Jeugdzorg, wat werkt wel?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:27

Maureen95 schreef:
Als eerste wil ik wel benoemen dat jeugdzorg een groot begrip is. Mijn verhaal omschrijft niet 1 jeugdzorg, maar een tak van jeugdzorg. In dit geval gaat het om een uithuisplaatsing.

Ik ben toen ik 9 was weggehaald bij mijn moeder. Mijn vader is op mijn 8ste overleden aan kanker. Mijn moeder is helaas psychisch niet in orde en haar alcoholverslaving verergerde de situatie. Gelukkig heeft zij mij toen vrijwillig afgestaan waardoor ze wel de voogdij bleef houden. Na mijn uithuisplaatsing heeft ze het licht gezien en heeft ze de juiste hulp gekregen om te stoppen met haar alcoholverslaving. Tot op de dag van vandaag heeft ze geen druppel meer gedronken. Psychisch is helaas een ander verhaal maar we hebben nog wel contact.

Ik ben blij dat jeugdzorg toen ingegrepen heeft omdat er in dat jaar heel wat dingen zijn gebeurd, die een kind van 8 niet hoeft te zien of mee te maken. Ik ben toen geplaatst bij een heel lief pleeggezin waar ik een aantal jaar gewoond heb. Zij hadden geen eigen kinderen en ik heb toch altijd het idee gehad dat ik daarvoor in de plaats was. Ik heb zelf ook een rugzakje en ben absoluut geen probleemkind geweest of wat dan ook (ja daar ga ik mij weer verantwoorden omdat ik niet als een apart geval gezien wil worden :D ), maar ik ben daar na een aantal jaar weggehaald omdat mijn pleegouders verwachtingen van mij hadden die ik niet waar kon maken. Dat wil niet zeggen dat ik daar een aantal fijne onbezorgde jaren gehad heb. Het zijn hele lieve mensen maar ik was uiteindelijk niet het (pleeg)kind voor hun. Ik ben toen bij mijn pleegouders weggehaald en heb 2 maanden in een tijdelijk pleeggezin gezeten. Dit heette toen ook wel een crisisopvang.

Ik ben toen ik 13 was naar een ander pleeggezin overgeplaatst. Ik vond het vervelendste dat ik naar een andere middelbare school moest. De fout die jeugdzorg toen wel gemaakt heeft, is door mij in een christelijk pleeggezin te plaatsen. Ik heb absoluut niets tegen het christendom en ik respecteer iedereen zijn geloof waar hij of zij voor staat. Maar de manier van opvoeden, bijlbelschool en elke zondag naar de kerk was ik niet gewend en ik stond er ook niet achter. Ik moest bij dit pleeggezin ook wijde kleding aan en werd erg gepest op school. Hierdoor heb ik een leerachterstand opgelopen en moest ik uiteindelijk een niveau lager gaan doen. Dit had echt voorkomen kunnen worden... Doordat ik er anders uitzag (wijde kleding) dan mijn klasgenoten, ben ik erg gepest. Dit resulteerde uiteindelijk dat ik mij zowel thuis als op school afzonderde. Ik kwam mijn kamer niet meer uit en voelde mij absoluut een buitenbeentje. Ik vergeet nooit het gesprek die ik op school met de decaan en mijn pleegouders gehad heb. Ja Maureen, je moet gewoon wat beter je best doen in vriendinnen maken. Dat lukt als je wat meer je best doet...

Gelukkig zal mijn jeugdzorgwerker, die ik om de twee weken sprak, dat ik niet goed zat bij dit gezin. Jeugdzorg (Ik zat toen bij instantie de Hoenderloo Groep) heeft toen opnieuw ingegrepen en mij weggehaald bij dit gezin. Ik weet nog het moment dat ik werd gebeld door mijn begeleider. Dat was een van de fantastische momenten uit mijn leven. "Maureen, je gaat naar een ander gezin".

Ik moest nog een maand wachten, maar het was het waard. Ik zou terug gaan naar de plaats waar ik grotendeels opgegroeid was, waar ik mijn vrienden had en waar ik weer terug zou kunnen naar de middelbare school waar ik eerst op zat. Ware het wel dat ik een niveau lager moest starten. Ik kwam in een gezinshuis terecht.

Naast pleeggezinnen bestaan er ook gezinshuizen. Mensen denken vaak dat hier de meest zware gevallen (ja kinderen dus) komen. Maar dat is deels waar. Ik ben zelf geen zwaar geval geweest alleen dit gezinshuis was in mijn oude plaats en omdat ze therapie met paarden deden was het voor mij een geweldige plek. Het verschil tussen een pleeggezin en een gezinshuis is dat gezinshuisouders full time zorgen voor de kinderen die er wonen. Vaak hebben deze "ouders" ook meer ervaring in het opvangen van beschadigde kinderen.

Mijn gezinshuisouders (ik noem ze voor het makkelijke altijd pleegouders, gezinshuisouders vraagt veel vragen op ;) ), die voor mij als mijn ouders voelen, hebben mij echt fantastische handvaten meegegeven voor het volwassen leven. Ik heb bij hen mijn diploma gehaald, een schouder om te huilen gehad, veel vitamine P gehad, mijn eigen paard kunnen hebben (eigendom van pleegouders) mijn eigen paard kunnen kopen, terug kunnen vallen op een slaapplek toen het uitging met mijn ex en nog veel meer om op te noemen.

