Alleen wonen en eenzaam?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:57

Ja dat denk ik ook

Ik heb best een hectische baan.
Als ik thuis kom ben ik vaak wel uitgeblust.
Mijn baan is ook veel sociaal contact.
Ik ben o.a. coach en planner.

Dus thuis wel blij dat ik niet meer aan hoef te staan.
Het is ook wel echt een vast ritme.

Een sociale baan zou misschien ook wel echt wat voor jou zijn.

P.S. mijn kat is ook oud. Uit het asiel, nooit buiten geweest. Heeft ook geen interesse in buiten zijn. En slaapt voornamelijk z’n 20 uur per dag op de bank of op schoot. Die is prima tevreden met een kleinere ruimte zolang hij maar veel op schoot kan liggen

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:38

Ik woon nu een aantal jaar alleen en vind het heerlijk.
Heel soms vind ik een weekend wat moeilijker. Maar ouders wonen 3 straten verderop dus sta dan zo daar.
Moet wel zeggen dat het hier in huis nooit stil is. Met 1 hondje, momenteel 4 katten, 2 konijnen en 5 cavia's.
Vooral het hondje is heerlijk. Anders ging ik alleen fietsroutes of wandelroutes doen maar nu met haar is het toch gezelliger.

Grootste gedeelte van de tijd ben ik blij dat ik weer binnen stap in mijn stille huis waar ik kan doen en laten wat ik wil

Het enigste waar ik nog steeds grote moeite mee heb maar is iets heel anders is het iedere dag koken. :o

PeerAppel

Re: Alleen wonen en eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:47

Ik herken dit wel. Werk 12-24 uur per week, ga minstens 5x per week naar stal, studeer en heb twee katten. Toch blijft het gevoel. De avonden zijn het ergst, dus als ik die vrij heb ga ik heel vroeg naar bed. Mijn leven tjokvol plannen werkt gewoon het beste.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:56

Fearn schreef:
Hoi,

Ik ben benieuwd of er lotgenoten zijn..

Ik woon al een aantal jaren alleen in een studio maar ik heb erg veel moeite met de eenzaamheid. Ik kan mijzelf erg goed vermaken alleen, ik ben ook niet bang om alleen naar evenementen te gaan en ik probeer regelmatig met vrienden en familie af te spreken. Maar toch bekruipt mij heel vaak een heel rottig en eenzaam gevoel, vooral als het een paar dagen of soms langer niet is gelukt om met iemand af te spreken. En in de avond vind ik het lastiger. Dan mis ik echt wat gezelligheid of zoiets -O-

Soms voel ik me er gewoon heel rot door -O-

Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik woon ook alleen en ik vind het ook niet zo moeilijk om alleen te zijn. Als ik geen zin heb om alleen te zijn, hoeft dat ook niet trouwens. Sowieso werk ik soms in de avonden, verder kan ik altijd wel gaan dansen als ik geen zin heb om thuis te zijn. Ik rij dan gewoon naar Amsterdam... is een uur rijden, en dit doe ik ook rustig doordeweeks, en ook als ik de volgende dag om 04.30 uur op moet. Ik zie het maar als een voordeel dat ik kan gaan en staan waar ik wil, en wanneer ik wil. Niemand die er last van heeft.
Ben nu 31 maar soms leef ik wekenlang als een student :+ veel feestjes pakken (dansen dan hè... geen alcohol). Overal en nergens blijven crashen... helemaal prima.
Ik hoef niet alleen te zijn in de avonden. Ik zou zelfs evt naar mijn ouders kunnen rijden (nog geen 5 minuten), maar dat doe ik vrijwel niet.
Wel merk ik dat ik soms een periode heb dat ik niet zo zin heb om wéér voor mezelf alleen te koken, en ook niet echt zin heb om af te spreken of dingen te gaan doen. Als dat aan de hand is, boek ik een vakantie om even te resetten, want dat slaat gewoon nergens op. En tot die tijd eet ik een paar keer bij mijn ouders als ik geen zin heb om voor mezelf te koken.
En verder kun je in de avonden ook gewoon dingen inplannen. Je kunt gaan paardrijden, je kunt een cursus doen (is bij mij nooit nodig geweest omdat ik genoeg te doen heb), of lessen volgen (ik ga binnenkort starten met muziek maken in een soort amateurorkest). Verder ga ik regelmatig naar het filmhuis.
Nouja, als ik gemiddeld 2 avonden per week werk, en 2 avonden per week dans, en dan 1 keer naar het filmhuis ga, dan heb ik nog maar 2 avonden over om hopelijk ff een keer in m’n eentje te chillen. Helaas lukt dat meestal niet.

