Opnieuw aan renivatie beginnen of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:46

Flynnieman schreef:
We gaan allesinds zeker nog met een aannemer kijken om zicht te hebben op de mogelijke kosten om de haalbaarheid eens te checken. Je wil natuurlijk ook niet 10 jaar later nog steeds bezig zijn omdat er allerlei kosten zijn waar je geen rekening mee had gehouden.

Huis is van de jaren 30 maar gerenoveerd in de jaren 90,dus zeker wel comfortabel bewoonbaar

Als het bouwtechnisch in goede staat is, en misschien wat gedateerd, dan is het alleen de keuken en woonkamer een opfrisbeurt geven en de rest indien nodig, toch prima voor de eerste paar jaar?
Dan heb je tijd om plannen te maken, en tzt te realiseren.
Bij ons eerste huis hebben we geleerd; location, location, location. Huis goed verkocht en de volgende had een nog betere ligging.
Je kunt een huis verbouwen en aanpassen aan je wensen, maar aan de omgeving of kavel kun je meestal weinig veranderen. En als je droomhuis voorbij komt...hoe vaak lukt het...
Ik zou zeggen, succes!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:52

Moestuin woont ook in Belgie. Sowieso het perceel even checken op https://www.geopunt.be Daar kan je alle kaarten opvragen, ook van het kadaster.

Welk energielabel heeft het huis nu? Sommige dingen maken grote sprongen in je EPC zoals bv het saneren van je mazoutketel of afsluiten van het gas. Wat bijvoorbeeld voor mij wel reden zou geven tot nadenken is het dak ivm het asbestattest en dat je enkel zonnepanelen mag plaatsen op een dak zonder asbest. Als er een overzetdak met het asbestdak onder is of nog niets aan gebeurt is zijn dat wel hele grote kosten en intensieve verbouwingen om aan te beginnen.

Als je er nu enigszins comfortabel kan wonen zou ik het ZEKER doen. Je kan ook bij je hypotheek nu die renovatielening gelijktijdig aanvragen bij de bank en de premies zijn ook niet min. Als je in de middenklasse valt krijg je tot 30 - 35% terug. Dat je familie minder geneigd is om te helpen snap ik wel maar uiteindelijk gaat het om het geluk van jou en je gezin. Als je daar de ruimte voor hebt komt dat bij je familie ook wel goed.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:55

Lindsey_99 schreef:
Flynnieman schreef:
We gaan allesinds zeker nog met een aannemer kijken om zicht te hebben op de mogelijke kosten om de haalbaarheid eens te checken. Je wil natuurlijk ook niet 10 jaar later nog steeds bezig zijn omdat er allerlei kosten zijn waar je geen rekening mee had gehouden.

Huis is van de jaren 30 maar gerenoveerd in de jaren 90,dus zeker wel comfortabel bewoonbaar

Als het bouwtechnisch in goede staat is, en misschien wat gedateerd, dan is het alleen de keuken en woonkamer een opfrisbeurt geven en de rest indien nodig, toch prima voor de eerste paar jaar?
Dan heb je tijd om plannen te maken, en tzt te realiseren.
Bij ons eerste huis hebben we geleerd; location, location, location. Huis goed verkocht en de volgende had een nog betere ligging.
Je kunt een huis verbouwen en aanpassen aan je wensen, maar aan de omgeving of kavel kun je meestal weinig veranderen. En als je droomhuis voorbij komt...hoe vaak lukt het...
Ik zou zeggen, succes!

In Belgie heb je sinds dit jaar een renovatieplicht waarin je je energielabel binnen de 5 jaar omhoog moet krijgen. Beetje opfrissen en over 4 jaar eens kijken wat je gaat doen zal hem helaas niet worden als de woning niet helemaal up to date is.
Ik zie trouwens net dan een E of F naar een D moet. Dat is nog niet zo een uitdaging. Beetje isolatie, eventueel nieuw glas in de bestaande kozijnen en je bent er al bijna

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Opnieuw aan renivatie beginnen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:16

Maar een keuken, badkamer woonkamer opknappen gaat geen verschil in energie label geven.
Dat kan voor de kosten makkelijk later.
Als je dan wel de financiële ruimte hebt voor de isolerende dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:27

Flynnieman schreef:
Moestuin schreef:
Ik zou wel even navragen of het zeker een gezinswoning is. Onze woonst bleek nog een agrarische bedrijfswoning te zijn dat door 4 instanties, inclusief gemeente, over het hoofd is gezien. Daar wil je echt niet opeens een brief over krijgen midden in de verbouwingen terwijl je een caravan woont omdat alles binnen is gestript := Is gelukkig in orde gekomen maar was toch 3 maand stress of wij mochten blijven of weg moesten…