Mijn pleegouders hebben een gezinshuis met paarden (toen 30 nu 20 gok ik) waarmee ze therapie doen met kinderen, zo ook ik. Een eigen paard om voor te zorgen, verantwoordelijkheid nemen en een ritme in je leven brengen. Ja, je paard moet ook elke dag verzorgd, geknuffeld en getraind worden :D Ik heb bij hun zoveel geleerd over het leven dat ik op mijn 16de al zelfstandig kon gaan wonen en tot mijn 18de onder begeleiding van hun gebleven ben. Ik spreek ze nog regelmatig en probeer vaak langs te gaan. Ik wil ook altijd mijn oude Fjord Orin even gedag zeggen die nu lekker van haar pensioen staat te genieten. <3

Het is een lang verhaal geworden :D Ik ben er heel open over omdat ik dit niet altijd geweest ben. Ik mag er ook zijn. Mensen hebben vaak toch een vooroordeel en negatief beeld als je een pleegkind bent. "Deze kinderen hebben een rugzakje, zijn lastig en maken alleen maar problemen". Maar een kind wordt niet zomaar uit zijn gezinssituatie gehaald. De reden dat een kind uit huis geplaatst wordt is 80% van de tijd de "schuld" van de ouders. En vaak kunnen zij er ook niks aan doen. Ik ben blij met wie ik ben en ik vertel ook altijd waar ik vandaan kom. Mijn baas op mijn vorige werkt heeft ooit een keer tegen mij gezegd dat ze niet verwachtte dat ik het lang bij hun vol zou houden omdat ik een zware jeugd gehad heb en ik niet thuis opgegroeid ben. Toch weer een vooroordeel :D

Als jeugdzorg er niet voor mij geweest was, weet ik niet hoe ik opgegroeid zou zijn. Gelukkig gaat het momenteel met mij goed (mentaal iets minder maar dat komt wel weer). Ik heb mijn woning, een lieve vriend op wie ik altijd kan terugvallen en fantastisch werk. Ik kom er wel!

Chapeau voor je openheid. Ik kan me voorstellen dat ook het meermaals van gezin veranderen ontzettend zwaar is.
Dat kinderen die uit huis geplaatst zijn een rugzakje hebben, ja dat denk ik zeker wel. Zoals je zelf zegt: uithuisplaatsing gebeurt niet zomaar. Maar dat ze lastig zijn en alleen maar problemen veroorzaken vind ik persoonlijk niet. Ik "ken" kinderen die uit huis geplaatst zijn en ik was vooral gechoqueerd door wat de ouder (die ik beter dan de kinderen kende) zei. Daarnaast heb ik ook vrijwilligerswerk gedaan bij een organisatie die werkt met kinderen die uit huis geplaatst zijn en paarden. Ik vond die kinderen niet lastig. Ja, sommigen stelden moeilijk gedrag op bepaalde momenten. Maar zelf rustig blijven, kijken naar wat er onder dat gedrag zit, wat er wel goed gaat (en dit ook benoemen), oprechtheid en ook je eigen fouten als begeleider toegeven, kunnen een groot verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:37

pateeke schreef:
Menino, ik kan het wel beamen dat dergelijke communicatie vaak niet geschikt is, te moeilijk verwoord enz. Ik ben wel hoog opgeleid, ken de zorg (zowel als client als professioneel), maar ik kan aan bepaalde communicatie van bepaalde instanties ook kop nog staart krijgen. Dan ga je ermee naar iemand die echt opgeleid is voor die specifieke materie en merk je dat die er evenmin iets van begrijpt. Hoe moeten mensen die laaggeschoold zijn of een verstandelijke beperking, anderstalig zijn etc er dan iets van begrijpen?

Zulke brieven sturen vanuit de naam van een persoon, ben ik eigenlijk niet mee eens dat dat een betere optie is. Bij grensoverschrijdend gedrag is het over het algemeen beter om net niet vanuit 1 persoon te spreken maar vanuit "wij". Anders is het veel makkelijker om het naast je neer te leggen en/of mensen tegen elkaar uit te spelen. Als je spreekt vanuit de "wij"-vorm, een "groep" aan hetzelfde zeel trekt, creëer je bovendien duidelijkheid: regel x geldt en de hele groep hanteert diezelfde regel. Dat geeft aan cliënten duidelijkheid want je weet dat regel x van toepassing is bij iedereen.
Ik heb ooit een incompany training gevolgd mbt agressie in hulpverlening en dat was echt één van de dingen die sterk naar voren kwam (en is tevens ook mijn persoonlijke ervaring dat dat beter werkt).
Of het vanuit justitie moet komen is dan weer een andere vraag. Ik denk dat dit geval per geval kan verschillen wat het beste is. In elk geval moet communicatie wel goed doordacht gebeuren, want indien dat niet voldoende doordacht is, kan de situatie voor het kind net gevaarlijker worden.

Ik denk dat je daarin een valide punt hebt :j . Terwijl ik het typte bedacht ik me ook dat je dan nooit iemands veiligheid kunt garanderen. Ik denk dat ik er voornamelijk mee wilde zeggen dat er manier moet worden gevonden om het wat menselijker, persoonlijker te maken.

Maar een naam of een persoon is daarin idd mss niet de meest geschikte optie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:20

spoekie schreef:
Op welke bron baseer je jouw uitspraken? En over welk gedeelte van jeugdzorg spreek je dan?

Er zijn een aantal commissies geweest die hier onderzoek naar hebben gedaan. Commissie De Winter is volgens mij een van de belangrijkste, maar er zijn echt veel meer onderzoeken geweest. Het gaat dan vooral om jeugdzorg vanaf OTS en zwaarder.

Citaat:
Ik ga niet ontkennen dat er dingen mis gaan, maar het is ook zeker waar dat de goede verhalen niet of nauwelijks gedeeld worden. Simpelweg omdat ouders en kinderen van een goed verhaal minder de behoefte voelen om dat te delen, terwijl ouders die tekort gedaan zijn (of zich zo voelen…) dit sneller zullen doen.

Vind ik een bijzondere aanname eigenlijk. Heb je daar een onderbouwing van, dat mensen goede verhalen minder delen? Want ik herken het niet zomaar. Zeker ook niet uit de context van ouders die hulp zoeken of jongeren die om advies vragen, volgens mij zouden heel veel van hen het wel delen als het goed loopt. Zie hier in het topic ook: men deelt wel degelijk de goede ervaringen.

Citaat:
Jeugdzorg mag zich niet uiten, dus doen nooit hun kant van het verhaal. Dat mag je ook niet vergeten.

