Ineens 136 euro van de rekening verdwenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:50

germie schreef:
K_nolan schreef:
In je andere topic zeg je dat je 5000 borg hebt betaald aan het verhuurbedrijf, (deposit). Dus dan klopt dit toch? De 5000 krijg je terug, maarja daar zit wisselkoers aan vast..

Nee, want op het moment van inleveren was de 5000 vrijgegeven en had ik dat weer als extra bestedingslimiet. Dat limiet is zo gebleven tot gisteren. Bij een borg betaal je niet, dat is een reservering en vindt er geen echte transactie plaats. Dat kon je ook steeds zien. Maar nu dus ineens een transactie.

En het is dus voor iedereen zaak om af en toe ook dit soort dingen te checken. Ik ben vast niet de enige die het overkomt. Daar gaat het om. Op dit moment ben ik geld kwijt waar ik dus niets aan kan doen. Dat noem ik gestolen ja. Hoe moet je het anders noemen? Want als ik niet aan de bel trek komt het zeker niet terug en bij de eerst klacht wordt er gezegd dat ze er niets aan kunnen doen.
Maar ik ben in deze dus zeker geen partij die hier ook maar aan kan doen.

En de rabobank kan hier ook niks aan doen maar de partij waar jij een overeenkomst mee hebt gesloten en de opdracht hebt gegeven om 5000 dollar borg voor te reserveren.
Er is ergens iets fout gegaan bij het verhuurbedrijf, niet bij de bank.
Heb je daar je klacht al bij neergelegd?

germie

Re: De Rabobank heeft 136 euro van mij gestolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 18:52

En dat bedrijf heeft het dus teruggestort. Enkele seconden later. De Rabobank berekent dus de koersopslag wat dus mijn nadeel is. Niet daar, niet ik.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:54

Ik denk... dat je er naar kan fluiten.
Maar ben benieuwd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:59

germie schreef:
En dat bedrijf heeft het dus teruggestort. Enkele seconden later. De Rabobank berekent dus de koersopslag wat dus mijn nadeel is. Niet daar, niet ik.

Tja dat krijg je nu eenmaal als je te maken hebt met transacties in andere valuta.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 18:59

Needje schreef:
Maar ben benieuwd.

Ik ben er ook bang voor, en dan is het dus zeker diefstal want zij profiteren terwijl ik er helemaal niets aan kan doen, maar zal er alles op alles zetten. Het is een transactie waar ik GEEN opdracht voor gegeven heb. Ik kan dan nooit de dupe zijn van zo'n transactie immers, ik ben er geen partij in, het heeft alleen op mijn rekening plaatsgevonden. Dat het om een onjuiste transactie gaat is gewoon te zien. Het geld is vrijwel direct teruggestort.
De Rabobank zou die koersopslag naar mij terug kunnen storten.
Laatst bijgewerkt door germie op 23-03-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:00

Nee het is geen diefstal. Er is $5000 per ongeluk afgeschreven en dat is ook meteen weer teruggestort.
Je kan proberen het verhuurbedrijf te laten betalen maar ook zij zullen zich scharen op dat ze het volledige bedrag teruggestort hebben vrees ik.
Rabo gaat dat echt niet doen. Hun voorwaarden zijn bekend.
Laatst bijgewerkt door Needje op 23-03-23 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:01

Waarom moet de Rabobank ervoor opdraaien? Die hebben enkel opdrachten uitgevoerd.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:02

Maar je zegt enkele seconden later al teruggestort?

Dan zou de wisselkoers nog wel hetzelfde moeten zijn?

Bij mij was er ook een verkeer bedrag afgeschreven, maar doordat die eerst in reservering gaat, heb ik daar geen last van gehad qua wisselkoers of koersopslag. Ook rabobank.

Het foutieve bedrag is dus ook nooit officieel afgeschreven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 19:04

Mars schreef:
Waarom moet de Rabobank ervoor opdraaien? Die hebben enkel opdrachten uitgevoerd.

En dus een koersopslag doorberekend, terwijl duidelijk is dat het om een fout gaat. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand per ongeluk wat afschrijft, dat direct herstelt dat je als partij die er niets aan kan doen 136 euro kwijt bent? Dat zou niemand accepteren.

