Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:41

Wat ik vreemd vind is dat de TS dit prpject al twee jaar in de planning heeft, al acht maanden een locatie zoekt en blijkbaar zelf niet op de bovenstaande bezwaren is gestuit. En ook na al die tijd een forum als bokt vragen waar je geschikt zorgpersoneel kan vinden... :o?

Muze

Re: Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:06

Bijzonder topic.
Ik zou niet bij je willen werken, simpelweg omdat je geen kaas gegeten hebt van dit werk en dan ook nog eens een hele pittige specifieke doelgroep kiest.
Dit werk is echt niet “ ff doen”, ik heb zelf ook ervaring met zwaardere doelgroepen en iemand zonder diploma of ervaring zou van mij een vergunning geweigerd mogen worden. Vind het niet ok..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:18

Advies? Laat dat nobele doel van zorgboerderij vallen. Je hebt meerdere begeleiders nodig en die zijn zo al niet te vinden laat staan dat het jou lukt. En gezien al je plannen? Wat is je budget?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:55

Ik wil voorop stellen dat ik het een heel nobel plan vind. :D

Behalve gebrek aan ervaring met de doelgroep en eventueel het financiële deel, zie ik nog een andere praktische zorg. Je wil werken met mensen met een verslavingsverleden. Super om die mensen een kans te gunnen om beter te kunnen integreren in de arbeidsmarkt en de maatschappij. Even kijkend naar mijn eigen (privé) ervaring met die doelgroep... Weet je heel zeker dat je dat op hetzelfde erf wil hebben waar je ook jouw fokkerij, opfok, kinderboerderij, theehuisje en eventueel recreatiewoningen en vergaderruimte wil hebben?

De doelgroep kan heel lastig zijn, ook voor mensen die wel veel ervaring hebben met de doelgroep en aan het einde van de werkdag écht hun werk achter zich kunnen laten. Wat deze doelgroep extra lastig maakt, is dat langdurig drugs- of alcoholgebruik blijvende veranderingen in de hersenen kan veroorzaken die ex-verslaafden gevoeliger maken voor terugval. Er is altijd een kans dat je iemand in je groep hebt die steelt of stiekem toch gebruikt. Als er dingen misgaan kan dat in het 'klein' zoals weglopen of liegen, maar het kan dusdanig uit de hand lopen dat het tot bedreigingen of verder gaat. Je hebt naar de dieren én klanten een bepaalde verantwoordelijkheid. Een iPhone die uit een jaszak wordt gejat is misschien nog wel te overkomen, maar als iemand onder invloed bij de kinderboerderij kindjes gaat bedreigen of 's nachts terugkomt om recreatiewoningen te vernielen dan wordt het een ander verhaal. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen in de doelgroep zich zo zal gedragen, of dat de doelgroep geen kans verdient, maar ik vind de combinatie van je plannen een grote uitdaging.

Onderschat daarbij ook niet dat het nu sowieso heel lastig is om genoeg mensen te vinden in de zorg, naast dat niet iedereen met deze pittige doelgroep wil werken.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:04

Dit is ook al jaaaren mijn droom, maar ik ben bang dat het me niet zo makkelijk gaat lukken....financiën en regels is helemaal niet mijn ding. Het diploma heb ik en ik week in de zorg. Om nog even meer werkervaring op te doen in de zorg Expres bij mijn zorginstelling gevraagd om een paar jaar op verschillende doelgroepen te staan zodat ik weet welke doelgroep ik leuk vind en zou kunnen betrekken bij t plan, maar als ik nu bedenk wat er allemaal geregeld zou moeten worden weet ik niet of t nog wel gaat lukken. Voorlopig laat ik t wel gewoon zo; werken in de zorg en thuis lekker met de diertjes bezig, toch een leuke combinatie zonder teveel gedoe...

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:36

[***] schreef:
Ik wil voorop stellen dat ik het een heel nobel plan vind. :D

Behalve gebrek aan ervaring met de doelgroep en eventueel het financiële deel, zie ik nog een andere praktische zorg. Je wil werken met mensen met een verslavingsverleden. Super om die mensen een kans te gunnen om beter te kunnen integreren in de arbeidsmarkt en de maatschappij. Even kijkend naar mijn eigen (privé) ervaring met die doelgroep... Weet je heel zeker dat je dat op hetzelfde erf wil hebben waar je ook jouw fokkerij, opfok, kinderboerderij, theehuisje en eventueel recreatiewoningen en vergaderruimte wil hebben?

