Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wintu schreef:Goof schreef:
Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.
Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.
Online materiaal is er sowieso niet, boeken zijn er ook niet en materiaal om mee te oefenen ook niet. Ik taxi een paar kinderen uit die klas en allen zijn daar erg stellig in. Kindlief heeft een 5.6 op schrijfvaardigheid, doodzonde want luistervaardigheid en spreekvaardigheid zijn harstikke goed, maar we hebben geen oefenmateriaal om de schrijfvaardigheid mee te oefenen. Ik kan me herinneren dat we 'lang geleden'gewoon engelse boeken hadden in het examenjaar, maar goed, er is zoveel veranderd in die tijd. Maar dat er helemaal niets is, vind ik toch wat vreemd, dus vandaar mijn navraag hier
PSvanLot schreef:Goof schreef:
Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.
Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.
En dat laatste komt best wel ooit voor haha.
PSvanLot schreef:Wintu schreef:Online materiaal is er sowieso niet, boeken zijn er ook niet en materiaal om mee te oefenen ook niet. Ik taxi een paar kinderen uit die klas en allen zijn daar erg stellig in. Kindlief heeft een 5.6 op schrijfvaardigheid, doodzonde want luistervaardigheid en spreekvaardigheid zijn harstikke goed, maar we hebben geen oefenmateriaal om de schrijfvaardigheid mee te oefenen. Ik kan me herinneren dat we 'lang geleden'gewoon engelse boeken hadden in het examenjaar, maar goed, er is zoveel veranderd in die tijd. Maar dat er helemaal niets is, vind ik toch wat vreemd, dus vandaar mijn navraag hier
Er zit nogal een verschil tussen luister/spreek en schijfvaardigheid. Kinderen gamen veel waardoor luisteren en spreken een behoorlijke spong gemaakt heeft. Schrijven is wel een andere tak van sport.
Maar nogmaals, vraag het bij de mentor of docent na.
Goof schreef:Ik kan je onze criteria voor zo'n opdracht doorgeven, die zullen overal hetzelfde zijn.
Als de docent niet reageert en de mentor zijn handen er vanaf trekt zou ik een stapje hoger gaan. Ze zijn beiden in dienst voor de leerling en als er materiaal voor extra oefenen nodig is, moet daarin voorzien worden. Simpel.
Ik schrik er soms echt van hoe het eraan toe gaat op andere scholen.
har166 schreef:Nee mavo is geen lesmethode, het is een niveau. Voor schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid worden vaak toa examens gebruikt maar dat kan per school verschillen. Als ik jou was zou ik op de website van de school het pta opzoeken zodat je weet wat er dit jaar wordt gedaan. Werkt de school met een lesmethode voor Engels? Of is het een school die bijvoorbeeld met Kunskapsolan werkt of iets vergelijkbaars? Mijn leerlingen kregen ook weleens de opdracht om een presentatie te maken over een zelfgekozen onderwerp en de spreektijd moest tussen de 4 en 6 minuten zijn. Ik beoordeelde ze dan op uitspraak, grammatica, vocabulaire en vloeiendheid. Dat niveau beoordeel ik aan de hand van het erk referentiekader. Daar zijn geen online oefentoetsen van te vinden. Het kan best zijn dat de docent iets vergelijkbaars doet. Maar laten we eerlijk zijn, natuurlijk zeggen al die pubers dat ze van niets weten. Had van de week een ouder die het maar raar vond dat hun kind nooit wat mee naar huis kreeg. Dat kreeg ze wel, digitaal via magister.me maar die ouder was niet digitaal vaardig en wilde dingen op papier. Dus gewoon even de docent een mailtje sturen en als je na 5 werkdagen geen reactie hebt de mentor mailen. Gewoon vragen welke lesmethode er wordt gebruikt en of er extra materiaal beschikbaar is. Maar goed, er zijn dus ook scholen die alleen aan de vaardigheden werken door ze als zodanig te oefenen en die dus niet een boek gebruiken als Stepping Stones.
Tazzey schreef:Gaat het nu over de mavo of hoger onderwijs omdat je spreekt van tentamens.
Mijn bijles kinders die mavo doen oefenen ook alleen in de les. Voor de meeste kinderen is dat voldoende en de rest heeft bijles nodig. Tijdens mijn bijlessen oefenen we op de zaken waar ze zwak op staan. Ik denk niet dat de mentor veel kan betekenen, ik zou een goede bijles docent zoeken. En skip YouTube, daar staat te vaak niet correcte informatie op.
Wintu schreef:Mar mijn vraag is beantwoord hoor, schijnbaar geeft elke school zijn eigen invulling aan het complete onderwijs. En moet je geluk hebben op welke school je zit.
Ik schrik van de enorme verschillen dat wel, ook in de hoeveelheid posters, verslagen, uitgebreide werkstukken, mindmaps, enquêtes, knutselwerken. De ene school propt het hele jaar er mee vol, terwijl de andere mavo het summier doet. Ik dacht altijd dat dat allemaal gelijk op ging, maar daar zat ik dus faliekant naast!
PSvanLot schreef:Wintu schreef:Mar mijn vraag is beantwoord hoor, schijnbaar geeft elke school zijn eigen invulling aan het complete onderwijs. En moet je geluk hebben op welke school je zit.
Ik schrik van de enorme verschillen dat wel, ook in de hoeveelheid posters, verslagen, uitgebreide werkstukken, mindmaps, enquêtes, knutselwerken. De ene school propt het hele jaar er mee vol, terwijl de andere mavo het summier doet. Ik dacht altijd dat dat allemaal gelijk op ging, maar daar zat ik dus faliekant naast!
Het heeft helemaal niets met geluk te maken.
Melisje_92 schreef:Heet het tegenwoordig weer mavo ipv vmbo, of begrijp ik er niks van?![]()
Als ik mij het goed herinner heb ik altijd boeken gehad voor Engels, ook boeken waar opdrachten in gemaakt moesten worden. Maarja dat is niet relevant aangezien dat alweer jaren geleden is.
Wintu schreef:PSvanLot schreef:
Het heeft helemaal niets met geluk te maken.
Niet, hoe bedoel je dat?
Het is maar net welke school in je omgeving zit toch?
Wintu schreef:Niet, hoe bedoel je dat?
Ladybird schreef:Wintu schreef:
Niet, hoe bedoel je dat?
Is dat niet ook waar je de school op uitkiest als je naar de mavo gaat? Ik ging ook naar een school wat 2 uur verder op was omdat die beter bij mij paste dan de school een half uur verder op. Hier was het iig niet de dichtstbijzijnde school gaat het worden. Ik ben volgens mij naar 3 opendagen geweest en tis uiteindelijk de alle verste geworden
Ibbel schreef:Wintu schreef:Niet, hoe bedoel je dat?
Soms heb je keuze in scholen (of fietsafstand). Als je in (de buurt van) een grotere stad woont bv.
Hoewel ik er echt niet aan zou denken bij het bezichtigen van scholen om te bepalen welke je geschikt vind voor je koter om te vragen of ze ook boeken in het examenjaar gebruiken...
Als ik het niet vergeet zal ik het eens aan mijn oude leraar Engels van 40 jaar geleden vragen (die tamelijk recent pas met pensioen is gegaan) - hoeveel verschil er tussen mijn generatie en zijn laatste lesklantjes is![]()
Ik denk dat ik me rotschrik
En 2 uur reistijd om op school te komen? Wat een ellende...