Weggeefkasten: wat geven jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Weggeefkasten: wat geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 00:07

Ik ben in het echt nooit zo'n kastje tegengekomen maar ik heb wel eens op FB gezien dat de kastjes vaak zomaar leeggehaald of zelfs gesloopt worden :( iemand had bv een leuk kastje gemaakt met kerstverlichting in december en toen heeft iemand snachts die draadjes kapot geknipt. Dat vind ik zo erg :(

Ik vind het wel een heel goed initiatief!

Zelf heb ik wel eens een tas met eten weggegeven aan een gezin dat krap zat of aan de voedselbank gedoneerd. En ik doneer regelmatig oude kleding

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 00:23

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 01:01

Nielojram schreef:
Brainless schreef:
Daarnaast kost een redelijke Tesla ca 275/300 netto aan bijtelling.. daarvoor kan je zelf amper een rammelbakje aanschaffen (en rijden).

:j
Oh zeker wel, mijn bijna 19 jaar oude polo heeft de afgelopen 3 jaar, beurten/apk/belasting en verzekering gemiddeld 115 euro per maand gekost. Scheelt nogal tov een bovengenoemde auto.
Maarja, status is ook belangrijk voor mensen.

Dat vind ik best knap, dan heb je er ook amper iets aan gehad. Ik denk niet dat dit representatief is.

Wat een mooi gebaar TS. Misschien qua cups, mocht je dat willen, kun je ook een briefje ophangen dat ze contact kunnen opnemen voor zo’n cup?

En anders verschillende soorten inderdaad, kan iedereen een beetje kiezen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 03:17

Goed initiatief TS! Hier in de buurt staan ook zeker 3 a 4 deelkastjes.
De regel bij een aantal is dat je maximaal 3 producten uit het kastje mag pakken.
Van wat ik heb begrepen gaat het maandverband ook bij deze kastjes heel hard. Laatst kwam ik wat producten doneren en stonden er zeker 6 pakjes Always maandverband. Die waren volgens de eigenaresse van het kastje de volgende dag allemaal weg.
Ook schoonmaakproducten en tandpasta ging erg hard.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 06:50

Hier hebben wij meerdere kasten staan en deze worden in de avond altijd weer leeg gehaald i.v.m het leegroven ervan.

1 mevrouw haalt ook vaak groente / fruit op bij boeren in de regio die het aan hun doneren.

Dan kost het je een donatie van €1.00 voor hun onkosten maar dan heb je vaak wel een bigshopper vol.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:30

Ik heb er kattenvoerblikjes in gezet toen we gingen emigreren en alles wat we nog in de kast hadden staan wat nog houdbaar en dicht was. Ik weet dat inmiddels de voedselbank ook niet meer toereikend is voor heel veel mensen, want het is altijd tijdelijk dat ze daar gebruik van mogen maken. Toch hoeft de situatie van iemand niet tijdelijk te zijn. Dus dan ontstaat er een groot probleem. Toen ik nog bij de gemeente werkte was er een dame waarvan haar man afgekeurd was en zij mankeerde ook vanalles en de kinderen konden niet tegen gluten en lactose.....Enorme uitdaging voor die vrouw. Wat altijd een goede tip is voor deze mensen.....is de Too good to go app. Hier kunnen dingen opgehaald worden voor weinig die kort aan de datum zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:50

Germie, niet iedereen kan tegen de pil.

Hier hebben veel omliggende dorpen een weggeefkast. Word ook reclame voor gemaakt op fb.
Ook voor bv spullen die hard nodig zijn.
Hoor weinig van leegroven van de kasten eigenlijk. Enige wat je wel eens leest als er bv eens wat extra's door iemand erin gedaan word, als bv zakjes met paaseitjes. Dat er duidelijk bij gezegd word dat het de bedoeling is niet alles mee te nemen maar 1 zakje. Zodat ook een ander heeft.
Maar achteraf lees je vaak dat het kinderen waren die het principe niet helemaal begrijpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:11

Ik spreek van een groot deel of het grootste deel voor de pil. Dus ook niet iedereen. Ik denk dat je serieus daar een deel van het probleem mee op kunt lossen. Dus wederom, niet alles, wel een deel of groot deel.
Ook niet iedereen kan tegen tampons.
Ik denk dat je bij een probleem naar een totaalbeeld moet kijken. Stel je lost 30% op door aan de pil te gaan, dan heb je nog maar 70% van de rest op te lossen. Zo moet je het zien vind ik.