De doelgroep kan heel lastig zijn, ook voor mensen die wel veel ervaring hebben met de doelgroep en aan het einde van de werkdag écht hun werk achter zich kunnen laten. Wat deze doelgroep extra lastig maakt, is dat langdurig drugs- of alcoholgebruik blijvende veranderingen in de hersenen kan veroorzaken die ex-verslaafden gevoeliger maken voor terugval. Er is altijd een kans dat je iemand in je groep hebt die steelt of stiekem toch gebruikt. Als er dingen misgaan kan dat in het 'klein' zoals weglopen of liegen, maar het kan dusdanig uit de hand lopen dat het tot bedreigingen of verder gaat. Je hebt naar de dieren én klanten een bepaalde verantwoordelijkheid. Een iPhone die uit een jaszak wordt gejat is misschien nog wel te overkomen, maar als iemand onder invloed bij de kinderboerderij kindjes gaat bedreigen of 's nachts terugkomt om recreatiewoningen te vernielen dan wordt het een ander verhaal. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen in de doelgroep zich zo zal gedragen, of dat de doelgroep geen kans verdient, maar ik vind de combinatie van je plannen een grote uitdaging.

Onderschat daarbij ook niet dat het nu sowieso heel lastig is om genoeg mensen te vinden in de zorg, naast dat niet iedereen met deze pittige doelgroep wil werken.

Dit wilde ik ook stellen.
Elke doelgroep heeft zn charme, hoe lastig ook.
Zelf werk ik ong 23 jr in de zorg, waarvan het grootste deel in de GGZ, of overlap daarvan met huis v bewaring, GZ, welzijnswerk , zowel wonen als dagbesteding op oa ook zorgboerderijen waarbij verslavingszorg ook regelmatig aan de orde is.
Wat je wilt, klinkt als een mooi compleet idee, maar ikvraag me oprecht af of je weet waar je aan begint.
Los van het praktische.
Als eigenaar v een zorgboerderij met specifieke doelgroep moet je als t ware verwoven zijn met de doelgroep, passie voor hebben en weten wat er op je terrein komt. Ook om het te kunnen volhouden, levenswerk.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:12

Naast alle eerder genoemde bezwaren wil ik graag nog iets toevoegen. Ik coach met een mechanisch paard, dus op basis van lichaamswerk en balans. Zelf ben ik ervaringsdeskundige in de psychiatrie en bekend met de zwaardere doelgroepen. Verschillende instanties hebben me benaderd en ik heb op proef gewerkt met patiënten in gesloten (jeugd)klinieken, daklozen en verslaafden. Hele mooie resultaten en iedereen enthousiast, maar het liep overal stuk op de kosten. Verzekeringsmaatschappijen hebben deze instanties in de tang en budgetten moeten goedgekeurd worden. Dat gaat per jaar en je kan ineens je inkomen kwijt zijn als het budget niet goedgekeurd wordt. Ik bleef welkom om te komen coachen, maar dan wel gratis. Ik heb er vriendelijk voor bedankt omdat ik die ruimte heb, maar bedenk vooraf hoe je dat op wil vangen als je een knoeperd van een hypotheek en/of bedrijfslening hebt. Je hebt nóóit zekerheid.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:25

Hm. Ik zou geen vakantiehuisje willen huren op een terrein waar mensen met flinke psychische problemen rondlopen. Niet echt mijn idee van vakantie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:31

Ik ben heel erg VOOR met gestrekte benen in het diepe springen, kansen pakken, risico's nemen, foutjes maken en weer rechttrekken en juist het onzekere kiezen. Je plan is groots en ik las het en dacht: wat een tof idee. Tot ik las dat je geen ervaring hebt in de zorg, en geen ondernemer bent.