Niet in individuele casussen. Jeugdzorg kan natuurlijk wel op veel andere manieren meer openheid van zaken geven. En ze kunnen er zeker ook voor kiezen om bij individuele casussen hun zaken in elk geval naar de ouders en de rechtbank op orde te hebben. Dat is zeker niet automatisch het geval.

Citaat:
Je komt aan iemands kind dus als je iets doet wat de ouder niet fijn vindt, dan doe je het altijd verkeerd. De ouders zijn ook vaak niet de mensen met het meeste reflectieve vermogen.

Dit is een manier van redeneren die juist zo makkelijk tot fouten kan leiden. Het doet er helemaal niet toe of ouders reflectief vermogen hebben... het probleem is dat de Jeugdzorg dit niet heeft. "Jamaarhunnie" is geen excuus dat je als professional kunt gebruiken. En het is zeker niet zo dat iedere ouder die ontevreden is zomaar geloofd wordt. De situaties die in de media komen hebben echt meer dan genoeg dingen waarvan je kunt vaststellen dat ze problematisch zijn zonder de ouders op hun woord te hoeven geloven.

Maar ik zou daaraan toe willen voegen: ik heb eigenlijk meer de verhalen van de kinderen in mijn hoofd. Jason bijvoorbeeld (zie ook zijn documentaire), die zich vrij duidelijk heeft uitgesproken.

Citaat:
Hadden ze dat wel, dan zou het al nooit zo ver zijn gekomen of zouden ze zelf verzoeken om een uithuisplaatsing.

Dat is een cirkelredenering, en het is schadelijk en professionals zouden moeten weten dat je dit nooit op deze manier kunt concluderen. Er zijn in elk geval genoeg individuele situaties uitgezocht om te weten dat er wel degelijk kinderen onterecht uit huis geplaatst worden, op basis van slechte en onzorgvuldige dossiers, vooroordelen, subjectieve conclusies die als waar worden aangenomen doordat men ze van elkaar overschrijft. Dat is in individuele gevallen bewezen en er is naar aanleiding daarvan ook onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dossiers en besluitvorming, en daaruit kwam dat er veel problemen waren.

De conclusie dat het 'dus' nooit zo ver was gekomen is echt niet waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:53

pateeke schreef:
Menino, ik kan het wel beamen dat dergelijke communicatie vaak niet geschikt is, te moeilijk verwoord enz. Ik ben wel hoog opgeleid, ken de zorg (zowel als client als professioneel), maar ik kan aan bepaalde communicatie van bepaalde instanties ook kop nog staart krijgen.

En wat ook nog meespeelt: als je onder stress staat is het nog veeeel moeilijker. Ik ben meestal niet zo onder de indruk van moeilijke teksten. Ik lees soms gerechtelijke uitspraken omdat ik ze interessant vind... maar toen ik een brief van een advocaat kreeg die over mij ging, had ik het gevoel dat die in het Zweeds was.

Citaat:
Zulke brieven sturen vanuit de naam van een persoon, ben ik eigenlijk niet mee eens dat dat een betere optie is. Bij grensoverschrijdend gedrag is het over het algemeen beter om net niet vanuit 1 persoon te spreken maar vanuit "wij".

Daarbij zijn wel een paar dingen belangrijk: soms is het wel degelijk nuttig om eens als 1 persoon te beginnen met een vriendelijke, persoonlijke, geinteresseerde vraag wat er eigenlijk aan de hand is, in plaats van meteen met een heel machtsblok aan te komen zetten. Het doet heel veel om met zoveel argwaan behandeld te worden. Dat is voor de uitvoerders in eerste instantie wel veiliger misschien, want er is niemand om aan te spreken... maar de kans op een redelijk gesprek is dan al wel weg. En dat betekent ook dat misverstanden niet meer uitgesproken kunnen worden, dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt voor een verandering: 'Wij' hebben gesproken en dat is dan een stoomwals die niet meer te keren is.

Het is interessant dat zelfs de TBS-kliniek/forensische zorg, aan het toebewegen is naar aanzienlijk minder machtsvertoon omdat het uiteindelijk helemaal niet veiliger is, omdat je de situatie wel veel stressvoller maakt dan nodig is.

Citaat:
Anders is het veel makkelijker om het naast je neer te leggen en/of mensen tegen elkaar uit te spelen. Als je spreekt vanuit de "wij"-vorm, een "groep" aan hetzelfde zeel trekt, creëer je bovendien duidelijkheid: regel x geldt en de hele groep hanteert diezelfde regel. Dat geeft aan cliënten duidelijkheid want je weet dat regel x van toepassing is bij iedereen.

Hmm, ik heb daar mijn twijfels over. Want bijna niemand en niets is gelijk. Bovendien brengt het heel veel verantwoordelijkheid met zich mee... namelijk dat je inderdaad iedereen aan diezelfde regels houdt. En dat je jezelf aan de regels houdt. Dat lukt heel vaak niet, alleen al om praktische redenen: termijnen worden overschreden en afspraken worden afgezegd omdat er zieken zijn bijvoorbeeld. Vervolgens vraag je daar van mensen wel begrip en flexibiliteit voor, maar blijf je die starheid de andere kant op wel volhouden. (Mij kun je niet sneller op de kast krijgen dan dat :oo )

En tegelijkertijd heb ik wel de indruk dat als je probeert om fair te zijn, mensen ook wel aardig om kunnen gaan met verschillen, of daar helemaal niet mee bezig zijn. Dan probeer je niet de regels gelijk te houden, maar vooral de onderliggende waarden.

