Dood van een vriendin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:28

Mag jij als niet-familielid de overlijdensakte opvragen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:38

Tja, moeten wij nu over die ons onbekende mensen gaan oordelen op basis van 1 kant van het verhaal?

Misschien denken zij wel precies zo over die Hollandse die ze bijna nooit bij de oude dame zagen.

Het testament, de laatste officiele wens, van de overledene, is leidend. En de wet. Niet wat achterblijvers voelen en denken en willen. Daar kun je gewoon niets mee en doet niet ter zake.

Ik wens je sterkte met het verlies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 18:43

jiehaaa schreef:
Mag jij als niet-familielid de overlijdensakte opvragen?

Ja en even voor de zekerheid nog gegoogled ook. Iedereen mag ene overlijdings akte opvragen.

Boras, volgens het testament moet de hond naar mij, tenminste daar ga ik van uit omdat de vriendin dat gezegd heeft, maar ik weet niet hoe dat omschreven staat, ik bedoel het kan zijn dat er staat tot het einde van het leven van het hondje. Dan kan ik het hondje niet echt wettelijk weggeven en dus ook niet bij die mensen laten. Als dat er niet staat, lijkt het mij dat ik ik vrij ben om te doen met het hondje wat ik wil en dat zou kunnen zijn dat ik het aan hen geef. Maar dat is voor mij beste en zware overweging omdat de wens van de overledene was dat het hondje naar mij zou gaan.
Maar ik vind het ook zielig voor het hondje om het te ontwortelen.
Het lijkt mij dat ik dat soort overwegingen gewoon kan uiten buiten de wet en testament om? En dat mensen daar meningen over kunnen hebben?
Ik heb al aangegeven bij hen dat ik mijn beslissing betreffende hondje van het testament af laat hangen.

Mensen in Portugal, waar de afstanden tussen plaatsen veel groter zijn, hebben niks met´ nooit iemand zien´ , hoor. Dat is meer de norm dan uitzondering, tenzij je familie bent, of in hetzelfde dorp woont. Ik had evengoed gewoon contact en ze wisten dat ook want ze wisten van alles over me te vertellen toen ik er was (ik werd beide keren door de man opgehaald en we hebben 1x bij hen thee gedronken en ik heb 1 x met ze gelunched).
Ik ben in de tussentijd ook nog eens verhuisd naar de zuidwest kust en zij zit dus helemaal aan de andere kant, meer dan drie uur rijden bij haar vandaan, geen afstand die je even op en neer doet. Bovendien met openbaar vervoer niet eens mogelijk.
Zij zouden al een keer naar mij komen met haar voordat ik naar haar ging, maar dat is er ook nooit van gekomen omdat het dus zo ver is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 07:50

Hmm ik zou het hondje wel nemen. Je vriendin had die uitdrukkelijke wens. Het gaf haar denk ik rust te weten dat het hondje naar jou toe zou gaan. Die mensen klinken niet betrouwbaar genoeg om zeker te weten dat ze goed voor het hondje zorgen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:34

Als er een testament is en als je daarin beschreven staat, hoef je het niet te accepteren in nl. Weet uiteraard niet hoe het daar is.
Als ze jou uitdrukkelijk gevraagd heeft om voor de hond te zorgen zou dat mijn grootste prioriteit zijn. Daar maak ik namelijk uit op, dat die andere mensen het hondje gedogen, maar niet van houden. Zouden ze ja zeggen tegen het verzorgen van het dier en toch afstoten/ wegbrengen naar een asiel of iets... heb je geen poot om op te staan. Ze heeft het meerdere malen aan jou gevraagd. Had dan nee gezegd. Iets met belofte maakt schuld, zelfs na de dood. ( in mijn ogen) wens je veel wijsheid toe in dit gedoe.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:12

Ik weet niet hoe het in portugal is maar in nederland is het zeker niet zo dat als je in het testament staat je door de notaris benaderd wordt. Als er een executeur is (met niet de beste bedoelingen) en die doet dat gewoon niet dan moet je er zelf achteraan , eventueel met tussenkomst van rechter. Als je dus van niks weet kun je gewoon ‘pech’ hebben. (Weet ik helaas uit eigen ervaring).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:41

Wat een situatie joh :(:)

Hoe recent en hoe dringend heeft ze het gevraagd...?
Als je echt heel zeker bent dat het haar wens is dat het hondje naar jou komt, en jij hebt het toegezegd, dan zou ik die wens wel respecteren inderdaad :j Maar ik zou dan ook wel graag willen weten hoe het precies in het testament staat. Je wilt toch graag met eigen ogen zien wat iemand zelf beschreven heeft.

