Welke auto zoek ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:28

ikke schreef:
Die Suzuki Jimny en co zijn geen terreinauto's. Die kunnen net iets beter door een plasje modder rijden maar verder komt het niet. Daarnaast rijden ze ook nog eens bagger door de stugge vering en korte wielbasis.

Suzuki Jimny's zijn juist terreinwagens. :+ Komen mede dankzij het lage gewicht verder dan grotere en zwaardere terreinwagens.

Ik heb zelf een Jimny Cabrio, 4x4 gehad. Súper leuke auto, maar geen handige auto. Het rijdt als een tractor en verwacht niet teveel van het cabrio dak. Deze is namelijk niet in een paar seconde open te maken. Ik dacht dat vanaf bouwjaar 2002 er een ander cabrio dak op zit. Wellicht is deze makkelijker in te klappen, maar dat durf ik niet te zeggen.

Ook zijn het ondertussen al wat oudere auto's. Roesten doen ze ook (check altijd de kofferbak, hier roesten ze bijna allemaal!). De Jimny Cabrio heeft, in tegenstelling tot de niet cabrioversie, altijd een inschakelbare 4x4. Deze dient alleen gebruikt te worden als je daadwerkelijk terrein gaat rijden, anders gaat hij inderdaad kapot, wat weer een duur geintje is. Let hierbij ook op bij aankoop! Als de 4x4 niet ingeschakeld is, heeft de Jimny achterwiel aandrijving, waar je ook rekening mee moet houden als het glad is. (Wat ook wel weer leuk kan zijn.. ;) )

Mijn Jimny reed echter wel 1 op 10, dit i.c.m. de kleine tank zorgt er ook weer voor dat je vaak bij de pomp staat. De 1 op 15 die in dit topic aangegeven werd heb ik nooit gehaald. Mocht je regelmatig op de snelweg rijden zou ik een Jimny cabrio ook niet aanraden i.v.m. het geluid en ook de toeren die hij maakt bij 100km/h.

Ondanks alles is het wel een hele leuke auto en mis hem nog regelmatig, maar als je geen 'liefhebber' bent zijn er wellicht betere opties om te kiezen. Als ik niet zoveel op de snelweg zou rijden had ik hem nooit verkocht.

Mocht je besluiten om een Jimny te kopen; Zoek de Facebookpagina Jimnywarriors_NL eens op, om informatie te vragen waar je op moet letten bij aankoop van een Jimny.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:07

@ikke, ze vallen onder terreinwagens. Ik werk in de automotive en weet heel goed waar ik het over heb.
En als die Panda van je in zo een goede staat was, waarom moest er dan voor 3K aan vertimmerd worden?

Italiaanse auto’s hebben heel vaak problemen met de elektronica en wanneer ze ouder worden wordt de onderkant rot waardoor er veel gelast moet worden. Daarnaast zijn er nog veel meer punten maar dit zijn de meest voorkomende.
Aziatische auto’s zijn inderdaad sterk, betrouwbaar. Ik raad zelf wel aan om voor een slag groter te gaan dan bijvoorbeeld een Aygo, maar dat is vooral voor als je onverhoopt in een ongeval betrokken raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:11

DubbelFun schreef:
Renee1991 schreef:
Puur uit interesse, wat is het probleem met een lange neus?
Als je een auto een tijdje hebt, wen je daar vanzelf aan hoor.

Dat kan met wegrijden uit bijv. een inrit t maken hebben. Met een korte neus heb je al sneller net een beter/veiliger zicht op wegrijden.

Oja goeie, daar had ik niet aan gedacht :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:39

Eretria schreef:
@ikke, ze vallen onder terreinwagens. Ik werk in de automotive en weet heel goed waar ik het over heb.
En als die Panda van je in zo een goede staat was, waarom moest er dan voor 3K aan vertimmerd worden?

Omdat je niet (meer) mag lassen aan een as, anders had ik 'm opgedikt en was het weer prima. Nu moest er een nieuwe achteras onder.
Maar als je geen roest vind aan de onderkant bij een 18 jaar oude Pinda, dan is het best de moeite om er een nieuwe as onder te hangen.

En ja, als ik tijd had gehad, had ik die as er best zelf onder kunnen leggen; dat zijn keuzes die je maakt.