Hier in het dorp staat ook zo'n kastje voor eten, ik weet het adres niet eens meer. Maar die staat niet op een hierboven genoemde lijst.
Menstruatieartikelen kunnen opgehaald worden bij de weggeefwinkel hier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:23

En al kan je wel tegen de pil. Al die hormonen in je lijf stoppen is niet zaligmakend. Dat moet een keuze zijn en niet voor de pil kiezen is een hele prima keuze :).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:26

Idd niet iedereen wil die troep in zijn lijf.
Zo gezond is dat nou eenmaal ook niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:35

En denk je echt niet dat degene voor wie de pil een optie is deze niet al lang gebruiken? Je hoeft ze niet te gaan vertellen dat dat slim is, dat weten mensen zelf ook wel. Arm betekent niet onwetend of dom. Het moet alleen wel geschikt zijn en zelfs dan word je nog steeds ongesteld en heb je producten nodig.

Je hebt nog steeds stop weken of misschien doorbraakbloedingen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-03-23 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:36

kiki1976 schreef:
Idd niet iedereen wil die troep in zijn lijf.
Zo gezond is dat nou eenmaal ook niet

Precies. En als mensen dan geholpen zijn met menstruatieproducten uit een weggeefkast, is dat alleen maar mooi. Zo goedkoop zijn die producten niet, helaas :).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:03

Over merken maanverband.

Zelf gebruik ik Libresse en de maandverband van de Lidl.
En dan het liefst inderdaad de langere ivm fietsen/ paardrijden / bewegen.

De AH eigen merk hebben een wat plastiek achtige boven laag en schuren sneller.

Always durf ik niet meer zo goed, nadat ze enkele jaren geleden iets veranderd hadden aan hun maandverband en mijn liezen ineens helemaal open lagen. (eerst dacht ik nog aan verkeerd ondergoed, maar ik had er alleen last van op bepaalde momenten van de maand)

Tampons gebruik ik eigenlijk alleen als ik een fikse bloedneus heb :') :+

Wij hebben volgens mij niet echt een weggeefkast in de buurt. De enige die ik weet zijn boeken kastjes.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:59

Al eens gedacht aan wasbaar maandverband?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:04

Germie, als je al geen maandverband kan betalen, denk je dan dat mensen wel de pil kunnen betalen? Mijn pil is niet gratis. Kost me minstens €10,00 per kwartaal en dat is de goedkoopste volgens de apotheker. Die is niet altijd voorradig, dan betaal je al meer.

Het goedkoopste maandverband is bij mij €1,00 voor een pakje. Ik gebruik ongeveer anderhalf pakje per keer. Sommige mensen gebruiken meer. Als ze die paar euro al niet kunnen missen, dan lijkt me dat de pil ook niet betaald kan worden?

Los gezien van de hormonen ed idd, puur financieel gezien?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:08

Wat super dat je ook hieraan denkt en niet alleen aan eten!

Zelf heb ik ook al zitten denken aan een weggeefkast in onze voortuin maar wij wonen in een "rijkere" buurt zegmaar. Maar door de reacties op dit topic zit ik meer te twijfelen om er toch maar eentje neer te zetten. Van de buitenkant kun je niet zien of iemand iets nodig heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:17

Er bestaat ook zoiets als culturele armoede. In mijn buurtje zijn minibiebjes waaruit je boeken mag pakken,lenen, of zelf erinzetten. Ik vind het zo jammer om gelezen boeken weg te gooien ,je kunt zelf vaak niet alles bewaren. Toen oud papier hier nog in dozen aan de straat werd gezet ging ik altijd kijken of ik er nog boeken uit kon "redden".

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-23 12:16

__Martine__ schreef:
Al eens gedacht aan wasbaar maandverband?

Ook een optie, maar dat zal ik niet in de kastjes leggen - want wederom kans op doorverkoop, ik ben hier niet om handelaren te helpen.
Voor mezelf; ik weet dat ik als ik ongesteld ben ik mentaal uitcheck qua plannen (wat sowieso al niet mijn sterkste kant is, zeker niet waneer ik stress heb).
Dan is het op tijd wassen van wasbaar maandverband, en plannen dat je altijd schoon wasbaar maandverband voor handen hebt best een klusje. Daarnaast ben je ook best veel kwijt aan de initiele investering - ik kan dat financieel aan, maar de doelgroep van de menstruatiekasten niet.
Ik zeg niet dat ik het nooit zal doen, maar op dit moment doe ik het dus niet.

Niet iedereen doet het inderdaad goed op hormonen.
Daarnaast vraag ik me af of de pil wel zoveel goedkoper is. Ik betaal omgerekend nu €5,91 per maand voor de prikpil (want die vergeet je gegarandeerd niet als je slecht ben met medicatie op tijd innemen), al wil ik me om diverse redenen laten steriliseren.
Eenmaal gesteriliseerd zit ik weer 100% aan de menstruaties en dus maandverband vast, want alleen hormonen beinvloeden de hevigheid van je menstruatie.