Maar sinds een paar maanden ben ik niet echt meer alleen... en ben de halve week bij hem. Ben best lang wel echt alleen geweest en ook echt wel actief gezocht naar iemand, omdat het wel echt een toevoeging is

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:59

tinker_sally schreef:
Het enigste waar ik nog steeds grote moeite mee heb maar is iets heel anders is het iedere dag koken. :o

Ik kook standaard voor twee dagen en eet één dag in de week bij m'n moeder. Is ook makkelijker, heel veel producten zijn qua grootte of inhoud gebaseerd op 2-3 personen, dus in plaats van een halve ui en paprika gebruiken en dan na moeten denken waar je die de dag erna in kan gooien maak ik een dubbele portie zodat ik er de dag erna ook nog van kan eten. Vanavond hoef ik alleen maar nasi van gisteren op te warmen bijvoorbeeld :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:17

Ik herken het eigenlijk niet, moet juist bewust momenten vrijhouden in het weekend.

Maar ik heb ook een kat en dat is wel echt heel gezellig. Diertje was volgens het asiel op zoek naar een rustig huis, zonder andere katten. En ze lijkt zich bij mij prima te vermaken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:20

Exitium schreef:
tinker_sally schreef:

Ik kook standaard voor twee dagen en eet één dag in de week bij m'n moeder. Is ook makkelijker, heel veel producten zijn qua grootte of inhoud gebaseerd op 2-3 personen, dus in plaats van een halve ui en paprika gebruiken en dan na moeten denken waar je die de dag erna in kan gooien maak ik een dubbele portie zodat ik er de dag erna ook nog van kan eten. Vanavond hoef ik alleen maar nasi van gisteren op te warmen bijvoorbeeld :+

Ik maak meestal echt 10 porties ofzo. Kan mooi in de vriezer. Heb een stoomoven en die heeft een functie waarbij je het eten kan opwarmen en dan komt het eten er perfect uit

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 20:22

Dat doe ik alleen met dingen als stoofvlees enzo, en ik bestel meestal extra als we Chinees eten. Heb daar nu ook nog een paar porties van in de vriezer, toevallig net één eruit gehaald voor morgen :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 02:12

Ik woon 10 jaar al alleen, en ja, je hebt zeker je momenten… ik vind het ook lekker afentoe maar zou het ook fijn vinden om mij gewenst te voelen, dat iemand op mij wacht of juist naar mij uitkijkt en visa versa. Gewoon die intimiteit.,. Daarbij scheelt het financieel ook een hele hoop :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:37

heel herkenbaar, ik had dat ook heel erg toen ik net op mijzelf woonde. Overdag ging het wel en als ik bezig was ook wel. Maar dan alleen naar huis rijden en vervolgens niemand spreken over mijn dag. Deed mij wel eenzaam voelen.

Ja ik kon mijn moeder bellen maarja om nou die elke dag te bellen haha.

Ik ben toen savonds mezelf aangemeld voor lexa (toen was het nog via de website en bestond geen app) niet perse om een relatie of iemand te vinden. Maar puur om dan even te chatten met iemand. Dat hielp bij mij wel om mij minder eenzaam te voelen.

Mannen die op 1 ding uit waren of gelijk een date wouden ging ik ook gewoon niet op in. En er waren ook zeker mannen die gewoon kletste. Uitendelijk heb ik alsnog mijn vriend zo gevonden haha.

maar in eerste stantie was dat niet zo de bedoeling.

Ik weet dat er ook een topic hier op bokt is met spelletjes avonden. Misschien leuk om daar voor aan te melden.