In België werkt het normaal niet zo, of ik zou er heg bestaan niet van afweten. Hebben allesinds een afspraak bij de gemeente om alles eens na te vragen ivm verhuur vd vakantiewoning, of dat toegestaan is aangezien dit op dit moment niet wordt gedaan. Zal zeker ook dit eens navragen

Helaas wel, daarom meld ik het even :D (Dacht dat mijn nummer plaat ging verraden dat ik ook een belg ben :D) Is door de gemeente, notaris, bank en bij inschrijving als zelfstandige over het hoofd gezien. Het is vooral papierwerk maar toen de gemeente zei: Bij afkeur kan het gebeuren dat je uit huis wordt gezet, dan nijp je hem toch wel. Wij gingen dan namelijk illegaal wonen omdat wij geen zelfstandige boer waren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 21:27

Schuur_ schreef:
Moestuin woont ook in Belgie. Sowieso het perceel even checken op https://www.geopunt.be Daar kan je alle kaarten opvragen, ook van het kadaster.

Welk energielabel heeft het huis nu? Sommige dingen maken grote sprongen in je EPC zoals bv het saneren van je mazoutketel of afsluiten van het gas. Wat bijvoorbeeld voor mij wel reden zou geven tot nadenken is het dak ivm het asbestattest en dat je enkel zonnepanelen mag plaatsen op een dak zonder asbest. Als er een overzetdak met het asbestdak onder is of nog niets aan gebeurt is zijn dat wel hele grote kosten en intensieve verbouwingen om aan te beginnen.

Als je er nu enigszins comfortabel kan wonen zou ik het ZEKER doen. Je kan ook bij je hypotheek nu die renovatielening gelijktijdig aanvragen bij de bank en de premies zijn ook niet min. Als je in de middenklasse valt krijg je tot 30 - 35% terug. Dat je familie minder geneigd is om te helpen snap ik wel maar uiteindelijk gaat het om het geluk van jou en je gezin. Als je daar de ruimte voor hebt komt dat bij je familie ook wel goed.

Ah kijk, weer wat geleerd dan :D, zeker iets om dus even uit te pluizen! Epc is nu F dus wel echt bagger, maar wel inmiddels op het gas ipv mazout. Dak is inderdaad asbest en wouden we ook direct aanpakken ivm zonnepanelen en ook het energielabel. Gelukkig wel dubbel glas, maar verouderde kozijnen dus ook aan vervanging toe maar voorlopig wel nog ok. De premies zijn inderdaad heel gunstig, nu ook van kunnen profiteren bij de huidige woning omdat de facturen nog geen 2 jaar oud zijn, iets meer dan 10 000 euro premie kunnen we ontvangen. Weet alleen niet als we nog eens van de premies kunnen genieten voor een andere woning. Renteloze lening (die nu ook 3% is geworden dacht ik) is voor ons nu minder interessant omdat we onze huidige rente kunnen mee overnemen, die nog 1,34 is

@moestuin, niet op gelet haha! ja fijn dat je het even meld, gaan toch naar de gemeente dus kan het direct al eens navragen. Wat een stress moet dat geweest zijn ;(, zou ik inderdaad niet willen meemaken!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:32

Van F naar D is nog wel te doen hoor. (dak/zoldervloer)Isolatie plaatsen, nieuwe ramen en zonnepanelen dan ben je er al denk ik. Het dak is inderdaad wel een dingetje maar dat kan veel schelen als je het zelf het asbest gaat afvoeren.

In verband met de premies.. Dat is wel een goede vraag :)* Je kan pas na 5 jaar een nieuwe premie aanvraag doen maar geldt dat ook als het voor een andere woning is. Een goede vraag voor het Energiehuis! Welke regio, provincie zit je?

Renovatiekrediet is nog wat anders dan de (niet meer) renteloze mijn verbouwlening. Die is nu trouwens 2,25% maar mag je kosteloos versneld terugbetalen. Dat is mijn plan :D
In deze link vind je meer over het renovatiekrediet. Met 20 000 euro kom je echter niet ver voor het dak.https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... na-aankoop

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:57

Krijg je ook geen hypotheek boete als je te kort ergens woont? Soms wordt het dan als beleggingsproject gezien en dat heeft andere regels dan een huis dat je zelf bewoond. Geen idee hoe dat in Belgie is hoor.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 23:19

Schuur_ schreef:
Van F naar D is nog wel te doen hoor. (dak/zoldervloer)Isolatie plaatsen, nieuwe ramen en zonnepanelen dan ben je er al denk ik. Het dak is inderdaad wel een dingetje maar dat kan veel schelen als je het zelf het asbest gaat afvoeren.

In verband met de premies.. Dat is wel een goede vraag :)* Je kan pas na 5 jaar een nieuwe premie aanvraag doen maar geldt dat ook als het voor een andere woning is. Een goede vraag voor het Energiehuis! Welke regio, provincie zit je?