Het is hier dus afgeschreven en weer bijgeschreven, zelfde dag, maar andere koers (waarschijnlijk inkoop en verkoop), maar de Rabobank rekent dan ook nog een koersopslag. Dat doen ze bij alle betalingen in vreemde valuta, maar ik heb in deze geen betaling verricht. Ik heb geen opdracht gegeven, ik heb niets gedaan. Er is alleen iemand die heeft afgeschreven en direct weer bijgeschreven, zonder mijn medeweten, zonder mijn handtekening, toestemming of pincode.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:05

germie schreef:
Needje schreef:
Maar ben benieuwd.

Ik ben er ook bang voor, en dan is het dus zeker diefstal want zij profiteren terwijl ik er helemaal niets aan kan doen, maar zal er alles op alles zetten. Het is een transactie waar ik GEEN opdracht voor gegeven heb. Ik kan dan nooit de dupe zijn van zo'n transactie immers, ik ben er geen partij in, het heeft alleen op mijn rekening plaatsgevonden. Dat het om een onjuiste transactie gaat is gewoon te zien. Het geld is vrijwel direct teruggestort.
De Rabobank zou die koersopslag naar mij terug kunnen storten.

De Rabobank heeft zelf ook die transactie niet bedacht hè.

Zij krijgen een opdracht en voeren die uit. Daar horen die kosten bij. Als er iemand schuldig is, dan is het de partij die onterecht opdracht heeft gegeven voor de transactie.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:06

Volgens mij is de enige die je als schuldige aan kunt wijzen het bedrijf dat deze fout gemaakt heeft, maar de Rabobank doet hierin volgens mij niets verkeerd. Zij zien alleen maar dat er $5000 is afgeschreven en later weer $5000 is bijgeschreven en berekenen daarover dus een bedrag. Dat die af- en bijschrijving door een fout vanuit een ander bedrijf zijn gebeurd heeft de Rabobank niets te maken lijkt mij. Ik zou m’n pijlen dus richten op het bedrijf dat heeft lopen rommelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:08

Ach ja op zo een dure vakantie is het dan toch maar peanuts
..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 19:11

Echwel schreef:
..

Jij kunt niet in de portemonnee van iemand anders kijken. Daarnaast weet je niet wat de vakantie gekost heeft, wie weet was er nog wel een ticket van voor corona en was de rest allemaal low budget. Ik moet 2 dagen werken voor zo'n bedrag en het betekent in dit geval dus een maand boodschappen. Je weet ook niet wat iemand er voor laat om wel op vakantie te gaan. In dit geval betekent het zeker wat droog brood eten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:12

Ik vind iedere vakantie en zeker vliegvakantie een luxe
Ongeacht portemonnee blijft het luxe

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 19:13

Echwel schreef:
Ik vind iedere vakantie en zeker vliegvakantie een luxe
Ongeacht portemonnee blijft het luxe

En dan nog doet het er niet toe dat er ineens 136 euro weg is die niets met de vakantie te maken heeft. Want dit heeft zich na de vakantie afgespeeld.
Dus daarmee doet het woord vakantie er ook niet toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:17

Stelen is moedwillig iemand iets ontnemen en daar is helemaal geen sprake van. Bijzondere verwoording.

Wel een interessante kwestie. De bank houdt netjes de koers aan, de fout lijkt mij te liggen bij de partij die het afgeschreven heeft (hoe kan er trouwens zomaar zo'n groot bedrag afgeschreven worden??).
Ben benieuwd naar hoe dit echt zit en hoe het afloopt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:21

Wat wil je horen? 'De rabobank heeft geen fout gemaakt en moet dus betalen'?
Die zin is wat gek...

Wacht de klachtenprocedure maar af. In mijn beleving wil Rabobank prima meedenken als je ook richting hun redelijk blijft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:27

Als ik tank met mn credit card gaat er eerst €150 af van mn CC. Die worden er direct weer bijgeschreven en het goede bedrag, wat ik daadwerkelijk getankt heb gaat er permanent van af.

Staat btw gewoon in de 'voorwaarden' van het benzinestation. Die €150 worden gereserveerd.

Klinkt alsof dit ook gebeurd is bij jou, alleen zit jij door een buitenlands bedrijf vast aan de wisselkoers.
Lees hun voorwaarden en ook even de voorwaarden van je CC door.
Daar zal vast een uitleg staan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:31

Goof schreef:
Stelen is moedwillig iemand iets ontnemen en daar is helemaal geen sprake van. Bijzondere verwoording.

