Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: Verplicht solliciteren in 2e jaar ziekte/werkhervatting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:15

Oh ik maak me hier bij voorbaat ook al zo druk over!
Ik ga jullie ziek uit dienst zoals het er nu naar uit ziet. In afwachting van een operatie begin september waarschijnlijk en dan een jaar revalideren en dan de andere kant zelfde operatie
Zie nu al beren op de weg in dat hele traject, vooral omdat ik ook de wantoestanden van uwv bij mn moeder heb gezien

Ik lees graag mee voor evt tips in de toekomst, en om je heel veel succes en sterkte te wensen in alles wat komt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:38

Uwv en ZW
Een bak ellende .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 00:29

Helaas hoor ik ook geen fijne verhalen.
Haar bedrijfsarts vertelde dat iedereen volgens de zw werkpotentie heeft tenzij iemand terminaal is. Psychische ziekte wordt al helemaal niet serieus genomen.
Ik hoop dat je een goede coach, arts en juridische hulp hebt en documenteer zoveel mogelijk.
Sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 01:15

Earth schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben al uit dienst dus ik kan niet meer re-integreren in mn oude baan. Dat zou ik in deze situatie sowieso niet willen.

@Lavitabella wat een struggle voor jou ook. Ik hoop dat we elkaar wat kunnen steunen. :)

@Blue_flower dank je. Ik heb wel een idee hoor, het is me goed uitgelegd maar misschien voel ik direct de druk van 'JE MOET WERKEN'. Maar het hele coachingtraject zie ik nu nog niet zo zitten, want ik weet al wat mijn goede en zwakke punten zijn, wat ik leuk vind, welk werk er bij mij past. Maar goed, ik onderga het maar, wellicht komen er nog verrassingen naar voren :P

@ruitje ja dat besef ik me hoor. Het is neit dat ik mijn kont in de krib zal gooien, ik zal zeker in gesprek blijven.

@Cayenne deze diagnoses zijn door de huisarts gedaan ja. In 2011 heb ik al de dystyme stoornis toegewezen gekregen, en eigenlijk is dat ook nooit weggeweest.

@ tamary Ik weet uit ervaring dat een behandelend arts niet veel gerst in de pap heeft te roeren. En dat ze daar zich ook liever niet mee wil bemoeien.

@Dees ik doe zeker ook. En bedankt voor de tip van de FML. Ik ga daar eens naar kijken.

@ DuoPenotti goed om te horen. Ik hoop dat mijn begeleiding ook chill is. We gaan het zien. :) Ik ga trouwens eens kijken naar stiching Mee. Op zich kan ik redelijk voor mezelf in staan, maar nooit verkeerd om iets achte rde hand te hebben.

@Lindsey_99 zeker is er al eens naar gekeken, maar bednakt voor de tip :)

@Vanillia Bedankt. Ik moet ook zeker rustig blijven en niet teveel conclusies trekken vooraf.

@CRos95 ik hoop dat ik dat niet krijg, maar we gaan het zien. Ik kan redelijk goed voor mezelf opkomen en ik hoop dat het me ook lukt als ik niet goed wordt behandeld.

@Livion ik doe al heel weinig momenteel, maar ik probeer wel goed voor mezelf te zorgen. Dus elke dag uit bed, wassen, aankleden, eten etc. En ik probeer elke dag iets te doen in ht huishouden, elke dag even de deur uit te gaan. Ik moet alleen mer gaaan bewegen maar mijn lichaam heeft soms bewegingsintolerantie dus dat maakt het lastig om met die weerstand om te gaan.

@Janneke2 bedankt voor het delen van je ervaring. Brieven schrijven lukt me wel :P Lijkt me alleen lastig wanneer je op gesprek moet komen. Hoe ga je dat dan aanpakken?

@Daantjuh88 dat is idd wel sneu. Daarom vind ik die regelgeving ook zo krom. Ieder persoon is anders, waarom iedereen zo vast zetten op hetzelfde traject? Ik begrijp het gewoon niet.

