Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:05

Vraag dan simpelweg waar en hoe het kind zich ook thuis kan voorbereiden en of je extra oefenmateriaal mag ontvangen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:07

Wintu schreef:
Goof schreef:

Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.

Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.

Online materiaal is er sowieso niet, boeken zijn er ook niet en materiaal om mee te oefenen ook niet. Ik taxi een paar kinderen uit die klas en allen zijn daar erg stellig in. Kindlief heeft een 5.6 op schrijfvaardigheid, doodzonde want luistervaardigheid en spreekvaardigheid zijn harstikke goed, maar we hebben geen oefenmateriaal om de schrijfvaardigheid mee te oefenen. Ik kan me herinneren dat we 'lang geleden :') 'gewoon engelse boeken hadden in het examenjaar, maar goed, er is zoveel veranderd in die tijd. Maar dat er helemaal niets is, vind ik toch wat vreemd, dus vandaar mijn navraag hier :D

Er zit nogal een verschil tussen luister/spreek en schijfvaardigheid. Kinderen gamen veel waardoor luisteren en spreken een behoorlijke spong gemaakt heeft. Schrijven is wel een andere tak van sport.

Maar nogmaals, vraag het bij de mentor of docent na.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:10

PSvanLot schreef:
Goof schreef:

Nee, dat is het niet. Je kind moet zich ook buiten school kunnen voorbereiden, ook als het vaardigheden zijn en het niet direct leerwerk is.

Maar even een wedervraag; is het materiaal er echt niet of kan je kind het niet vinden/ weet je kind er gewoon niet vanaf?
Mijn ervaring is dat leerlingen nog wel eens willen roepen dat dingen niet goed geregeld zijn, er niets uitgelegd is, ze niets doen, ze geen oefenmateriaal hebben etc, terwijl dat wel het geval is.

En dat laatste komt best wel ooit voor haha.

Heb ik rekening mee gehouden en meerdere kids gevraagd, afzonderlijk van elkaar trouwens. Altijd handig als de een wat eerder in de auto stapt, dan de ander :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:24

Goof schreef:
Vraag dan simpelweg waar en hoe het kind zich ook thuis kan voorbereiden en of je extra oefenmateriaal mag ontvangen.

Hebben we gedaan, maar dat was er niet er werd enkel in de les geoefend.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 19:31

PSvanLot schreef:
Wintu schreef:
Online materiaal is er sowieso niet, boeken zijn er ook niet en materiaal om mee te oefenen ook niet. Ik taxi een paar kinderen uit die klas en allen zijn daar erg stellig in. Kindlief heeft een 5.6 op schrijfvaardigheid, doodzonde want luistervaardigheid en spreekvaardigheid zijn harstikke goed, maar we hebben geen oefenmateriaal om de schrijfvaardigheid mee te oefenen. Ik kan me herinneren dat we 'lang geleden :') 'gewoon engelse boeken hadden in het examenjaar, maar goed, er is zoveel veranderd in die tijd. Maar dat er helemaal niets is, vind ik toch wat vreemd, dus vandaar mijn navraag hier :D

Er zit nogal een verschil tussen luister/spreek en schijfvaardigheid. Kinderen gamen veel waardoor luisteren en spreken een behoorlijke spong gemaakt heeft. Schrijven is wel een andere tak van sport.

Maar nogmaals, vraag het bij de mentor of docent na.

Precies!!! daar valt aan te sleutelen, maar we hadden geen oefenmateriaal dus een 5.6. Geen man overboord hoor, maar het had misschien beter gekund als we thuis hadden kunnen oefenen.
De mentor zegt, weet ik niks van, is mijn vak niet. Leraar engels geeft helaas weinig thuis.
Er moet nu een vlog gemaakt worden, ook als PTA met als enige criteria je moet 4 minuten sprekend in beeld zijn. Maar geen punten waarop een vlog wordt beoordeeld. Dus het kan naar wens van de leraar worden beoordeeld en niet of het volgens bepaalde criteria goed gedaan is.
Ik zal ouderwets zijn misschien, maar vind het een wat vreemde gang van zaken <<)
Gelukkig is spreken en luisteren prima, dus dat haalt het wel op, maar vroeg me gewoon af of het tegenwoordig normaal is.

Dank allemaal!

Goof

Re: Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:46

Ik kan je onze criteria voor zo'n opdracht doorgeven, die zullen overal hetzelfde zijn.

Als de docent niet reageert en de mentor zijn handen er vanaf trekt zou ik een stapje hoger gaan. Ze zijn beiden in dienst voor de leerling en als er materiaal voor extra oefenen nodig is, moet daarin voorzien worden. Simpel.
Ik schrik er soms echt van hoe het eraan toe gaat op andere scholen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:53

Je vraag duidelijk formuleren aan de mentor/docent. Dat zal vast goed werken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 21:44

PSvanLot schreef:
Je vraag duidelijk formuleren aan de mentor/docent. Dat zal vast goed werken.

