Verkeersbord vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Verkeersbord vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:01

Ik vind dit verwarrend genoeg om bezwaar aan te tekenen.
Je verwacht hier een bord dat parkeren niet toegestaan is. Dat is het namelijk toch ook niet? Aan die zijde zijn volgens mij helemaal geen vlakken.
Ik zou dit bord dan alleen aan de andere zijde waar wel vlakken staan verwachten en de zijde waar jij stond een bord met verboden te parkeren.

Ik zou deze fout ook gemaakt kunnen hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:08

Kijkende naar de foto, zie ik een regenwatergoot (die liggen vaak aan de zijkant van bv een pad) en voor de takelwagen, dus in het verlengde van het "pad" strepen die een zebrapad suggereren, dus het lijkt wel alsof je op een voetpad stond geparkeerd? Ik kan er in elk geval niks parkeerplaats achtigs aan zien anders dan inderdaad dat bord zelf.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:15

Afbeelding
Je zou eerder een bord als deze verwacht op zo'n plek als je er niet mag staan. De visboer staat hier trouwens niet elke dag, volgens mij maar 3 dagen in de week.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:21

Maar een bord met een verbod tot parkeren is toch compleet onlogisch op een parkeerplaats waar wel geparkeerd mag worden? Of ben ik nou gek of zo simpel? Dat is toch een hele makkelijke situatie ontzettend over gecompliceerd maken? _O-

De vakken zijn aangegeven, het bord met de P staat er, dan is 1+1=2 lijkt me zo.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:34

Ik heb google maps er even bij gepakt (Rijnstraat in Barendrecht). Je ziet duidelijk een parkeerplaats achter het bord. Lijkt me vrij duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je op de stoep gaat parkeren, maar dat is hoe ik het zou zien.. :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:37

KimD schreef:
Maar een bord met een verbod tot parkeren is toch compleet onlogisch op een parkeerplaats waar wel geparkeerd mag worden? Of ben ik nou gek of zo simpel? Dat is toch een hele makkelijke situatie ontzettend over gecompliceerd maken? _O-

De vakken zijn aangegeven, het bord met de P staat er, dan is 1+1=2 lijkt me zo.

Ja maar er staan toch geen vakken.
Misschien zie ik het verkeerd.
Maar ik zie een straat in het midden.
Met rechts een bord P en verboden vrijdag tussen x en x. Met geen vlakken. Links een P met vlakken.
Dit zijn toch 2 verschillende parkeerplaatsen?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:40

daantjuhhh schreef:
KimD schreef:

Met rechts een bord P en verboden vrijdag tussen x en x. Met geen vlakken. Links een P met vlakken.

Ik heb het opgezocht op maps omdat ik me aanvankelijk hetzelfde afvroeg als jij.

Toen zag ik het bord in de context van de rest van het parkeerterrein en vond ik het vrij duidelijk eerlijk gezegd :=

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:42

Op google maps is het inderdaad duidelijker, ik zou daar ook niet geparkeerd hebben, juist omdat de echte parkeerplaatsen zo goed zijn aangegeven (met vakken) en dit inderdaad een soort verkoopplek lijkt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:45

J0anieke schreef:
Ik heb google maps er even bij gepakt (Rijnstraat in Barendrecht). Je ziet duidelijk een parkeerplaats achter het bord. Lijkt me vrij duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je op de stoep gaat parkeren, maar dat is hoe ik het zou zien.. :=

Barendrecht :') Ik had half Nederland al gehad, wist niet dat er zoveel Rijnstraten in Nederland waren :+

daantjuhhh schreef:
KimD schreef:

Het is één geheel zo te zien, alleen hebben ze het bord aan de ene kant wat onhandig neergezet (of een vandaal heeft dat bord een kwartslag gedraaid, weet niet hoe stevig dat ding staat). Aan de andere kant staat 'ie wel richting de weg waar je vandaan komt:

https://www.google.com/maps/@51.856712, ... 384!8i8192

Aan de kant waar TS geparkeerd staat is het trottoir zo te zien, met aan de ene kant een heg en bankjes en aan de andere kant een gescheiden fietspad. Achter waar die twee busjes op Google Maps staat ligt ook een zebrapad die uitkomt op het stuk waar die busjes staan. Ze staan daar enorm onhandig, alles wat oversteekt moet er voor- of achterlangs zien te komen.