Je hebt geen lokatie, geen financiering nog voor dit alles neem ik aan? Je wilt 13 ha en daarop moet een equi habitat, theehuisje etc gemaakt worden. Je gaat dus grond kopen, of huren. Dat kost geld en wil je een lening voor. Hoe ga je de rest financieren?
Je zegt personeel te zoeken. Hoe ga je die betalen? Wanneer kunnen zij beginnen en voor hoeveel uren? Heb je een arbo contract? Heb je een loonadministratie? Heb je een verzuimverzekering? Hoe ga je ziekte opvangen? Zorg gaat gewoon door. En stel je kunt iemand vinden en die zet je voor x aantal uren op je bedrijf om zorg te verlenen. Hoe zorg je dat die persoon binding houd met je bedrijf? Hoe zorg je dat zo iemand kan sparren over casussen en het werk zelf? Als jij er niet bent als 'manager' en je hebt geen kennis van zaken, dan moet je er al een zeer ervaren persoon neerzetten. Die zijn en duur en hebben hoge eisen aan hoe de sh*t geregeld is. Hoe kom je aan de juiste vergunningen om zorg te mogen verlenen? Hoe kom je aan klanten, weet je alle regels omtrent PGB's? Weet je hoe scherp het toezicht daarop is? Waar je allemaal aan moet voldoen? Moet je daarvoor contracten afsluiten? Je spreekt over recreatiewoningen, daarvoor moet de bestemming gewijzigd worden. Dat kost vaak al 10/12.000 euro puur de wijziging, als het wordt toegekent. Hoe gaat de bouw gefinancierd worden? Of koop je al bouwgrond (en dus 2/3x zo duur in aanschaf). Zou je niet beter aanleunwoningen voor clienten laten bouwen zodat mensen daar kunnen wonen?
Hoe zit het met vergunningen voor stallen, schuren etc?
Welke verzekeringen heb je nodig? Moet je geen AGB code hebben of een BIG registratie?

Heb je over al deze dingen nagedacht?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:45

Hoi TC, ik zal ingaan op je concrete vraag naar personeel. Je hebt denk ik een senior nodig, een ervaren rot in het vak die jou met raad en daad terzijde kan staan. Zo’n professional vind je minder snel via de reguliere weg (indeed, banenmarkt in de zorg) maar moet je scouten via je eigen netwerk. Zo’n topper kan je krijgen door een goed plan waar hij/zij in gelooft. Ik raad je aan met professionals te gaan praten die nu al het werk doen. Kijk of het klikt, of je iemand enthousiast krijgt. En zo’n professional heeft ook weer een eigen netwerk, misschien kent hij/zij ook nog wel goede.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:55

Ik heb zelf geen verslavingsproblematiek, maar om meerdere redenen wel een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo ben ik ook terecht gekomen bij een jobcoach die werkt met mensen uit een van de doelgroepen waar ik toe behoor. Ik heb die jobcoach misschien 2 keer gezien bij haar op kantoor. Dus zoveel begeleiding is dat niet natuurlijk.
Als zorgboer krijg je wel begeleiding vanuit bepaalde instanties enz, maar mispak je daar niet aan; het werken met de mensen op de boerderij moet je toch meestal en vooral zelf doen.

Naast het feit dat je achtergrond hebt in zorgverlening, heb je ook geen achtergrond mbt het inzetten van dieren in de hulpverlening. Dat is ook nog eens iets heel specifieks. Veel mensen / organisaties beginnen aan de inzet van dieren in de hulpverlening vanuit idealisme en de idee dat “contact met dieren helpend is voor mensen met een hulpvraag”, maar zo onschuldig is dat niet. Je moet niet alleen kunnen waken over het welzijn van cliënten, maar ook over dat van je dieren. De inzit van je dieren moet heel doordacht gebeuren. Je dieren zijn in het geval van een zorgboerderij je kapitaal dus waken over hun welzijn is essentieel….
Ik heb zelf als vrijwilliger gewerkt bij een organisatie die werkt met paarden en kinderen die uit huis geplaatst zijn. Er zijn meerdere incidenten geweest waardoor ik daar gestopt ben. Incidenten tussen de jongeren onderling, van jongeren ten opzichte van begeleiding, door niet gediplomeerde begeleiding (vrijwilligers) waardoor welzijn van de paarden onder druk stond door gebrek aan ervaring, paarden die ofwel agressie vertoonden ten opzichte van elkaar terwijl de kinderen aan het rijden waren, stampende en bijtende paarden, paarden met medische issues waar onvoldoende rekening mee gehouden werd wat leidde tot gevaarlijke situaties voor de kinderen enz.