Ik heb zojuist een mailtje gestuurd aan de mentor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 21:47

Goof schreef:
Ik kan je onze criteria voor zo'n opdracht doorgeven, die zullen overal hetzelfde zijn.

Als de docent niet reageert en de mentor zijn handen er vanaf trekt zou ik een stapje hoger gaan. Ze zijn beiden in dienst voor de leerling en als er materiaal voor extra oefenen nodig is, moet daarin voorzien worden. Simpel.
Ik schrik er soms echt van hoe het eraan toe gaat op andere scholen.

Ik verwacht ook dat de criteria hetzelfde zijn voor een PTA, hij heeft gevraagd naar de criteria voor het vlog, het antwoord:

Enige criteria is dat het moet voldoen aan minimaal 4 en maximaal 7 minuten.
Uiteraard wordt er alleen engels gesproken en ben je zelf in beeld.

Vriendin van me heeft ook een zoon in mavo 4. Maar die heeft voor engels in de vierde gewoon een tekst en leerboek.

En ik maar denken dat alle mavo's hetzelfde doen :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:08

En was het antwoord letterlijk "enige criteria"? Want dan mag die docent ook wel een lesje Nederlands :+

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:12

Nee mavo is geen lesmethode, het is een niveau. Voor schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid worden vaak toa examens gebruikt maar dat kan per school verschillen. Als ik jou was zou ik op de website van de school het pta opzoeken zodat je weet wat er dit jaar wordt gedaan. Werkt de school met een lesmethode voor Engels? Of is het een school die bijvoorbeeld met Kunskapsolan werkt of iets vergelijkbaars? Mijn leerlingen kregen ook weleens de opdracht om een presentatie te maken over een zelfgekozen onderwerp en de spreektijd moest tussen de 4 en 6 minuten zijn. Ik beoordeelde ze dan op uitspraak, grammatica, vocabulaire en vloeiendheid. Dat niveau beoordeel ik aan de hand van het erk referentiekader. Daar zijn geen online oefentoetsen van te vinden. Het kan best zijn dat de docent iets vergelijkbaars doet. Maar laten we eerlijk zijn, natuurlijk zeggen al die pubers dat ze van niets weten. Had van de week een ouder die het maar raar vond dat hun kind nooit wat mee naar huis kreeg. Dat kreeg ze wel, digitaal via magister.me maar die ouder was niet digitaal vaardig en wilde dingen op papier. Dus gewoon even de docent een mailtje sturen en als je na 5 werkdagen geen reactie hebt de mentor mailen. Gewoon vragen welke lesmethode er wordt gebruikt en of er extra materiaal beschikbaar is. Maar goed, er zijn dus ook scholen die alleen aan de vaardigheden werken door ze als zodanig te oefenen en die dus niet een boek gebruiken als Stepping Stones.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:57

Gaat het nu over de mavo of hoger onderwijs omdat je spreekt van tentamens.

Mijn bijles kinders die mavo doen oefenen ook alleen in de les. Voor de meeste kinderen is dat voldoende en de rest heeft bijles nodig. Tijdens mijn bijlessen oefenen we op de zaken waar ze zwak op staan. Ik denk niet dat de mentor veel kan betekenen, ik zou een goede bijles docent zoeken. En skip YouTube, daar staat te vaak niet correcte informatie op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 01:51

har166 schreef:
Nee mavo is geen lesmethode, het is een niveau. Voor schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid worden vaak toa examens gebruikt maar dat kan per school verschillen. Als ik jou was zou ik op de website van de school het pta opzoeken zodat je weet wat er dit jaar wordt gedaan. Werkt de school met een lesmethode voor Engels? Of is het een school die bijvoorbeeld met Kunskapsolan werkt of iets vergelijkbaars? Mijn leerlingen kregen ook weleens de opdracht om een presentatie te maken over een zelfgekozen onderwerp en de spreektijd moest tussen de 4 en 6 minuten zijn. Ik beoordeelde ze dan op uitspraak, grammatica, vocabulaire en vloeiendheid. Dat niveau beoordeel ik aan de hand van het erk referentiekader. Daar zijn geen online oefentoetsen van te vinden. Het kan best zijn dat de docent iets vergelijkbaars doet. Maar laten we eerlijk zijn, natuurlijk zeggen al die pubers dat ze van niets weten. Had van de week een ouder die het maar raar vond dat hun kind nooit wat mee naar huis kreeg. Dat kreeg ze wel, digitaal via magister.me maar die ouder was niet digitaal vaardig en wilde dingen op papier. Dus gewoon even de docent een mailtje sturen en als je na 5 werkdagen geen reactie hebt de mentor mailen. Gewoon vragen welke lesmethode er wordt gebruikt en of er extra materiaal beschikbaar is. Maar goed, er zijn dus ook scholen die alleen aan de vaardigheden werken door ze als zodanig te oefenen en die dus niet een boek gebruiken als Stepping Stones.

