Tenue de ville dresscode; help?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:58

De tweede kan wel, de eerste zou meer voor een avondfeest passen.
Bij ons in de familie moesten (nu gelukkig niet meer) op bruiloften echt mannen in jacquet, vrouwen met hoed en dan voor het avondfeest verkleden.
Tenue de ville is gewoon een fijne, makkelijke code en past prima in deze tijd. Kun je niet iets lenen van iemand?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:35

Tenue de ville betekent gewoon nette kleding wat fijn zit en makkelijk is. Dus dat kan echt alles zijn. Een spijkerbroek dus ook. Gewoon nemen wat je al hebt, wat je op de foto voor netjes dus al aanhebt. Dan kost het je niets en het voldoet zeker weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:41

Oh jezus, gaan we hier weer opnieuw beginnen :')? Tenue de ville is GEEN spijkerbroek.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:46

_San87_ schreef:
Oh jezus, gaan we hier weer opnieuw beginnen :')? Tenue de ville is GEEN spijkerbroek.

Wandelbroek met afritsbare pijpen gecombineerd met een fleece trui wel toch, _San87_? :D

Succes, ts. Jammer dat deze verplichting je op voorhand al onzeker maakt. Dat is helemaal niet nodig, ik wou dat ik jouw figuur had :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-04-23 07:49, in het totaal 3 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:48

Kledingvoorschrift voor de vrouw
Bewerken
Dames hoeven zich tegenwoordig[(sinds) wanneer?] niet meer per se in mantelpak of japon te steken, al is dat in traditionelere kringen nog steeds gewenst. Vandaag de dag is men in een chique japon echter al gauw overdressed. Wanneer een dame een rok draagt, moet deze minstens tot over de knie vallen en blote benen zijn uit den boze. Panty's of kousen zijn dus verplicht. Een hoed mag, maar hoeft absoluut niet. Een tas mag ook, maar deze mag niet te opvallend zijn. Een enveloppemodel is daarom het geschiktst. Het principe van deux pièces geldt als vanouds. Dit houdt in dat de dame wanneer ze geen japon draagt, altijd haar blazer aanhoudt, zowel bij het dragen van een mantelpak als bij het dragen van een broekpak. Hoewel hier tot voor kort altijd een blouse op werd gedragen, mag er tegenwoordig[(sinds) wanneer?] ook voor een ander soort topje worden gekozen, zolang het maar chic oogt.

Kledingvoorschrift voor de man
Bewerken
De heren gaan tegenwoordig[(sinds) wanneer?] in kostuum. Een maatpak en confectie zijn beide geschikt. Een gilet mag, maar hoeft niet. De verschillende delen van het kostuum zijn tegenwoordig[(sinds) wanneer?] overeenkomstig van kleur; doorgaans grijs of blauw, maar soms ook zwart. Bruin werd tot voor kort als not-done beschouwd, maar is tegenwoordig[(sinds) wanneer?] ook toegestaan. Strepen mogen, maar dan wel subtiel.

Een das of een vlinderstrik horen erbij en deze dienen eenvoudig van aard te zijn. Strepen, Stippen en figuren zijn uit den boze. Voorheen moesten schoenen en sokken per se zwart zijn, maar tegenwoordig[(sinds) wanneer?] worden ze aangepast aan de kleur van het kostuum. De sokken dienen te worden aangepast aan de kleur van het kostuum en niet aan de kleur van de schoenen. De kleur van de riem hangt af van de kleur van de schoenen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:48

Gewoon even gekopieerd en geplakt. Dus staan wat foutjes in.
Spijkerbroek is niet wat hoort, zelfs niet voor de man.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:52

_San87_ schreef:

Het gaat om nette kleding. De ts heeft een foto geplaatst van wat zij normaal als nette kleding draagt en dat is zeker wel tenue de ville. Want het moet ook kleding zijn waar je je prettig in voelt. Dus netjes en prettig. En zoals reeds 100 keer gezegd, zelfs een wandelpantalon kan netjes zijn (die er uitziet als een chique pantalon, want die zijn er kennelijk). Dus nee, ik begin niet weer, wat er op de foto als netjes van de ts staat kan zeker. Dat is zeker netjes en dan hoef je geen geld uit te geven. Want dat was ook de vraag, zo goedkoop mogelijk.
En wil je wat meer, dan verander je de broek, loop een kringloop binnen, haal voor 2 euro een andere broek, was hem even en je bent klaar.

