren voor een aanvraag van een (mega)stal of wat dan ook. Dit heeft hij later pas aan de telefoon gezegd nadat hij wel door had dat ik zelf het nodige uitgezocht had.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 17:03

Aight schreef:
Shadow0 schreef:
Er is trouwens geen 'zelfonderzoeksplicht'. Er is een onderzoeksplicht, maar directe vragen aan de makelaar vallen daar gewoon onder. Dus als je vraagt of de spoorlijn rustig is, en de makelaar noemt wel een boemeltje dat langskomt en niet een nachtelijke goederentrein, dan zit de makelaar fout.

Het is wel *verstandig* om dat soort info ook zelf te checken, maar het is echt niet vanzelfsprekend om dat soort dingen te verzwijgen of weg te moffelen.

Maar in hoeverre moet de makelaar daarvan op de hoogte zijn als de huidige bewoners daar nooit ''last'' van ervaren? (imo als je gewoon slaapt merk je wellicht niet eens dat er goederenvervoer over het spoor gaat?). Moet de makelaar dan uitvoerig onderzoek doen over het spoorgebruik (NS kan je gewoon opzoeken, goederen lijkt me wat lastig) als de bewoners aangeven niks te merken?
Ook dat is terug te vinden via Google. Tuurlijk went het als je naast of vlakbij het spoor woont, maar als je de vraag krijgt kan je er ook gewoon eerlijk antwoord op geven lijkt mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:03

Aight schreef:
Maar in hoeverre moet de makelaar daarvan op de hoogte zijn als de huidige bewoners daar nooit ''last'' van ervaren?

Ja, is misschien heel raar, maar ik zou dus denken dat het ook gewoon het vak is van een makelaar om dergelijke vragen van toekomstige kopers te voorzien en ze te kunnen beantwoorden. En anders kan hij altijd nog, in eerlijkheid, zeggen dat hij daar geen uitspraken over kan doen omdat hij de informatie niet heeft opgezocht.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:38

Zelfs een aankoopmakelaar helpt je niet altijd.

Ik sprak een man bij ons in de buurt die een paar jaar geleden had gekocht. Een charmant huis in een, op het oog, idyllisch dorpje. Heel groen, smalle weg voor de deur.
Wat hij niet wist was dat dat smalle weggetje een van de drukste wegen van de omgeving is. Er rijdt een onophoudelijke stroom auto's en vrachtverkeer overheen. Mensen die er aan wonen hebben last van fijnstof, trillen, verzakkingen. En je komt zelf tijdens de spits het dorp niet in of uit door de files.

De bezichtigen waren allemaal ingepland op doordeweekse dagen in de vakantie, midden op de dag. De zeldzame momenten dat het daar rustig is.. Die man voelde zich onwijs genaaid. Zijn aankoopmakelaar had daar niks over gezegd, is ook lastig als je het op dat moment niet ziet.

De relatief lage prijs van het huis had al kunnen verraden dat er iets niet klopte.. maar goed.

Wij zoeken nu zelf een huis maar wij kijken dus altijd even rond spitstijden op de locatie.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:42

Ook hier in het dorp: een hele rij huizen aan de rand met vrij uitzicht over de weilanden. Er is een plan om in die weilanden een hele nieuwe wijk te gaan bouwen, waardoor het al bestaande parkeer- en fileprobleem ook nog gaat verergeren.

Zodra de plannen op tafel kwamen werden er huizen aan die rand te koop gezet. Met op Funda in de tekst: prachtig vrij uitzicht!

De oplettende koper had dit toen echter wel op internet al kunnen vinden.

meggiemeg

Re: huis aankopen en eerlijkheid makelaar/verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:44

Wij hebben ons voorgenomen om op verschillende tijden te bezichtigen, hebben we bij ons huis toen ook gedaan, dat geeft inderdaad een beter beeld.
Funda is leuk en makkelijk om mee te zoeken maar een eerlijk beeld vind je er niet altijd. Staat van huis prima onderhouden, ga je kijken bladdert de verf er vanaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:55

Wij zijn een keer op bezichtiging geweest toen de er bij de overburen ineens flink gedrumt werd. Later hoorden wij dat hun of hun kind het huis graag wilde en ook hebben gekocht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:05

Ik was ook verbaasd dat makelaars niet eerlijk zijn. Twee huizen verderop heeft de eigenaar zonder vergunning een dakterras gemaakt waarop buren en ik de gemeente erbij hebben gehaald en hij moet weg. Dan krijg ik een link door van de buurman het huis staat te koop en wordt gepromoot met dakterras. Heb direct de makelaar gebeld dat deze op last van de gemeente weg moet en de eigenaar hiervan op de hoogte is. Dat ik het banketstaaf zou vinden voor nieuwe eigenaren als de gemeente direct op de stoep staat. Dit is een maand geleden en de tekst is niet aangepast..