Ik snap dat MAVO een niveau is, met een centraal examen aan het eind, waar men allemaal hetzelfde moet kunnen toch? Dus ik nam aan dat het lesmateriaal in principe op alle MAVOs vergelijkbaar is. Maar ik lees nu veel verschil in lesmethodes, de een gebruikt wel boeken in de examenklas en de ander heeft helemaal geen lesmateriaal. Daar verwonder ik me over.
Ment heeft tot en met klas 3 de boeken van Stepping Stones gebruikt. In de vierde is helemaal gek lesmateriaal voor Engels.Geen kunskapsolan methode ook.

Ik ben op de hoogte van alle PTA's
Ik ben zeer digitaal vaardig en kijk mee in Magister.

De meeste leraren sturen bij een opdracht een criterialijst mee waar op staat hoe de punten worden verdeeld en welke zaken aan bod moeten komen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 01:57

Tazzey schreef:
Gaat het nu over de mavo of hoger onderwijs omdat je spreekt van tentamens.

Mijn bijles kinders die mavo doen oefenen ook alleen in de les. Voor de meeste kinderen is dat voldoende en de rest heeft bijles nodig. Tijdens mijn bijlessen oefenen we op de zaken waar ze zwak op staan. Ik denk niet dat de mentor veel kan betekenen, ik zou een goede bijles docent zoeken. En skip YouTube, daar staat te vaak niet correcte informatie op.

MAVO, geen idee, wij noemen het altijd tentamenweken. 1 week waarin van alle vakken een PTA moet worden afgelegd. Dit zijn 3 weken in het vierde jaar. Hoe noem je dat tegenwoordig dan?

Mijn kind kan prima leren, schrijfvaardigheid Engels is een dingetje. Daar moet je toch voor kunnen oefenen, ook thuis. Dan moet toch lesmateriaal worden aangeboden zonder dat je daar om hoeft te vragen? Waarom gebruikt met op de ene MAVO in de vierde wel boeken en in de andere niet. Bijles heeft ie niet nodig, hij heft het wel op met luister- en taalvaardigheid. Maar als je PTA's schrijfvaardigheid afneemt, verwacht ik toch wel lesmateriaal om thuis mee te oefenen, zonder dat je daar specifiek om hoeft te vragen? Of bijles voor moet nemen?

YouTube gebruik ik niet? Soms gebruikt ie het voor nadere uitleg wiskunde en natuurkunde.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 01:59

Ibbel schreef:
En was het antwoord letterlijk "enige criteria"? Want dan mag die docent ook wel een lesje Nederlands :+

Ik heb het letterlijk overgenomen, haar Engelse mail aan de leerlingen stond ook vol fouten, tenenkrommend :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 02:05

Mar mijn vraag is beantwoord hoor, schijnbaar geeft elke school zijn eigen invulling aan het complete onderwijs. En moet je geluk hebben op welke school je zit.
Ik schrik van de enorme verschillen dat wel, ook in de hoeveelheid posters, verslagen, uitgebreide werkstukken, mindmaps, enquêtes, knutselwerken. De ene school propt het hele jaar er mee vol, terwijl de andere mavo het summier doet. Ik dacht altijd dat dat allemaal gelijk op ging, maar daar zat ik dus faliekant naast!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:49

Wintu schreef:
Mar mijn vraag is beantwoord hoor, schijnbaar geeft elke school zijn eigen invulling aan het complete onderwijs. En moet je geluk hebben op welke school je zit.
Ik schrik van de enorme verschillen dat wel, ook in de hoeveelheid posters, verslagen, uitgebreide werkstukken, mindmaps, enquêtes, knutselwerken. De ene school propt het hele jaar er mee vol, terwijl de andere mavo het summier doet. Ik dacht altijd dat dat allemaal gelijk op ging, maar daar zat ik dus faliekant naast!

Het heeft helemaal niets met geluk te maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 09:05

PSvanLot schreef:
Wintu schreef:

Niet, hoe bedoel je dat?
Het is maar net welke school in je omgeving zit toch?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:20

Heet het tegenwoordig weer mavo ipv vmbo, of begrijp ik er niks van? :')

Als ik mij het goed herinner heb ik altijd boeken gehad voor Engels, ook boeken waar opdrachten in gemaakt moesten worden. Maarja dat is niet relevant aangezien dat alweer jaren geleden is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 09:29

Melisje_92 schreef:
Heet het tegenwoordig weer mavo ipv vmbo, of begrijp ik er niks van? :')

Als ik mij het goed herinner heb ik altijd boeken gehad voor Engels, ook boeken waar opdrachten in gemaakt moesten worden. Maarja dat is niet relevant aangezien dat alweer jaren geleden is.

