Waar blijft jouw huisdier na jouw dood (indien geen familie/vrienden)?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Waar blijft jouw huisdier na jouw dood (indien geen familie/vrienden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:53

Toen ik nog 3 pony's had stond in mijn testament dat ze naar een vriendin gingen inclusief €20.000 zodat ze daar ook nooit meer weg zouden hoeven, vond ik wel een geruststellende gedachte.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:05

Voor mijn huidige dierenbestand is dat min of meer geregeld. Ik zou er zelfs een geld bedrag bij willen geven zodat de eerste periode bekostigd kan worden:) .

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:10

Eerlijk, ik zou liever hebben dat mijn dieren bij een opvang terecht komen waar ze de nodige kennis en kunde hebben, dan bij familie of vrienden die geen idee hebben wat ze ermee zouden moeten doen.

Maar ik heb eerlijk gezegd nooit over nagedacht wat ik graag met mijn pony wil doen mocht ik ooit komen te overlijden.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:34

Enkele jaren geleden heb ik een paard geërfd, sindsdien denk ik er regelmatig over na. Zolang mn ouders en buurtgenoten leven is het in orde, vallen zij weg dan moet ik iets nieuws bedenken.

Als erfgenaam vond ik het heel fijn dat ik vrij werd gelaten qua zorg en omgang mbt het paard. Zo kon hij mooi mee in mn eigen kudde, in plaats van dat ik ook steeds bezig moest zijn met de wensen van de vorige eigenaar.
Het staat me bij de de vorige eigenaar tevreden was met de overdracht, en dat het hem daarmee ook een stuk rust en acceptatie bracht. De medische kosten voor het paard zijn in het begin gedeeld door mij en de kinderen van de vorige eigenaar. Daar was in principe niets voor geregeld, maar dat is onderling goed gegaan. Er was een grote wens vanuit de kinderen om de laatste verzoeken van hun vader uit te voeren, dus iedereen werkte gemakkelijk samen in een hectische tijd.
Toen duidelijk was dat het paard echt kon blijven (en dus echt van mij werd) heb ik hem symbolisch overgenomen.

Mocht mij iets gebeuren dan zou ik hetzelfde ook voor de mensen willen doen die mijn dieren overnemen. Vrijlaten in de zorg, ook als dat betekent dat zij toch een geschikter huis willen zoeken. Het kan een behoorlijke last zijn om dieren op deze manier over te nemen. Ik zou ook weer niet willen dat mensen uit loyaliteit voor mij hun hele leven omgooien of zich laten beperken.

Misschien dat ik inderdaad wat geld erbij zou willen achterlaten, als dat nodig lijkt te zijn. Al vind ik dat laatste ook wel spannend als geld de motivator zou zijn om m’n dieren over te nemen. Gelukkig speelt dat in geval van m’n ouders geen rol.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:57

Gaby schreef:
Ik lees hier dat een aantal mensen toestemming geven voor herplaatsen/verkopen. Hebben jullie dan nog eisen voor waar het dier geplaatst word?

Ik heb een omschrijving op papier staan met wat ik denk dat het beste past voor mijn Keesje plus de notitie dat ze voor evt uitplaatsing gecastreerd moet worden want ik zie teveel laksheid en onwetendheid om me heen ('oh, ze bloedt niet meer dus ze kan weer los).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:05

AmyJamess schreef:
Eerlijk, ik zou liever hebben dat mijn dieren bij een opvang terecht komen waar ze de nodige kennis en kunde hebben, dan bij familie of vrienden die geen idee hebben wat ze ermee zouden moeten doen.

Maar ik heb eerlijk gezegd nooit over nagedacht wat ik graag met mijn pony wil doen mocht ik ooit komen te overlijden.

En daar zit de clue in wat je zegt.
In mijn geval hebben mijn ouders zelf ook altijd honden gehad van verschillende rassen/types en (buiten dat mijn stiefvader wat te royaal voert :+) zijn ze er ook ontzettend handig en goed mee.
Plus we liggen aardig op één lijn qua omgang, in kleine dingetjes zijn we het niet altijd eens maar geen dingen waar de hond problemen mee ervaart ofzo, hooguit dat er even een kleine discussie over is hoe we dat evt veranderen om nader tot elkaar te komen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:07

Je hebt in Nederland verschillende knaagdier opvangen speciaal voor konijnen en knaagdieren.
Mijn keuze zou daar naar uitgaan. De kennis betreft knaagdieren en konijnen is helaas erg slecht bij de gemiddelde mens.