Een kat zou zeker een optie kunnen zijn. Als je goed inricht, net wat je zegt een oudere kat vind je niet erg. Ben je bang kwa da kosten, zou je kunnen zeggen ik maak even een apart spaarpotje daar zet ik alvast wat op. En elke maand zet ik iets opzij. Misschien willen je ouder in nood wel bijstaan mocht er wat met kat zijn? Mijn ouders willen in nood altijd helpen, ook al moet ik later terug betalen. Al snap ik dat niet iedereen die optie heeft.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:48

Ik denk dat een kat prima kan in een studio als je voor genoeg uitdaging zorgt, dus klim en loopplanken aan de muren, verstop plekjes en je kan een kat ook laten wennen aan een tuigje, zodat je er mee naar buiten kan. Denk dat het je veel zal kunnen helpen in het gevoel van eenzaamheid verhelpen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:56

Misschien kun je idd naar een manege om te gaan paardrijden of zoek een verzorgpaard ofzo waar je ook gelijk wat aanspraak hebt?
Weet niet waar je woont?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:04

daantjuhhh schreef:
P.S. mijn kat is ook oud. Uit het asiel, nooit buiten geweest. Heeft ook geen interesse in buiten zijn. En slaapt voornamelijk z’n 20 uur per dag op de bank of op schoot. Die is prima tevreden met een kleinere ruimte zolang hij maar veel op schoot kan liggen

Voor de mensen die twijfelen over een kat, omdat hun huis bv te klein is. Veel katten maak je dolgelukkig met een plekje op de verwarming, knuffels en lekkere hapjes. Onze eerste kat hebben we er ook speciaal op uitgezocht in het asiel: een oudere kat die alleen geplaatst moest worden en met kattenaids, dus hij mocht niet buiten.

We hebben nu drie katten, waarvan eentje echt helemaal geschikt zou zijn voor de situatie van klein huisje, nooit buiten, veel aandacht. Het hangt dus echt van het individu af, laat je daar niet door tegenhouden maar zoek zorgvuldig een kat uit in het asiel :j

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:15

Hier nog iemand die alleen woont :) .
Nu inmiddels 2 jaar. Wanneer ik bezig blijf, dus overdag naar mijn werk en hobby's buiten huis, vind ik het prima om de avond alleen te zijn.
Hele weekenden alleen, dan voelt het wel eens wat eenzaam. Ik probeer dan ook altijd wat met anderen te plannen in het weekend, maar kan me alleen ook best vermaken door bv te gaan winkelen. In ieder geval niet een hele dag alleen thuis zijn, dat vind ik vreselijk

Ook ik heb 2 katten, heel gezellig, maar dat is echt geen vervanger voor een mens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:05

Kom me toch even melden. Ik woon al heel lang alleen (nu bijna 18 jaar, wel 3 jaar samengewoond in dit tijd en ongeveer 7 jaar in die relatie gezeten). Maar nu ik ouder ben (35) en ben verhuisd vind ik het echt moeilijk worden. Ik ben introvert en kan super goed alleen zijn, vind het ook vermoeiend om 1 op 1 met random anderen te zijn. Niet met een partner overigens, dat vind ik alleen maar fijn. Maar moet dan wel de juiste persoon zijn.
Ik heb een super druk en actief leven, maar na mijn verhuizing lukt het maken van echte vrienden niet meer. Mensen zitten in een andere levensfase. Hebben niet echt meer behoefte aan wat nieuws. En hier is ook een stuk minder te doen dan waar ik eerst woonde (verhuizing was niet helemaal vrijwillig).
Ik vind het vooral lastig dat je bij niemand van je eigen leeftijd op de eerste plaats komt. Dat mensen niet zeggen: oh ja, Sheran, laten we daar ook even aan denken. Je valt altijd buiten de vaste mensen van anderen (als je begrijpt wat ik bedoel).
Het voelt heel vaak alsof ik alleen maar gezeur over me heen krijg (onderwijs :') ) en niemand die me dan even ziet als persoon...

Ok einde klaagzang :P

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:20

Ik heb jaren weining behoefte aan gehad aan mensen om me heen, behalve mijn man en dieren. Ik was veel alleen maar niet eenzaam. Heerlijk vond ik het. Het laatste jaar veel contact met mensen, vier zelfs vanavond mijn verjaardag met een feestje, voor het eerst in 20 jaar, maar heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld.

Kortom alle mensen om je heen kunnen je eenzaamheid niet wegnemen. Ze vullen het tijdelijk op, tot jij er achterbent waarom je je eenzaam voelt en zelf die eenzaamheid invult. Ik weet waar het bij mij vandaan komt en ga daar mee aan het werk :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:03

Lindaonline schreef:
Ik heb jaren weining behoefte aan gehad aan mensen om me heen, behalve mijn man en dieren. Ik was veel alleen maar niet eenzaam. Heerlijk vond ik het. Het laatste jaar veel contact met mensen, vier zelfs vanavond mijn verjaardag met een feestje, voor het eerst in 20 jaar, maar heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld.