Ik weet niet of je dat ook hebt uitgewerkt hoe je zult omgaan met bepaalde moeilijkheden (gaande van: hoe zorg je dat de dieren correct benaderd en verzorgd worden (en bv niet te vaak gevoerd worden) tot hoe waak je over het welzijn van je dieren (inzet van dieren in de hulpverlening vraagt ook heel veel van de dieren), tot procedures voor wanneer een dier ziek is, tot wat als een van die dieren komt te overlijden? (dat kan ook grote impact hebben op cliënten die zich ook aan de dieren gaan hechten).

Met andere woorden: zoals anderen ook al zeggen, zou ik daar eigenlijk niet aan beginnen.
Als je er toch mee wil starten zorg dan dat je niet enkel kennis en ervaring opdoet in de hulpverlening, maar ook mbt de inzet van dieren in de hulpverlening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:03

Ook ik had ooit de droom om een hengstenopfok te beginnen ivm mijn eigen hengstveulen. Ik had niet zoveel wensen als jij, 3 tot 5 hectare land waar schuilstallen op gezet mochten worden. Ook ik had een business plan gemaakt en ben er zo een 2 jaar mee bezig geweest.
Echter is het voor mij suk gelopen op überhaupt het vinden van land. Ik heb het niet kunnen vinden en het was ook niet betaalbaar.
Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, volg vooral je dromen en ga ervoor!
Ik volg je graag en ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Heb zelf stage gelopen op een soort zorgboerderij met mensen met verslavingsproblematiek. Ik ben geen ervaren rot in het vak, maar mocht je mensen nodig hebben mag je altijd contact met me opnemen.
Je zou ook eens kunnen kijken op nationalehulpgids, daar bieden zelfstandige zorgverleners zich aan.
Heel veel succes!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:33

Ik weet niet of je deze organisatie al kent, maar misschien kan je met hen eens brainstormen. Lijkt me wel enigszins vergelijkbaar met (een deel van) wat jij wil gaan opzetten. https://www.huisven.nl/
Heb er al goede dingen over gehoord....

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:31

Ik vind je voornemen om een zorgboerderij met een kinderboerderij te combineren heel nobel!

Als ik jou was, zou ik echter rondom jonge kinderen (blij, druk, onvoorspelbaar) geen mensen zetten die - wellicht ietwat bang voor de toekomst, net afgekickt, met risico tot terugval, mogelijk nog met andere problematiek kampend zoals een depressie of snel overprikkeld zijn - aan hun herstel komen werken.

Ik denk dat je in de praktijk de twee groepen slecht kunt scheiden, want 2 stallen (1 voor elke doelgroep) is financieel en ruimtetechnisch lastig en probeer jij maar eens aan enthousiaste kinderen uit te leggen dat ze niet bij de clienten van de zorgboerderij in de buurt mogen komen.

Een theehuis is best een goed idee, leuk!
Bij recreatiewoningen heb ik twijfels - hebben mensen een ontspannen tijd weg als vlakbij iemand een terugval of meltdown heeft?

Even iets positievers:
Uit welk vakgebied kom je? Wat voor kennis kun je toevoegen die wellicht volledig uniek is?

Ben je bereid om een paar weken mee te lopen in een omgeving met verschillende verslaafden in herstel? Heb je je al eens verdiept in twaalfstappenprogramma's?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:14

Gaby schreef:
Als ik jou was, zou ik echter rondom jonge kinderen (blij, druk, onvoorspelbaar) geen mensen zetten die - wellicht ietwat bang voor de toekomst, net afgekickt, met risico tot terugval, mogelijk nog met andere problematiek kampend zoals een depressie of snel overprikkeld zijn - aan hun herstel komen werken.

