Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij tevreden met het aantal vakantiedagen

ja ik heb meer dan genoeg
131 (34%)
ja maar het mogen er wel meer zijn
132 (34%)
nee veel te weinig
97 (25%)
nee want...
6 (1%)
anders....
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 381

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:45

Saaams schreef:
Ik werk op basis van 32uur in de zorg

Ik krijg 212 uren vakantie per jaar. Omgerekend dus 7 weken.
128 uren vakantie
84 uren boven wettelijk

Ik vind dat best royaal als ik af en toe andere beroepen hoor die op fulltime basis 4 weken per jaar hebben :+

Mag ik vragen wat je doet in de zorg :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:54

Ik heb er 26 (op fulltime-basis) en het zouden er iets meer mogen zijn, maar ik ben niet ontevreden. Geen verplicht vrije dagen. En ziek=ziek, vanaf dag 1.

Over een 'onbeperkt' aantal vakantiedagen hoor ik ook negatieve verhalen, het zou ervoor zorgen dat mensen juist minder vakantie opnemen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:56

Ben beetje workaholic dat ik volgens mij nooit mn dagen opmaakt in een jaar.. eigenlijk ook niet weet hoeveel ik er krijg of mn dagen bijhoud :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:02

Op papier heb ik 21 vakantiedagen, maat als ik werk op feestdagen krijg ik die uren er als vakantieuren bij en ik werk ongeveer 50% van de feestdagen. Ook bouw ik redelijk wat plusuren op die ik als tijd voor tijd opneem. Uiteindelijk neem ik meestal 5 weken vakantie op per jaar en tussendoor nog losse dagen.

Als leidinggevende probeer ik er wel op aan te sturen dan mijn collega hun uren wel opnemen. Het is echt goed voor je om even een weekje of 2 vrij bent.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:03

Ik heb 180 uur en werk 36 uur per week. Ik vind het eerlijk gezegd te weinig want dat is ongeveer 22 dagen. Daarvan gaan dit jaar geloof ik nog 2 collectieve vrije dagen vanaf dus dan hou ik er nog 20 over.

Roihi

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:13

hier 40 uren per week werken en 28 vakantiedagen per jaar (feestdagen niet meegerekend)
Veel en veel te weinig vind ik

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:13

moonsparkle schreef:
Saaams schreef:
Ik werk op basis van 32uur in de zorg

Ik krijg 212 uren vakantie per jaar. Omgerekend dus 7 weken.
128 uren vakantie
84 uren boven wettelijk

Ik vind dat best royaal als ik af en toe andere beroepen hoor die op fulltime basis 4 weken per jaar hebben :+

Mag ik vragen wat je doet in de zorg :D

Ik ben verpleegkundige in de wijkverpleging.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:15

Goof schreef:
Earth schreef:
Dat is voor mij oprecht een reden om niet meer in het onderwijs te willen werken := Ben veel te gehecht aan op vakantie gaan wanneer mij dat uitkomt :P

Ja, ik vind dat dus echt helemaal geen ding.

Ik vind het soms lastig. Omdat ik geen partner heb doe ik graag iets georganiseerds (vaak op nét verkeerde dagen) of wil ik met vrienden op vakantie (die echt geen zin hebben om de hoofdprijs te betalen). Vakantie is dus altijd een beetje gedoe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:16

Sheran schreef:
Goof schreef:

Ja, ik vind dat dus echt helemaal geen ding.

Ik vind het soms lastig. Omdat ik geen partner heb doe ik graag iets georganiseerds (vaak op nét verkeerde dagen) of wil ik met vrienden op vakantie (die echt geen zin hebben om de hoofdprijs te betalen). Vakantie is dus altijd een beetje gedoe.

Ja, snap ik volledig. Dan zou ik er hetzelfde in staan als jij.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:16

Eleeke schreef:
Hier ook onbeperkt vakantiedagen.

Is ook wel eens lastig omdat mensen soms de neiging hebben om dan geen vrij meer te nemen.

Hoe werkt dit dan? Kan je onbeperkt dagen opnemen en krijg je wel doorbetaald? Dan moet er toch een addertje onder t gras zitten haha
Of is t onbetaald?

Hier wettelijk minimum, dus 4 weken op fulltime basis geloof ik, ik werk zelf onregelmatig parttime. Maar laat vakantie uren allemaal uitbetalen wanneer t mij uit komt en als ik vrij wil doe ik dat onbetaald.
Anders zou t aantal dagen te weinig zijn denk ik, maar dit werkt goed, krijg veel flexibiliteit van de werkgever

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:20

Faelynn schreef:
Eleeke schreef:
Hier ook onbeperkt vakantiedagen.