Ik weet niet hoeveel een gemiddelde reguliere pil per maand kost - minder dan pakweg €6?

Het idee van lies_sparkle is eigenlijk best een goed idee! Ik ga dat serieus overwegen - dan maak ik een e-mailadres aan speciaal voor de menstruatiecups (niet iedereen hoeft zomaar mijn achternaam te weten) en dan kan men mij daarop mailen.

Bedankt voor de link, fohadie! Mijn stad staat er niet op, maar omringende steden zijn weer wel vertegenwoordigd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:38

Gaby schreef:
Ik weet niet hoeveel een gemiddelde reguliere pil per maand kost - minder dan pakweg €6?

De goedkoopste pil is 2 E per maand en voor jongeren gratis, maar niet iedere minderjarige mag/wil aan de pil.
Mijn dochter had de prikpil.. maar die menstrueerde 6 maanden lang bijna continu.
Zij heeft nu een spiraaltje en heeft nu af en toe een kleine (1 dag) bloeding tussendoor.

Voor de meeste (jonge) meiden is dit geen oplossing. Veel meiden worden met 12 (en soms al een stuk eerder) ongesteld en dan is gewoon wegwerpverband het fijnst om te gebruiken.
Ik merk dat het al steeds normaler wordt om via school gratis menstruatiemiddelen te kunnen krijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:31

Brainless schreef:
Gaby schreef:

De goedkoopste pil is 2 E per maand en voor jongeren gratis, maar niet iedere minderjarige mag/wil aan de pil.
Mijn dochter had de prikpil.. maar die menstrueerde 6 maanden lang bijna continu.
Zij heeft nu een spiraaltje en heeft nu af en toe een kleine (1 dag) bloeding tussendoor.

Voor de meeste (jonge) meiden is dit geen oplossing. Veel meiden worden met 12 (en soms al een stuk eerder) ongesteld en dan is gewoon wegwerpverband het fijnst om te gebruiken.
Ik merk dat het al steeds normaler wordt om via school gratis menstruatiemiddelen te kunnen krijgen.

Hier idem, ik menstrueerde ook gewoon door met de prikpil. Zelfs langer dan zonder.
Maar omdat die van slag was op advies aan de prikpil. Dan zou het weg moeten gaan. Nou nee dus.
Ja was wennen zeiden ze, maar na de 2e prik zou het beter moeten gaan. Nee dus, oke nog een 3e. Geen verschil. Ja dat het minimaal 3-4 weken duurde

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:17

_San87_ schreef:
En al kan je wel tegen de pil. Al die hormonen in je lijf stoppen is niet zaligmakend. Dat moet een keuze zijn en niet voor de pil kiezen is een hele prima keuze :).

Precies. Een pil is echt geen simpel of prettig geneesmiddel om maar niet meer ongesteld te worden.
Ik zit nog aan de pil, omdat ik momenteel geen beter alternatief heb. Maar zou liever mijn normale cyclus hebben. Dat is voor iedereen een eigen keus.

Plus dat sinds mijn laatste stopweek mijn systeem ontregeld is en ik nu al drie weken lang doorbraakbloedingen heb dagelijks. :')
Nu draag ik zelf menstruatieondergoed, even een investering, maar verder heel duurzaam en goedkoper dan maandelijks producten halen. Dat is mijn luxepositie. Terwijl anderen moeten kiezen tussen eten of maandverband.

Dus TS, heel fijn dat je aan menstruatiegoed denkt voor in de weggeefkasten! Zelf vond ik maandverband het prettigste. Bij kleine tampons hield het niet, maar bij normale moest ik de hele tijd plassen (zelfde probleem met de cup trouwens). Jonge meiden dragen ook het liefst maandverband of tampons met zo’n inbrenghuls.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:27

Wij hebben hier in de gemeente 12 deelkastjes staan, helaas zijn er 7 van, de afgelopen week tot 3 x toe helemaal leeggehaald 's nachts en volgens de camerabeelden steeds door dezelfde persoon.....
Wij hebben hier ook een kastje aan huis staan, ik haal het nu maar leeg als het donker wordt en vul het weer als ik 's ochtends de paarden ga voeren. Producten worden gehaald en gebracht door mensen en er is een deal met de plaatselijke supermarkt dat de houdbare producten die (bijna) over de datum zijn maar nog wel gebruikt kunnen worden, 1 x per week opgehaald mogen worden.
Ook hier menstruatie artikelen in de kastjes, deze worden centraal bij het armoedefonds aangevraagd en dan over de deelkastjes verdeeld en er is iemand die open verpakkingen in een leuk doosje doet en ze dan in de kastjes zet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:25

Mag ik als meelezer even zeggen dat ik blij word van de initiatieven, ook al worden ze soms niet gebruikt zoals verzonnen. Dank jullie daarvoor. :)