Mijn twee konijnen gaan of naar een opvang of naar een goede vriendin met kennis en ervaring.
De vogels gaan naar de vorige eigenaar.
De 4 katten heb ik geen idee. Mijn moeder neemt denk ik 1 poes en de andere drie weet ik niet. Het liefst laat ik die drie bij elkaar maar dat is natuurlijk heel moeilijk.
Mijn pony heb ik in bruikleen dus die gaat gewoon terug naar de eigenaar

Het idee van een erfenis maken voor de huisdieren vind ik ook wel een goede

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:52

lor1_1984 schreef:
AmyJamess schreef:

En daar zit de clue in wat je zegt.
In mijn geval hebben mijn ouders zelf ook altijd honden gehad van verschillende rassen/types en (buiten dat mijn stiefvader wat te royaal voert :+) zijn ze er ook ontzettend handig en goed mee.
Plus we liggen aardig op één lijn qua omgang, in kleine dingetjes zijn we het niet altijd eens maar geen dingen waar de hond problemen mee ervaart ofzo, hooguit dat er even een kleine discussie over is hoe we dat evt veranderen om nader tot elkaar te komen.

Maar dan heb jij het over ouders met ervaring.
Dat is totaal anders. In dat geval zou ik dan juist voor je ouders kiezen, mits ze nog instaat zijn er voor te zorgen.
Ik kan mijn pony wel aan mijn broer geven als ik overlijd, maar hij heeft geen kennis of ervaring met paarden. Niemand in mijn familie.
Zelfde met mijn konijn, veel familie leden die nooit een konijn hebben gehad en denken dat een konijn prima in een klein hokje kan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:00

In jouw geval zou ik goede afspraken maken met bijvoorbeeld een knaagdieropvang voor je konijn en een vertrouwde bekende wb je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:28

Voor mijzelf niet. Maar mijn moeder is bijna 70, alleenstaand, en heeft 7(!) honden :+ Daar maak ik me dus wel eens zorgen om, maar niet het gezelligste onderwerp om aan te snijden, want mijn moeder ziet eruit alsof ze nog wel even mee kan :D .

Mochten mijn vriend en ik samen overlijden dan denk ik dat mijn moeder sowieso onze honden op kan vangen. Mochten mijn vriend en ik en mijn moeder met zijn 3'en overlijden zijn er grotere problemen denk ik := .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:07

Dat is echt een hele lastige.

Als mijn man of ik komen te overlijden, draait in eerste instantie de ander ervoor op. Dat is al best veel werk en lastig te combineren alleen naast full time werken.

Als we beiden overlijden is onze zoon erfgenaam, maar hij kan de dieren niet nemen of allemaal houden. Dan moet hij zijn leven te drastisch omgooien.

We moeten dus naar andere opties gaan kijken. We hebben nog jonge dieren, maar mochten we oud worden, willen we wel straks zelf al gaan minderen.

Mijn moeder is 79 ernstig ziek en haar hondje woont nu bij ons. Dat hadden we beloofd en doen we ook, maar het voelt wel heel dubbel. Hoe graag we het voor haar ook doen en lief het hondje vinden, is het best pijnlijk, zeker als iemand nog wel leeft.

Eigenlijk zouden we de veearts erbij moeten betrekken dat de oudste dieren ingeslapen mogen worden.

Het ergste zou ik vinden als de dieren uit elkaar moeten. Zowel de honden als de paarden en de varkens zijn echt koppels die gek zijn met elkaar.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:28

Mijn paarden gaan naar kijk broer, inclusief genoeg geld voor een jaar stallingen en onderhoud.
Dan heeft hij een jaar om te beslissen of hij ze houd of een nieuw huis voor ze zoekt, maar hoeft er qua geld niks direct op stel en sprong

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:05

Mijn ouders hebben nu nog 1 hond en die nemen na deze niet weer een hond. Puur omdat de kans aanwezig is dat de hond hun overleefd.

Natuurlijk kan dat altijd gebeuren maar op een bepaalde leeftijd is die kans wel groter.

Ik heb zelf 2 katten. Nooit over nagedacht en eigenlijk. Maar 1 is bejaard en de ander een Maine Coon. Ik weet zeker dat mijn vriendin er voor zorgt dat ze een goed plekje krijgen.