Zeker in zo'n situatie van achterblijvers die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn....

Wel fijn overigens dat ze zich om haar bekommerd hebben. Maar als ze al jaren van plan is om de huizen aan hun na te laten en terwijl dat al "vast lag" ze nog aan jou gevraagd heeft om het hondje te nemen, dan is dat wel heel duidelijk dat ze het hondje liever niet bij hen achter wilde laten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:14

Het kan best zijn dat het geld bedrag wat voor ts bedoelt is als onderhoud voor het hondje is.
En als die vriendin haar wens was dat het hondje naar ts gaat en het staat in het testament zou ik het vreemd vinden om te zeggen laat het hondje maar daar.
Ik kan het verkeerd lezen hoor maar het staat nogal dubbel in de begin post.
Wat iemand anders al aanhaalt dit is 1 kant van het verhaal dus ik zou denken wacht het testament af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 10:51

pipo schreef:
Iets met belofte maakt schuld, zelfs na de dood. ( in mijn ogen) wens je veel wijsheid toe in dit gedoe.

Nou, dat vind ik dus ook en daarom kan ik niks met advies als ach ze is er toch niet bij.

Ze heeft het nadrukkelijk gevraagd, meerdere malen door de jaren heen, en steeds als ik er was ging het ook over het feit dat de hond en geld naar mij zou gaan, dat het in het testament stond, waarvoor ik haar hartelijk heb bedankt en steeds heb toegezegd dat de hond uiteraard bij mij terecht kon. Ik had steeds de indruk dt ze niet wilde dat de hond naar die mensen ging en dat is helemaal bevestigd door een e-mail van vorig jaar waarin ze schreef dat het er aan zat te komen dat ze misschien naar het ziekenhuis moest voor iets en of de hond dan naar mijn kon.
Als die hond gewoon daar kan zijn en verzorgd worden, waarom had de hond dan naar mij gemoeten?
Hebben ze toen wel iets gezegd van dat ze er niet voor konden zorgen, waarom is dat nu dan anders?

Het eerste wat ik dus ook vroeg was of ze de hond konden brengen. Maar toen begonnen ze over dat het op dezelfde plek bleef war ze woonde en goed verzorgd wordt en dan denk je toch dat zoiets voor het hondje prettiger is dan een nieuwe plek bij drie grotere honden, en katten (ik weet niet hoe ze daar op gaat reageren , maar mijn katten zij in elk geval niet bang, dat scheelt).
Hadden zij niet zo er op ingegaan, dan was het geen punt geweest en daar moet ik me ook eigenlijk aan vasthouden. Ik weet dat dit meestermanipulators zijn.
Maar ja, je denkt ook aan wat het beste is voor het hondje. Aan de andere kant, misschien ontdoen ze zich wel op een andere manier van dat dier en dan heb ik daar helemaal voor de rest van mijn leven gewetenswroeging van.
Hoe dan ook, ik kreeg gisteren wel een soort kalmte over me, en ik wil niet zweverig doe, maar had wel het gevoel dat de vriendein achter mij staat.
Ik ga gewoon van het testament uit, en dat heb ik ook tegen ze gezegd en ze zullen dat accepteren.
Ze zeiden immers (letterlijk vertaald) dat als ik er een kwestie van zou maken ze het hondje wel in zouden leveren.
Ik denk dat ik het gewoon makkelijker vind om tegen ze op te boksen met zo´n stok achter de deur en dat ik in mijn hart wel weet dat die hond naar mij moet.

mag schreef:
Ik weet niet hoe het in portugal is maar in nederland is het zeker niet zo dat als je in het testament staat je door de notaris benaderd wordt. Als er een executeur is (met niet de beste bedoelingen) en die doet dat gewoon niet dan moet je er zelf achteraan , eventueel met tussenkomst van rechter. Als je dus van niks weet kun je gewoon ‘pech’ hebben. (Weet ik helaas uit eigen ervaring).

