Tips voor waterdichte wandelschoenen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:52

goldyc schreef:
Ik heb Meindl's, model Borneo. Ik misbruik ze al 4 jaar als stalschoenen, maar ik heb er ook al heel wat km's mee gewandeld. Een echte aanrader, ze zitten héérlijk en zijn oerdegelijk. En nog altijd waterdicht.

Ze zijn waarschijnlijk waterdicht doordat je ze gebruikt als stal schoenen. Volgens ‘mijn’ Oostenrijkse berggids/landbouwer was hooistof de beste manier om je schoenen waterdicht te krijgen…..

hagelslag

Re: Tips voor waterdichte wandelschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:56

Hier nog een grisport gebruiker.
Ik heb in 6 jaar tijd 2 paar versleten en sind een half jaar weer nieuwe...
Maar ik loop ook dan echt veel ermee

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 21:05

Voor de grisport eigenaren, welke hebben jullie? Qua prijzen en reviews lijken die me wel goed om een keer te proberen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:40

De Sherpa. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:08

Ik heb zowel GriSport Sherpa als Lowa Renegade. De Sherpa’s gebruik ik voor op stal, zowel voor bijv uitmesten en voeren als voor het wandelen met de pony’s (5-15 km). Ik doe er ongeveer een jaar mee en doe ze dan weg ivm een combinatie van scheef afgesleten zolen (die kun je wel laten vervangen, denk ik) en lek raken. Lek raken gebeurt bij mij op de overgang tussen de zool en de zijkant van de schoen zelf, en dan op het punt waar je buigt / knikt met je tenen.
Er zit een soort zacht stukje waar de lip overgaat naar de neus van de schoen, dat is het andere punt waar de schoenen bij mij lek raken.
Qua onderhoud: ik smeer ze in met een of ander potje Sno-nogwat direct na aankoop en vet ze tussendoor meestal nog 1-2 keer in. Misschien kunnen ze langer mee als ik beter vet; het huidige paar is volgens mij al het jaar voorbij (maar lekt nu op die zool-naden, daar gaat binnenkort een drupje lijm in).

Voor het echte wandelen (15-35 km) heb ik dus de Renegades. Hier heb ik ook een paar gehad wat binnen een jaar lek was, dat is netjes via de garantie opgelost. Ook heb ik de zool daar al een keer van versleten, die zijn netjes vervangen. Ik heb ze gekocht bij Zwerfkei in Woerden.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:10

Ik heb de grisport terrak.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:38

42 jaar oude Lowa’s. Je kunt er niet meer mee in een bergwand gaan hangen want de zolen zijn aan de voorkant te ‘rond’ gesleten, maar voor de rest doen ze het nog prima.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 22:46

Cowboy55 schreef:
42 jaar oude Lowa’s. Je kunt er niet meer mee in een bergwand gaan hangen want de zolen zijn aan de voorkant te ‘rond’ gesleten, maar voor de rest doen ze het nog prima.

Die verdienen een foto in dit topic :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:52

Als we toch foto’s gaan plaatsen. Mijn 11 jaar oude Meindls :9 Afbeelding

Alleen vuil, nergens beschadigd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:55

moonsparkle schreef:
Cowboy55 schreef:

Die verdienen een foto in dit topic :')

Daar ben ik heel slecht in (gaat meestal mis) maar ik kijk wat ik voor je/jullie doen kan……

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:13

Hier ook Meindls.

Ik was gaan passen in een Vrijbuiter en wou eigenlijk een goedkopere schoen kopen. Lowa en Hanwag geprobeerd, zagen er ook mooier uit, maar toen ik toch de Meindls aantrok was de twijfel meteen over. Ze zaten zo heerlijk en comfortabel dat ik ze meteen gekocht heb ondanks dat ze flink over budget waren en ben er nog iedere keer blij mee.

Mijn tip is dus: ga vooral passen en pas alles, niet enkel wat je denkt dat je wilt. Bij Decathlon hebben ze in de duurdere categorie ook goed materiaal trouwens

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:16

Als je toch geld uit wilt geven, ga dan naar een outdoor winkel zoals Bever. Dan krijg je scans van je voeten, allerlei testen etc waardoor je ook daadwerkelijk de schoen kiest die bij je voet past. Ik ben gek op Meindl, maar ik ben thuis gekomen met Lowa.