Dit schrijf ik overigens algemener dan over de communicatie bij jeugdzorgzaken... maar bij 'incompany' beleid werkt dat communiceren vanuit een anoniem abstract 'wij' met onbuigzame regels toch niet altijd zo duidelijk als men denkt dat het werkt.

pateeke

Re: Jeugdzorg, wat werkt wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:01

Het is niet omdat je vanuit de wij-vorm spreekt ipv vanuit de ik-vorm dat het per definitie machtsvertoon of niet menselijk is. Je kan respectvol en verbindend communiceren op die manier, maar zonder verdeeldheid te zaaien. Het is daarbij wel belangrijk dat er overleg is tussen de verschillende teamleden zodat iedereen op de hoogte is van wat gezegd is. Dat er zieken zijn en afspraken daardoor niet kunnen doorgaan heeft imo niets te maken met of je spreekt vanuit een groep of vanuit de ik persoon:m. Ik heb het niet zozeer over afspraken die al dan niet kunnen doorgaan, maar over meer algemene regels en manier van werken / handelen die gelijk blijft over de verschillende teamleden. Om een voorbeeld te geven: ik had ooit cliënten die iets vroegen aan persoon x. Er was niet afgestemd met de andere teamleden en dus zei persoon y het anders dan persoon x. (Denk bv aan de regel hoe laat de kinderopvang open gaat; sommigen deden al eens wat vroeger open als er al kinderen waren; anderen weigerden dat): die cliënten wisten na verloop van tijd dus niet meer wat de regels waren en speelden de begeleiders ook tegen elkaar uit. Dat iedereen dezelfde regel hanteert en dat een beslissing is die onderling afgestemd is, geeft duidelijkheid aan de cliënten.

En de onderlinge waarden gelijk houden in plaats van de regels; ja in principe gaat het daar inderdaad om. Je kan in sommige gevallen ook flexibel omgaan met de regels. Maar niet bij iedereen en niet in iedere situatie. Ouders die in aanraking komen met jeugdzorg hebben vaak zelf ook geen goede jeugd gehad (en/of een beperking of psychische aandoening). Duidelijkheid is echt gewoon belangrijk: weten wat je kan verwachten, mensen die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen, afstemming tussen de verschillende begeleiders… dat geeft gewoon houvast.
Dat geldt gewoon voor heel veel mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:34

Evamarie schreef:
Al zou dit topic direct vol gelopen zijn,dan had ik dit idd overwogen. Maar gezien de hoeveelheid aan reacties kunnen we het onderwerp wel zo laten als iedereen het daarmee eens is.

In dat geval heb ik zeer goede ervaringen.
In 2021 eerst een PND en voor ik goed hersteld was overleed mijn man ineens.
Na de diagnose PND ben ik geweldig opgevangen vanuit de gemeente qua hulp. Er zijn allerlei mensen ingeschakeld om de veiligheid te waarborgen van mij en mijn dochter, maar altijd met alle respect voor ons en ik heb altijd het gevoel gehad dat ik regie hield.
Waar de huisarts focuste op kind bij me weg halen (buurtgezinnen, familie die haar moest opvangen ed) is vanuit de hulp in de gemeente altijd de focus geweest om juist aan onze relatie te werken en ons bij elkaar te houden met hulpverleners die me thuis begeleidde in de omgang.
Toen mijn man overleed was hulp net aan het afbouwen en ik voelde heel sterk dat met 1 telefoontje het hele netwerk weer om me heen stond en opnieuw keek wat ik nodig had. Zonder enige druk en zolang ik wilde. Ruim een jaar na zijn overlijden heb ik alleen nog een orthopedagoog die met me meekijkt.

Ik weet overigens dat mijn gemeente volgens mijn hulpverleners ontzettend goed is op dit vlak en dat heb ik ook echt zo ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:35

Topic gaat nu wel hard, kan het bijna niet bijbenen. Dat klopt transparant zijn is heel belangrijk. Op zich moet er zoveel verslaglegging zijn tegenwoordig dat ik daarin minder knelpunten zie. Ook in de jeugdbescherming staat vaak alles keurig op papier. Het nadeel is dat de jeugdbeschermer/gezinsvoogd relatief weinig tijd overhoudt voor het contact met de doelgroep zelf. Hulp inzetten gaat ook nief altijd van een lijen dakje. Je moet echt wat in je mars hebben om dat goed te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:37

secricible schreef:
Evamarie schreef:
Al zou dit topic direct vol gelopen zijn,dan had ik dit idd overwogen. Maar gezien de hoeveelheid aan reacties kunnen we het onderwerp wel zo laten als iedereen het daarmee eens is.

In dat geval heb ik zeer goede ervaringen.
In 2021 eerst een PND en voor ik goed hersteld was overleed mijn man ineens.
Na de diagnose PND ben ik geweldig opgevangen vanuit de gemeente qua hulp. Er zijn allerlei mensen ingeschakeld om de veiligheid te waarborgen van mij en mijn dochter, maar altijd met alle respect voor ons en ik heb altijd het gevoel gehad dat ik regie hield.
Waar de huisarts focuste op kind bij me weg halen (buurtgezinnen, familie die haar moest opvangen ed) is vanuit de hulp in de gemeente altijd de focus geweest om juist aan onze relatie te werken en ons bij elkaar te houden met hulpverleners die me thuis begeleidde in de omgang.
Toen mijn man overleed was hulp net aan het afbouwen en ik voelde heel sterk dat met 1 telefoontje het hele netwerk weer om me heen stond en opnieuw keek wat ik nodig had. Zonder enige druk en zolang ik wilde. Ruim een jaar na zijn overlijden heb ik alleen nog een orthopedagoog die met me meekijkt.

Ik weet overigens dat mijn gemeente volgens mijn hulpverleners ontzettend goed is op dit vlak en dat heb ik ook echt zo ervaren.

Wag goed te horen! Maar wat heftig wat je hebt mee gemaakt zeg! Heb je thuisondersteuning gekregen via WMO? Ik ga even googlen wat PND is.

Correctie: heb het gegoogled. Maar dat maakt de situatie nog heftiger.Je hebt dus echt de juiste personen aan je zij gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:01

pateeke schreef:
Het is niet omdat je vanuit de wij-vorm spreekt ipv vanuit de ik-vorm dat het per definitie machtsvertoon of niet menselijk is. Je kan respectvol en verbindend communiceren op die manier, maar zonder verdeeldheid te zaaien.

Ja, maar je kunt ook respectvol en verbindend communiceren vanuit de ik-vorm zonder verdeeldheid te zaaien.