Wat ik vooral lastig vind, is dat ik van de ene naar de andere contactpersoon wordt gegooid en niet het gevoel heb dat ik er regie over kan hebben. Dat ik soms dingen meekrijg zonder dat ik daar duidelijk over wordt geïnformeerd. Dat heb ik aangegeven maar nu krijg ik dus weer zo'n mailtje van weer een nieuw bedrijf waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat frustreert ook nog eens.
Maar ik laat me gewoon verrassen in dit traject en ik zal zeker meegaand zijn. :j

Huh, je bent al uit dienst?
Als de werkgever niet meer verantwoordelijk voor jouw reintegratie is val je onder het UWV en krijg je een WIA keuring. Vanuit daar wordt gekeken naar een eventueel restverdiencapaciteit naar aanleiding van je mogelijkheden en vanuit daar zijn verschillende trajecten waarbij niet de arbo je begeleid maar UWV.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 02:08

senna21 schreef:
Helaas hoor ik ook geen fijne verhalen.
Haar bedrijfsarts vertelde dat iedereen volgens de zw werkpotentie heeft tenzij iemand terminaal is.

Ik denk dat je dit van mijn verhaal op Bokt hebt onthouden? Want dit heeft een bedrijfsarts idd tegen mij gezegd en staat ook nog ergens op Bokt :=
Zijn exacte woorden waren nog voordat ik zijn kantoor binnen kwam en hem een hand gaf: "Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen: Iedereen kan werken tenzij je terminaal ziek bent".
Dan sta je dus echt met je mond vol tanden en ik was zo met stomheid geslagen dat ik niet meer wist wat ik moest zeggen -O-
Uiteindelijk heb ik wel een klacht ingediend en kreeg ik daarna een andere bedrijfsarts en werd mijn herbeoordeling gelukkig terug gedraaid, maar dat is echt een zeldzaamheid..
Daardoor kreeg mijn herstel ook echt een flinke tik waardoor ik nog meer stress had. Uiteindelijk kon ik "gelukkig" terug vallen op mijn 5-jarig vangnet van de WAO (ik viel niet onder de WIA). Helaas bestaat dat nu niet meer, dus daar heeft TS niets aan.
Dus ik zou het proces ook zeker niet onderschatten. Mijn traject verliep wel via andere stappen, maar je bent helaas voor een gedeelte ook echt afhankelijk van wie er tegenover je aan tafel zit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 03:04

Nee, dit is een recent verhaal, helaas. Ook Arbo-artsen in opleiding vertellen dit nu nog.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 03:09

Dat is dan wel heel heftig dat ze dat blijkbaar als standaard uitspraak hanteren...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 04:09

Pfoe Earth, ik proef bij jou veel frustratie, vooral over de oneerlijkheid van de gang van zaken.
Ik kan mij jou irritatie en frustratie erg goed voorstellen en het gevoel dat je het 'stom' vindt.
Zoals andere al zeggen is dit de 'normale' gang van zaken en is dat niet anders als bij ieder ander die 52 weken thuis zit en wanneer het 2de spoor ingaat.
Wat niet wegneemt dat je je in deze situatie mogelijk wel alleen en niet gesteund voelt en dat het kan voelen alsof ze voor jou iets bepalen of je ergens toe dwingen.
Echter is dit allemaal opgenomen in de wet van poortwachter en dienen ze ook enkel en alleen een protocol te volgen ter waarborging van rechten en plichten van zowel de werknemer als werkgever.

Zelf zit ik momenteel ruim 1 jaar en 7 maanden thuis.
Tijdens het arbeidsdeskundige onderzoek is vastgesteld dat ik marginale functiemogelijkheden had en werd er geadviseerd dat als de situatie niet veranderde, dat mijn werkgever een vrijstelling kon aanvragen voor het 2de spoor. Zowel ik als de werkgever zouden niet gebaat zijn bij het tweede spoor.
De situatie is wel veranderd (ik ben ondertussen geopereerd), echter de uitkomst onderaan de regel blijft dat ik marginale functiemogelijkheden heb en dat re-integratie niet mogelijk is in huidige werk of ander werk.