https://www.google.com/maps/@51.8569534 ... 384!8i8192

Dat zal ook wel de reden zijn dat parkeren daar niet toegestaan is gok ik zo. Het is alleen erg onhandig aangegeven doordat het bord scheef staat en doordat trottoir en parkeerplaatsen dezelfde kleur zijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:51

Op maps vind ik het vrij logisch dat je daar niet mag parkeren. Maar ik snap wel ergens een beetje je verwarring dus ik zou het proberen aan te vechten. Niet geschoten is altijd mis.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:52

Locatie nu gevonden in maps en het is hier vrij duidelijk. Vraag me ook af hoe je hier komt zonder over het fietspad te rijden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:04

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:09

Tja oké dat kan, maar nodigt in mijn ogen niet uit om langs te gaan. Dat zou mij al het gevoel geven dat het niet klopt.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:12

Zolang je het bord niet gepasseerd bent, geldt het niet. BOA's maar ook Politie zijn niet altijd op de hoogte van verkeersregels en bepalingen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:51

Ik heb ook even gekeken.
Technisch en zuiver volgens de letter heeft de parkeerwachter gelijk.
Maar in deze situatie is enige verwarring wel voor te stellen.
Helemaal als twee bestuurders op dezelfde dag dezelfde fout maken.

Het plein bestaat uit een doorlopende uniforme verharding waarop alleen de vierkante boomspiegels de rijroute aangeven.
De parkeervakken zijn duidelijk genoeg aangegeven.
Maar zonder doorlopende lijnen zou je ze over het hoofd kunnen zien als de dichtstbijzijnde vakken bezet zijn.
Het parkeerbord staat in een van de boomspiegels ver van de bijbehorende parkeervakken en lijkt daardoor in het luchtledige midden op het plein te staan.
Verkeersborden staan normaalgesproken ook niet zo onhandig in een boomspiegel gefrommeld hoewel ze soms wel in lage beplanting staan.
Dat is slecht voor de boom en staat rommelig.
Dit bord lijkt daarom achteraf te zijn neergezet.
De andere borden staan veel logischer: in de verharding, vlak bij de ingang van het parkeerterrein en goed zichtbaar vanaf de Binnenlandse baan.
Aan de oriëntatie te zien is het bord neergezet voor verkeer dat in oostelijke richting over de Rijnstraat aan komt.
Maar als je vanaf de Rijnstraat het plein opdraait is het bord nog steeds rechts zichtbaar.
Dus voelt het logisch om de parkeerruimte aan je rechter hand te zoeken.

Om verwarring te voorkomen zou dit bord op het noorden georiënteerd moeten worden.
En het zou links bij het parkeerterrein geplaatst moeten worden of zoals het andere bord aan de overkant, aan de kop van de lijngoot. En liefst nog met een onderbord om aan te duiden dat je aan de linker kant moet zijn.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 01:04

axel_1997 schreef:
Het plein bestaat uit een doorlopende uniforme verharding waarop alleen de vierkante boomspiegels de rijroute aangeven.

-knip-

Dit viel mij inderdaad ook enorm op, dat zal wel gedaan zijn om het optisch te laten lijken dat je door een voetgangersgebied gaat in de hoop dat je rustiger gaat rijden maar qua parkeren en uberhaupt wat de weg is en wat de stoep is het heel onhandig.

Wat mij ook opviel is dat het bord in 2018 andersom stond. Iets of iemand heeft dat bord gedraaid en nu is het nog onhandiger.

Afbeelding

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 03:04

Muiz schreef:
axel_1997 schreef:

-knip-

Dit viel mij inderdaad ook enorm op, dat zal wel gedaan zijn om het optisch te laten lijken dat je door een voetgangersgebied gaat in de hoop dat je rustiger gaat rijden maar qua parkeren en uberhaupt wat de weg is en wat de stoep is het heel onhandig.

Het lijkt een soort shared space situatie. In dat concept is de onduidelijkheid bewust om meer oplettendheid te stimuleren bij weggebruikers. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Shared_ ... Afvxl09zji

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:51

Ik denk dat bezwaar aanteken weinig zin heeft.

Ik heb ooit geparkeerd op een invalide parkeerplaats. Die was alleen aangegeven met een tegel in de grond. Het had gesneeuwd, dus die tegel was niet te zien.
Een paar weken daarna plaatst de gemeente daar een bord dat het een invalide parkeerplaats is.