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:53

meggiemeg schreef:
Er is eerder dit jaar daar een 3e informatieavond over gehouden voor inwoners en omwonenden. Dus diegene daar in de buurt hebben sowieso allemaal een brief op de deur mat gehad meerdere malen. Het plan speelt inderdaad al jaren maar eens gaat dat wel een keer gebeuren. Het was in deze de laatste info avond en daarna zouden ze een beslissing gaan nemen. Makelaar wist het wel maar had er alleen niets over gezegd ook niet toen ik er naar vroeg of er dingen gingen veranderen of dat er bijvoorbeeld een procedure liep bij 1 van de buren voor een aanvraag van een (mega)stal of wat dan ook. Dit heeft hij later pas aan de telefoon gezegd nadat hij wel door had dat ik zelf het nodige uitgezocht had.

Dat is ook een beetje wat ik bedoel. Iedereen in de buurt wist ervanaf, inclusief de makelaar. Maar omdat jullie van buitenaf komen hopen ze dat je er niks vanaf weet.

De verkopende makelaar gaat inderdaad geen grote negatieve punten aandragen uit zichzelf, helaas. Maar, niet netjes om het bewust te verzwijgen als je ernaar vraagt. Snap dat het zuur is voor jullie

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 07:24

Vraag me af of het vaker gebeurt dat een verkoop van een huis ongedaan wordt gemaakt door het achterhouden van belangrijke info.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 07:25

wouterpaard schreef:
Ik was ook verbaasd dat makelaars niet eerlijk zijn. Twee huizen verderop heeft de eigenaar zonder vergunning een dakterras gemaakt waarop buren en ik de gemeente erbij hebben gehaald en hij moet weg. Dan krijg ik een link door van de buurman het huis staat te koop en wordt gepromoot met dakterras. Heb direct de makelaar gebeld dat deze op last van de gemeente weg moet en de eigenaar hiervan op de hoogte is. Dat ik het banketstaaf zou vinden voor nieuwe eigenaren als de gemeente direct op de stoep staat. Dit is een maand geleden en de tekst is niet aangepast..

Bijzonder, de makelaar heeft misschien navraag gedaan bij de eigenaren en besloten om het niet aan te passen in de hoop dat er mensen zijn die niet op onderzoek uitgaan en kopen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:04

Het hoort er bij, vrees ik.

Ik stoor me vaak al aan foto's waarvan je duidelijk ziet dat ze helemaal zijn uitgerokken, waarbij ze de kamers groter willen doen lijken dan ze zijn.

Wij hebben het ook meegemaakt. Gehamerd op privacy in de tuin - krijg je een huis met tuin met mega inkijk te zijn. En een schutting van 3-4m plaatsen mag natuurlijk niet :') Wat begrijp je niet aan het woord "privacy"? We hebben letterlijk gezegd: geen inkijk, nergens, nooit.

Ook een appartement aan de Schelde bekeken - ik ken de buurt, weet van een grote vette kraan die aan de waterkant staat, pal voor het terras van het appartement dat we zouden bezichtigen. "Oh da's vast een mobiele kraan", zei de dame van het immokantoor. Nou nee - het staat op (echt met hoofdletters) Heilige Grond, er zijn gedichten over geschreven, het valt voor de buurt onder erfgoed :') Dat ding staat er nu 40 jaar en zal nog véél langer blijven staan. Doe nou niet alsof het een tijdelijk iets :') Zelfs in het donker zie je dat ding nog overduidelijk staan, doe niet alsof we die kraan niet zouden opmerken als we daar zouden wonen, ze staat zo dichtbij dat via daar naar beneden kan als er ooit brand zou uitbreken :')