Wat dat betreft kan ik mij dan ook niet vinden wat hierboven gezegd wordt, dat er altijd gesproken wordt van werkpotentie door bedrijfsartsen.
Ik ben het met Cayenne eens dat het echt afhankelijk is van wie er tegenover je zit.
De arbeidsdeskundige gaf echter wel aan dat een IVA (volledige afkeuring) bijna nooit meer wordt toegekend, enkel alleen (inderdaad) in terminale gevallen of wanneer er sprake is dat er met zekerheid gesproken kan worden van geen enkele verbeteringsmogelijkheden in de toekomst. En dat laatste is bijna nooit met zekerheid vast te stellen.
Maar dat hij in mijn geval (toentertijd) een inschatting maakte van 80/90% afkeuring WIA.

Zelf heb ik inderdaad net als sommige andere hier aangeven, best wel periodes van stress ervaren omtrent dit traject.
Veelal omdat mijn werkgever zich zeer minimaal ingezet heeft en alle contact (zowel met de werkgever als de bedrijfsarts) door mij geïnitieerd is (meermaals bleef ik vragen om contact, meermaals zaten er maanden, soms wel 6, tussen contact momenten.

Momenteel merk ik eerder een soort berusting bij mezelf op.
Ik heb meer als een jaar lang moeten vechten voor een diagnose, continue mezelf moeten verdedigen dat er echt wat mis was.
Ik ga niet meer vechten, ik ga me niet meer verdedigen. Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.

Dat is dan ook mijn advies; doe je best, doe wat er in jouw vermogen ligt. Spreek uit naar de bedrijfsarts en/of coach die je toegewezen krijgt, wat je wel en wat je niet kunt.
Ga niet je eigen grenzen over. Doe je zelf niet slechter en niet beter voor.
Ben eerlijk.

Werk mee, niet tegen, op lange termijn werkt dat namelijk echt niet in je voordeel als je nu tegen gaat werken.

Nog een vraagje; Is er een reden waarom je al (voor de twee jaar ziekte termijn om is) uit dienst bent gegaan?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:09

@TS was jouw werkgever een eigen risico drager?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:13

Fem: Goed gezegd en helemaal mee eens _/-\o_

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:04

senna21 schreef:
Nee, dit is een recent verhaal, helaas. Ook Arbo-artsen in opleiding vertellen dit nu nog.

Dat ligt aan wat je onder werk verstaat.
Er is een uitleg binnen UWV dat werk is alles wat je doet zodra je uit je bed bent opgestaan.

Ook ik heb dat in mijn UWV traject wel eens gehoord. Was gelukkig niet op een cruciaal moment, maar een hufterige uitleg vond ik het wel. Saillant: ik heb toen 3 verschillende UWV mensen gesproken en alle 3 gaven zij een andere uitleg over wat zij verstaan onder 'werk'.

Verder 0,0 problemen gehad met UWV.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:27

Wat ik vooral heel erg merkte toen ik moest reïntegreren is dat het wordt opgestart vanuit protocol, er wordt dus nergens naar gekeken. Maar als je op gesprek komt en je situatie uitlegt wordt er wél naar jou als persoon gekeken en wordt daar actie op ondernomen. Ik kwam bijvoorbeeld bij de arbeidsdeskundige en die stuurde mij na 2 minuten alweer naar huis met de mededeling "U gaat echt nog niet aan het werk mevrouw" terwijl ik me daar vooraf ontzettend druk over gemaakt heb.