Ik denk dat je in de praktijk de twee groepen slecht kunt scheiden, want 2 stallen (1 voor elke doelgroep) is financieel en ruimtetechnisch lastig en probeer jij maar eens aan enthousiaste kinderen uit te leggen dat ze niet bij de clienten van de zorgboerderij in de buurt mogen komen.

In de praktijk ga je dan zelfs meer dan 2 stallen nodig hebben. Bijvoorbeeld: zieke dieren moeten afgeschermd kunnen worden van enerzijds de gezonde dieren (risico op besmetting beperken) en van cliënten. Zieke dieren hebben rust nodig en geen enthousiaste kinderen of mensen met een (heftige) problematiek.
Ga je daar dan nog een theehuis en vakantiewoningen bij zetten, dan wordt het nog lastiger. Mensen met psychische problemen, verslavingsproblematiek enz, hebben vaak ook nood aan rust, overzicht, prikkelarme omgeving enz. Dat is moeilijk te realiseren als er ook nog een kinderboerderij, theehuis en vakantiewoningen zijn.
Wat evt wel zou kunnen is dat je het theehuis betrekt in de dagbesteding: een plek waar cliënten (laagdrempelig) aan de slag kunnen om het theehuis open te houden, voor andere cliënten, lotgenoten, of buurtbewoners. Maar dat is dan iets waar je wel heel goed over na moet denken hoe je dat wil gaan realiseren.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:45

Naast al het andere wat al gezegd en gevraagd is, en het inderdaad een prachtige droom is.
Hoe ga jij je begeleiders ondersteunen en heel houden?
Werken in de zorg kan erg veel vragen van mensen en ook daar moet genoeg aandacht voor zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:51

De grootste uitdaging is om een vergunning te krijgen, helemaal voor (ex)verslaafden zitten daar wel grote haken en ogen aan.
Deze bokker wilde een (standaard) dagbesteding beginnen en heeft nooit een vergunning kunnen loskrijgen bij haar gemeente.
[STW] Zorgboerderij opstarten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:00

Ik zou eerst eens kijken of er een plek is om ervaring op te doen met je doelgroep. Een familie lid, zeker een kind, met verslavingsproblematiek, bij staan is nog iets heel anders dan een vreemde met even veel geduld en liefde bij staan. En dat is wel wat je uiteindelijk zal moeten kunnen. Ook bij die vreemde waar je geen moederliefde voor hebt zal je geduldig, liefdevol, begripvol enz moeten kunnen zijn. Als nu al twijfelt of je dat aan kan laat die groep dan aub met rust. Ze hebben al genoeg incompetente begeleiders waar ze naar door gestuurd worden bij gebrek aan plek in competente instellingen. :\

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:24

Ik snap dat dit je ultieme droom is om te gaan doen en dat je duidelijk een hart hebt voor de maatschappij wat echt heel goed is zulke mensen zijn we nodig in de zorg.

Ik vindt het een beetje vervelend om je droom door midden te hakken , maar er zitten heel wat haken en ogen aan.

Ten eerste is een opleiding wel degelijk verplicht en ga je het met cursussen alleen niet redden. Wat hierboven al genoemd werd een niv 4 opleiding zoals specifieke doelgroepen of maatschappelijke zorg is eigenlijk wel verplicht om te hebben. Die opleidingen duren tegenwoordig 3 jaar althans de specifieke doelgroepen , maatschappelijke zorg weet ik niet. Hier ben je eerst dus al 3 jaar voor kwijt , maar de opleidingen zijn goed te doen.