Is ook wel eens lastig omdat mensen soms de neiging hebben om dan geen vrij meer te nemen.

Hoe werkt dit dan? Kan je onbeperkt dagen opnemen en krijg je wel doorbetaald? Dan moet er toch een addertje onder t gras zitten haha
Of is t onbetaald?

Uiteraard wordt er wel verwacht dat je aan je functie eisen voldoet en dus je werk gedaan krijgt. En hebben veel mensen best wel wat verantwoordelijkheidsgevoel als de verantwoordelijkheid bij hunzelf wordt gelegd. Waardoor je ziet dat in de praktijk er niet veel extra vrij wordt genomen tov de oude situatie met een beperkt aantal vakantiedagen.

Daartegenover staat wel dat het als positieve secundaire arbeidsvoorwaarde wordt ervaren. Wat voordelig is in de arbeidsmarkt en ook mentaal voor medewerkers. En dat zorgt weer door minder uitval door ziekte, dus per saldo ga je er financieel ook op vooruit als bedrijf.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:22

Ik durf niet te zeggen hoeveel ik er krijg. In ieder geval zoveel dat ik me nooit hoef af te vragen of ik wel genoeg vrije dagen heb als ik vrij wil nemen.
Een constructie waarbij je geen ‘echte’ vrije dagen hebt zou voor mij totaal niet werken. Ik vind het nu al lastig om vakantie op te nemen vanwege verantwoordelijkheid binnen het team, dat wordt er niet beter op als ik niet meer kan zien hoeveel ik vrij ‘moet’ nemen in een jaar.
Ik zou nog best wel voor een constructie zijn die mijn Belgische collega’s hadden; die moesten hun vakantiedagen van het jaar ervoor uiterlijk februari het volgende jaar opmaken. Dat zorgt er wel voor dat mensen hun vakantiedagen echt gebruiken ipv hamsteren. Lijkt me gezonder dan mensen die per jaar maar een week vrij nemen en verder alleen maar doorbuffelen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:23

Ik ben tevreden! Ons bedrijf heeft een bouwvak en sluit tussen kerst en o&n, maar als kantoorpersoneel kun je eventueel een stukje doorwerken in de bouwvak als je de dagen dan niet wil opnemen. Ik houd dagen over naast 3 weken zomersluiting en 2 weken wintersluiting, dus dan kom ik prima uit met de jaarlijkse gebeurtenissen als uitvaarten, een weekendje weg of zelfs een (niet te lange) vakantie buiten de zomervakantie en kerstvakantie.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:24

Ik werk ook in het voortgezet onderwijs, en daarmee dus 12 weken vakantie in een jaar.
Ik kom uit het bedrijfsleven en moest eerste jaar erg wennen aan de vele vakanties, inmiddels ben ik er iedere keer weer aan toe…

Inflexibiliteit heb ik weinig last van, ik ben juist heel erg blij dat ik bijvoorbeeld geen gedoe heb met buitenschoolse opvang voor mijn kinderen in de vakanties, dan ben ik namelijk altijd gewoon thuis….

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:30

linoleum schreef:
Uiteraard wordt er wel verwacht dat je aan je functie eisen voldoet en dus je werk gedaan krijgt. En hebben veel mensen best wel wat verantwoordelijkheidsgevoel als de verantwoordelijkheid bij hunzelf wordt gelegd. Waardoor je ziet dat in de praktijk er niet veel extra vrij wordt genomen tov de oude situatie met een beperkt aantal vakantiedagen.

Daartegenover staat wel dat het als positieve secundaire arbeidsvoorwaarde wordt ervaren. Wat voordelig is in de arbeidsmarkt en ook mentaal voor medewerkers. En dat zorgt weer door minder uitval door ziekte, dus per saldo ga je er financieel ook op vooruit als bedrijf.

Wij hebben dit nu ook :j en natuurlijk zit er wel aan vast dat je je werk moet doen. Dus je kan niet onbeperkt thuis gaan zitten. Ik vind het nu erg onwennig haha, heb nog weinig vrij genomen, maar ergens voelt het wel heel vrij en dat is ook best prettig, ook al doe je misschien niet heel veel anders.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:31

Absoluut niet tevreden, maar Noord-Amerika loopt dan ook flink achter op dit gebied...