Citaat:
Dat er zieken zijn en afspraken daardoor niet kunnen doorgaan heeft imo niets te maken met of je spreekt vanuit een groep of vanuit de ik persoon:m. Ik heb het niet zozeer over afspraken die al dan niet kunnen doorgaan, maar over meer algemene regels en manier van werken / handelen die gelijk blijft over de verschillende teamleden.

Het gaat er meer om dat er aan de ene kant vaak een rigiditeit ontstaat ('dat doen wij niet, dat zijn de regels, zo is het nou eenmaal, dat doen we altijd zo') en dat kan dus zelfs ontstaan over dingen als je vraagt of een afspraak verzet kan worden. Er zijn plekken waar je al bij aanmelding een dreigbrief krijgt over het te laat afmelden, inclusief een forse boete. Wat de omstandigheden ook zijn. Vind ik al niet nodig, maar goed. Maar vervolgens gelden die regels wel maar 1 kant op.

Dan weet je als client je plek wel.

Citaat:
(Denk bv aan de regel hoe laat de kinderopvang open gaat; sommigen deden al eens wat vroeger open als er al kinderen waren; anderen weigerden dat): die cliënten wisten na verloop van tijd dus niet meer wat de regels waren en speelden de begeleiders ook tegen elkaar uit.

Ik zie vooral niet hoe je daar mensen tegen elkaar uit zou spelen. De communicatie 'de vaste openingstijden zijn x en als een begeleider eerder open wil doen mag dat maar dit is niet verplicht' is ook een prima regel. Die m.i. meer recht doet aan de professionele autonomie van degene die op dat moment op de groep staat, en hopelijk voldoende zeggenschap heeft om dit soort inschattingen zelf te maken.

Alles eenduidig en anoniem maken lijkt makkelijk, is het ook op korte termijn, maar je verliest ook dingen.

Citaat:
Ouders die in aanraking komen met jeugdzorg hebben vaak zelf ook geen goede jeugd gehad (en/of een beperking of psychische aandoening). Duidelijkheid is echt gewoon belangrijk: weten wat je kan verwachten, mensen die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen, afstemming tussen de verschillende begeleiders… dat geeft gewoon houvast.

Dat kan ook door eens te beginnen met niet allerlei dingen te doen of te zeggen, maar eerst eens te luisteren. Soms wordt die stap helemaal overgeslagen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:55

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:
Het is niet omdat je vanuit de wij-vorm spreekt ipv vanuit de ik-vorm dat het per definitie machtsvertoon of niet menselijk is. Je kan respectvol en verbindend communiceren op die manier, maar zonder verdeeldheid te zaaien.

Ja, maar je kunt ook respectvol en verbindend communiceren vanuit de ik-vorm zonder verdeeldheid te zaaien.

Citaat:
Dat er zieken zijn en afspraken daardoor niet kunnen doorgaan heeft imo niets te maken met of je spreekt vanuit een groep of vanuit de ik persoon:m. Ik heb het niet zozeer over afspraken die al dan niet kunnen doorgaan, maar over meer algemene regels en manier van werken / handelen die gelijk blijft over de verschillende teamleden.

Het gaat er meer om dat er aan de ene kant vaak een rigiditeit ontstaat ('dat doen wij niet, dat zijn de regels, zo is het nou eenmaal, dat doen we altijd zo') en dat kan dus zelfs ontstaan over dingen als je vraagt of een afspraak verzet kan worden. Er zijn plekken waar je al bij aanmelding een dreigbrief krijgt over het te laat afmelden, inclusief een forse boete. Wat de omstandigheden ook zijn. Vind ik al niet nodig, maar goed. Maar vervolgens gelden die regels wel maar 1 kant op.

Dan weet je als client je plek wel.

Citaat:
(Denk bv aan de regel hoe laat de kinderopvang open gaat; sommigen deden al eens wat vroeger open als er al kinderen waren; anderen weigerden dat): die cliënten wisten na verloop van tijd dus niet meer wat de regels waren en speelden de begeleiders ook tegen elkaar uit.

Ik zie vooral niet hoe je daar mensen tegen elkaar uit zou spelen. De communicatie 'de vaste openingstijden zijn x en als een begeleider eerder open wil doen mag dat maar dit is niet verplicht' is ook een prima regel. Die m.i. meer recht doet aan de professionele autonomie van degene die op dat moment op de groep staat, en hopelijk voldoende zeggenschap heeft om dit soort inschattingen zelf te maken.

Alles eenduidig en anoniem maken lijkt makkelijk, is het ook op korte termijn, maar je verliest ook dingen.

Citaat:
Ouders die in aanraking komen met jeugdzorg hebben vaak zelf ook geen goede jeugd gehad (en/of een beperking of psychische aandoening). Duidelijkheid is echt gewoon belangrijk: weten wat je kan verwachten, mensen die zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen, afstemming tussen de verschillende begeleiders… dat geeft gewoon houvast.

Dat kan ook door eens te beginnen met niet allerlei dingen te doen of te zeggen, maar eerst eens te luisteren. Soms wordt die stap helemaal overgeslagen.

Let's agree to disagree.
Mensen die opgegroeid zijn in veiligheid, niet onder zware druk staan, veerkrachtig zijn etc. kunnen omgaan met regels als 'vaste openingstijden zijn x, begeleiders mogen vroeger open doen maar zijn dat niet verplicht'. Voor mensen die wel onder zware druk staan, niet in veiligheid zijn opgegroeid, niet veerkrachtig zijn enz, ervaren zo'n regel vaak als niet duidelijk (genoeg). Ze weten niet waar ze aan toe zijn, hoe laat de opvang van hun kind dan open gaat enz. Het is niet moeilijk om (al dan niet bewust) mensen tegen elkaar te gaan uitspelen bij zo'n regels. "Ja maar persoon x doet wel op dat uur open, dus moet jij dat ook maar doen", "persoon x is beter want die doet dat wel", "persoon x heeft gezegd dat...". Ik heb een dergelijke situatie meegemaakt (professioneel). Die mensen wisten niet meer waarop of waaraf want het was voor hen niet duidelijk genoeg. Communicatie is overgenomen door 1 persoon die ook aanspreekpunt was voor de ouders. Op vraag van de ouders is het zo gebleven dat er één aanspreekpunt was en communicatie vanuit die ene persoon verliep (en er dus ook vanuit de "wij"-vorm gesproken werd).