Het enige lastige vond ik dat sommige mensen echt wel vanuit regeltjes denken, zo werd mij bijvoorbeeld gezegd dat een postpartum depressie niet langer dan 1 jaar duurde (terwijl ik nagenoeg 2 jaar thuis ben geweest). Dat zijn wel dingen waar je op dat moment een flinke knauw van krijgt want ergens ben je niet weerbaar en strijdbaar genoeg om tegen dat onrecht te vechten.
Maar buiten dat geen klachten over het UWV en ZW
Laatst bijgewerkt door Liselot op 13-04-23 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:27

Blue_flower schreef:
@TS was jouw werkgever een eigen risico drager?

Ik ben dan niet de TS :') , maar in mijn geval wel (op mijn loonstrook draag ik daar ook een paar euro per maand voor af; WGA-Hiaat) en mij is verteld dat bij een toekenning van WIA, ze nog maximaal 10 jaar lang zullen door moeten betalen (mits ik zolang in de WIA blijf).

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:32

Liselot schreef:
Wat ik vooral heel erg merkte toen ik moest reïntegreren is dat het wordt opgestart vanuit protocol, er wordt dus nergens naar gekeken. Maar als je op gesprek komt en je situatie uitlegt wordt er wél naar jou als persoon gekeken en wordt daar actie op ondernomen. Ik kwam bijvoorbeeld bij de arbeidsdeskundige en die stuurde mij na 2 minuten alweer naar huis met de mededeling "U gaat echt nog niet aan het werk mevrouw" terwijl ik me daar vooraf ontzettend druk over gemaakt heb.

Het enige lastige vond ik dat sommige mensen echt wel vanuit regeltjes denken, zo werd mij bijvoorbeeld gezegd dat een postparfum depressie niet langer dan 1 jaar duurde (terwijl ik nagenoeg 2 jaar thuis ben geweest). Dat zijn wel dingen waar je op dat moment een flinke knauw van krijgt want ergens ben je niet weerbaar en strijdbaar genoeg om tegen dat onrecht te vechten.
Maar buiten dat geen klachten over het UWV en ZW

Ja, dat is wat ik ook een van de meest frustrerende dingen vind, dat er gekeken wordt naar de norm en niet naar het individu door sommigen.
Zelf heb ik voor alsnog geen tegenwerking ervaren van zowel bedrijfsarts, arbeidsdeskundige of het UWV.
Daarentegen in het ziekenhuis voorheen wel meermaals gehoord dat iets niet zo kon zijn, want dat was niet de norm, dat bestond niet. Puntje bij paaltje bestond het wel, maar week ik af van de norm.
Het zou fijn zijn als ze dus ook open staan om te kijken naar de mogelijkheid dat iets er wel kan zijn, ondanks dat het niet de norm is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:52

Ik heb hier bij binnenkomst Wia keuring de begroeting gehad door de arts, je komt niet op een brancard binnen dus vergeet een uitkering maar....

Dat is natuurlijk te zot voor woorden.

Ik ben trouwens toen ook ziek uit dienst gegaan en daarna dus geen bedrijfsarts en werkgever gehad. Dus alles via UWV.

De artsen heb ik geen goed woord voor over.
Begeleiding wel.
Zowel contactpersoon UWV als de mensen bij de re-integratie bedrijven.
Deze waren het ook niet eens met het oordeel van de arts.
Zelfs de arbeidsdeskundige niet, maar die piepte dat ze moest doen wat de arts haar opdroeg.
Toen ik haar vroeg of ze haar kind bij mij in de taxi zou zetten (leerlingen vervoer zou een optie zijn, met medicijnen waarmee je geen auto mag rijden! Ja echt waar! )

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:15

Hutcherson schreef:
Huh, je bent al uit dienst?
Als de werkgever niet meer verantwoordelijk voor jouw reintegratie is val je onder het UWV en krijg je een WIA keuring. Vanuit daar wordt gekeken naar een eventueel restverdiencapaciteit naar aanleiding van je mogelijkheden en vanuit daar zijn verschillende trajecten waarbij niet de arbo je begeleid maar UWV.

