Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
[***] schreef:Ik wil voorop stellen dat ik het een heel nobel plan vind.
Behalve gebrek aan ervaring met de doelgroep en eventueel het financiële deel, zie ik nog een andere praktische zorg. Je wil werken met mensen met een verslavingsverleden. Super om die mensen een kans te gunnen om beter te kunnen integreren in de arbeidsmarkt en de maatschappij. Even kijkend naar mijn eigen (privé) ervaring met die doelgroep... Weet je heel zeker dat je dat op hetzelfde erf wil hebben waar je ook jouw fokkerij, opfok, kinderboerderij, theehuisje en eventueel recreatiewoningen en vergaderruimte wil hebben?
De doelgroep kan heel lastig zijn, ook voor mensen die wel veel ervaring hebben met de doelgroep en aan het einde van de werkdag écht hun werk achter zich kunnen laten. Wat deze doelgroep extra lastig maakt, is dat langdurig drugs- of alcoholgebruik blijvende veranderingen in de hersenen kan veroorzaken die ex-verslaafden gevoeliger maken voor terugval. Er is altijd een kans dat je iemand in je groep hebt die steelt of stiekem toch gebruikt. Als er dingen misgaan kan dat in het 'klein' zoals weglopen of liegen, maar het kan dusdanig uit de hand lopen dat het tot bedreigingen of verder gaat. Je hebt naar de dieren én klanten een bepaalde verantwoordelijkheid. Een iPhone die uit een jaszak wordt gejat is misschien nog wel te overkomen, maar als iemand onder invloed bij de kinderboerderij kindjes gaat bedreigen of 's nachts terugkomt om recreatiewoningen te vernielen dan wordt het een ander verhaal. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen in de doelgroep zich zo zal gedragen, of dat de doelgroep geen kans verdient, maar ik vind de combinatie van je plannen een grote uitdaging.
Onderschat daarbij ook niet dat het nu sowieso heel lastig is om genoeg mensen te vinden in de zorg, naast dat niet iedereen met deze pittige doelgroep wil werken.
Gaby schreef:Als ik jou was, zou ik echter rondom jonge kinderen (blij, druk, onvoorspelbaar) geen mensen zetten die - wellicht ietwat bang voor de toekomst, net afgekickt, met risico tot terugval, mogelijk nog met andere problematiek kampend zoals een depressie of snel overprikkeld zijn - aan hun herstel komen werken.
Ik denk dat je in de praktijk de twee groepen slecht kunt scheiden, want 2 stallen (1 voor elke doelgroep) is financieel en ruimtetechnisch lastig en probeer jij maar eens aan enthousiaste kinderen uit te leggen dat ze niet bij de clienten van de zorgboerderij in de buurt mogen komen.
loulou schreef:Niet alleen iemand de de groep gaat draaien, maar ook iemand die beleid en visie gaat bepalen.
Brainless schreef:loulou schreef:Personeel vinden voor een zorgboerderij is niet moeilijk is mijn ervaring. Heel veel mensen willen daar graag werken.
Maar toch zijn er veel minder mensen in de zorg die met (ex)verslaafden willen/mogen werken.
Dat is toch een tikkeltje zwaarder dan de "normale" zorgboerderij.