Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jiehaaa schreef:Mag jij als niet-familielid de overlijdensakte opvragen?
pipo schreef:Iets met belofte maakt schuld, zelfs na de dood. ( in mijn ogen) wens je veel wijsheid toe in dit gedoe.
mag schreef:Ik weet niet hoe het in portugal is maar in nederland is het zeker niet zo dat als je in het testament staat je door de notaris benaderd wordt. Als er een executeur is (met niet de beste bedoelingen) en die doet dat gewoon niet dan moet je er zelf achteraan , eventueel met tussenkomst van rechter. Als je dus van niks weet kun je gewoon ‘pech’ hebben. (Weet ik helaas uit eigen ervaring).
Lusitana schreef:Zij zijn ook geen familie van haar, en het staat dus wel notarieel vast, ik weet alleen niet hoe exact.
Ik wil trouwens de mensen die met condoleanties kwamen bedanken en ook iedereen voor hun input, ongeacht welke, want het helpt allemaal!
Citaat:behalve notarissen ook ambtenaren van de burgerlijke stand bevoegd zjn. In dat geval zijn zij bevoegd om iemands hoedanigheid van erfgenaam vast te stellen en de nalatenschap te verdelen.
anjali schreef:Lusitana schreef:Zij zijn ook geen familie van haar, en het staat dus wel notarieel vast, ik weet alleen niet hoe exact.
Ik wil trouwens de mensen die met condoleanties kwamen bedanken en ook iedereen voor hun input, ongeacht welke, want het helpt allemaal!
Als het notarieel vaststaat dat jij de hond krijgt (en eventueel geld en andere zaken) dan zullen ze zich daaraan moeten houden.
Lusitana schreef:Ja, ik ga er vanuit dat het geld aan de verzoring van de hond gekoppeld is, maar mijn naam ook.
Het is, als ze de bewaarders van het testament zijn (laten we hopen van niet), wel verplicht dat ze het snel openen en uit (laten) voeren op straffe van boetes en ik meen zelfs zwaardere straffen dus dat zullen ze wel proberen te vermijden. Eenmaal geopend kan ik het dus inzien en stappen ondernemen indien nodig.
Ik wacht rustig af tot maandag, dan ga ik in elk geval de overlijdingsakte halen. Dan kan ik die ofwel versturen naar de notaris op de gok dat het testament inderdaad daar ligt ofwel onvoeren op het nationale register (daar zitten wel kosten aan vast) om te weten waar het is en wat er in staat.
anjali schreef:Lusitana schreef:Ja, ik ga er vanuit dat het geld aan de verzoring van de hond gekoppeld is, maar mijn naam ook.
Het is, als ze de bewaarders van het testament zijn (laten we hopen van niet), wel verplicht dat ze het snel openen en uit (laten) voeren op straffe van boetes en ik meen zelfs zwaardere straffen dus dat zullen ze wel proberen te vermijden. Eenmaal geopend kan ik het dus inzien en stappen ondernemen indien nodig.
Ik wacht rustig af tot maandag, dan ga ik in elk geval de overlijdingsakte halen. Dan kan ik die ofwel versturen naar de notaris op de gok dat het testament inderdaad daar ligt ofwel onvoeren op het nationale register (daar zitten wel kosten aan vast) om te weten waar het is en wat er in staat.
Volgens mij bevinden testamenten zich in een nationaal testamentenregister en bij de notaris die het heeft opgesteld. Het is mogelijk voor degene die het testament heeft opgesteld om kopieen te geven aan de begunstigden. Dat heb ik in elk geval gedaan. Die kunnen de begunstigden dan toch zelf meteen inzien als ze die gekregen hebben. Wel kan een testament later nog gewijzigd zijn waardoor het vorige ongeldig wordt.