Ik heb het niet over een afritsbroek en fleecetrui. (heerlijk die fleecetruien in de winter *\o/* ) Maar er zijn dus zeker nette wandelpantalons die gewoon als wandelpantalon verkocht worden (erg offtopic, maar ok, het kan ook als tip voor nette kleding gebruikt worden misschien), maar feitelijk gewoon chique broeken zijn, maar dan op de markt gebracht door merken als Jack Wolfskin. :P Ik snap niet waarom er een afritsbroek bijgehaald wordt in deze. %) Het is niet door mij genoemd in ieder geval.

Maar een jurk of rok voor de vrouw hoeft niet meer, dat is al enige jaren geleden voor elke dresscode afgeschaft wegens genderneutraal en dat soort discussies. Het mag, maar het hoeft niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:06

germie schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat om nette kleding. De ts heeft een foto geplaatst van wat zij normaal als nette kleding draagt en dat is zeker wel tenue de ville. Want het moet ook kleding zijn waar je je prettig in voelt. Dus netjes en prettig. En zoals reeds 100 keer gezegd, zelfs een wandelpantalon kan netjes zijn (die er uitziet als een chique pantalon, want die zijn er kennelijk). Dus nee, ik begin niet weer, wat er op de foto als netjes van de ts staat kan zeker. Dat is zeker netjes en dan hoef je geen geld uit te geven. Want dat was ook de vraag, zo goedkoop mogelijk.
En wil je wat meer, dan verander je de broek, loop een kringloop binnen, haal voor 2 euro een andere broek, was hem even en je bent klaar.

Ik heb het niet over een afritsbroek en fleecetrui. (heerlijk die fleecetruien in de winter *\o/* ) Maar er zijn dus zeker nette wandelpantalons die gewoon als wandelpantalon verkocht worden (erg offtopic, maar ok, het kan ook als tip voor nette kleding gebruikt worden misschien), maar feitelijk gewoon chique broeken zijn, maar dan op de markt gebracht door merken als Jack Wolfskin. :P Ik snap niet waarom er een afritsbroek bijgehaald wordt in deze. %) Het is niet door mij genoemd in ieder geval.

Maar een jurk of rok voor de vrouw hoeft niet meer, dat is al enige jaren geleden voor elke dresscode afgeschaft wegens genderneutraal en dat soort discussies. Het mag, maar het hoeft niet.

Germie, ik weet niet hoe vaak jij met dress codes te maken hebt? Ik vrij vaak. En als tenue de ville wordt gevraagd en jij komt in een spijker- of wandelbroek binnen, dan ben je de enige. Dat is NIET wat tenue de ville is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:06

Germie, het bruidspaar geeft een dresscode zoals tenue de ville juist omdat ze willen voorkomen dat er mensen in spijkerbroek komen. Anders zouden ze die dresscode wel achterwege laten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:13

Ts. Wil je aub stoppen met denken dat je geen mooi figuur hebt?
Je bent een prachtige vrouw!
En ja dat meen ik.

Wat daphara voorstelt vind ik wel mooi. Als jij je daar fijn in voelt. Weet ik zeker dat het je super mooi zal staan.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 08:16

Ik heb alles doorgenomen en deze vind ik ook erg leuk, die zou ik misschien wel vaker dragen ook. Ik denk dat ik mij uiteindelijk prettiger voel in een jurkje dan in een pakje. (En ik wil weer niet de enige dame zijn die er anders uit ziet dan de rest :) )

Liselot schreef:

Maar door de -in ieder geval geen spijkerbroek-mening, realiseerde ik me dat ik nog 1 jurkje in de kast heb liggen waarvan ik mij afvraag of die dan niet toevallig toch geschikt is, wat me doet twijfelen is het grove bloemen patroon wat er op zit, dus mogen patronen? Ik moet even een foto zoeken en anders maken, die komt eraan. Het is een legergroen jurkje, korte mouwen, ik dacht redelijk knie lengte, met een kraagje.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:39

Ik denk dat het Zalando jurkje je mooi gaat staan en je voldoet dan aan de dresscode.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:45

