Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:48

Relaxed schreef:
Babsiej schreef:
Het waren ook niet veel spullen, wel dure spullen.

Zoals een lederen riem, werkschoenen (zelf gekocht) met inlegzolen. Totaal toch 350 euro.

M’n veiligheidsbril op sterkte en m’n oordoppen heb ik gelukkig wel terug.

En de vraag waarom niet? Ivm privacy en er geen reden was deze te openen. Geen verdenking van diefstal oid.

Ik vind privacy bij een kluisje van het bedrijf echt een beetje onzin.. Het kluisje is voor je persoonlijke eigendommen die je tijdens je werk niet nodig hebt of werkspullen die je na je werk daar kunt bewaren. Niet echt privacy gevoelige spullen en die hoor je imo ook niet daar te bewaren. En geen reden voor openen, jouw spullen houden een kluisje bezet die ze wellicht weer nodig hebben voor een nieuwe collega. Lijkt mij reden genoeg.

Ik snap overigens dat het vervelend is dat je spullen kwijt bent en dat hoort zeker niet zo, maar ik vind het wel echt te ver gaan om moeilijk te doen over het openen van HUN kluisje met deels ook HUN spullen..

Ik weet niet wat jij gewend bent natuurlijk, maar deze kluisjes zijn wel alleen voor degene die de sleutel heeft en ook niet elke dag leeg moeten maken. Locker staat zelfs op mijn naam. En mijn naam op de locker haha.

Mijn werkkleding bijvoorbeeld lag daar ooo in, die ik na 6 dagen werken mee naar huis moest nemen om te wassen. Dit is geen kantoorfunctie maar een operator functie in een fabriek. Daar komt iets meer bij kijken dan je mascara en je fietssleutel in bewaren. Daar heb je elke dag weer persoonlijke spullen voor nodig. Vooral ook om je veiligheid te waarborgen.

Oh ja het was ook gewoon een grote locker, niet een klein kluisje voor je telefoon enzo.

sevke

Re: Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:12

Het antwoord is simpel: nee, dat mag niet. (GDPR!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:10

Babsiej schreef:
Relaxed schreef:

Ik vind privacy bij een kluisje van het bedrijf echt een beetje onzin.. Het kluisje is voor je persoonlijke eigendommen die je tijdens je werk niet nodig hebt of werkspullen die je na je werk daar kunt bewaren. Niet echt privacy gevoelige spullen en die hoor je imo ook niet daar te bewaren. En geen reden voor openen, jouw spullen houden een kluisje bezet die ze wellicht weer nodig hebben voor een nieuwe collega. Lijkt mij reden genoeg.

Ik snap overigens dat het vervelend is dat je spullen kwijt bent en dat hoort zeker niet zo, maar ik vind het wel echt te ver gaan om moeilijk te doen over het openen van HUN kluisje met deels ook HUN spullen..

Ik weet niet wat jij gewend bent natuurlijk, maar deze kluisjes zijn wel alleen voor degene die de sleutel heeft en ook niet elke dag leeg moeten maken. Locker staat zelfs op mijn naam. En mijn naam op de locker haha.

Mijn werkkleding bijvoorbeeld lag daar ooo in, die ik na 6 dagen werken mee naar huis moest nemen om te wassen. Dit is geen kantoorfunctie maar een operator functie in een fabriek. Daar komt iets meer bij kijken dan je mascara en je fietssleutel in bewaren. Daar heb je elke dag weer persoonlijke spullen voor nodig. Vooral ook om je veiligheid te waarborgen.

Oh ja het was ook gewoon een grote locker, niet een klein kluisje voor je telefoon enzo.

Ja die kluisjes bedoel ik ook ;) Heb bij een productiebedrijf gewerkt en daar hadden ze ze ook. Overdag lag daar hun lunch en privetelefoon in (en alles wat niet mee mocht de fabriek in) en 's avonds datgene wat ze niet mee naar huis konden of hoefden te nemen. Werknemers hadden de sleutel ervan, daarvoor hebben ze ook getekend en bij uit dienst lever je die weer in. Maar er was ook gewoon een loper van de kluisjes voor het geval dat. En natuurlijk maak je die niet zomaar open, maar ik neem aan dat zij het met de goede bedoelingen hebben gedaan om jou je spullen terug te geven. Daarbij is wat fout gegaan en hopelijk zetten ze dat recht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:21

sevke schreef:

Precies.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:22

Leeg maken werkt al niet met persoonlijke werkkleding.. dat verwachten ze ook niet dat de kluis leeg gaat.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:38

Inmiddels heb ik netjes per post al mijn spulletjes terug gekregen! :)

En een nieuwe baan gevonden, dus alles weer goed +:)+ *\o/*

Snadrem

Re: Mag een werkgever bij einde dienstverband kluisje openen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:44

Oh fijn! En zicht op goed herstel of al helemaal hersteld zelfs?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:55

Nee dat nog niet, ik begin niet meteen.

Ik heb inmiddels wel voor been en arm een gips brace, dus kan wel langzaam gaan oefenen .. en douchen :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:59

sevke schreef:

Tenzij je ervoor getekend hebt.
Bij mijn vorige werk was je verplicht bij einde dienstverband binnen een x aantal weken je kluisje leeg te hebben en de sleutel te hebben ingeleverd.
Je betaalde geloof ik 10E sleutelgeld en dat kreeg je terug na inleveren sleutel.
Deed je niks dat werd na die periode het kluisje gewoon geopend en kreeg je geen sleutelgeld terug.

Wettelijk mag dat, omdat je volgens je contract alleen gebruiksrecht hebt tijdens je dienstverband.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:09

Babsiej schreef:
Nee dat nog niet, ik begin niet meteen.

Ik heb inmiddels wel voor been en arm een gips brace, dus kan wel langzaam gaan oefenen .. en douchen :D

Dat scheelt al een bult ongemak :) Beterschap!!