Een beetje vergelijkbaar met de opvoeding van een (jong) kind. Ik ken een situatie waarin ouders methode a gebruiken voor zindelijkheidstraining, kinderopvang hanteert methode b, grootouderpaar hanteert methode c en ander grootouderpaar hanteert methode d. Tja, niet moeilijk dat het lang(er) duurt eer dat kind zindelijk is...

Het is niet omdat je met de neuzen in dezelfde richting staat, dat je daarom rigide bent of meteen aan het dreigen bent. Je kan ook als je in de wij-vorm spreekt, zo nodig afwijken van bepaalde regels. Het is dan alleen onderling afgestemd en voor iedereen duidelijk.

Als cliënt heb ik zo ook meerdere situaties meegemaakt. Met het team aanvankelijk weg a bewandeld die dood bleek te lopen en dan weg b ingeslagen. Na maanden zegt één teamlid "ja maar ik vind dat je niet weg b moet bewandelen, maar weg a". Hulpverlener 1 zegt: ik wil dat je meer hulp inschakelt. Hulpverlener 2 zegt: ik wil dat je hulpverlening afbouwt / stopzet. Hulpverlener 1 zegt: gaan werken is echt geen goed idee. Hulpverlener 2 zegt: je moet weer aan het werk. Team a werkt met jou aan hulp vragen en niet minimaliseren. Team b (wat je door bepaalde procedures ook nodig hebt) zegt dat je situatie niet overdreven mag worden (door jezelf en hulpverleners)... Hulpverlener zegt de ene keer: dat doe ik niet. Wat later zegt zelfde HV: oh maar dat doe ik wel.
Dat is echt om gek van te worden. Je weet totaal niet wat je dan moet doen, waar je aan toe bent enz. En je komt zo ook tussen hulpverleners in te staan en in plaats van je gehoord voelen, krijg je de idee dat je er alleen voor staat en jij ervoor moet zorgen dat hulpverleners dezelfde richting uit gaan.

Edit: als HV ook zo'n situatie meegemaakt. Ouder en school trekken aan de alarmbel. GGZ zegt: wij doen pas iets nadat jeugdzorg actie ondernomen heeft. Jeugdzorg zegt: niet voor ons, GGZ moet opstarten. Dat is als HV, voor de school én de ouder erg frustrerend. Hoe moet die ouder het nog weten als professionals naar elkaar wijzen en het niet eens zijn? Resultaat is dat er niets gebeurt en de cliënt er alleen voor staat. En als HV blijft zo'n situatie je ook echt bij.
Als de neuzen wél in dezelfde richting staan, kan je je als cliënt ook net gesteund, gedragen en gehoord voelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:47

pateeke schreef:
Voor mensen die wel onder zware druk staan, niet in veiligheid zijn opgegroeid, niet veerkrachtig zijn enz, ervaren zo'n regel vaak als niet duidelijk (genoeg). Ze weten niet waar ze aan toe zijn, hoe laat de opvang van hun kind dan open gaat enz. Het is niet moeilijk om (al dan niet bewust) mensen tegen elkaar te gaan uitspelen bij zo'n regels.

Ik zou dat inderdaad heel anders interpreteren, namelijk dat je dan te onervaren mensen op die plek hebt staan. Als je niet het gesprek aan kunt gaan over zoiets relatief eenvoudigs als openingstijden, kan men dan wel omgaan met moeilijke onderwerpen? Ik zou denken: investeer in je team zodat die om kan gaan met dat soort situaties. De veiligheid die je zoekt vind je niet in regels, die vind je in een goede basis.

Citaat:
Een beetje vergelijkbaar met de opvoeding van een (jong) kind. Ik ken een situatie waarin ouders methode a gebruiken voor zindelijkheidstraining, kinderopvang hanteert methode b, grootouderpaar hanteert methode c en ander grootouderpaar hanteert methode d. Tja, niet moeilijk dat het lang(er) duurt eer dat kind zindelijk is...

En tegelijkertijd wijst onderzoek steeds weer uit dat kinderen eerst en vooral een persoonlijke band aangaan met iedereen die ze tegenkomen. Tweetalige kinderen bijvoorbeeld spreken letterlijk een andere taal met de ene persoon dan met de andere. En het is zeker nuttig dat er een bepaalde eenheid zit in het geheel, natuurlijk. Maar juist in dat persoonlijke contact zit vaak ook heel veel winst.

Citaat:
Dat is echt om gek van te worden. Je weet totaal niet wat je dan moet doen, waar je aan toe bent enz. En je komt zo ook tussen hulpverleners in te staan en in plaats van je gehoord voelen, krijg je de idee dat je er alleen voor staat en jij ervoor moet zorgen dat hulpverleners dezelfde richting uit gaan.

Dit is heel frustrerend, maar tegelijkertijd is dat meestal een moment om het grotere team als geheel bij elkaar te roepen zodat iedereen daar als zichzelf kan zitten. Jij neemt de samenhang als uitgangspunt. Maar de 'wij'-vorm heeft ook vaak tot gevolg dat niemand zich specifiek verantwoordelijk voelt, en dat je dus ook met niemand in gesprek kan. De beslissing is gevallen, 'wij' staan er allemaal achter, iedereen houdt zich aan de afspraak om het niet te bespreken, en waarom dat dan zo is besloten is totaal niet duidelijk. (En vraag je dan door dan krijg je bv 'ik breng alleen de boodschap over' of 'daar heb ik niet alleen over besloten' en dan is het dus van niemand. Dat zijn ook de momenten dat fouten bijna niet meer hersteld kunnen worden zonder het te escaleren. Want er is geen gesprek meer. Vervolgens is de organisatie boos dat mensen 'meteen' klachten indienen, maar als alle communicatieroutes zorgvuldig zijn dichtgemetseld om 'uitspelen' te voorkomen, dan hou je niet zoveel anders over.)

