Groene tuin inspiratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Groene tuin inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:23

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:50

Wat leuk om al die foto’s te zien! Wauw gewoon wauw! Echt heel leuk! Ik heb mijn “eigen” pot in de tuin waar ik allemaal plantjes heb ingezet waaronder: lavendel, viooltjes, calendula, lelies, dahlia en een bijenmix.

Wellicht om het op te vullen kan je de plant vlinderstruik gebruiken. Vind het een vrolijke plant en het trekt ook vlinders aan, 2 vliegen in 1 klap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:02

Anna79 schreef:
Wat ben je leuk en goed bezig!
Hier een tuin die volledig betegeld was en dat vind ik verschrikkelijk.
Ik heb er inmiddels 3 bomen in geplant, 1 Prunus en 2 dakplatanen. Er komt ongeveer 10m2 gras wat ik een beetje wild laat groeien en een kleine border met bij en vlinder vriendelijke planten. Langs de schutting hedera, roos, clematis en sering, ik wil ook nog wat stokrozen.
[ [url=m/9HiUve.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgende week komt het gras

Dankje! Wat een leuke tuin heb jij ook al :D ben heel benieuwd hoe het is als het gras er ook in zit!

Neonlight schreef:
Ik zou eerst een basis maken, daarbij ook rekening houdend met zonlicht. Dus waar terras, waar pad, waar bloemperk, waar moestuin. Aanplanten pas doen als de basis is aangelegd.

Thanks voor je tip! Dat ben ik nu inderdaad ook heel erg aan het doen. Heb met bamboestokken en touw uit gezet waar het terras komt en zo ga ik dan van de week ook even uitzetten hoe het pad komt en dan kan ik gras gaan inzaaien etc. De opvulling met planten komt in de loop van de tijd wel, heb ook genoeg planten die nog even flink moeten groeien :D

_Nelleke_ schreef:
Op de site van sprinklr staan ook veel leuke ideeen voor een groene tuin.

Bedankt voor je tip, ik ga er naar kijken!

senna21 schreef:
Ivm heeft wel wat aardige tips voor tuinontwerp in kleine online cursussen
https://www.ivn.nl/online-cursussen-over-de-natuur/

Bedankt! Ik ga kijken :D

ElfBeau_067 schreef:
Wat leuk om al die foto’s te zien! Wauw gewoon wauw! Echt heel leuk! Ik heb mijn “eigen” pot in de tuin waar ik allemaal plantjes heb ingezet waaronder: lavendel, viooltjes, calendula, lelies, dahlia en een bijenmix.

Wellicht om het op te vullen kan je de plant vlinderstruik gebruiken. Vind het een vrolijke plant en het trekt ook vlinders aan, 2 vliegen in 1 klap!

Wat leuk! En goed bezig ook al :D
Ik heb ook veel lavendel in de voortuin ben ik echt dol op.
Vlinderstruik heb ik! Die hoge plant bij de plantjes foto op de vorige pagina is mijn ietwat uit de kluiten gewassen vlinderstruik :P :D

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:19

Citaat:
Wat leuk! En goed bezig ook al :D
Ik heb ook veel lavendel in de voortuin ben ik echt dol op.
Vlinderstruik heb ik! Die hoge plant bij de plantjes foto op de vorige pagina is mijn ietwat uit de kluiten gewassen vlinderstruik :P :D

Yeah goed bezig! Dankje trouwens. Wat leuk, thuis zijn we dol op vlinderstruikjes. Ik ben ook dol op lavendel. Ik zou ook wel een heel veld ervan willen!

Ik ben ook vlinderstruik aan het stekken. Aka: Lange tak afgeknipt van een uitgebloeide vlinderstruik en daar kleine takjes van afgeknipt. Mijn moeder heeft ook nog de donkerpaarse vlinderstruik gestekt en verder wel genoeg vlinderstruiken die door de wind zijn meegewaaid naar onze tuin en zijn opgekomen. Al met al, er is dus genoeg assortiment _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:11

Misschien is er iemand hier die er wat meer verstand van heeft, ik loop net even een rondje door de tuin en zie honderden dit soort dingetjes op komen. Er is allemaal nieuwe tuinaarde op gekomen van de woningbouw en ze zeiden dat het super goede kwaliteit schone aarde is maar ik vraag me erg af wat dit is. Lijkt niet echt normaal onkruid en zeker het stuk wat gras moet worden is er mee bezaaid :x

Afbeelding

Google Lens weet het ook niet echt..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:21

Is ook moeilijk te zeggen vanaf de kiemblaadjes. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat het vieze aarde was eh, er waait ook enorm veel in momenteel.