De WIA-keuring komt pas 2 jaar na de eerste ziektedatum. Als je voor die tijd uit dienst bent (meestal omdat je contract afloopt) kom je (meestal) eerst in de Ziektewet en val je onder het UWV. Afspraken over je reïntegratie maak je dan met het UWV.

Ik heb juist hele goede ervaringen met reïntegratie vanuit de Ziektewet. Er is tegenwoordig echt veel mogelijk, en werken aan reïntegratie hoeft zeker niet te betekenen dat je direct aan het werk moet of direct moet gaan solliciteren. Ik heb (ook vanuit de Ziektewet) een module kunnen volgen bij een reïntegratiebedrijf om heel breed te kijken naar waar mijn kwaliteiten en interesses lagen, welke voorwaarden er voor mij waren om aan het werk te kunnen en wat er zo allemaal bestaat (en niet alleen in betaald werk, ook in vrijwilligersfuncties).

Daarna kwam de WIA-keuring en is het een 80-100 uitkering geworden; conclusie was dat het nog te vroeg was om aan de slag te gaan omdat ik nog volop bezig was met behandeling; maar dat er op langere termijn wel mogelijkheden waren. En dat klopt ook. Ik ben nu een paar jaar verder, heb een thuisstudie opgepakt en ben ook weer betaald aan het werk (met heel weinig uren, dat wel).

Afhankelijk van waar je op dit moment staat op de participatieladder, kan een reïntegratiedoel ook zijn dat je hulp krijgt bij het accepteren van je situatie, of dat er met je gekeken wordt of je bijvoorbeeld een hobby buitenshuis kunt oppakken. Mijn UWV-consulent noemde als voorbeeld dat ze met iemand die nu helemaal niet de deur uit durft bijvoorbeeld het doel had gesteld (samen met die persoon) om 2x in de week koffie te gaan drinken in het buurthuis. Ook dat is reíntegratie.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:18

Fem schreef:
Ik ben dan niet de TS :') , maar in mijn geval wel (op mijn loonstrook draag ik daar ook een paar euro per maand voor af; WGA-Hiaat) en mij is verteld dat bij een toekenning van WIA, ze nog maximaal 10 jaar lang zullen door moeten betalen (mits ik zolang in de WIA blijf).

Dat klopt! En daardoor lopen reïntegratie trajecten vaak anders dan bij een werkgever die zich verzekerd heeft bij UWV voor ZW danwel WIA.
Er komen dan vaak ook nog meer mensen / bedrijven in beeld. Ieder met zijn eigen taak.

Je hebt:
De arbodienst - bedrijfsarts.
Casemaneger - monitoring proces, in werking zetten van coaches voor reïntegratie.
Arbeidsdeskundig onderzoek - gaat na de bedrijfsarts kijken of een 2e spoor ingezet moet worden en welke arbeidsmatige belemmeringen de coach rekening mee moet houden.
Reïntegratie coach - uitvoerder 2e danwel 3e spoor traject.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:21

Mjelleke schreef:
De WIA-keuring komt pas 2 jaar na de eerste ziektedatum. Als je voor die tijd uit dienst bent (meestal omdat je contract afloopt) kom je (meestal) eerst in de Ziektewet en val je onder het UWV. Afspraken over je reïntegratie maak je dan met het UWV.

Ik heb juist hele goede ervaringen met reïntegratie vanuit de Ziektewet. Er is tegenwoordig echt veel mogelijk, en werken aan reïntegratie hoeft zeker niet te betekenen dat je direct aan het werk moet of direct moet gaan solliciteren. Ik heb (ook vanuit de Ziektewet) een module kunnen volgen bij een reïntegratiebedrijf om heel breed te kijken naar waar mijn kwaliteiten en interesses lagen, welke voorwaarden er voor mij waren om aan het werk te kunnen en wat er zo allemaal bestaat (en niet alleen in betaald werk, ook in vrijwilligersfuncties).