Citaat:
Edit: als HV ook zo'n situatie meegemaakt. Ouder en school trekken aan de alarmbel. GGZ zegt: wij doen pas iets nadat jeugdzorg actie ondernomen heeft. Jeugdzorg zegt: niet voor ons, GGZ moet opstarten. Dat is als HV, voor de school én de ouder erg frustrerend. Hoe moet die ouder het nog weten als professionals naar elkaar wijzen en het niet eens zijn?

Ja, maar dat los je niet op met een andere communicatiestrategie, maar met een andere onderliggende mentaliteit.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:45

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:
Op welke bron baseer je jouw uitspraken? En over welk gedeelte van jeugdzorg spreek je dan?

Er zijn een aantal commissies geweest die hier onderzoek naar hebben gedaan. Commissie De Winter is volgens mij een van de belangrijkste, maar er zijn echt veel meer onderzoeken geweest. Het gaat dan vooral om jeugdzorg vanaf OTS en zwaarder.

Citaat:
Ik ga niet ontkennen dat er dingen mis gaan, maar het is ook zeker waar dat de goede verhalen niet of nauwelijks gedeeld worden. Simpelweg omdat ouders en kinderen van een goed verhaal minder de behoefte voelen om dat te delen, terwijl ouders die tekort gedaan zijn (of zich zo voelen…) dit sneller zullen doen.

Vind ik een bijzondere aanname eigenlijk. Heb je daar een onderbouwing van, dat mensen goede verhalen minder delen? Want ik herken het niet zomaar. Zeker ook niet uit de context van ouders die hulp zoeken of jongeren die om advies vragen, volgens mij zouden heel veel van hen het wel delen als het goed loopt. Zie hier in het topic ook: men deelt wel degelijk de goede ervaringen.

Citaat:
Jeugdzorg mag zich niet uiten, dus doen nooit hun kant van het verhaal. Dat mag je ook niet vergeten.

Niet in individuele casussen. Jeugdzorg kan natuurlijk wel op veel andere manieren meer openheid van zaken geven. En ze kunnen er zeker ook voor kiezen om bij individuele casussen hun zaken in elk geval naar de ouders en de rechtbank op orde te hebben. Dat is zeker niet automatisch het geval.

Citaat:
Je komt aan iemands kind dus als je iets doet wat de ouder niet fijn vindt, dan doe je het altijd verkeerd. De ouders zijn ook vaak niet de mensen met het meeste reflectieve vermogen.

Dit is een manier van redeneren die juist zo makkelijk tot fouten kan leiden. Het doet er helemaal niet toe of ouders reflectief vermogen hebben... het probleem is dat de Jeugdzorg dit niet heeft. "Jamaarhunnie" is geen excuus dat je als professional kunt gebruiken. En het is zeker niet zo dat iedere ouder die ontevreden is zomaar geloofd wordt. De situaties die in de media komen hebben echt meer dan genoeg dingen waarvan je kunt vaststellen dat ze problematisch zijn zonder de ouders op hun woord te hoeven geloven.

Maar ik zou daaraan toe willen voegen: ik heb eigenlijk meer de verhalen van de kinderen in mijn hoofd. Jason bijvoorbeeld (zie ook zijn documentaire), die zich vrij duidelijk heeft uitgesproken.

Citaat:
Hadden ze dat wel, dan zou het al nooit zo ver zijn gekomen of zouden ze zelf verzoeken om een uithuisplaatsing.

Dat is een cirkelredenering, en het is schadelijk en professionals zouden moeten weten dat je dit nooit op deze manier kunt concluderen. Er zijn in elk geval genoeg individuele situaties uitgezocht om te weten dat er wel degelijk kinderen onterecht uit huis geplaatst worden, op basis van slechte en onzorgvuldige dossiers, vooroordelen, subjectieve conclusies die als waar worden aangenomen doordat men ze van elkaar overschrijft. Dat is in individuele gevallen bewezen en er is naar aanleiding daarvan ook onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dossiers en besluitvorming, en daaruit kwam dat er veel problemen waren.

De conclusie dat het 'dus' nooit zo ver was gekomen is echt niet waar.

Je haalt echt zaken door elkaar. De winter gaat vooral over fysiek geweld en met name in instellingen. Waarbij het vanaf de jaren 70 is verschoven naar vooral geweld onderling.
Ook niet goed overigens.
Maar daar kan een OTS weinig in doen, dan heb je het dus over de instellingen en niet jeugdbescherming bijvoorbeeld.

Je spreekt over individuele casussen. Natuurlijk worden er fouten gemaakt waar mensen werken en helaas werken er ook soms mensen die dit werk niet zouden moeten doen. Het gros echter is wel kundig en komen zeer zorgvuldig tot een beslissing.
Wat ik wil zeggen is dat verhalen van ouders ook flink verdraaid kunnen worden door de ouders (zelf meegemaakt). De jeugdbescherming mag zich dan niet uitlaten over deze casus, dus verdedigt zich niet. En genoeg mensen geloven meteen die arme moeder.
Dat mag je ook best meenemen. Je bent echt te zwart wit in je redenatie. Maar dat is mijn mening en mijn analyse van wat ik in jouw berichten lees. Een beetje grijzer kijken mag wel. De wereld zit complex in elkaar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:13

Shadow, we zijn het duidelijk niet eens en gaan het ook niet eens worden. Net als jij jouw mening en ervaringen hebt, heb ik mijn mening, mijn ervaringen en mijn kennis. Beide mogen er zijn.
We hoeven het ook niet eens te worden

Shadow0 schreef:
Citaat:

Dit is heel frustrerend, maar tegelijkertijd is dat meestal een moment om het grotere team als geheel bij elkaar te roepen zodat iedereen daar als zichzelf kan zitten. Jij neemt de samenhang als uitgangspunt. Maar de 'wij'-vorm heeft ook vaak tot gevolg dat niemand zich specifiek verantwoordelijk voelt, en dat je dus ook met niemand in gesprek kan. De beslissing is gevallen, 'wij' staan er allemaal achter, iedereen houdt zich aan de afspraak om het niet te bespreken, en waarom dat dan zo is besloten is totaal niet duidelijk. (En vraag je dan door dan krijg je bv 'ik breng alleen de boodschap over' of 'daar heb ik niet alleen over besloten' en dan is het dus van niemand. Dat zijn ook de momenten dat fouten bijna niet meer hersteld kunnen worden zonder het te escaleren. Want er is geen gesprek meer. Vervolgens is de organisatie boos dat mensen 'meteen' klachten indienen, maar als alle communicatieroutes zorgvuldig zijn dichtgemetseld om 'uitspelen' te voorkomen, dan hou je niet zoveel anders over.)