Ik heb in de zoektocht naar ons huidige huurhuis héél veel gezien. En heel vaak gedacht "een beetje eerlijker zijn zou ons beide tijd hebben bespaard". Heel veel huizen die ik toch niet wou omwille van dingen die waren achtergehouden, daar verspil je mijn en je eigen tijd mee.
Wel foto's posten van een grote schuur - en dan pas ter plaatste vertellen "oja, de buurvrouw is de eigenaar, zij gebruikt die schuur als garage en zal dat ook blijven doen". Waarbij ze dan sleutels van ons hek moet krijgen en dan dagelijks op "ons" stuk grond moet zijn. Dikke doei, doen wij niet.
Idem huis met lekker ruime oprit en carport. Ter plaatste: ja de eigenaar woont 2 huizen verderop, de oprit en carport blijven in zijn gebruik, die heeft hij nodig voor zijn koeientrailer. Doei!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:05

wouterpaard schreef:

Terwijl ik dan als koper wel geneigd zou zijn daar de rechtsbijstandverzekering eens naar te laten kijken welke schade er verhaald kan worden en welke klacht er in te dienen is over de makelaar.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:47

meggiemeg schreef:
Cchanny schreef:
Helaas hebben wij ook een huis gekocht vol met gebreken.. Met tot een rechtzaak aan toe.
De verhalen over de oude bewoners komen nu pas echt los van beide buren.
Dus ik snap je punt dat je huiverig bent. Zeker omdat een makelaar niet veel los laat.

Tijdens de sleuteloverdracht hebben we nog gevraagd over eventuele problemen die in de tussentijd waren gebeurd waarop de makelaar antwoorde dat er niks was gebeurd. Echter is er een flinke lekkage geweest waarvan het water zo hoog stond, dat het zelfs bij de buren binnen kwam. Maar ons is helaas niks verteld..

Bij mijn ouderlijk huis liep er ook een spoorweg langs op een 50 meter afstand. Echter hoor je dat na verloop van tijd echt niet meer.
Zelfs de goedere treinen die eens in de zoveel tijd langs komen hoor je niet meer. Dus ik zou denk ik het daarop niet laten afhangen. Wel vind ik het bizar dat het niet eerlijk wordt verteld
.

Een trein op een behoorlijke afstand vind ik nog niet zo'n probleem, daar wen je inderdaad aan, op een pensionstal waar ik een aantal jaren heb gestaan kwam deze pal langs de bak voorbij en de stallen op korte afstand en dat merkte je al vrij snel niet meer.
Echter een drukke N weg erbij 4 baans vind ik nog al wat.
Is er wat uit de rechtszaken gekomen in jullie voordeel? Hoor daar ook nog al eens verschillende verhalen over en soms dat het wel heel erg langdurig kan zijn voordat er dan uiteindelijk een knoop wordt doorgehakt.

Nee, helaas. Ondanks dat wij harde bewijzen hadden als in foto's, keuringsrapporten maar ook antwoorden van leveranciers dat het niet goed is gedaan.
Hun speelde op het gevoel van de rechter in en dat werkte.. Het heeft ons een hele hoop geld gekost, menigeen vertelde ook dat we ontzettend sterk stonden. Maar hadden niet verwacht dat mevrouw de rechter mee ging met het zielige verhaal van hun. Het heeft al met al bijna een jaar geduurt en een hele hoop stress.

N weg is inderdaad heftig.. Zeker als de wind jullie kant op staan.

LWDaisy schreef:
Ik heb in de zoektocht naar ons huidige huurhuis héél veel gezien. En heel vaak gedacht "een beetje eerlijker zijn zou ons beide tijd hebben bespaard". Heel veel huizen die ik toch niet wou omwille van dingen die waren achtergehouden, daar verspil je mijn en je eigen tijd mee.
Wel foto's posten van een grote schuur - en dan pas ter plaatste vertellen "oja, de buurvrouw is de eigenaar, zij gebruikt die schuur als garage en zal dat ook blijven doen". Waarbij ze dan sleutels van ons hek moet krijgen en dan dagelijks op "ons" stuk grond moet zijn. Dikke doei, doen wij niet.
Idem huis met lekker ruime oprit en carport. Ter plaatste: ja de eigenaar woont 2 huizen verderop, de oprit en carport blijven in zijn gebruik, die heeft hij nodig voor zijn koeientrailer. Doei!