Kortom alle mensen om je heen kunnen je eenzaamheid niet wegnemen. Ze vullen het tijdelijk op, tot jij er achterbent waarom je je eenzaam voelt en zelf die eenzaamheid invult. Ik weet waar het bij mij vandaan komt en ga daar mee aan het werk :)

Gefeliciteerd met je verjaardag

Eenzaam in een groep voelen is voor mij het ergste!

Ik heb dit gehad toen ik een relatie had.
Groot gezin. 4 kinderen. Allemaal aanhang.
We sliepen met z’n allen bij zijn ouders. Mijn vader was de dag ervoor met spoed opgenomen vanwege een tia. En niemand, echt niemand vroeg hoe het ging. Ik zat met rode ogen aan tafel en iedereen was vrolijk. En niemand vroeg aan mij hoe het ging. Zit je daar met 10 man.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:07

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Je zegt nu overigens wel 'behalve mijn man', wat volgens mij toch best een belangrijk punt is. Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn die super ongelukkig en eenzaam zijn in een relatie met een verkeerde man.
Bij mij komt het uit dat er niemand van mijn leeftijd/in de buurt is die mij echt kent en mij 'automatisch' in dingen betrekt. Vanwege wat vervelende ervaringen in relaties voelt het allemaal wat onstabiel en onveilig.

Oh wat naar Daantjuhh. Je vriend vroeg ook niks? Maakte het hem niet uit? :(:)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:14

Ik heb 3 jaar alleen gewoond maar had toen ook een baan van 60 uur per week en een hond. (Die ging mee naar het werk, was daar geboren) dus de momenten dat ik alleen thuis was vond ik juist heerlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:22

Sheran schreef:

Je zegt nu overigens wel 'behalve mijn man', wat volgens mij toch best een belangrijk punt is. Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn die super ongelukkig en eenzaam zijn in een relatie met een verkeerde man.
Bij mij komt het uit dat er niemand van mijn leeftijd/in de buurt is die mij echt kent en mij 'automatisch' in dingen betrekt. Vanwege wat vervelende ervaringen in relaties voelt het allemaal wat onstabiel en onveilig.

Ik denk dat die mij al een beetje zat was na de halve nacht huilen. Ik was echt in paniek.
Mijn moeder is hulpbehoevend en mijn broertje gehandicapt. Ik was zo bang dat ik er alleen voor zou komen te staan. Gelukkig is het goed afgelopen. Mijn vriend heeft wel geprobeerd mij te troosten snachts. Maar hij zat bij de commando’s wat gevoelens tonen wel wat lastiger maakten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:41

Alleen betekent niet ALLEENzaam.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:43

daantjuhhh schreef:
Sheran schreef:

Ik denk dat die mij al een beetje zat was na de halve nacht huilen. Ik was echt in paniek.
Mijn moeder is hulpbehoevend en mijn broertje gehandicapt. Ik was zo bang dat ik er alleen voor zou komen te staan. Gelukkig is het goed afgelopen. Mijn vriend heeft wel geprobeerd mij te troosten snachts. Maar hij zat bij de commando’s wat gevoelens tonen wel wat lastiger maakten.

Jeetje wat naar! Is het goed afgelopen?

@Nielojram: volgens mij zegt ook niemand dat. Het is vaak heeeerlijk om alleen te zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:23

Ja gelukkig wel :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 17:31

Nog even een update of eigenlijk een vraag aan de andere alleen-wonenden hier :D

Ik wil toch eens met het asiel contact opnemen om te informeren voor een kat.

Maar even wat vragen;
Op werkdagen, hoe doen jullie dat? Is jullie kat er oké mee om zo'n 10 uur lang alleen thuis te zijn? (Ik werk 8 uren maar ben ook ongeveer een uur kwijt aan reistijd). Wel maar 3 dagen per week.

Als jullie een weekend weg gaan of op vakantie, heb je dan een vaste oppas?

Zou een kat een hele dag alleen buiten kunnen zijn? Wanneer ik weg ben en het is heel warm buiten dan warmt mijn studio ook flink op, ik vind het zielig (en misschien niet verantwoord) om zo'n beestje daar dan de hele dag te laten zitten. Ik kan wel buiten bakjes water neerzetten. Ik kan alleen geen kattenluik installeren omdat ik geen eigen voordeur heb. Ik zou hem dan 's morgens naar buiten moeten laten en 's avonds zodra het weer afkoelt naar binnen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:37

Gewoon binnen laten, een binnenkat kan prima.