Daarna kwam de WIA-keuring en is het een 80-100 uitkering geworden; conclusie was dat het nog te vroeg was om aan de slag te gaan omdat ik nog volop bezig was met behandeling; maar dat er op langere termijn wel mogelijkheden waren. En dat klopt ook. Ik ben nu een paar jaar verder, heb een thuisstudie opgepakt en ben ook weer betaald aan het werk (met heel weinig uren, dat wel).

Afhankelijk van waar je op dit moment staat op de participatieladder, kan een reïntegratiedoel ook zijn dat je hulp krijgt bij het accepteren van je situatie, of dat er met je gekeken wordt of je bijvoorbeeld een hobby buitenshuis kunt oppakken. Mijn UWV-consulent noemde als voorbeeld dat ze met iemand die nu helemaal niet de deur uit durft bijvoorbeeld het doel had gesteld (samen met die persoon) om 2x in de week koffie te gaan drinken in het buurthuis. Ook dat is reíntegratie.

Het klopt wat je schrijft, maar dit is geen 2e spoor traject waar TS informatie over vraagt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:38

Blue_flower schreef:
Het klopt wat je schrijft, maar dit is geen 2e spoor traject waar TS informatie over vraagt.

Dat haal ik er niet direct uit. TS is al uit dienst en valt onder de Ziektewet als ik het goed heb begrepen, de term tweede spoor zie ik in de berichten van TS niet terug.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 12:50

Ja ik weet dus niet precies hoe het zit, want niemand heeft me dat vertelt. Maar ik ben ziek uit dienst gegaan omdat mijn 1-jarige contract af liep. Maar mijn ex-werkgever is geloof ik een eigenrisicodrager inderdaad, zij hebben Robidus als bedrijf in de hand genomen om alle zaken te regelen. Daar heb ik een coach idd, maar ik krijg dus om de haverklap een nieuwe :=

Mijn traject wordt idd tweede spoor genoemd. :j

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:22

Earth schreef:
Ja ik weet dus niet precies hoe het zit, want niemand heeft me dat vertelt. Maar ik ben ziek uit dienst gegaan omdat mijn 1-jarige contract af liep. Maar mijn ex-werkgever is geloof ik een eigenrisicodrager inderdaad, zij hebben Robidus als bedrijf in de hand genomen om alle zaken te regelen. Daar heb ik een coach idd, maar ik krijg dus om de haverklap een nieuwe :=

Mijn traject wordt idd tweede spoor genoemd. :j

Aha! De mijne was geen eigenrisicodrager, dan loopt het inderdaad net even anders.

Maar ook dan: reïntegratie kan/mag/moet in hele kleine stapjes als dat aansluit bij wat je nu nodig hebt, en ze hebben best wel wat ruimte om een traject op maat vorm te geven. Als jij te snel moet dan is dat slecht voor je herstel. (En andersom trouwens ook: als jij nu klaar bent om bepaalde stappen te zetten dan kan wachten negatief uitpakken)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:39

@mjelleke; sorry had zelf door de berichten die link gelegd. Maar zie dat het er inderdaad niet zo overtuigd staat.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:45

Ts: in de hoop te voorkomen dat je in de toekomst steeds flauw valt bij het horen van het woordje 'UWV' door alle horrorverhalen, wil ik je graag vertellen dat ik oprecht alleen positieve ervaringen heb met het uwv. Zowel bij de eerste beoordeling als bij de herbeoordeling ben ik met respect behandeld door zowel de verzekeringsartsen als de arbeidsdeskundigen. Natuurlijk, het waren bepaald geen gezellige bijeenkomsten, ze waren uitermate zakelijk wat best 'koud' aanvoelde maar ik heb me geen moment onbehaaglijk gevoeld, laat staan niet serieus genomen. Ook geen van de vreemde opmerkingen die ik in andere reacties lees. En beide keren ben ik 100% arbeidsongeschikt bevonden.