Die heb ik ook gezien inderdaad..
Huis was katsverrrot (wat ook niet vermeld stond), maar wel dat het huis wat opknapwerk nodig had. Echter was het zo dat alleen de buitenmuren konden blijven stana. De rest moest echt weg, maar er stonden wel stallen in de 'tuin'. Ook op de foto's stonden weilanden. Toen we daar gingen bezichtigen waren de foto's van de weilanden het uitzicht en had je helemaal geen ruimte om je paarden buiten de stallen te laten lopen. -O-

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:18

meggiemeg schreef:
wouterpaard schreef:

Bijzonder, de makelaar heeft misschien navraag gedaan bij de eigenaren en besloten om het niet aan te passen in de hoop dat er mensen zijn die niet op onderzoek uitgaan en kopen.

Ik weet bijna wel zeker dat de eigenaar doet alsof die van niks weet (ken hem persoonlijk en wijkt vaker af van de regels). Ik was echter in de veronderstelling dat de makelaar de kopers een eerlijk beeld wil geven, kom er hier wel achter dat het niet zo is.

Citaat:
Terwijl ik dan als koper wel geneigd zou zijn daar de rechtsbijstandverzekering eens naar te laten kijken welke schade er verhaald kan worden en welke klacht er in te dienen is over de makelaar.

Goeie! Zal dit in mijn achterhoofd houden als tip voor de kopers.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:49

Huizen kopen is echt naar wat dat betreft.
Je kan nog zo erg gelijk hebben, maar krijg het maar eens. Heb je zin in rechtszaken etc, heb je inderdaad goede rechtsbijstand, etc.

Bij de aankoop van ons huidige huis werd er heel veel niet of verkeerd vermeld door verkopende partij (verkoper én makelaar, vragenlijst was overduidelijk verkeerd ingevuld maar niet door makelaar gecontroleerd, etc). Alle vragen die we nog hadden kon de makelaar niet beantwoorden. Kortom bij de bezichtiging was al duidelijk dat het risico groot was dat we verkeerd en in elk geval onvolledig voorgelicht werden.

Dit was vorig jaar toen de huizenmarkt op zijn gekst was, dus als intelligente koper kan je dan denken "het is x duizend euro minder waard dan jullie zeggen" maar als andere bieders er wel in geloven dan heb je niks. Dus we hebben alsnog extreem overboden want we wilden het gewoon hebben en dat was de markt.

Na aankoop nog een hele lijst verborgen gebreken gevonden maar de verkopende makelaar sloot het dossier en vond het niet hun probleem, terwijl het voor ons een vrij duidelijke zaak was. Als je een huis verkoopt met vloerverwarming moet dat wel functioneren, bijvoorbeeld. Wij hebben gekozen het maar te laten, maar achteraf gezien hadden we een betere rechtsbijstandverzekering moeten hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:56

Schapenwol schreef:
Zelfs een aankoopmakelaar helpt je niet altijd.

Ik sprak een man bij ons in de buurt die een paar jaar geleden had gekocht. Een charmant huis in een, op het oog, idyllisch dorpje. Heel groen, smalle weg voor de deur.
Wat hij niet wist was dat dat smalle weggetje een van de drukste wegen van de omgeving is. Er rijdt een onophoudelijke stroom auto's en vrachtverkeer overheen. Mensen die er aan wonen hebben last van fijnstof, trillen, verzakkingen. En je komt zelf tijdens de spits het dorp niet in of uit door de files.

De bezichtigen waren allemaal ingepland op doordeweekse dagen in de vakantie, midden op de dag. De zeldzame momenten dat het daar rustig is.. Die man voelde zich onwijs genaaid. Zijn aankoopmakelaar had daar niks over gezegd, is ook lastig als je het op dat moment niet ziet.

De relatief lage prijs van het huis had al kunnen verraden dat er iets niet klopte.. maar goed.

Wij zoeken nu zelf een huis maar wij kijken dus altijd even rond spitstijden op de locatie.

Dat is simpel op te lossen. Heb je een huis bezichtigd? Ga dan op een totaal ander tijdstip zelf er naar toe. Kijk, luister, voel, neem in je op. Doe dat desnoods twee keer.
In het pre Google Maps tijdperk hadden wij een leuk huisje gezien. Prachtige foto's, veel grond er om heen. Helemaal top. Wij er heen op zondag - hoogspanningskabels in zicht. Hoe dichterbij het huis we kwamen, hoe dichterbij de masten kwamen. Bleek een mast met een poot op het perceel van het huis te staan en de kabels liepen over het huis heen. We zijn niet eens uitgestapt, hebben de auto gedraaid en zijn naar huis gereden. Soms moet je gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:34

Schapenwol schreef:
Ook hier in het dorp: een hele rij huizen aan de rand met vrij uitzicht over de weilanden. Er is een plan om in die weilanden een hele nieuwe wijk te gaan bouwen, waardoor het al bestaande parkeer- en fileprobleem ook nog gaat verergeren.

