Maureen95 schreef:Als eerste wil ik wel benoemen dat jeugdzorg een groot begrip is. Mijn verhaal omschrijft niet 1 jeugdzorg, maar een tak van jeugdzorg. In dit geval gaat het om een uithuisplaatsing.
Ik ben toen ik 9 was weggehaald bij mijn moeder. Mijn vader is op mijn 8ste overleden aan kanker. Mijn moeder is helaas psychisch niet in orde en haar alcoholverslaving verergerde de situatie. Gelukkig heeft zij mij toen vrijwillig afgestaan waardoor ze wel de voogdij bleef houden. Na mijn uithuisplaatsing heeft ze het licht gezien en heeft ze de juiste hulp gekregen om te stoppen met haar alcoholverslaving. Tot op de dag van vandaag heeft ze geen druppel meer gedronken. Psychisch is helaas een ander verhaal maar we hebben nog wel contact.
Ik ben blij dat jeugdzorg toen ingegrepen heeft omdat er in dat jaar heel wat dingen zijn gebeurd, die een kind van 8 niet hoeft te zien of mee te maken. Ik ben toen geplaatst bij een heel lief pleeggezin waar ik een aantal jaar gewoond heb. Zij hadden geen eigen kinderen en ik heb toch altijd het idee gehad dat ik daarvoor in de plaats was. Ik heb zelf ook een rugzakje en ben absoluut geen probleemkind geweest of wat dan ook (ja daar ga ik mij weer verantwoorden omdat ik niet als een apart geval gezien wil worden), maar ik ben daar na een aantal jaar weggehaald omdat mijn pleegouders verwachtingen van mij hadden die ik niet waar kon maken. Dat wil niet zeggen dat ik daar een aantal fijne onbezorgde jaren gehad heb. Het zijn hele lieve mensen maar ik was uiteindelijk niet het (pleeg)kind voor hun. Ik ben toen bij mijn pleegouders weggehaald en heb 2 maanden in een tijdelijk pleeggezin gezeten. Dit heette toen ook wel een crisisopvang.
Ik ben toen ik 13 was naar een ander pleeggezin overgeplaatst. Ik vond het vervelendste dat ik naar een andere middelbare school moest. De fout die jeugdzorg toen wel gemaakt heeft, is door mij in een christelijk pleeggezin te plaatsen. Ik heb absoluut niets tegen het christendom en ik respecteer iedereen zijn geloof waar hij of zij voor staat. Maar de manier van opvoeden, bijlbelschool en elke zondag naar de kerk was ik niet gewend en ik stond er ook niet achter. Ik moest bij dit pleeggezin ook wijde kleding aan en werd erg gepest op school. Hierdoor heb ik een leerachterstand opgelopen en moest ik uiteindelijk een niveau lager gaan doen. Dit had echt voorkomen kunnen worden... Doordat ik er anders uitzag (wijde kleding) dan mijn klasgenoten, ben ik erg gepest. Dit resulteerde uiteindelijk dat ik mij zowel thuis als op school afzonderde. Ik kwam mijn kamer niet meer uit en voelde mij absoluut een buitenbeentje. Ik vergeet nooit het gesprek die ik op school met de decaan en mijn pleegouders gehad heb. Ja Maureen, je moet gewoon wat beter je best doen in vriendinnen maken. Dat lukt als je wat meer je best doet...
Gelukkig zal mijn jeugdzorgwerker, die ik om de twee weken sprak, dat ik niet goed zat bij dit gezin. Jeugdzorg (Ik zat toen bij instantie de Hoenderloo Groep) heeft toen opnieuw ingegrepen en mij weggehaald bij dit gezin. Ik weet nog het moment dat ik werd gebeld door mijn begeleider. Dat was een van de fantastische momenten uit mijn leven. "Maureen, je gaat naar een ander gezin".
Ik moest nog een maand wachten, maar het was het waard. Ik zou terug gaan naar de plaats waar ik grotendeels opgegroeid was, waar ik mijn vrienden had en waar ik weer terug zou kunnen naar de middelbare school waar ik eerst op zat. Ware het wel dat ik een niveau lager moest starten. Ik kwam in een gezinshuis terecht.