Het hoeft dus echt niet altijd beroerd te gaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:07

Ik heb an sich niet per se slechte ervaringen met UWV maar ook weer niet goede. Ook ik ben ziek uit dienst gegaan en uiteindelijk in de Ziektewet terecht gekomen. Mijn ziekte is echter mentaal en niet fysiek. Op het moment dat ik ziek op werk werd was ik al in behandeling en dat ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Ik krijg vanaf volgende maand intensievere behandeling, ik zit nu een jaar aan de medicatie maar goed de problematiek zit diep genoeg dat het nog even worstelen is.

Qua personeel en interacties is mijn ervaring met het UWV goed. Ze waren altijd respectvol en vriendelijk en ook als ik het erg spannend vond pasten ze zich daarop aan. De artsen waren tijdens beoordelingen altijd bijzonder sympathiek, dus ik heb me verder nooit ongemakkelijk gevoeld, ondanks dat het natuurlijk geen prettige gesprekken zijn.

Helaas is mijn Ziektewet wel stopgezet. Of nu ja, helaas… Dat weet ik ook weer niet. Maar om te zeggen dat ik mij klaar voel om de sprong in het diepe te nemen is anders. Ik kreeg verder ook geen verdere begeleiding wbt reïntegratie. Wel kreeg ik een advies met drie banen die ik zou kunnen doen, alleen legde deze medewerker uit dat dit gebaseerd is op fysieke limieten. Dat het dus puur uitgekozen wordt op wat je op papier nog zou kunnen doen, maar verder dan dat ook niet. Ik had eigenlijk wel graag reïntegratie hulp gehad, want ik wist (en weet) zelf mijn gut niet waar ik moet beginnen. Misschien dat ik daar gewoon mijn kans gemist heb. :=

Maar ik herken mij wel in je verhaal. Het voelde voor mij toch wel een klein beetje alsof de keuze voor je gemaakt werd, like it or not. Dat ik paniekaanvallen kreeg bij het openen van LinkedIn of het ontvangen van een telefoontje was niet genoeg :=. Ik had daar ook wel iets over te vinden.

Overigens was de arts die mijn laatste beoordeling behandelde hartstikke begripvol en zelfs tot lief aan toe, ik snap dat het vanuit het UWV natuurlijk geen persoonlijke beoordelingen zijn en ze een protocol volgen. Mja, zuur was het wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:00

Zeedraakje schreef:
Ts: in de hoop te voorkomen dat je in de toekomst steeds flauw valt bij het horen van het woordje 'UWV' door alle horrorverhalen, wil ik je graag vertellen dat ik oprecht alleen positieve ervaringen heb met het uwv. Zowel bij de eerste beoordeling als bij de herbeoordeling ben ik met respect behandeld door zowel de verzekeringsartsen als de arbeidsdeskundigen. Natuurlijk, het waren bepaald geen gezellige bijeenkomsten, ze waren uitermate zakelijk wat best 'koud' aanvoelde maar ik heb me geen moment onbehaaglijk gevoeld, laat staan niet serieus genomen. Ook geen van de vreemde opmerkingen die ik in andere reacties lees. En beide keren ben ik 100% arbeidsongeschikt bevonden.

Het hoeft dus echt niet altijd beroerd te gaan.

True. Ik doe veel ondersteuning bij UWV trajecten. Met name WIA trajecten waarbij dus de restverdiencapaciteit bekeken wordt. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik in de 7 jaar dat ik dit werk doe ook geen slechte ervaringen heb. Wel fouten! En hoger beroep... En dan krijg je echt de pitbull van stal tegenover je. Maar als je zorgt dat je sterk staat en begeleiding meeneemt die weet waar ze over praten scheelt dat echt enorm. Ik heb ook geen negatieve ervaringen.