Ook raad ik je zeker aan om eerst ervaring op te gaan bouwen. Merendeel van mijn klas was ervan overtuigd dat ze perse wouden werken met tbs'ers , jongeren of verslaafden. Er zijn heel veel na hun eerste week stage al daarop teruggekomen het viel ze ontzettend tegen. Ik heb geen contact meer met mijn klas , maar ik denk dat ik een van de weinige ben die nu een carrière heeft opgebouwd met veel verschillende cliënten. Ik had mijn hart al verloren aan mensen met een verstandelijke beperking , en nu specifiek oudere mensen met een matige tot zware beperking dat is wel echt de groep waar ik mij het meest prettig in voel. Maar ik weet ook dat de doelgroep die jij benoemt en mensen met een licht verstandelijke beperking echt niet mijn ding is , ik kan daar geen grip op krijgen en misschien ook omdat er soms problematiek voorbij komt wat te dichtbij komt. Ga dus ervaring opbouwen! Ik ben ook zonder diploma in een soort van betaald stage terecht gekomen in het vak en heb eerst een aantal maanden ervaring opgebouwd en ben toen begonnen aan de opleiding. Ik wist toen wel zeker dat ik dit werk echt wou gaan doen. En ook dat ik het aankon. Het zou jammer zijn dat je na een paar maand denkt jeetje dit vindt ik helemaal niks en ik kan hier niks mee. Dat zou voor je zelfvertrouwen ook echt niet leuk zijn.

Ten tweede personeel zoeken is nu echt haast onmogelijk. De vraag naar personeel is enorm hoog en het aanbod te laag. Wij hebben ook wel eens uitzendkrachten , maar het nadeel is dat uitzendkrachten enorm duur zijn en soms ook niet goed ingelicht worden met welke doelgroep ze komen te staan waardoor je er soms niks aan hebt. Zo hadden wij laatst ook een uitzendkracht die niet verwacht had luiers te moeten verschonen en dit maar een saaie groep vond en zich ook zo heel duidelijk opstelde. Hij was ook niet goed ingelicht maar pas toen ik het hem vertelde. En hou er rekening mee deze mensen verdienen met 7 uur werken gemiddeld al 300 euro , terwijl ik voor 7 uur werken 106 euro krijg in verhouding bruto. En de zorg draait ook enorm veel om geld en dat moet wel ergens wegkomen in de vorm van subsidie. Maar nogmaals personeel zoeken is echt enorm lastig momenteel. Ik werk op een grote organisatie met 1600 man in dienst , maar zelfs daar komt nog tussen de 500 en 800 man te kort aan personeel. Ook is het lastig om iedereen tevreden te houden merk ik en stoppen mensen snel omdat ze weten dat ze volgende week toch weer een andere baan hebben. Mensen aannemen is al moeilijk , maar mensen houden is ook zeker niet gemakkelijk , helemaal als de baas geen verstand ervan heeft en er ver vanaf staat. Ik hou er persoonlijk erg van als de baas zichtbaar is , maar ook iemand om op terug te vallen. Ik heb dat in de vorm van een manager. Maar er zijn ook managers geweest die zich totaal niet lieten zien , dan keert het team wel tegen je op den duur.

Ga eerst eens in de vorm van een stage ergens aan de bak. Dat is best mogelijk op veel plekken en ook wel dat je via de organisatie een opleiding kunt doen. Ik heb ook collega's die wel zelf wat willen beginnen , maar die hebben al minimaal 10 jaar ervaring en zijn opgeleid en weten wat ze doen. Daar zie ik dan meer een kans van slagen in.

En ik ben ook wel op zorg boerderijen geweest waar de eigenaren duidelijk geen feeling hadden met de doelgroep. In het dorp hadden ook de indruk gegeven dat ze de cliënten alleen maar hadden om hun klusjes op de boerderij op te knappen. Dat beeld wil je niet hebben van je organisatie. Ook vond ik het erg rommelig en liet de baas zich amper zien maar de had totaal geen idee hoe ze om moest gaan met deze mensen. Dit waren ook mensen met een verstandelijke beperking en of psychiatrie / verslaving. Ik heb hier ook geen leuke stagetijd gehad want stagiaires begeleiden konden ze ook al niet.

En de zorgwereld is soms ook keihard ik heb ook echt geen leuke ervaringen gehad en je moet wel sterk in je schoenen staan om hier tegen te kunnen en dit aan te kunnen pakken en vooral door te zetten.