Dit is het enige waar ik wel nog op wil ingaan. "Dat is het moment om het gehele team bij elkaar te roepen zodat iedereen daar als zichzelf kan zitten". Eerlijk? Ten eerste was het, zoals in mijn vorige post gezegd, niet aan mij als cliënt om het team bij elkaar en tot de orde te roepen. Ten tweede, had ik daar ook echt niet meer de energie en durf voor (je moet toch al stevig in je schoenen staan eer je dergelijke dingen aankaart). En ten derde, sommige hulpverleners waren / zijn niet bereid tot overleg met de andere hulpverleners.
Dat er geen gesprek meer is als de neuzen in dezelfde richting staan, men het eens is over de behandeling / aanpak, niemand verantwoordelijkheid opneemt voor fouten enz, is een aanname van jou die ik niet deel.
Ik zeg overigens ook niet dat er nooit iets vanuit de ik-vorm gezegd mag worden, zo rigide ben ik helemaal niet. Wel ben ik van mening dat afstemming tussen hulpverleners en eenduidigheid / duidelijkheid (weten wat je kan verwachten) van belang is voor de client (en zijn netwerk) in kwestie.

Jij baseert je bv op wetenschappelijk onderzoek over tweetalig opvoeden. Ik baseer mij o.a. op wetenschappelijke evidentie / kennis en ervaring m.b.t. mensen met een traumatische voorgeschiedenis, hechtingsproblemen etc (wat in het geval van jeugdzorg nogal eens het geval is).
Is contact aangaan met mensen belangrijk in de hulpverlening? Ja, daar ben ik het mee eens. Maar dat kan evenzeer als hulpverleners het eens zijn over de te bewandelen weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:26

Spoekie: als je wilt herhalen dat de ouders de boel verkeerd voorstellen, toon je die nuance zelf toch ook niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:40

pateeke schreef:
Dit is het enige waar ik wel nog op wil ingaan. "Dat is het moment om het gehele team bij elkaar te roepen zodat iedereen daar als zichzelf kan zitten". Eerlijk? Ten eerste was het, zoals in mijn vorige post gezegd, niet aan mij als cliënt om het team bij elkaar en tot de orde te roepen.

Dat zou het trouwens wel moeten zijn. Dat lijkt mij eigenlijk de volwassen en gezonde manier: dat je er samen uit probeert te komen. Het meeste andere is vooral een manier om dat niet aan te gaan.
Citaat:
Ten tweede, had ik daar ook echt niet meer de energie en durf voor (je moet toch al stevig in je schoenen staan eer je dergelijke dingen aankaart). En ten derde, sommige hulpverleners waren / zijn niet bereid tot overleg met de andere hulpverleners.

Dit zijn belangrijke punten, maar ook: dat soort problemen los je niet op met een andere communicatiestrategie. Als je dat soort fundamentele onderliggende problemen wilt verhullen door de communicatie strak vorm te geven, win je een klein beetje tijd - maar je verliest na een tijdje het vertrouwen.

Dit is denk ik de kern waar we het niet over eens zijn, of waar we in elk geval bij een ander punt beginnen: je kunt met strakke regels, grotendeels anonieme communicatie namens een team en allerlei andere trucs zeker op korte termijn veel discussie vermijden.

Maar... men denkt vaak dat daarmee de onderliggende problemen ook weg zijn. En die zijn er niet. Want elke opening die je dichtmetselt om te zorgen dat men elkaar niet 'uit gaat spelen' is ook een belemmering voor communicatie die iets op kan lossen.

En als voorbeeld gaf ik niet alleen kinderen die tweetalig opgroeien, maar nadrukkelijk ook de TBS-kliniek/forensische zorg. Dat lijkt me namelijk iets wat wel degelijk relevant is. Aan traumatische ervaringen geen gebrek daar. Maar men heeft onderzocht dat de beheersmatige tactiek die op korte termijn werkt, op langere termijn NIET werkt. En dat een andere, meer persoonlijke aanpak op het eerste gezicht moeilijker en onveiliger lijkt, maar op iets langere termijn maakt dat het juist veiliger wordt en er minder incidenten en gedoe zijn.

Citaat:
Dat er geen gesprek meer is als de neuzen in dezelfde richting staan, men het eens is over de behandeling / aanpak, niemand verantwoordelijkheid opneemt voor fouten enz, is een aanname van jou die ik niet deel.

Het is niet echt een aanname, het is een bijverschijnsel dat makkelijk kan optreden. Wat ook niet altijd gebeurt, maar wel iets waar je serieus op bedacht moet zijn omdat het vaak ook wel gebeurt.

Citaat:
Is contact aangaan met mensen belangrijk in de hulpverlening? Ja, daar ben ik het mee eens. Maar dat kan evenzeer als hulpverleners het eens zijn over de te bewandelen weg.

Toch even voor de duidelijkheid: ik geloof niet dat mijn standpunt was dat hulpverleners het oneens moeten zijn over de te bewandelen weg.

Anoniem

Re: Jeugdzorg, wat werkt wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:32

Ik heb alles gelezen, bedankt voor de input. Heel waardevol jullie kant vh verhaal te mogen horen.