Wat volgens de automotive onder "terreinauto" valt is niet hetzelfde als "voertuig dat onder alle omstandigheden erdoor komt".

Leg uit: waarom zie ik als Marchall in het terrein zelden een Discovery Sport op de terreinrijdagen maar wel classic Range Rovers, Discovery's, Defenders en Series?
Nee dat heeft niks met de prijs te maken. Ik kwam nieuwe Discovery's in het terrein tegen minder dan 1/2 jaar na introductie....

Onlangs nog een chauffeur van een Freebee II het advies gegeven om te draaien. Hij begreep wat ik bedoelde......

DubbelFun schreef:
Renee1991 schreef:

Dat kan met wegrijden uit bijv. een inrit t maken hebben. Met een korte neus heb je al sneller net een beter/veiliger zicht op wegrijden.

Daar had Fiat in de jaren '60 al een oplossing voor:
https://www.classicargarage.nl/archief/ ... tipla-1963

(valt alleen een beetje buiten het budget van TS)

DubbelFun

Re: Welke auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:49

Leuk, die kende ik nog niet :)
Maar ik heb mijn kreukelzone dan toch liever aan de voorkant :)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:29

Mijn vorige auto was een Mercedes a160, het oude model. Toen hij acht was gekocht voor 6 duizend euro en zonder veel bijzondere kosten gereden tot hij negentien was. Toen verkocht voor duizend euro. Fantastische auto, wat hogere instap, zuinig en degelijk.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:30

Die bmw 1-serie is inderdaad verrassend groot. Ik heb laatst nog drie mannen verbaasd bij de bouwmarkt met de hoeveelheid en afmetingen die ik erin meekreeg. Fantastisch _O-

Maar de Jimny is echt een liefhebbers auto ja. Er loopt een topic over van niet zolang geleden, die misschien eens doorlezen TS?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:56

Sowieso de DS3! <3 Echt een hele mooie, luxe en fijne auto.

Afbeelding

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:06

Renee1991 schreef:

Oh in principe geen problemen mee hoor, ik rij ook prima in de tesla thuis. Vind bij de meeste een lange neus gewoon niet mooi :+

Moet even de rest bij lezen nog, wat een hoop reacties!

Ik heb alles bijgelezen en ga sowieso even alle auto’s opzoeken. Die hierboven geel *\o/* <3

Als ik het zo hoor valt de Jimney wel af, zo’n grote fan ben ik ook weer niet :+

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:39

Je zou nog eens kunnen kijken naar een opel Corsa, ford Fiesta, Mitsubishi colt heeft een hoge instap maar heeft wel wat minder comfort dan een fiesta of corsa. Corsa en fiesta zijn geen super kleine auto’s maar zijn wel een makkelijk formaat. VW cross polo zit ook hoger dan een standaard polo. Wel ook wat prijziger dan de standaard polo.
En als het echt heel compact moet zijn heb je nog de smart 8-) ~~}>
Of misschien een Toyota Yaris, Kia Picanto, opel karl… er is zo ontzettend veel aanbod maar je moet even kijken wat jij mooi vindt en wat je wensen verder nog zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:52

Ik heb een Fiat 500 cabrio gehad, maar ik vond het dakje erg groen worden. Daarnaast is er in de cabrio-versie nauwelijks bagageruimte. Een boodschappenkrat kon je al niet kwijt. Dat was de grote reden voor mij om hem in te ruilen voor een gewone 500.
Ik heb nooit problemen gehad met de Fiats en zou er zo weer eentje kopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:56

DubbelFun schreef:
Renee1991 schreef:

Ik heb een V60 D5, er zitten zoveel cameraś op dat je altijd zicht hebt. Die auto piept namelijk bij het minste geringste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:59

Handig, maar daar zou je hier met onze uitrit niets aan hebben; aan beide zijden dikke bomen die het zicht belemmeren óók voor camera's.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:59

Ik ben zweer bij mijn fiat Panda :+

Zou als deze af is hem zo nog een keer kopen. Rij er +- 80 km per dag in, mis alleen de cruise control maar verder heeeel tevreden! Laat mij nooit in de steek. Lekker zuinig autootje ook :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:01

Benzz schreef:
Ik heb een V60 D5, er zitten zoveel cameraś op dat je altijd zicht hebt. Die auto piept namelijk bij het minste geringste.