Vmbo, richting mavo, zo noemen ze het op school in elk geval. Klas wordt ook aangeduid met 4MA

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:59

Wintu schreef:
PSvanLot schreef:

Niet, hoe bedoel je dat?

Is dat niet ook waar je de school op uitkiest als je naar de mavo gaat? Ik ging ook naar een school wat 2 uur verder op was omdat die beter bij mij paste dan de school een half uur verder op. Hier was het iig niet de dichtstbijzijnde school gaat het worden. Ik ben volgens mij naar 3 opendagen geweest en tis uiteindelijk de alle verste geworden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:00

Wintu schreef:
Niet, hoe bedoel je dat?

Soms heb je keuze in scholen (of fietsafstand :P ). Als je in (de buurt van) een grotere stad woont bv.

Hoewel ik er echt niet aan zou denken bij het bezichtigen van scholen om te bepalen welke je geschikt vind voor je koter om te vragen of ze ook boeken in het examenjaar gebruiken...

Als ik het niet vergeet zal ik het eens aan mijn oude leraar Engels van 40 jaar geleden vragen (die tamelijk recent pas met pensioen is gegaan) - hoeveel verschil er tussen mijn generatie en zijn laatste lesklantjes is :D
Ik denk dat ik me rotschrik :))

En 2 uur reistijd om op school te komen? Wat een ellende...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 10:11

Ladybird schreef:
Wintu schreef:

Niet, hoe bedoel je dat?

Is dat niet ook waar je de school op uitkiest als je naar de mavo gaat? Ik ging ook naar een school wat 2 uur verder op was omdat die beter bij mij paste dan de school een half uur verder op. Hier was het iig niet de dichtstbijzijnde school gaat het worden. Ik ben volgens mij naar 3 opendagen geweest en tis uiteindelijk de alle verste geworden

Nou, ik woon in een gehucht, ov is niet super geregeld. En 2 uur enkele reis, nee daar hebben we voor gepast. Momenteel is het om 6.45 op de fiets en dan meestal rond 16 a 17 uur thuis. Dan nog huiswerk, als ik daar nogmaals 2 uren bij op moet tellen, nah beetje veel. Er is nu al weinig ruimte voor ontspanning of dingen naast school ivm lange dagen, dus nee 4 uur reistijd per dag voor de mavo vind ik niet ok.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 10:18

Ibbel schreef:
Wintu schreef:
Niet, hoe bedoel je dat?

Soms heb je keuze in scholen (of fietsafstand :P ). Als je in (de buurt van) een grotere stad woont bv.

Hoewel ik er echt niet aan zou denken bij het bezichtigen van scholen om te bepalen welke je geschikt vind voor je koter om te vragen of ze ook boeken in het examenjaar gebruiken...

Als ik het niet vergeet zal ik het eens aan mijn oude leraar Engels van 40 jaar geleden vragen (die tamelijk recent pas met pensioen is gegaan) - hoeveel verschil er tussen mijn generatie en zijn laatste lesklantjes is :D
Ik denk dat ik me rotschrik :))

En 2 uur reistijd om op school te komen? Wat een ellende...

Het is verder een prima school hoor, tenminste kiddo doet het verder prima. De hoeveelheid werk die deze school vraagt in vergelijk met sommige andere mavo scholen is wel aanzienlijk.

In al mijn naïviteit dacht ik altijd dat het in principe allemaal hetzelfde zou zijn. Naar wat ik heb begrepen is de basis gelijk, maar kan een school zelf een pakket daarnaast samenstellen die ook gevolgd moet worden. En dat gedeelte is heel arbeidsintensief op deze school. De basis sneeuwt er soms wat door onder, zeg maar. Terwijl dat op een andere mavo totaal niet het geval is en daar misschien 2 a 3 werkstukken per jaar moeten worden gedaan en de basis meer aan bod komt. Pas vanaf de derde klas begon dat op te vallen.

Mijn mavo tijd is een dikke 30 jaar geleden, het ging toen idd wel anders :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:24

Het enige dat op alle scholen gelijk is zijn de te behalen leerdoelen in mavo 4, ze moeten dezelfde leerdoelen (terug te vinden in het ERK) behalen en vaardigheden afronden. De weg er naar toe vult iedere school zelf in uiteraard.

Ik zag mensen met de term Kunskapsskolan gooien. Dit is een onderwijsmodel waarnaar scholen hun onderwijs kunnen inrichten gericht op gepersonaliseerd onderwijs en staat volkomen los van lesmethodes.