Ik kan gelukkig dus zelf wel het testament lezen als ik het overlijdingscertificaat opstuur en ik moet nog even de info die ik heb gedownload doorlezen, maar dingen zijn hier wel bepaald anders dan in Nederland. Ik geloof tenminste niet dat er bij overlijden in Nederland meteen politie op de stoep staat en dat is hier wel zo, om maar wat te noemen.
Verder zijn kantoren over het algemeen superbehulpzaam en gaan zelfs zover als andere kantoren voor je bellen als je bij hen fout zit, dus ik heb wel vertrouwen dat het goed komt

Ze was ook een hele slimme tante, door het misbruik lijkt het misschien niet zo, maar ze had veel geld dat op verschillende manieren belegd is, ze zat overal zelf bovenop betreffende het geld in GB tot het laatste moment, daar belde ze me ook wel over hoe lastig het allemaal was geworden na de Brexit enzo. Ze was voor haar pensioen betrokken bij een universiteit waar ze buitenlandse studenten begeleidde, vooral op financieel gebied, dat was echt haar ding. (Ze reed ook heel stoer een Land Rover over onverharde wegen in Cornwall) Ze was een taaie, echt iemand waar je de oorlog mee kon winnen, zeg maar. Wat ik zeggen wl, ik ga er vanuit dat ze dingen goed geregeld heeft.

Het is voor mij lastig om te verwerken dat ze in een paar maanden tijd blijkbaar zo hard achteruit is gegaan (ik heb haar in januari voor het laastst gesproken en toen had ze het idee dat ze nog tien jaar mee zou gaan) en onbekwaam werd. Maar goed, ze was oud, je hebt natuurlijk ook niet het eeuwige leven.
Overigens had ze zelf het idee dat ze haar hondje nog kon overleven. Hondje is denk ik iets van 8.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-03-23 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:09

Ik was vroeger ooit in gesprek met een oude vriendin die een oude kat had, zij zei dat, als zij zou overlijden, dat de kat dan maar een spuitje moest krijgen. Toen zei ik, nee joh, dan neem ik de kat wel! Goed zei ze, dat is dan afgesproken! Later stierf zij inderdaad maar ik kende de familie helemaal niet, die ging het huis leeghalen enzo. Ik vroeg toen aan een wederzijdse vriend naar de kat, die zei dat die door de familie was meegenomen. Die vriendin had me ooit verteld dat die familie katten maar vies vonden. Tja ik had voor de kat willen zorgen maar als je geen familie bent en er is niets notarieel vastgelegd dan kun je niets doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:16

Zij zijn ook geen familie van haar, en het staat dus wel notarieel vast, ik weet alleen niet hoe exact.

Ik wil trouwens de mensen die met condoleanties kwamen bedanken en ook iedereen voor hun input, ongeacht welke, want het helpt allemaal!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:42

Lusitana schreef:
Zij zijn ook geen familie van haar, en het staat dus wel notarieel vast, ik weet alleen niet hoe exact.

Ik wil trouwens de mensen die met condoleanties kwamen bedanken en ook iedereen voor hun input, ongeacht welke, want het helpt allemaal!

Als het notarieel vaststaat dat jij de hond krijgt (en eventueel geld en andere zaken) dan zullen ze zich daaraan moeten houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:59

Ik heb net gevonden dat
Citaat:
behalve notarissen ook ambtenaren van de burgerlijke stand bevoegd zjn. In dat geval zijn zij bevoegd om iemands hoedanigheid van erfgenaam vast te stellen en de nalatenschap te verdelen.

Weet echter niet hoe makkelijk het voor die laatste is om in dit specifieke geval aan het Britse geld te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:54

anjali schreef:
Lusitana schreef:

Als het notarieel vaststaat dat jij de hond krijgt (en eventueel geld en andere zaken) dan zullen ze zich daaraan moeten houden.

En grote kans dat de mensen er op in zetten dat lusitana het hondje en vooral de centen daar laat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 14:18

Ja, ik ga er vanuit dat het geld aan de verzoring van de hond gekoppeld is, maar mijn naam ook.
Het is, als ze de bewaarders van het testament zijn (laten we hopen van niet), wel verplicht dat ze het snel openen en uit (laten) voeren op straffe van boetes en ik meen zelfs zwaardere straffen dus dat zullen ze wel proberen te vermijden. Eenmaal geopend kan ik het dus inzien en stappen ondernemen indien nodig.
Ik wacht rustig af tot maandag, dan ga ik in elk geval de overlijdingsakte halen. Dan kan ik die ofwel versturen naar de notaris op de gok dat het testament inderdaad daar ligt ofwel onvoeren op het nationale register (daar zitten wel kosten aan vast) om te weten waar het is en wat er in staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:14

