Volwassen worden is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:45

Voor mij was volwassen worden een soort ‘mezelf vinden’. En vrede vinden met jezelf en het verleden. Een soort berusting, een innerlijke rust. Niet meer dat ‘moeten’ en het gevoel hebben dat je achter de feiten aanloopt. Maar gewoon: als dit het is is dit het, en we zullen het wel zien. En een stukje waardering en tevredenheid komt daarbij. Dankbaarheid voor wat is. Als jongere ben je vaak zo onrustig en wil je meer en meer en niks is goed genoeg en je wil het vandaag want morgen is te laat. Beetje de FOMO.
En die onzekerheid die ik als jongere had, over uiterlijk of over of mensen je wel leuk vinden. Nu maak ik me daar totaal niet meer druk om.
Voor mij is die acceptatie en berusting het volwassen geworden zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:03

Een huis in mijn eentje kopen en mijn appartement verkopen. Dat was zo spannend.

Mijn eerste appartement kopen vond ik minder spannend. Toen woonde ik thuis, als het niet wat werd dan was het ook geen probleem.

Maar verkopen en dan hopen dat je wat kan vinden in die gekke huizenmarkt. En dat onderhandelen.

Ik voelde mij zo stoer en daadkrachtig toen ik zei: dit bedrag wil ik hebben en hij heeft tot vanavond 9 uur om te reageren anders gaat het niet door en ga ik verder met de volgende.

Het is mij nog gelukt ook.

Earth

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:10

Volwassen worden houdt voor mij in dat je emotioneel beschikbaar bent en emotioneel open communiceert. Dat je weet wie je bent, wat je sterke punten zijn, maar ook je valkuilen. Dat je besef hebt van je acties en je verantwoordelijkheid kunt nemen.
En dan hoef je geen serieuze volwassene voor te zijn, ik voel me nog steeds heel kinds, maar ik ben meestal, wel emotioneel volwassen.
De reden dat ik dit zo belangrijk vind, is omdat mijn beide ouders en mijn broer niet emotioneel volwassen zijn. En dat is gewoon heel lastig, omdat er niet op een fatsoenlijke manier mee te communiceren valt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:13

Ik voel mij nog steeds niet (helemaal) volwassen. Wel onafhankelijk. Ik voel mij ook helemaal niet mijn leeftijd. Mentaal voel ik mij veel en veel jonger. Lichamelijk mankeer ik helaas wel wat en daardoor voel ik mij dan vaak weer oud. :+

Ik worstel hier wel veel mee eigenlijk. :\

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 20:18

Bellatrix schreef:
Ik voel mij nog steeds niet (helemaal) volwassen. Wel onafhankelijk. Ik voel mij ook helemaal niet mijn leeftijd. Mentaal voel ik mij veel en veel jonger. Lichamelijk mankeer ik helaas wel wat en daardoor voel ik mij dan vaak weer oud. :+

Ik worstel hier wel veel mee eigenlijk. :

Oh, ik heb echt een oud lijf.. Vriend is 14 jaar ouder, zijn mama is bijna 70 jaar, zijn vader 70+.. En ik kan geen één van de 3 bijhouden, eerlijk waar. Ja, dan voel ik me wel eens "een oud wijf" :') Als ik ga slapen of in de zetel hang, moet ik me om max. het half uur verzetten/verleggen, want dan doet mijn heup, schouder of rug zeer, mijn knieën vallen uit elkaar, .. Vandaag de hele dag een zere schouder, gisteren was het mijn staartbeen, .. :+ Ik heb ook al van mijn 17de artrose, dus ik ben er wel zo'n beetje op voorbereid dat ik snel versleten zal zijn. Ik kon op die leeftijd al niet meer normaal van een paard afstappen zonder door mijn enkels te zakken, dus ik ben het wel gewend, maar mijn omgeving "vergeet" het wel al eens. Ik kan geen 100 trappen lopen, ik kan niet langer dan 2min. gehurkt zetten (dan geraak ik gewoon niet meer recht), mijn gewrichten kraken letterlijk de hele dag, en mijn ogen zijn ook al jaar en dag prut :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:24

Dat je erachter komt hoe duur kaas is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:29

Wanneer ben je “ volwassen” zodra jongeren U of mevrouw tegen je zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:31

Ik lijk juist steeds minder op mijn moeder vind ik, en dat vind ik volwassen. De dingen waar je wel en niet achterstaat kunnen onderscheiden. Waar mijn moeder als zeer jonge moeder nog altijd onder invloed stond van haar eigen sterk dogmatische opvoeding heb ik die elementen gelukkig kunnen losschudden.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:32

Als je naast Dyson (de steelfstofzuiger), Hetty (onze labrador, echte naam Saar) ook George Cleany (robotstofzuiger) in de familie hebt en daar heel gelukkig mee bent :=

Maar ook de aanbiedingen voor je boodschappen doet checken, de wasbak met schuurmiddel poetsen tot die glimt en de geur van een schoongemaakt huis :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 20:34

Peperkroket schreef:
Dat je erachter komt hoe duur kaas is.

Jaa! Vandaag nog het gewicht van kaas x en kaas y staan vergelijken, en dan mijn keuze gemaakt :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:35

Wat grappig dat er zo veel mensen voldoening vinden in huishoudtaken. Die kunnen me echt gestolen worden :o
Ik hoop altijd maar dat het effe goed doorregend zodat de ramen nog wel even kunnen wachten _O-

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:35

Zorgen voor (schoon) ouders en een buurman van 80+.
Nadenken om het huis energie zuiniger te maken.

