Waar in Nederland is het echt stil?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:29

manzano schreef:
Edit: denk overigens ook aan vliegverkeer als je gaat rondkijken. Dat vind ik namelijk wel echt super storend.
En niet in zo’n achterlijk oefen gebied van defensie :7

Kuggur

Re: Waar in Nederland is het echt stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:33

Ik begrijp je verlangen. Ik woon op een héél stille plek, maar niet in Nederland, dus daar heb je weining aan.
Ik denk dat het in Nederland erg moeilijk is een écht stille woonplek te vinden, maar ik wens je succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:37

Jullie gingen toch naar de VS? Dan zou ik eerder m'n pijlen daarop richten, ik denk dat je daar meer kans van slagen hebt dan in NL. :j

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:41

Wat is voor jullie stil? Doodse stilte of geen stads geluiden? Mag water/zee, wind, vogels, dieren wel? Het geruis van een N-weg als de wind richting jullie staat? Eens in de zoveel tijd een landbouw voertuig?

Dat maakt het zoeken naar plekken makkelijker. Echt doodse stilte is denk ik mogelijk te vinden in NL. Ga je richting de kust van Friesland/Groningen dan krijg je te maken met wind en/of water.

Cayenne schreef:
Goof schreef:
Volgens mij zoekt TS een plek waar ze kan gaan wonen >;)

Oh, nou dan kan ik Schiermonnikoog aanraden :P
Vlieland is autoluw, dus ook een stuk stiller.

Op Vlieland hoor je 3x per dag 365 dagen per jaar de toet van de boot. Raak je aan gewent, maar valt wellicht niet onder stil :Y)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:50

Je zou Doodstil in Groningen kunnen proberen :))

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:26

Ik woon in buiten gebied op de biblebelt tussen woudenberg en scherpenzeel. Ook heel stil. Vooral op zondag :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:05

Wat stil is, is ook voor iedereen heel anders.

Wij zitten tussen alles in. Overdag wel wat geluid, maar niet storend. Soms 's avonds geluid, maar ook vaak helemaal niet.

's Nachts hoor je niks, maar er kan altijd een keer een auto langsrijden.

Als er veel geluid is, kan ik me soms wel ergeren, maar vergeleken bij drukke gebieden is het hier stil. Maar wil je 100% stilte, kan het teveel zijn.

Toen ik 1 dorp verder woonde in lintbebouwing, moest ik enorm wennen. Het was 's nachts echt stil en donker.

Hier wel wat straatverlichting, maar niet pal voor ons huis.

Er zijn wel erg veel vogels, maar kan me er totaal niet aan storen, ok niet 's ochtends vroeg.

Ik heb midden in het bos gestaan met de paarden op de Veluwe en dan verwacht je stilte, maar dat is ook niet altijd zo. Veel dagjes mensen en mensen van de campings, verhuur van buggy's etc. Dat vond ik eigenlijk erger dan de geluiden hier, want daar hebben mensen echt 0,0 respect voor de natuur en omgeving.

Wij hadden een zaak in Amsterdam met pal voor ons neus een tramhalte. De hele dag auto's brommers, trams, sirenes, mensen etc etc. Maar dat geluid wordt 1 achtergrond geluid en hoor je niet meer.
Ik weet mensen die echt niet kunnen slapen op vakantie als het TE stil is dan opeens. Die zouden hier gillend gek worden.

We wonen wel aan bosrand en hebben best veel wind. Dat hoor je dan ook wel behoorlijk. Ik vind het soms net als aan de zee wonen en kan me niet storen.

De N weg is 3km verder en hoor je heel soms, ligt aan de wind. Maar waar we eerst woonden hoorden we 's nachts weleens de goederentrein en daar zat nog heel veel tussen.

Wij hebben hier vrijwel geen vliegverkeer of overlast daarvan. ZO Groningen,grens Drenthe.

Wel zijn op enkele km's windmolens geplaatst en bij stevige wind hoor je die behoorlijk. En die staan toch wel vrij afgelegen.

Toen ik in dit gebied voor de eerste keer woonde, kwam ik achter dingen en dan is gelijk ergens wonen best pittig. Nu was ik beter voorbereid.