En ja, het is een investering.. maar je doet er jaren mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:21

Ik weet in ieder geval dat passen bij de anwb geen zin heeft. Ik heb maat 36 en soms 37 maar die hadden ze niet in de winkel hier :Y)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:24

Mijnadvies is ook, ga naar een goede outdoorwinkel en ga veel passen. Ik heb Meindl’s voor mijn werk. Maar voor ik daar uit was, heb ik eerst bijna de hele winkel gepast. Ja, iets duurder maar gaan lang mee

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:03

DiantaM schreef:
Als je toch geld uit wilt geven, ga dan naar een outdoor winkel zoals Bever. Dan krijg je scans van je voeten, allerlei testen etc waardoor je ook daadwerkelijk de schoen kiest die bij je voet past. Ik ben gek op Meindl, maar ik ben thuis gekomen met Lowa.

En ja, het is een investering.. maar je doet er jaren mee.

Eens. Mijn oudjes (pictures pending) kostten in 1981/1982 250 Deutschmark (als ik het goed heb. Ik herinner me dat mijn vader 24 uur gevloekt heeft na de aanschaf :D ) Dat zou tegenwoordig……euro 300/400 zijn? Absurd duur, maar ze zijn er nog steeds. Oostenrijkse Alpentoppen, Italiaanse Alpentoppen, Belgische Hoge Vennen bij -20, 20 jaar werkschoenen in de bouw voor mijn broer de elektricien en 15 jaar stallen schoonmaken en door de tuin baggeren…..en ze zijn er nog steeds in hun oorspronkelijke setting. Zelfs de veters zijn nooit vervangen dat ik weet.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:51

Cowboy55 schreef:
goldyc schreef:
Ik heb Meindl's, model Borneo. Ik misbruik ze al 4 jaar als stalschoenen, maar ik heb er ook al heel wat km's mee gewandeld. Een echte aanrader, ze zitten héérlijk en zijn oerdegelijk. En nog altijd waterdicht.

Ze zijn waarschijnlijk waterdicht doordat je ze gebruikt als stal schoenen. Volgens ‘mijn’ Oostenrijkse berggids/landbouwer was hooistof de beste manier om je schoenen waterdicht te krijgen…..

Dat heb ik nog al gehoord, maar ik denk niet dat dat het is. Heb ook wel al andere zogenaamd waterdichte schoenen op stal gedragen (onder andere Ecco en Timberland) en na 3-4 maanden waren die zo lek als een mandje, terwijl ik er hetzelfde mee deed := . Achteraf begrepen dat dat waarschijnlijk aan de goretex lag, goretex + mest/urine resulteert gegarandeerd in lekkende schoenen blijkbaar. Mijn meindls nu zijn volledig leer en houden het goed vol. Ze hebben een klein beetje slijtsporen op de schoen zelf, maar verder zijn ze nog als nieuw. Ik draag ze dagelijks.

Ik zou inderdaad ook gaan passen, schoenen zijn zo persoonlijk en goede schoenen waar je goed op loopt zijn zo belangrijk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:09

Schuur_ schreef:
Hier ook Meindls.

Ik was gaan passen in een Vrijbuiter en wou eigenlijk een goedkopere schoen kopen. Lowa en Hanwag geprobeerd, zagen er ook mooier uit, maar toen ik toch de Meindls aantrok was de twijfel meteen over. Ze zaten zo heerlijk en comfortabel dat ik ze meteen gekocht heb ondanks dat ze flink over budget waren en ben er nog iedere keer blij mee.

Ja dit, maar dan een ander merk. Namelijk ON
https://www.bever.nl/p/on-running-cloud ... lour=10158

Ik deed deze schoenen aan en ze zaten perfect. Wel duur, maar ik loop normaalgesproken dagelijks 7 km met de hond dus dan is het wel nodig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:17

Nou, wat een hels werk, maar hier zijn ze dan: Lowa's uit ca. 1981-1982.

Afbeelding

Bijna 1,6 kilo per stuk met dank aan de stalen platen erin.

Afbeelding

En de zolen worden ook wat dun aan de voorkant. Afgekeurd voor gletsjers en bevroren watervallen -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:24

Lowa of Meindl is zeker aan te raden. Grisport is goedkoper, ik heb 2 paar van Grisport, de summit en de Tiben. Niet slecht, maar oh wat zitten de duurdere merken toch een stuk beter. Ik loop veel liever op Renegades of een duurder model van Lowa.
MAAR, als je wat minder uit wilt geven en wel waterdicht en warm, waarom kijk je niet naar een paar werklaarzen?
Bij het echt hele koude weer heb ik een paar echt wol gevoerde werklaarzen en daar kan ik ook nog gewoon 20km per dag op wandelen. Deze waren 125 per paar, maar ik heb voor op stal een paar goedkopere. Werklaarzen met voering koop je vanaf een 40 euro. En die zijn ook gemaakt om de hele dag op te staan/wandelen.