Naast pleeggezinnen bestaan er ook gezinshuizen. Mensen denken vaak dat hier de meest zware gevallen (ja kinderen dus) komen. Maar dat is deels waar. Ik ben zelf geen zwaar geval geweest alleen dit gezinshuis was in mijn oude plaats en omdat ze therapie met paarden deden was het voor mij een geweldige plek. Het verschil tussen een pleeggezin en een gezinshuis is dat gezinshuisouders full time zorgen voor de kinderen die er wonen. Vaak hebben deze "ouders" ook meer ervaring in het opvangen van beschadigde kinderen.
Mijn gezinshuisouders (ik noem ze voor het makkelijke altijd pleegouders, gezinshuisouders vraagt veel vragen op), die voor mij als mijn ouders voelen, hebben mij echt fantastische handvaten meegegeven voor het volwassen leven. Ik heb bij hen mijn diploma gehaald, een schouder om te huilen gehad, veel vitamine P gehad, mijn eigen paard kunnen hebben (eigendom van pleegouders) mijn eigen paard kunnen kopen, terug kunnen vallen op een slaapplek toen het uitging met mijn ex en nog veel meer om op te noemen.
Mijn pleegouders hebben een gezinshuis met paarden (toen 30 nu 20 gok ik) waarmee ze therapie doen met kinderen, zo ook ik. Een eigen paard om voor te zorgen, verantwoordelijkheid nemen en een ritme in je leven brengen. Ja, je paard moet ook elke dag verzorgd, geknuffeld en getraind wordenIk heb bij hun zoveel geleerd over het leven dat ik op mijn 16de al zelfstandig kon gaan wonen en tot mijn 18de onder begeleiding van hun gebleven ben. Ik spreek ze nog regelmatig en probeer vaak langs te gaan. Ik wil ook altijd mijn oude Fjord Orin even gedag zeggen die nu lekker van haar pensioen staat te genieten.
![]()
Het is een lang verhaal gewordenIk ben er heel open over omdat ik dit niet altijd geweest ben. Ik mag er ook zijn. Mensen hebben vaak toch een vooroordeel en negatief beeld als je een pleegkind bent. "Deze kinderen hebben een rugzakje, zijn lastig en maken alleen maar problemen". Maar een kind wordt niet zomaar uit zijn gezinssituatie gehaald. De reden dat een kind uit huis geplaatst wordt is 80% van de tijd de "schuld" van de ouders. En vaak kunnen zij er ook niks aan doen. Ik ben blij met wie ik ben en ik vertel ook altijd waar ik vandaan kom. Mijn baas op mijn vorige werkt heeft ooit een keer tegen mij gezegd dat ze niet verwachtte dat ik het lang bij hun vol zou houden omdat ik een zware jeugd gehad heb en ik niet thuis opgegroeid ben. Toch weer een vooroordeel
![]()
Als jeugdzorg er niet voor mij geweest was, weet ik niet hoe ik opgegroeid zou zijn. Gelukkig gaat het momenteel met mij goed (mentaal iets minder maar dat komt wel weer). Ik heb mijn woning, een lieve vriend op wie ik altijd kan terugvallen en fantastisch werk. Ik kom er wel!
Chapeau voor je openheid. Ik kan me voorstellen dat ook het meermaals van gezin veranderen ontzettend zwaar is.
Dat kinderen die uit huis geplaatst zijn een rugzakje hebben, ja dat denk ik zeker wel. Zoals je zelf zegt: uithuisplaatsing gebeurt niet zomaar. Maar dat ze lastig zijn en alleen maar problemen veroorzaken vind ik persoonlijk niet. Ik "ken" kinderen die uit huis geplaatst zijn en ik was vooral gechoqueerd door wat de ouder (die ik beter dan de kinderen kende) zei. Daarnaast heb ik ook vrijwilligerswerk gedaan bij een organisatie die werkt met kinderen die uit huis geplaatst zijn en paarden. Ik vond die kinderen niet lastig. Ja, sommigen stelden moeilijk gedrag op bepaalde momenten. Maar zelf rustig blijven, kijken naar wat er onder dat gedrag zit, wat er wel goed gaat (en dit ook benoemen), oprechtheid en ook je eigen fouten als begeleider toegeven, kunnen een groot verschil maken.