Mijn advies zou zijn om niet alleen op zondag ene rondje te rijden, maar echt doordeweekse dagen te gebruiken om plaatsen te bezoeken en te ervaren hoe het echt is.
Wij woonden vroeger bijv in Almere toen het nog jong en kaal was en hoorden dan van mensen dat het zo een dooie boel was, maar toen gingen ze op zondag een rondje rijden, toen er nog niks te doen was verder.

Rust is imo wel meer dingen. Na op verschillende plekken te hebben gewoond vind ik bijv de cultuur en mentaliteit ergens ook rust geven of juist niet.
Hoe gaan mensen met elkaar om, hoe staan de huizen ten opzichte van elkaar, hoe kijken ze tegen buitenstaanders aan etc etc.
Ik weet echt nog wel plekken waar je het als "westerling" iets moeilijker kan hebben en dat heeft mensen ook weleens stress gegeven die dan weer vertrekken.

En zelfs in 1 dorp of 1 straat kan het weer verschillen. Buren zijn 1 km verhuisd, maar ik zou daar nooit willen wonen., ook al heeft dat ook weer voordelen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:09

Wij wonen in noordoost Friesland. Wel aan de rand van een dorp (vrijstaand huis), maar meer dan wat vogels en af en toe eens buren hoor je niet zo veel. ‘s Avonds is het echt donker. Als je net buiten het dorp zou wonen hoor je al helemaal niets. Ik word altijd knettergek als ik bij mijn ouders in Rotterdam ben, wat een lawaai! Dus snap heel goed dat je het fijn vind om wat meer in de stilte te wonen, dan kom ik zelf ook meer tot rust :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:32

Ik denk dat echte stilte lastig te vinden is.

Ik woon in het buitengebied, aan de rand van het bos. Bijna geen verkeer (straat loopt dood), genoeg natuur, en inderdaad vaak ook absolute stilte.

Maar... we hebben natuurlijk meer mensen in de straat wonen, en dan moet het gras natuurlijk wel 2x per week gemaaid worden. Of even met een bosmaaier langs de kanten. Of iemand is hout aan het hakken. :')

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:56

Geen concrete tips, want ik woon in België, maar ik denk dat je overal wel gewoon stille dorpjes kan vinden hoor. Wij wonen absoluut niet in the Middle of nowhere (vijf kilometer van een stad, bijna pal in het dorp, in een woonwijk), en as we speak hoor ik hier helemaal niets anders dan vogeltjes. De wijk is overal doodlopend, dus enkel plaatselijk verkeer en veel buren doen hun verplaatsingen met de fiets. De hoofdweg naar het dorp is op 200meter (en is geen doorgangsweg, dus vooral lokaal verkeer) en de kortste grotere baan is op 1,2km. Op uitzondering van eens een kind van de buren ergens in een tuin, heb je hier echt stilte.

Conclusie - volgens mij is het écht zo moeilijk niet :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:57

Ik dacht ook aan Vlieland, zo heerlijk rustig daar!

Wij wonen op het platteland ver van de snelweg, maar de N-wegen rondom blijven vooral ‘s nachts erg storend, en ook overdag is het vervelend als je rustig buiten wil zitten.
Nu zal dit probleem wel overal langzaam zichzelf oplossen naarmate er meer elektrische auto’s op de wegen komen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:20

Ik woon op tien kilometer van de stadsrand van Amsterdam, officieel nog in de gemeente Amsterdam zelfs. In de polder, op het erf van een boerderij aan een doodlopende weg. Het is hier doodstil, behalve de geluiden van de dieren (paarden, vogels, knaagdieren en wat er nog allemaal langs de sloten en in het land leeft). Het is héérlijk. Dus het kan zelfs in de Randstad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:30

Mijn ouders zijn uit Zwolle verhuisd naar een dorpje in de kop van Overijssel, vanwege geluidsoverlast. Sportvelden, een moskee die meerdere keren per dag oproept tot gebed, drukke (snel)wegen.. Het werd allemaal teveel.