Zodra de plannen op tafel kwamen werden er huizen aan die rand te koop gezet. Met op Funda in de tekst: prachtig vrij uitzicht!

De oplettende koper had dit toen echter wel op internet al kunnen vinden.

Ook meegemaakt, mensen uit het westen die een verbouwproject kochten vanwege de ruimte en het uitzicht. Weet niet of het huis eerder klaar was dan het uitzicht weg was..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:14

Jeeh, wat komt hier allemaal langs. Daarintegen waren die gebreken aan ons huis echt peanuts ( ook al zagen wij dat toen niet echt zo)
Eind '99 zochten wij wanhopig een huis.
Op een dag dus een 2onder1 kap.
Heel mooi en echt spik en span van binnen en buiten.
Ok, vond wel raar dat in de achtertuin, rond op de schutting dik prikkeldraad was en dat in de gehele keuken een hoogpolig tapijt lag.
Huis was 5 jaar bewoond door een alleenstaaande "jongere" dame en bij intrek "helemaal opgeknapt en ook een kleine Serre geplaatst...
Het begon bij de wasmachine-aansluiting... makelaar : die is achter het kastje van het badmeubel, kun je zo aansluiten.
Kabel voor TV ligt in de hoek van de woonkamer...

Ok, huis gekocht, 2 dagen voor kerst verhuist.
Nr 1 : avonds laat, zwager met manlief wasmachine naar boven hieven... nergens aansluiting te bekennen... die was keurig weggewerkt achter 3 (!) lagen tegels...
Ok, ding weer naar beneden, komt wel.
Naar alles verhuisd te hebben, tv aansluiten ... ehhumm, gaat niet, antennekabel past absoluut niet... ik roep manlief... die ligt in ee deuk... dat is n kerktelefoon - nix Antennekabel.
Volgende dag bellen... ja, kabel ligt er wel - maar aan de voorkant van de voortuin onder het trotoir ... bedrijf kan aps in het nieuwe jaar - of wij graven zelf .
Was een lekker koude winter, dus alles bevroren, haha.
Maar ook dat gefixt.

Het ergste kwamen wij pas na ca 6 maanden achter.
Huis begon te stinken, en echt compleet naar riool...
Zoeken,zoeken... op een gegeven moment in de kelder de kruipruimte opengemaakt... pure horror.
Wc van boven, wasmachine en vaatwa-afwater (etensresten, enz), alles zwom erin...
En geen idee, hoe.
Dat duurde nog eens 2 maanden voordat wij de reden vonden : bij bouw van de serre zijn de afwaterleidingen naar buiten middels de putjes gewoon met beton dicht gestort.
Hoe verzin je zoiets ?
Alles moest af en opengebroken worden.
En op navraag komt dan dus ook uit dat het huis daadwerkelijk alleen om te slapen gebruikt werd.
Mevrouw leefde meer bij haar ouders dan in het huis.

Was nog n behoorlijke strijd om hier ons recht te behalen maar onmiddels al 23 jaar happy hier

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:52

Nieuwbouw plaatjes zijn altijd grappig.
Op de voorstelling ligt het huis altijd in het groen, in de praktijk staat het huis van de buren 2 meter ernaast :+

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:32

Toen we naar een huis zochten zo'n 5-7 jaar geleden kwam ik echt allerlei rare situaties tegen. Dat verbloemen van de waarheid of dingen achterhouden is volgens mij echt iets van alle tijden.

Zo kwam ik een keer in een volledig kapot gemaakte woning, terwijl de foto's op de makelaarssite er mooi uitzagen. Bovendien was er op de foto's aan paardenbak pal achter het huis. In werkelijkheid had de buurman die bak half weggesloopt en de achterkant van de tuin dichtgetimmerd met sloophout om er een parkeerplaats van te maken...:+ Alles in dat huis moest vervangen worden, doordat de door de bank uitgezette mensen allles gesloopt hadden voor ze de deur achter zich dicht trokken :+ .