Ik krijg 15 dagen per jaar, het worden 21 dagen als ik voor 10 jaar bij dit bedrijf werk :+
We krijgen ook geen vakantiegeld, salaris is voor 40 uur pw zonder optie voor betaald OT.
"Gelukkig" heb ik wel een dealtje kunnen sluiten dat ik weekendwerk/extra uren als gratis vakantie terug kan krijgen (zolang ik bereikbaar ben).

Mijn bedrijf is een van de makkelijkere corporations hier, veel vrienden hebben maar 10 dagen per jaar 8)7

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:33

_Snow_White schreef:
Absoluut niet tevreden, maar Noord-Amerika loopt dan ook flink achter op dit gebied...

Ik krijg 15 dagen per jaar, het worden 21 dagen als ik voor 10 jaar bij dit bedrijf werk :+
We krijgen ook geen vakantiegeld, salaris is voor 40 uur pw zonder optie voor betaald OT.
"Gelukkig" heb ik wel een dealtje kunnen sluiten dat ik weekendwerk/extra uren als gratis vakantie terug kan krijgen (zolang ik bereikbaar ben).

Mijn bedrijf is een van de makkelijkere corporations hier, veel vrienden hebben maar 10 dagen per jaar 8)7

Whut? 8)7

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:37

Goof schreef:
_Snow_White schreef:

Whut? 8)7

Yep, er is dan ook echt een zwarte markt in vakantie dealtjes.
Ik heb bijvoorbeeld in januari 3 weken aan een stuk gewerkt (remote project bij Alaska) zodat ik een "gratis" week vakantie had om in maart te kunnen verhuizen... %)

Lindor92

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:41

Hier tussen de 155 en 160 uur met contract van 27 uur. Had wel iets meer gemogen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:43

Goof hoe kun je in de zomer 6 weken op vakantie? Ik moet de laatste week van de zomervakantie alweer een hele week verplicht werken.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:47

Hier geen vakantiedagen, maar een rooster van 6 weken werken (alle dagen betaald met een daily fee en per diem) en dan 2 weken aan een stuk onbetaald vrij. En in die 6 weken heb ik tussen de geroosterde vluchten door ook nog gewoon dagen vrij.

En heel eerlijk; ik heb m’n leidinggevende gevraagd of ik straks 7/1 mag gaan werken omdat ik 2 weken aan een stuk vrij te veel vind :o

Wel heb ik ingeleverd op typisch Nederlandse zekerheden als pensioen en sociale zekerheid maar dat is afgedekt.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 19-04-23 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:47

Ik weet eigenlijk niet eens precies hoeveel dagen ik heb maar heb altijd meer dan genoeg en neem vaak ook nog uren mee naar het volgende jaar. Ik ben bijvoorbeeld in mei bijna een maand weg en heb dan nog zeker 4 weken qua uren tegoed. :+

Voordeel bij ons is dat je ook extra kunt werken om te compenseren en eventueel uren kunt bijkopen. Echt heel fijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:49

Ik werk fulltime 40 uur per week.
Heb 25 vakantiedagen en 23 ATV dagen.
Daarnaast spaar ik de uren bij overwerk en laat ik de toeslag uitbetalen.
Deze tijd voor tijd neem ik dan ook weer op als vrije dagen.

Ben er blij mee :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:59

Supervixen schreef:
Goof hoe kun je in de zomer 6 weken op vakantie? Ik moet de laatste week van de zomervakantie alweer een hele week verplicht werken.

Ik niet (gelukkig!), onze startdag is de 1e dag direct na de vakantie (op mijn vorige school trouwens de vrijdag voor de startweek). Ik heb geen verplichte aanwezigheid, dus als ik voor de vakantie al werk voorbereid kan ik na de vakantie direct starten.

Wat moet jij die hele week doen dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:03

Grappig, ik heb geen idee hoeveel vakantiedagen ik heb. Ik heb naast ons eigen bedrijf een klein loondienstverband van 15 uur per week. Maar geen contract, was er ooit wel voor een ochtend of middag per week omdat het toen nog een start-up was. Toen had ik, geloof ik, twee of drie dagen per jaar. ;) Bedrijf valt niet onder Cao en iedereen doet zoals het hem goeddunkt. Als het werk maar gedaan wordt en collega's er geen last van hebben, maakt het niet zoveel uit.