Bij online gegevens invullen voor je geboortejaar steeds meer te moeten scrollen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:39

Sizzle schreef:
Wat grappig dat er zo veel mensen voldoening vinden in huishoudtaken. Die kunnen me echt gestolen worden :o
Ik hoop altijd maar dat het effe goed doorregend zodat de ramen nog wel even kunnen wachten _O-

Hier idem. En aanbiedingen opzoeken gaat me ook te ver.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:40

Ik dacht vroeger altijd dat alle volwassenen koffie drinken en geen snoep meer aten.. niet waar dus :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:43

HarmanyL schreef:
Ik dacht vroeger altijd dat alle volwassenen koffie drinken en geen snoep meer aten.. niet waar dus :')

Niets zo fijn als zelf in de keuken een zak m&ms leegbunkeren en er dan een stuk of 5 aan je kind geven die je daar dan zo dankbaar voor aankijkt :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:45

Sizzle schreef:
HarmanyL schreef:

Niets zo fijn als zelf in de keuken een zak m&ms leegbunkeren en er dan een stuk of 5 aan je kind geven die je daar dan zo dankbaar voor aankijkt :')

:') _/-\o_

Soms denk ik wel eens HAHA ik kan zelf bepalen wanneer ik naar bed ga, en dan tot de conclusie komen dat ik gewoon heel moe ben en verstandig op tijd naar bed ga :')

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:47

Leuk topic!
Mooie en herkenbare antwoorden ook. Voor mij was het kopen van een boerderij waarvan ik nooit had gedacht dat we die zouden kunnen betalen echt een enorm gevoel van volwassenheid.
Daarnaast voelde ik dat ook wel heel erg toen ik de leeftijd haalde die mijn neef niet heeft mogen halen. Het gevoel van wow, ik ben nu ouder dan hij ooit is geworden. Vond ik raar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:57

Iedereen die in mijn familie 18 wordt - en dus meerderjarig
(oma Janneke moest daar nog 21 voor worden)
krijgt op één of andere manier de wens mee 'dat ik hoop dat je je leven lang blijft groeien'.

Letterlijk genomen heeft 'volwassen' een klank van 'volgroeid, hoeft dus niet meer te groeien, ontwikkelen', en dat klinkt erg saai.

Voor mijzelf geniet ik van het idee 'hoe ouder hoe gekker'.
60+ zijn is echt leuk!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:15

Buitensporig blij zijn met mijn nieuwe Optidee doekjes om de ramen te wassen. Het is nu echt in 10 minuten klaar én streeploos! Dat was echt mijn dieptepunt :D nu ben ik een echte huisvrouw (37 jaar).

Oh! En ik lachte vroeger mijn moeder altijd uit dat ze de wc poetste als er bezoek kwam…3x raden wat ik tegenwoordig doe. Ik poets hem trouwens normaal ook hoor, maar een keer extra als er bezoek komt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:20

Om 20.15 uur op Bokt scrollen en beseffen dat je de was nog moet ophangen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:31

Je eigen keuzes maken en daarover geen verantwoording willen/hoeven afleggen aan wie dan ook.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 21:42

Druif_01 schreef:
Buitensporig blij zijn met mijn nieuwe Optidee doekjes om de ramen te wassen. Het is nu echt in 10 minuten klaar én streeploos! Dat was echt mijn dieptepunt :D nu ben ik een echte huisvrouw (37 jaar).

Oh! En ik lachte vroeger mijn moeder altijd uit dat ze de wc poetste als er bezoek kwam…3x raden wat ik tegenwoordig doe. Ik poets hem trouwens normaal ook hoor, maar een keer extra als er bezoek komt.

Oh, hier ook haha! Wij zijn sowieso heel netjes als het op onze wc aankomt, wij willen elkaars gebruikssporen absoluut niet tegenkomen, maar als er bezoek komt, gaan we er nog een keertje extra over :')

Oh! En deze dan! Naar Friends kijken.. En beseffen dat ik nu ouder ben dan de acteurs toen :') Ik keek zo ontzettend op naar Friends haha! Ik voel me nu meer richting Monica&Chandler (ik ben Monica hahaha) neigen dan naar Joey&Chandler, heel raar :')

Vroeg gaan slapen: check! Maar dan omdat ik het wìl (aka omdat ik doodmoe ben) en niet omdat iemand zegt "tijd om te gaan slapen!" :')

Het sneue aan het hele huishoudenverhaal is, dat ik op mijn halve dag niet meer op mijn luie kont kan gaan zitten, ik voel de drang om te gaan lopen schoonmaken. Alsof ik dat op mijn werk nog niet genoeg doe, als huishoudhulp-zijnde :')

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:49

Nu je het zo zegt betrap ik mijzelf op een kop koffie samen met kat in bed te scrollen door een forum. :')
Mijn keuzes als kind\tiener heb ik altijd zelf mogen bepalen, dus die 'vrijheid' heb ik altijd al ervaren net zoals van de fouten leren. Ik heb zo bijv geleerd dat opruimen en mijn bed opmaken, best voldoending geeft en kan echt genieten van orde.
Misschien het moment dat ik mijn eigen huisje heb, maar ik vind ouder worden helemaal niet zo leuk dus blijf ik liever grotendeels kind. :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:58

Helemaal gelukkig worden van super aanbiedingen vinden en het plannen van een moestuin hoe je alles wilt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:14

Ik denk dat het een proces is, ik heb nu al een paar keer gedacht dat ik volwassen was.

Nu ben ik bijna 30 en langzaam hoogzwanger en bij sommige dingen heb ik nog steeds het gevoel dat ik er een volwassene bij moet halen zeg maar _O-