Dan kwam ik ergens in een huis wat "een klein beetje opknap werk" nodig had. Je voelde gewoon de wind door de eerste verdieping waaien... Volgens mij kon je dat huis beter platgooien en wat nieuws neerzetten :x

Ook altijd de asbest vraag die ontweken wordt onder mom van we denken niet, maar zou kunnen. Zou je dan zelf moeten onderzoeken, we nemen hiervoor geen enkele verantwoording :$ :)) ...

Uiteindelijk na vele huizen te bekijken over 2 jaar tijd heb ik een huis gekocht dat er cosmetisch best goed uitzag... Alle minpunten waren zorgvuldig weggemoffeld. Er waren echter allemaal verborgen gebreken... Door mijn destijds onkunde en onwetendheid heb ik hier niets aan gedaan en was het ook heel lastig om er iets aan te doen, omdat de handtekening gezet was voor de sleuteloverdracht. We zijn maar aan de slag gegaan: De ellende begon op dag 1 met een kapotte riolering die blijkbaar op een septic tank was aangesloten en er was recentelijk frituurvet door de WC weggespoeld. We konden niet eens naar de wc :+ .. Er was een flinke lekkage in de kelder, elektriciteit zonder aarding en zeer gevaarlijk aangelegd door een beunhaas... 1 van de kamers had zijl+hoogpolig tapijt op elkaar, de beton vloer daar was ernstig beschadigd met allemaal gaten, afbrokkeling en losse stukken. Hier kwamen we pas achter bij de sleuteloverdracht. Net als dat bij de bezichtiging het huis leuke binnendeuren had met 8 keurige raampjes. De deur naar de woonkamer was bij overdracht afgetimmerd met een houtplaat en er zat geen heel glas meer in. Ach en die vorige eigenaar had over allerlei dingen gelogen tijdens de bezichtiging. We mochten tijdens bezichtigen niet in de stal kijken want daar stonden paarden in, maar daar zat gewoon beton in volgens haar... Ze liet 1 stal zien waar beton in lag... de rest van de stallen waren allemaal zand grond...(waar trouwens 30CM mest in lag op dag van sleuteloverdracht) We kwamen op een dag na een week lang zware regenval kijken bij het huis... Volgens haar was de rijbak gedraineerd en zou dat met 1-2 droge dagen weer goed zijn... nou die drainage ligt er wel onder maar is compleet verstopt en met verkeerd materiaal aangelegd en bovendien op gemeente putten aangesloten waar ik nog opmekringen vanuit de gemeente over gehad heb :') . Er zouden ongeveer 10 boomstronken in de wei zitten (konden er niet kijken want het was toen 1 groot zwembad en had geen laarzen mee)... uiteindelijk bleken dit tussen de 200-300 boomstronken te zijn... Er zaten trouwens ook iets van 8 stronken in de stallen waar ze haar paarden in had _O- .

Inmiddels zijn we veel kluservaring rijker en zou ik bij een volgende bezichtiging voor een ander huis dingen echt heel anders aanpakken. We hadden bijvoorbeeld wel een keuring laten uitvoeren, maar zo iemand kijkt ook alleen maar naar wat er aan de buitenkant zichtbaar is... Als je niet goed weet waar je op moet letten is het sowieso lastig om achter bepaalde waarheden te komen die verzwegen worden. Ik zou nu bijvoorbeeld denk ik wel een aankoopmakelaar nemen. Dat was qua budget echt niet mogelijk bij onze vorige zoektocht. Ook zou ik meer aandacht besteden aan het achterhalen van de constructies die in de woning zijn gebruikt. Denk hierbij aan leidingen, elektriciteit, getrokken kabels, manier waarop dat gedaan is (in een buis of losse grondkabel :') ), soort steen waarvan een huis gebouwd is. Is er bijvoorbeeld bij herindeling gebruik gemaakt van stevig bouwmateriaal of is het een goedkope slappe oplossing (bijvoorbeeld gipsplaten tegen gasbeton oid - hier kan je bijvoorbeeld geen zware kasten of materialen aan hangen). Als er wand bekleding/schilderijen in de tuin aan het huis bevestigd is wil ik weten wat daarachter zit (ons huidige huis had 3 ramen+kozijnen die uitkijken op een spouwmuur).

