Verkoopster in USA weigert retour te accepteren, wat moet ik nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:23

Steentje schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Niet wat ik het liefst wilde horen, natuurlijk, maar wel heel waardevol. :j Duur leergeld deze keer, maar ik ben een stuk wijzer geworden. Ik ga proberen de jas via Vinted te verkopen.

_Nadia_ schreef:
EU recht geldt niet in een transactie met de US (en dus heb je geen 14 dagen zicht termijn of hoe lang het nu in de EU is) en in de US hoeven bedrijven geen retour te accepteren tenzij er iets fout is.
Je hebt geen poot om op te staan en als je m niet ophaalt heeft zij alle recht om t te markeren als abandoned en heb je zowel geen kledingstuk als geen geld.

Dat wist ik dus echt niet. Ik dacht dat dat ook gold voor internationale verkopen (buiten de EU). Bedankt voor de informatie, Nadia. :)

En daarbij is Etsy vaak gepersonaliseerd, dan geldt het ook niet. Jammer ts maar een 'dure les'.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:31

Brainless schreef:
Autumnn schreef:
Maar Etsy heeft hier helemaal niks mee te maken. Het schept eerder alleen maar verwarring dat ze dat in de OP vermeldt. Als je iets via Google vind ga je toch ook niet hun voorwaarden erbij halen :')

Maar Etsy is een verkoopsite zoals marktplaats en Vinted.. die regels gelden dan gewoon.

Dan lees jij niet, TS heeft het artikel alleen gevonden op Vinted en daarna zonder tussenkomst van Vinted gekocht

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:35

Brainless schreef:
Autumnn schreef:
Maar Etsy heeft hier helemaal niks mee te maken. Het schept eerder alleen maar verwarring dat ze dat in de OP vermeldt. Als je iets via Google vind ga je toch ook niet hun voorwaarden erbij halen :')

Maar Etsy is een verkoopsite zoals marktplaats en Vinted.. die regels gelden dan gewoon.

Alleen zegt TS heel duidelijk dat ze het via Etsy gevonden heeft, maar direct bij de verkoper gekocht heeft. Etsy zit daar dus niet tussenin.

Ik ben ook wel benieuwd naar de jas, TS. Misschien is hier wel iemand die hem wil :))

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:18

Autumnn schreef:
nienke555 schreef:
Ik zie op de site van Etsy staan:

'Verkopers zijn niet verplicht om retouren of ruilingen te accepteren of een restitutie te doen, tenzij dit in het retourenbeleid van hun listing wordt vermeld.'

Dus ik denk dat je even in het retourbeleid van de verkoper moet kijken... Bij de koop ben jij daarmee akkoord gegaan dus als daarin staat dat ze geen retouren aanneemt vrees ik dat je het kledingstuk moet houden. Ik zou hem zelf weer proberen te verkopen.

Sorry… was goed bedoeld. Ik wist niet dat de regels van Etsy dan helemaal niet meer golden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 16:22

Ook vergeten erbij te zeggen (maar maakt nu verder niet meer uit).. Het gaat om een antiek item; een art nouveau 'cocoon coat' uit de 1910's. :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:27

_Lorette_ schreef:
Ik zou sowieso het risico niet nemen dat je straks het aankoopbedrag + item kwijt bent. Volgens mij de beste optie ophalen, invoerrechten betalen en het kledingstuk via Vinted (of soortgelijk platform) te koop te zetten.

Dit.
Als je het niet ophaalt gaat het terug en kun je sowieso fluiten naar je geld. Proberen of je het kunt verkopen met zo min mogelijk verlies zou ik doen.

Vervelende situatie :(:)

chevax

Re: Verkoopster in USA weigert retour te accepteren, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:33

Is het zelf te koop aanbieden nu wel of geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:49

Etsy is gillend duur. De meet simpele zaken worden voor een godsvermogen aangeboden.
Ga maar eens kijken wat een le Creuset kost }>
Je hebt een uniek stuk gekocht en er vermoedelijk ook nog de hoofdprijs ervoor betaald.
Dat jouw financiën een flink stuk minder zijn is niet het probleem van de verkoper.
Misschien is MP een optie.
Succes

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:27

nienke555 schreef:
Autumnn schreef:

Sorry… was goed bedoeld. Ik wist niet dat de regels van Etsy dan helemaal niet meer golden.

An sich wel logisch, Etsy verdient er dan ook niets aan. Bol.com kent ook externe verkopers. Als je dan via Bol.com koopt gelden de regels van Bol.com, maar als je vervolgens via een externe webshop (of telefonisch, of per mail) een bestelling direct bij de externe verkoper plaatst kun je je ook niet op de regels van Bol.com beroepen. Die zijn dan geen partij in de overeenkomst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:29

Steentje schreef:
Ook vergeten erbij te zeggen (maar maakt nu verder niet meer uit).. Het gaat om een antiek item; een art nouveau 'cocoon coat' uit de 1910's. :D

Laat zien, heel benieuwd, maar wanneer het kledingstuk nog in uitstekende conditie is kijk dan eens bij catawiki. Daar veilen is een optie en je kunt een minimumbedrag instellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:29

Ik zou hem inderdaad ophalen en zelf weer verkopen. Anders ben je je geld kwijt en gaat de jas retour, dan heb je niks.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:25

Exitium schreef:
nienke555 schreef:

An sich wel logisch, Etsy verdient er dan ook niets aan. Bol.com kent ook externe verkopers. Als je dan via Bol.com koopt gelden de regels van Bol.com, maar als je vervolgens via een externe webshop (of telefonisch, of per mail) een bestelling direct bij de externe verkoper plaatst kun je je ook niet op de regels van Bol.com beroepen. Die zijn dan geen partij in de overeenkomst.

Oké, heb ik weer wat geleerd ;) Logisch inderdaad.