Waar ze nu wonen is het heel stil. Het is een levendig dorpje, ze wonen echter aan de rand. Wat ook bijdraagt aan de stilte in huis is dat het huis heel goed geïsoleerd is. In huis hoor je echt helemaal niks meer. Dat vindt mams wel weer jammer, ‘want ik luister zo graag naar de vogeltjes’ := :D

Overigens woon ik midden in de stad en hier is het ‘s nachts ook echt stil. Afgezien van de roepende uilen dan :+:

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:38

8nnemiek schreef:

Vlieland zie ik vaker genoemd maar daar zit toch die militaire vliegbasis. Niet bepaald rustig lijkt mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:48

Goed punt inderdaad, ik ben er alleen met vakanties geweest en toen waren er geen oefeningen. Alleen de traumahelikopter een paar keer zien opstijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:01

Ik woon in de randstad - maar in het midden van het groene hart. Ik kom uit leiden en daar hoorde ik áltijd de snelweg. Hier hoor ik ganzen en kikkers. Ik woon in een woonwijk dus het is niet echt stil maar als je hier verderop vrijstaand woont is het best heel stil - al helemaal voor randstadbegrippen. Het kan dus wel...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:23

Dan had je ons plekje net wat eerder dan ons moeten kopen :j
Hier is het stil. Was wel wennen in het begin moet ik zeggen. Wij wonen in Friesland. En daar zijn best nog plekjes te vinden aan zandpaden met stilte.
Overigens tijdens het maaien van de landerijen is het wel even gedaan met de stilte.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:29

In Zeeland is het buiten de zomer en lente altijd wel rustig, veel natuur (de plek waar m’n huisje is wel, misschien niet overal) maar in de zomer en lente wel druk.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:30

Kiwipitje schreef:
manzano schreef:
Edit: denk overigens ook aan vliegverkeer als je gaat rondkijken. Dat vind ik namelijk wel echt super storend.

Dat hebben wij vlak bij ons huis. Je hoort dan ook redelijk vaak helikopters haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:33

anca schreef:
8nnemiek schreef:

Vlieland zie ik vaker genoemd maar daar zit toch die militaire vliegbasis. Niet bepaald rustig lijkt mij.

Nee de basis zit in Leeuwarden. En Volkel. Maar ze komen daar wel oefenen, op de Vliehors, of eigenlijk over de Vliehors. Dat oefengebied heet de Cornfield Range. Normaal gesproken hoor je ze in het dorp niet vliegen, alleen bijvoorbeeld ter hoogte van het Posthuys. Maar als ze met 500 of 1000 ponders oefenen dan trillen de ramen in de sponningen hoor := .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:35

Ik was ooit een keer bij Hoog Soeren en dan midden de bossen in, de Veluwe op. Pikdonker was het daar, voorzover het donker kan zijn in Nederland. En echt heel stil.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:36

De kop van Noord Holland! Gemeente Hollands Kroon, Schagen, Den Helder, beetje in die hoek. Hier heb je echt kleine en stille dorpjes, maar ook vlak bij zee etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:53

Fireheart schreef:
De kop van Noord Holland! Gemeente Hollands Kroon, Schagen, Den Helder, beetje in die hoek. Hier heb je echt kleine en stille dorpjes, maar ook vlak bij zee etc.

Ik woon in de Wieringermeer, inmiddels gemeente Hollands Kroon dus, in het buitengebied. Dorpskernen op 4 a 5 km.
Ik woon hier helemaal prima, maar super stil vind ik het hier niet.
Bij stilte draagt geluid ver, dus hier hoor je s avonds laat soms geluid uit de dorpen (vooral met dorpsfeesten, maar ook de kerkklokken), boeren die nog bezig zijn en in het weekeind gebonk uit een schuur waar een feestje is, en windmolens. Hoe stiller het is, hoe beter je de windmolens hoor (als het iets harder waait hoor je het geruis van de bomen ipv de windmolens).
En donker is het hier zeker niet, de datacenters, kassen en windmolens.

Ik ben hier geboren en getogen, dus hoef nergens heen. Maar als we nog eens zouden verhuizen wil ik nog stiller en meer afgelegen :) .

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:20

Coco4life schreef:
Kiwipitje schreef:

Dat hebben wij vlak bij ons huis. Je hoort dan ook redelijk vaak helikopters haha

Wij ook. Vooral de laatste tijd vaak helicopters. Verder ook vaak F16/die nieuwe units.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:25

Genoeg plekken in Friesland waar het echt stil is! Vooral net buiten de kleine dorpen. Heerlijk!