Wel een interessante kwestie. De bank houdt netjes de koers aan, de fout lijkt mij te liggen bij de partij die het afgeschreven heeft (hoe kan er trouwens zomaar zo'n groot bedrag afgeschreven worden??).
Ben benieuwd naar hoe dit echt zit en hoe het afloopt.

Het lijkt erop dat het de borg is van het autoverhuur bedrijf. Er is bij het huren toestemming gegeven voor een borg. Die wordt gereserveerd, omdat als je die hele auto in de prak rijdt dat bedrag voor het bedrijf is.
Daar is duidelijk iets misgegaan - op een later moment.

germie schreef:
En dus een koersopslag doorberekend, terwijl duidelijk is dat het om een fout gaat. Het kan toch niet zo zijn dat als iemand per ongeluk wat afschrijft, dat direct herstelt dat je als partij die er niets aan kan doen 136 euro kwijt bent? Dat zou niemand accepteren.

Het is hier dus afgeschreven en weer bijgeschreven, zelfde dag, maar andere koers (waarschijnlijk inkoop en verkoop), maar de Rabobank rekent dan ook nog een koersopslag. Dat doen ze bij alle betalingen in vreemde valuta, maar ik heb in deze geen betaling verricht. Ik heb geen opdracht gegeven, ik heb niets gedaan. Er is alleen iemand die heeft afgeschreven en direct weer bijgeschreven, zonder mijn medeweten, zonder mijn handtekening, toestemming of pincode.

Het probleem is dat op het moment van afschrijven (ook als je per ongeluk iets in US dollar of zo koopt), de kosten van de koerswisseling zijn gemaakt. Ook al is het per ongeluk, ook al annuleer je het - de kosten zijn gemaakt. Dus je hebt het te accepteren.

In dit geval is het natuurlijk het verhuurbedrijf. Je hebt wel voor die borg toestemming gegeven, dus ergens heb je toen toestemming gegeven om - mits het nodig is - die borg af te schrijven. Ja er is iets fout gegaan, maar het is niet een compleet random bedrijf / bedrag dat via oplichting of wat dan ook eraf is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:31

Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt. Ik denk persoonlijk dat je er zelf voor op moet draaien hoe stom dat ook klinkt. Gestolen is het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:34

Oshaa, dat snap ik ja, ik heb het gelezen.
Alleen is die partij niet verantwoordelijk voor het koersverschil. Ze nemen 5000 en geven weer 5000, voor hen is de zaak voldaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:35

Hoe hoog is je limiet van je cc? Want als deze maar 2000 euro is en er is 5000 euro gereserveerd dan wordt dat volgens mij van je rekening gehaald.
Hier kan de fout ook liggen vanuit het verhuurbedrijf. Verhuurbedrijf reserveert 5000 en dat blijkt niet te kunnen, wordt vervolgens van de rekening gehaald in Mexicaanse valuta en weer terug gestort.
Bank ziet dat het geld is afgeboekt en rekent geheel zoals legaal is kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:45

Maar als ik zoek bij borg autohuur kom ik tegen dat het ook afgeschreven kan worden, dus niet perse gereserveerd.
Wat waren de voorwaarden bij dat bedrijf, stond duidelijk vermeld gereserveerd of nam je dat aan door eerdere ervaringen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:48

germie schreef:
Echwel schreef:
..

Jij kunt niet in de portemonnee van iemand anders kijken. Daarnaast weet je niet wat de vakantie gekost heeft, wie weet was er nog wel een ticket van voor corona en was de rest allemaal low budget. Ik moet 2 dagen werken voor zo'n bedrag en het betekent in dit geval dus een maand boodschappen. Je weet ook niet wat iemand er voor laat om wel op vakantie te gaan. In dit geval betekent het zeker wat droog brood eten.

Een maand boodschappen voor 136 euro? Hoe dan?! :wow:
Ik gok dat het droog brood eten wat overdreven is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:51

Ja ik vind ook dat je die 136 terug moet krijgen. Het verhuurbedrijf zal een fout hebben gemaakt of de bank , dat is even afwachten.
Maar je kreet droog brood eten is nogal dramatisch. Jij kunt niet zomaar via de app je limiet op 5000 zetten zonder dat de bank daar voldoende backups voor heeft dat je het terug kunt betalen. Oftewel je inkomen of je saldo . Dus niet zo dramaqueen spelen. Je hebt blijkbaar een mooie vakantie gehad met wat oplichters die je te snel af was en dit komt er nu achteraan. Zal zich ook wel weer oplossen.