Maar ik woon 200 meter van de kust, dus ik ben iets minder afhankelijk van planning.
Ik had er even aan gedacht om voor vanavond een auto te huren en naar Gilleleje of Helsingør te rijden, maar ik heb hier geen statief en met de voorspelde waardes zou ik het hier ook prima moeten kunnen zien. 
Gisteravond had ik dus nét mijn dagelijkse kledij aangedaan om nog even te sporten voor het slapengaan toen ik een appje kreeg "of ik al op pad was". Ik dacht met m'n halfwakkere hoofd: ja doei, ik woon tussen het vliegveld en de hoofdstad in. Als het hier een beetje bewolkt is met stratusbewolking hoef ik geen licht aan te doen 's avonds, zeg maar.
Maar ja, ik dus toch mijn dakraam geopend en verdorie: ik had al gelijk een vermoeden. Ik zag namelijk een verdachte grijze horizontale 'wolk' boven de stad. Dus ik mijn camera gepakt, even mijn ISO moordend hoog gezet en een ietsje langere sluitertijd en hoppa: noorderlicht vanuit mijn dakraam. In dé locatie waar ik het dus niet zou verwachten.

Als mensen het over waarnemingen hebben in Nederland, moet je ook niet verwachten dat je ziet wat een camera ziet. Ik had echt bovenstaande foto nodig om te overtuigen dat wat ik zag niet een wolkenpartij was, maar noorderlicht. Pas op het hoogtepunt en nadat mijn ogen gewend waren aan het donker kon ik de groene kleur herkennen en het zien bewegen.
Als je een beetje een scherp oog hebt en de waarden gaan de goede kant op, dan denk ik dat je het wel met het blote oog moet kunnen zien Roosch! 

. Dan hoop ik voor jullie dat het mooi en goed te zien is vanavond!