Anouk_H schreef:
Ik heb alles doorgenomen en deze vind ik ook erg leuk, die zou ik misschien wel vaker dragen ook. Ik denk dat ik mij uiteindelijk prettiger voel in een jurkje dan in een pakje. (En ik wil weer niet de enige dame zijn die er anders uit ziet dan de rest :) )

Liselot schreef:

Maar door de -in ieder geval geen spijkerbroek-mening, realiseerde ik me dat ik nog 1 jurkje in de kast heb liggen waarvan ik mij afvraag of die dan niet toevallig toch geschikt is, wat me doet twijfelen is het grove bloemen patroon wat er op zit, dus mogen patronen? Ik moet even een foto zoeken en anders maken, die komt eraan. Het is een legergroen jurkje, korte mouwen, ik dacht redelijk knie lengte, met een kraagje.

Een patroon kan wel, hoor. Het moet vooral niet te bont zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:45

Nu is het natuurlijk niet onze bruiloft, maar wij hebben ook een Tenue de Ville dresscode.
Dat jurkje in de link past daar echt perfect bij TS en ik denk ook dat die je geweldig zal staan! Ik mocht willen dat ik jouw figuur had. :j

Het soort reacties zoals van Germie maakt me dan weer onzeker, moeten we dan écht nog geen spijkerbroek achter de dresscode zetten? :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:47

Myfairytale schreef:
Nu is het natuurlijk niet onze bruiloft, maar wij hebben ook een Tenue de Ville dresscode.
Dat jurkje in de link past daar echt perfect bij TS en ik denk ook dat die je geweldig zal staan! Ik mocht willen dat ik jouw figuur had. :j

Het soort reacties zoals van Germie maakt me dan weer onzeker, moeten we dan écht nog geen spijkerbroek achter de dresscode zetten? :o

Maak van de uitzondering geen regel ;). Iedereen die tenue de ville googlet, ziet dat een spijkerbroek niet passend is.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:02

Dit is het jurkje wat ik bedoel met het enige stukje wat ik op de foto heb ervan :+

Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:04

Kun je een foto maken van het hele jurkje?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:11

Anouk_H schreef:
Dit is het jurkje wat ik bedoel met het enige stukje wat ik op de foto heb ervan :+

[ [url=m/0802uW.jpg]Afbeelding[/url] ]

De kleuren zijn passend, een foto van het hele jurkje zou fijn zijn.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:21

Dit is m :D
Afbeelding
Afbeelding

Mochten jullie zeggen dit is geschikt, dan heb ik graag hulp bij de juiste schoenen :')

Ik kan níét op hakken lopen, heb vrij brede voeten dus ballerinas pas ik niet in, en het enige wat ik zelf heb zijn groene birckenstocks (neppers, maar dan weten jullie wat ik bedoel)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:24

Ik vind het jurkje wat je al hebt heel erg leuk! Ik zou dit qua kleur en pasvorm goed passend vinden voor de dresscode!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:31

Dit jurkje kan echt prima! Een paar schoenen erbij en je bent klaar. Je zou voor Espadrills kunnen kijken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:33

Anouk_H schreef:
[ [url=m/fUTST4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lcB64I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mochten jullie zeggen dit is geschikt, dan heb ik graag hulp bij de juiste schoenen :')

Ik kan níét op hakken lopen, heb vrij brede voeten dus ballerinas pas ik niet in, en het enige wat ik zelf heb zijn groene birckenstocks (neppers, maar dan weten jullie wat ik bedoel)

De jurk kan prima, heel leuk. Birkenstocks absoluut niet.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:41

_San87_ schreef:
Anouk_H schreef:
[ [url=m/fUTST4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lcB64I.jpg]Afbeelding[/url] ]

De jurk kan prima, heel leuk. Birkenstocks absoluut niet.

Nee haha, zover was ik al, vandaar graag de hulp bij wat wél, en fijn dat het jurkje wel geschikt is!! :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:49

Myfairytale schreef:

Maak je niet te druk over wat anderen dragen, geniet van jouw dag en je partner, als het goed is is dit eenmalig, het gaat om jullie. Alvast gefeliciteerd!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:52

Ik vind dit jurkje juist niet geschikt, veel te casual.

Maar als je twijfelt zou ik het bruidspaar vragen wat zij in gedachten hebben en of ze het geschikt vinden