Ook zou ik praktische afspraken maken over de oplevering van het huis. Dingen die mij heel vanzelfsprekend leken, maar uit ervaring blijkbaar niet vanzelfsprekend zijn:
1. schoon opleveren - dus zonder bloedspetters op muren, schimmel plekken van banken die tegen een buitenmuur hebben gestaan, geen inloop van mest, hooi, stro, zand of andere rommel.
2. kaal opleveren - dus geen achtergebleven kasten vol met kleding, muren vol met posters, stickers, bordjes, schuren vol met troep, bouwmateriaal dat al half wegrot, kapot witgoed met beschimmelde inhoud :') etc....
3. Mest vrij - geen rondslingerende mest in stallen, paddocks, bakken, weiland of een mestplaats
4. Alle sleutels van sloten in het huis afgeven. Inclusief voordeur en van ramen. (bij ons was er geen voordeur sleutel _O- )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:20

Die afspraken over oplevering hoef je niet te maken, die bestaan gewoon. En als je dan bij de sleuteloverdracht ziet dat er een heleboel niet deugd, dan ga je niet akkoord.
Dan laat je vastleggen wat er allemaal niet klopt en spreek je daar een vergoeding voor af.

Ik weet dat je op zo'n moment misschien niet altijd even adequaat bent, maar wat hier geopperd wordt, om nog eens op een ander tijdstip langs te rijden etc dat is met deze huizenmarkt vaak niet mogelijk.

Ik zou ook nooit akkoord zijn gegaan met stallen niet mogen bekijken. Absurd. Alles moet je kunnen bekijken tm in de kastjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:03

Verkoopmakelaars willen verkopen en niets anders. Sowieso ontbreekt het vaak aan kennis, veel dingen weten ze gewoon niet terwijl je dat wel zou moeten kunnen verwachten.
Degene die het hier het meest bont heeft gemaakt heeft een huis in de verkoop genomen, waarbij uiteindelijk bleek dat hij niet gecontroleerd heeft of alle percelen wel van degene waren die de boel wilde verkopen (en dat bleek dus ook niet het geval te zijn, daar kwam onze notaris dus achter bij de voorbereidingen voor de overdracht). Dus tja, geen hoge pet op van makelaars :n
Ik heb werkelijk nog nooit een kundige makelaar getroffen, alhoewel ze er ongetwijfeld wel zijn.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:32

Nikass schreef:
Die afspraken over oplevering hoef je niet te maken, die bestaan gewoon. En als je dan bij de sleuteloverdracht ziet dat er een heleboel niet deugd, dan ga je niet akkoord.
Dan laat je vastleggen wat er allemaal niet klopt en spreek je daar een vergoeding voor af.

Ik weet dat je op zo'n moment misschien niet altijd even adequaat bent, maar wat hier geopperd wordt, om nog eens op een ander tijdstip langs te rijden etc dat is met deze huizenmarkt vaak niet mogelijk.

Ik zou ook nooit akkoord zijn gegaan met stallen niet mogen bekijken. Absurd. Alles moet je kunnen bekijken tm in de kastjes.

Dat klopt wanneer je makelaars betrokken hebt in je aankoop/verkoop proces. Als je dit vanuit beide partijen zelf doet is dit geen vanzelfsprekendheid. -O-
Ik zou dat op basis van mijn eigen ervaring dus ook niemand aanraden. Maar zodra je al een huis vanaf Funda koopt of een site van een makelaar is de kans op dit soort dingen direct verdwenen, omdat je al minimaal 1 makelaar hebt die betrokken is bij het proces.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:49

Dit is weinig nieuws. In 2019 zocht ik een huis
- Een makelaar wist me te vertellen dat er 'een appartementen gebouwtje' op het braakliggend terrein aan de overkant van de straat zou komen. Dat bleek een galerijflat van 5 verdiepingen die alle privacy en alle zonlicht uit huis en tuin weg zou nemen.
- Een makelaar verzekerde me dat het huis prima warm zou worden, ondanks de uitbouw en de minieme radiator in de woonkamer. Gelukkig was de verkoper wel eerlijk in de vragenlijst.
- Een makelaar wist me te vertellen dat ik prima in de buurt zou passen omdat ik wit ben
- Een makelaar kon me niets vertellen over de verschrikkelijke bende aan kabels in de schuur/kelder. Er liepen zeker 30 soorten stroomkabels alle kanten op, in de knoop, over elkaar heen... Maar het was zeker allemaal veilig hoor (ondanks dat ik gewoon op de naakte kabel keek).