Ik hoop dat je alle tips meeneemt! Het zou zonde zijn als je iets begint en niet aan de normen en voorwaarden kunt voldoen en uiteindelijk slechte zorg / begeleiding gaan bieden aan een hele kwetsbare doelgroep die echt duidelijke begeleiding en ondersteuning nodig zijn.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:33

De meeste zorgboerderijen maken gebruik van persoonlijk begeleiders, mensen komen daar als een soort dagbesteding, niet om intensieve zorg te krijgen. Ik denk dat ts dus ook vooral opzoek is naar mensen die 'uitbehandeld' zijn, maar vooral angst hebben weer de maatschappij in te moeten en die regelmaat en een goede dagbesteding goed kunnen gebruiken. Om iemand te kunnen helpen hoef je niet altijd van alles te hebben gestudeerd, een luisterend oor kan in deze fase al heel veel betekenen.
Desalniettemin ben ik het eens met dat verslavingszorg een relatief zware tak is met een klein slagingspercentage. Zaken als stiekem gebruik zijn niet onwaarschijnlijk.
Ik zou mij dus zeker aansluiten bij een zorginstelling waar je ook de nodige achtervang van hebt wanneer het fout gaat.

Woonbegeleiding is dan weer een grote stap verder en is iets wat je tzt kan bekijken, maar op dit moment met deze info lijkt me dat geen realistisch doel.

Wat ik me afvraag, in welke richting ben je opgeleid / heb je werkervaring? En inderdaad, als je geen locatie hebt, is dat een behoorlijke investering. Is dat haalbaar?
Daarnaast is goed personeel natuurlijk duur. En in eerste instantie zal het project waarschijnlijk meer kosten dan het op gaat brengen. Vooral ook omdat mensen afhankelijk van je zijn, is dit wel iets om van te voren goed in te calculeren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:15

Personeel vinden voor een zorgboerderij is niet moeilijk is mijn ervaring. Heel veel mensen willen daar graag werken.
In jouw geval is het wel een ander verhaal, jij hebt eigenlijk iemand nodig die de boel voor jouw gaat runnen. Niet alleen iemand de de groep gaat draaien, maar ook iemand die beleid en visie gaat bepalen.

Ik bied zelf dagbesteding (heb twee locaties) maar ik zou het zelf niet aandurven wanneer ik zelf de expertise niet in huis zou hebben. Dat je afhankelijk bent van je personeel maakt het wel heel kwetsbaar.

Daarnaast is het duur om meteen met (senior) personeel te starten. Ik ben zelf alleen begonnen. Heb 4 jaar alleen gedraaid voordat ik de stap naar personeel heb gemaakt. Heb je meteen volle groepen om je personeel te bekostigen? Heb je nog meer inkomsten om de locatie van te bekostigen, of wil je alles van het zorg gedeelte gaan betalen?

Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me altijd pben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:19

loulou schreef:
Personeel vinden voor een zorgboerderij is niet moeilijk is mijn ervaring. Heel veel mensen willen daar graag werken.

Maar toch zijn er veel minder mensen in de zorg die met (ex)verslaafden willen/mogen werken.
Dat is toch een tikkeltje zwaarder dan de "normale" zorgboerderij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:11

loulou schreef:
Niet alleen iemand de de groep gaat draaien, maar ook iemand die beleid en visie gaat bepalen.

En niet te vergeten de contacten met gemeente, 101 instanties, zorgplannen schrijft, planning, taxi etc etc. Als je een paar cliënten zelf draait kun je dat eventueel er nog 'erbij doen' in de avonduren maar als je dat je personeel wil laten doen dan zul je niet aan 1 senior genoeg hebben vermoed ik zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:54

En dan is de senior met vakantie of ziek en valt alles op zijn gat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:27

Brainless schreef:
loulou schreef:

Maar toch zijn er veel minder mensen in de zorg die met (ex)verslaafden willen/mogen werken.
Dat is toch een tikkeltje zwaarder dan de "normale" zorgboerderij.

Toch denk ik dat ze ook daar wel te vinden zijn.

Veel mensen zijn klaar met de grote instellingen en willen naar kleinschalige zorg. Ook willen ze geen nacht- en avond diensten meer. Gewoon lekker van 8.00 tot 16.00 uur werken. Ik kan me voorstellen dat juist de senior dat wel ziet zitten.

Maar TS zoekt ook een touwtrekker. Dan wil je eigenlijk iemand die minstens 40 uur werkt en dat zal waarschijnlijk al lastiger worden.