Goed zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:30

Lusitana schreef:
Ja, ik ga er vanuit dat het geld aan de verzoring van de hond gekoppeld is, maar mijn naam ook.
Het is, als ze de bewaarders van het testament zijn (laten we hopen van niet), wel verplicht dat ze het snel openen en uit (laten) voeren op straffe van boetes en ik meen zelfs zwaardere straffen dus dat zullen ze wel proberen te vermijden. Eenmaal geopend kan ik het dus inzien en stappen ondernemen indien nodig.
Ik wacht rustig af tot maandag, dan ga ik in elk geval de overlijdingsakte halen. Dan kan ik die ofwel versturen naar de notaris op de gok dat het testament inderdaad daar ligt ofwel onvoeren op het nationale register (daar zitten wel kosten aan vast) om te weten waar het is en wat er in staat.

Volgens mij bevinden testamenten zich in een nationaal testamentenregister en bij de notaris die het heeft opgesteld. Het is mogelijk voor degene die het testament heeft opgesteld om kopieen te geven aan de begunstigden. Dat heb ik in elk geval gedaan. Die kunnen de begunstigden dan toch zelf meteen inzien als ze die gekregen hebben. Wel kan een testament later nog gewijzigd zijn waardoor het vorige ongeldig wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 16:12

Ja, ik kan het gewoon inzien in het register(als ik de overlijdings akte heb), maar het testament zelf ligt hier in Portugal niet automatisch bij de notaris. Een besloten testament is bv door een notaris goedgekeurd maar kan in huis blijven van de erflater of een aangewezen persoon. Dat zou dan logisherwijs dat stel zijn.
Als het bij de notaris is opgemaakt, ligt het wel automatisch daar.
Ik ga daar wel van uit, trouwens.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het testament is gewijzigd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:41

anjali schreef:
Lusitana schreef:

Volgens mij bevinden testamenten zich in een nationaal testamentenregister en bij de notaris die het heeft opgesteld. Het is mogelijk voor degene die het testament heeft opgesteld om kopieen te geven aan de begunstigden. Dat heb ik in elk geval gedaan. Die kunnen de begunstigden dan toch zelf meteen inzien als ze die gekregen hebben. Wel kan een testament later nog gewijzigd zijn waardoor het vorige ongeldig wordt.

Sorry, "nationaal"moet zijn "centraal" testamenteregister.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 16:53

Ja, dat had ik begrepen hoor, had die ook al gevonden, maar stuitte dus op het feit dat je alle gegevens moet invullen die op de overlijdings akte staan.

Ik had geloof ik niet eens verteld dat de man, de zoon, die haar grond bewerkt en schapen en zo houdt op een gegeven moment niet eens meer haar booster uit de garage wilde halen als ze gewoon even het bos door wilde met het hondje ofzo. Ze klaagde daarover over de telefoon, begin dit jaar. Ze was op het laatst slecht ter been dus nog afhankelijker, maar ze kon wel gewoon met die booster uit de voeten in haar directe omgeving, ze woonde direct aan het bos. De hond kwam meteen dus niet meer het erf af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:56

Ik snap dat dit lang niet altijd een optie is maar ik persoonlijk had haar daar weggehaald.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 18:28

Ja, daar heb ik de laatste jaren mee gelopen. Mijn huisje is niet groot en vooral niet toegankelijk genoeg voor iemand die slecht ter been is en ik kon niet daarheen vanwege mijn beestenbende (5 paarden, 4 katten, 3 honden en kippen, vooral de paarden zijn natuurlijk wel een dingetje), dus dan had er wéér een huis aangeschaft moeten worden dat voor ons beide en die dieren voldeed.
Ik heb het er ook wel eens over gehad, maar ze wilde daar niet echt weg en ook niet in een tehuis ofzo.
Ze heeft wel geklaagd links en rechts, maar het werd altijd weggelachen, ik kreeg nooit het idee dat ze om hulp vroeg ofzo. Want ook met die booster, had ze laten merken dat ik kon helpen, dan had ik gezegd dat ze die knakker maar eens aan de telefoon moest geven, of me zijn nummer geven, en had ik hem een oor vol gegeven hoor!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:19

Ik zou het hondje zo snel mgelijk weg halen daar. Eventueel via een soort taxi.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 01:07

Ik heb geen tips, maar wil je wel condoleren met het verlies.
Wat een complex verhaal ook, ben benieuwd naar de afloop.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 08:02

Gecondoleerd, en wijsheid gewenst.
Hopelijk is het goed geregeld en vind je de juiste ingang in het systeem.