Voor je inspiratie: Ik heb hier moestuinbakken met schors rond omdat ik nogal van de luie kant ben :) ivm je artrose/reuma kan je eventueel ook de bakken op hoogte doen? Dan hoef je niet te bukken. Ook in een moestuin kun je veel sierplanten kwijt zoals afrikaantjes, goudsbloemen, dropplanten, OIkers, zonnebloemen...

Verder zou ik altijd een bak apart met munt doen en hier ook verschillende soorten in zetten. Munt woekert enorm! Het is zo heerlijk om in de zomer met een karaf water buiten te zitten en gewoon verse munt te plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:30

Schuur_ schreef:
Is ook moeilijk te zeggen vanaf de kiemblaadjes. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat het vieze aarde was eh, er waait ook enorm veel in momenteel.

Voor je inspiratie: Ik heb hier moestuinbakken met schors rond omdat ik nogal van de luie kant ben :) ivm je artrose/reuma kan je eventueel ook de bakken op hoogte doen? Dan hoef je niet te bukken. Ook in een moestuin kun je veel sierplanten kwijt zoals afrikaantjes, goudsbloemen, dropplanten, OIkers, zonnebloemen...

Verder zou ik altijd een bak apart met munt doen en hier ook verschillende soorten in zetten. Munt woekert enorm! Het is zo heerlijk om in de zomer met een karaf water buiten te zitten en gewoon verse munt te plukken.

Dat zou idd ook kunnen maar dat zou dan wel heel snel en in hele grote hoeveelheden gegaan moeten zijn, deze aarde ligt er namelijk nog geen 2 week in. Maar even in de gaten houden.
Leuke ideeën en tips heb je! Goudsbloemen heb ik ook nog in overvloed dat kan idd ook praktisch overal wel.
Bukken is met mijn reuma niet zo'n probleem gelukkig, de reuma zit voornamelijk in mijn handen en polsen.
Munt is zeker een leuke al moet ik zeggen dat ik niet super dol ben op munt haha, maar is ook iets om mee te nemen. Bedankt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:56

Dit is eigenlijk niet te voorkomen, tenzij je grond helemaal doodgespoten is maar dan groeit er ook geen tuinplant meer. Is echt de tijd van het jaar om te kiemen, zeker bij geroerde grond.

Munt is leuk maar kan snel gaan woekeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:00

Wanneer er niks in groeit, dán heb je pas slechte grond :+
Onkruidzaad zit niet altijd in de grond, het komt ook aangewaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:46

Haha oke voor de duidelijkheid ik ben bekend met onkruid, sorry voor de sarcasme. Dit is echt een soort plantje, één die ik niet ken en ik heb toch best veel onkruid in handen gehad. En het is niet een beetje, het zijn er honderden zonder overdrijven.
Ik heb het niet over dat er onkruid op komt en dat dat erg is of dat deze grond niet goed is, zo bedoel ik het totaal niet. Ik vroeg me alleen af of iemand dit plantje toevallig herkent omdat ik het vooralsnog niet herken als een onkruid die mij bekend voor komt en het in grote getalen mijn tuin bezaaid.
Alsjeblieft geen dingen zeggen die ik nergens zeg. Dat ik benoem dat ze zeiden dat het schone goede kwaliteit aarde enz is daar zeg ik natuurlijk nergens mee dat doordat er nu wat op groeit het slechte aarde is. Jammer dat het zo opgevat word..
Heb het ook nergens over voorkomen, de vraag was letterlijk kent iemand dit plantje. :o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:55

Is het geen klaver?
En anders even bij de buren checken of zij dit ook hebben. Kan best zijn dat het in de omliggende grond woekert.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:02

Het is echt heel moeilijk om de plant in dit stadium al te herkennen, heel veel onkruid ziet er zo uit als het net op komt. Wanneer de volgende twee blaadjes verschijnen wordt het herkenbaarder.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:32

TS heb je Instagram? Dan zijn deze accounts aanraders om te volgen:

@angelo_dorny

@sprinklr.co

@toffetuinen

@studiomayandjune

Edit:

Ik zou starten met een ontwerp schetsen op papier. Heb je dat al? Houd rekening met de zonligging van je tuin. Daarna zou ik over het grootste gedeelte gras zaaien (of zoden neerleggen), behalve waar je borders wil. Ik vind borderranden van oude kasseien altijd erg mooi en natuurlijk, en ze zijn overal gratis af te halen op marktplaats.

Houd in gedachte dat perkgoed (1-jarige planten) niet erg groen zijn en goed voor de natuur. Alleen je bent nu net iets te laat in het seizoen voor het aanplanten van bollen en bollen.