Ik mail met de gemeente en zij geven aan dat de situatie onduidelijk was en dat daarom dat bord is geplaatst. Dit heb ik dus zwart op wit.

Ik heb bezwaar gemaakt op de bekeuring en heb het voor moeten laten komen bij de rechtbank voordat ik gelijk kreeg.

Op een brief krijg je alleen een standaard antwoord. Ik denk dat er zoveel bezwaar wordt gemaakt dat er niet eens inhoudelijk naar wordt gekeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:24

MonaLieske schreef:
Het lijkt een soort shared space situatie. In dat concept is de onduidelijkheid bewust om meer oplettendheid te stimuleren bij weggebruikers. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Shared_ ... Afvxl09zji

Ik hoop zo dat die onzin weer gauw verdwijnt - het geeft nu vooral ook veel onduidelijkheid op andere zaken. Dat je dus echt niet weet waar de weg is, waar je wel en niet mag komen, zelfs niet als je het heel graag goed wilt doen.

Overigens geven ook voetgangers en zeker ook die met beperkingen aan dat het voor hen ook onduidelijk en ontoegankelijker wordt, dat het helemaal geen 'shared' space is maar vooral een onduidelijke space. (Voor mensen met visuele beperkingen werkt het al helemaal niet.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:36

Exitium schreef:
Het is één geheel zo te zien, alleen hebben ze het bord aan de ene kant wat onhandig neergezet (of een vandaal heeft dat bord een kwartslag gedraaid, weet niet hoe stevig dat ding staat). Aan de andere kant staat 'ie wel richting de weg waar je vandaan komt:

Ja, ik vind het echt heel onduidelijk. Als het bord zo staat als op de foto's van Google Maps dan is de situatie wel wat onoverzichtelijk, maar zou het misverstand er (denk ik) niet zijn. Op basis van de situatie op Google Maps en streetview zie ik zelf in elk geval niet hoe je snel verkeerd zou parkeren. Maar de foto van de TS is niet dezelfde situatie, en dat maakt het een stuk ingewikkelder. Juist door al die onduidelijke shared space: als de omgeving niet duidelijk maakt wat de bedoeling is, hoe moet je het dan weten?

Op een paar van de foto's van Streetview en op de foto van boven zie je ook een soort pijlen in de klinkers aangebracht die naar links en rechts wijzen - en ik weet niet wat dat betekent maar als ik daar zou rijden en de situatie niet zou snappen zou ik denken dat ze bedoelen dat je ook naar rechts dat plein op mag. (Ook al klopt dat blijkbaar niet als je verder kijkt, want de pijlen de andere kant op wijzen rechtstreeks naar een paal - dus blijkbaar is dat *niet* bedoeld als rijrichting, maar dat is iets wat ik nu kan bedenken, als ik op een parkeerplaats rijd en let op de situatie, de voetgangers, andere auto's en zoek naar een vrije plek zou ik daar waarschijnlijk niet op die manier mee bezig zijn.)

Wat ze er wel mee bedoelen is me trouwens nog steeds niet duidelijk.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:17

Degene die het concept "shared space" in het verkeer heeft bedacht mag van mij terug naar de basisschool.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:42

Ik heb hier jaren gewoon en sinds de verbouwing van het plein een jaar 6? geleden vond ik het ook heel onduidelijk geworden. Scheelt nu al weer dat er weer duidelijkere vakken op staan. Maar ikzelf zou niet bedacht hebben om daar te parkeren.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 10:28

Haha ik had heus wel willen vertellen dat het in Barendrecht is, scheelt weer een avond googlen :')

Tja.. gisteren dacht ik ja oke, ik snap hem, zeker nu ik bewust ging kijken naar de verschillen. Maar toch blijf ik hem verwarrend vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:15

Als het bord zo staat zou ik denk ik niet snel op het rechterplein komen - maar ik zou zowel direct voor als direct na het bord misschien wel aanzien voor parkeervakken (de eerste voor het bord misschien niet, hangt ook van de maat af, maar tussen de bomen waarschijnlijk wel.)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:23

Ik denk dat het duidelijker was als het bord links zou hebben gestaan, bij een ‘oprit’ naar de ‘echte’ parkeervakken. Tussen de bomen zou ik ook wel aan kunnen zien als parkeerplaats ja.