Renovatiekrediet is nog wat anders dan de (niet meer) renteloze mijn verbouwlening. Die is nu trouwens 2,25% maar mag je kosteloos versneld terugbetalen. Dat is mijn plan :D
In deze link vind je meer over het renovatiekrediet. Met 20 000 euro kom je echter niet ver voor het dak.https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... na-aankoop

Hmm ook interessant! Ik kan het aktijd eens bekijken. Heb even grof geteld en zouden ongeveer 50 000 hebben om de eerste werken uit te voeren, dus al bij al neit slecht om daar al eventueel het dak mee te doen en zonnepanelen te leggen. Komen we zeker mee toe. Willen proberen vermijden nog veel bij te lenen, hebben al redelijk zware loonlast.

Qua premies heb ik inderdaad eens gemaild naar het energiehuis, kon het zo direct op de website ook niet vinden of dat ook geldt als je een nieuwe woning koopt. Alleen wel jammer dat je een jaar op je premie moet wachten, ligt het direct weer een tijd stil totdat je je geld hebt :')

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 23:21

Sizzle schreef:
Krijg je ook geen hypotheek boete als je te kort ergens woont? Soms wordt het dan als beleggingsproject gezien en dat heeft andere regels dan een huis dat je zelf bewoond. Geen idee hoe dat in Belgie is hoor.

Heb reeds contact met de bank en zou enkel notariskosten hebben om de hypotheek om te zetten naar een ander adres, zou al bij al zeer zeker interessanter zijn dan afbetalen en een nieuwe hypotheek aangaan. Door de huidige stijging van de rente zij dat ons al 40 000 schelden ongeveer

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:49

Je bent goed bezig TS met je te laten informeren bij de banken en instanties. Zeker omdat je nog maar d26 bent is zo een stap maken echt wel aan te raden want je verbetert jezelf (en je gezin) ermee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:03

Maar ik begrijp dat je woonlast hoog is? Heb je ook gekeken naar je gehele financiële situatie? Kindje en eentje onderweg, alles wordt duurder/inflatie, gasprijzen. Ben je goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? Hypotheek is op 2 inkomens? Etc.
Want dit huis is nu af. Maar ook al kan je dat andere huis betalen, daar moet blijkbaar nog veel geld in?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:33

Schuur_ schreef:
In Belgie heb je sinds dit jaar een renovatieplicht waarin je je energielabel binnen de 5 jaar omhoog moet krijgen. Beetje opfrissen en over 4 jaar eens kijken wat je gaat doen zal hem helaas niet worden als de woning niet helemaal up to date is.
Ik zie trouwens net dan een E of F naar een D moet. Dat is nog niet zo een uitdaging. Beetje isolatie, eventueel nieuw glas in de bestaande kozijnen en je bent er al bijna

Ja, de 5 jaars termijn staat hiervoor ook. Maar wie heeft het over 4 jaar? In 3 jaar zijn de kleintjes naar school en is er nog 2 jaar voor renovatie. Dat is haalbaar mits de financiële planning klopt en het niet houtje bijten is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:29

Het ding is dat er zoveel leuke huizen zijn en er zullen vast nog heel veel huizen zijn die nog leuker zijn dan je huidige huis. En die huizen komen nu of later ook weer te koop.
Persoonlijk zou ik nu dus even voor stabiliteit kiezen. Je hebt een leuk huisje dat je helemaal hebt kunnen inrichten naar smaak, waar je paardjes lekker aan huis kunnen staan en waar je kinderen rustig kunnen opgroeien. Om dat nu meteen om te ruilen voor iets van 2 km verderop? Tja, als je er echt heel erge spijt van gaat hebben, dan misschien wel. Maar kijk eerst even goed naar de eieren die je nu al in je mandje hebt liggen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:54

Ik ben verhuisd naar een - zo goed als af huis - met een baby van 3 weken oud, zelf herstellende van een keizersnede en een dreumes van 1,5 jaar.

Ik zeg altijd, dit is mogelijk gemaakt en goed gekomen door ons ‘team’ van familie en vrienden die in ons huis hebben staan klussen toen ik net bevallen was. (We hadden de sleutel 1 week en toen kwam de baby). We waren zelf vaak niet eens aanwezig.

Wat ik hiermee wil zeggen - kun je nogmaals op die steun rekenen van je familie? Anders echt niet doen…

Wat ik zelf erg pittig vond uiteindelijk was niet het verhuizen in de kraamtijd (dat was poedersuiker maar is paar dagen) maar meer dan het klussen dat jaar erna. Dood moe van slapeloze nachten, overdag constant aan staan voor kind 1, je werk, etc en dan tussendoor je huis verbeteren. Dan hadden ze net de boor in onze handen, begon er weer 1 te huilen. Sorry het klinkt heel negatief we zijn verder gewoon gelukkig maar dat was gewoon even hoe het was!

Dus sluit ik ook wel aan bij hierboven. Het gras is bij de buren altijd groener…