Net als de Focus die ik eens gehuurd had?
Die raakte helemaal in paniek omdat ik in GB wel erg kort langs de heggetjes reed... pieppieppieppieieieiepppp _O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:19

ikke schreef:
Benzz schreef:

Net als de Focus die ik eens gehuurd had?
Die raakte helemaal in paniek omdat ik in GB wel erg kort langs de heggetjes reed... pieppieppieppieieieiepppp _O-

Ik gok van wel! Maar door die camera rij je wel top achteruit, deed ik zonder ook altijd, maar nu zie je zelfs een muis lopen.

Een Fiat Panda trekt mijn ego niet :+

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:32

Fiat 500 is wel heel krap. Een beetje langer persoon kan achterin niet rechtop zitten omdat het dak aan de zijkant zo laag is. Kofferruimte is ook klein.

Hyundai i10 is een hogere auto. Heb er 1 van 2011 gehad. Was een fijne auto! Niet zo'n koekblikje als bijvoorbeeld de aygo.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:51

thirteenn schreef:
Ik hoop dat dit topic goed staat! :+

Ik ben opzoek naar een auto, maar ik heb geen flauw idee wat er allemaal is aan merken. Er zijn er twee die ik leuk vind namelijk de fiat 500c en Suzuki jimney cabrio, maar ik ben nieuwsgierig naar wat er nog meer aan opties zijn.

Ik zoek een compacte auto (geen lange neus)
Ik wil geen lage auto maar iets met een normale of hoge instap.
Ik vind terrein achtig wagen gaaf (vandaar de jimney)
Iets met een open dak zou ook tof zijn

Mijn budget is het liefst iets onder de 8.000.

Hebben jullie ideeen waar ik nog naar kan kijken?

qua hoger model auto: Mazda 2?
wij hebben er 1 in het hoge model (2005/2006) en die heeft me toch een heerlijke berg ruimte!
zowel voor als achterin kan iemand van 1,85 comfortabel zitten. en de kofferbak is van binnen vierkant dus ruimte genoeg voor kratten met boodschappen, of baaltjes zaagsel. heeft ook niet een lange neus dus zelfs de kleinere bestuurders kunnen tot aan het puntje van de neus kijken en er mee rijden.

Andere suggestie: Ford Fiesta
Wij hebben een model uit omstreeks 2006 en die rijdt soepel, zuinig en is niet eens zo gek groot.
is klein genoeg voor de parkeerplekken in drukke buurten, maar groot genoeg om ook als langer persoon comfortabel in te kunnen zitten. Kofferbak is wat "dieper" maar er passen wel 2 kratten boodschappen in en dat ondanks de relatief ronde/lage achterkant.

Niet geheel onbelangrijk: Beide types auto die ik noem zijn wat ouder (omstreeks 2006) maar doen wat ze moeten doen en hebben gelukkig geen last van elektronische storingen. En niet geheel onbelangrijk is dat ze beide een lage wegenbelasting hebben (zo uit mijn hoofd 35 per maand)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 06:52

Herkenbaar hoor, je beginpost!
Ik vond de Jimny geweldig, maar dat was voor mij destijds niet betaalbaar, dus kocht ik een Daihatsu Terios <3 Mijn eerste auto, en ik was er super blij mee. 4x4, niks was em te gek, trailer kon erachter (nooit met paard gedaan maar wel om hooi te halen) en veel lol mee gehad in de modder en sneeuw.
Maar hij zoop flink, en toen ik langere afstanden ging rijden werd de benzine me te duur.
Toen kocht ik een Fiat 500. De cabrio vond ik gaaf, maar te duur, dus eentje met panoramadak gekocht. Super leuke, hippe auto, reed 1 op 20 dus lekker zuinig en op een kapotte kabelboom en iets in de versnelling na heeft hij nooit problemen gehad. Mijn vriend van 1.93 zat er trouwens heel ruim in, en de achterbank was alleen voor de hond.
Ik heb hem uiteindelijk voor een behoorlijk bedrag kunnen verkopen omdat ze zo populair zijn.
En omdat we zo veel kilometers reden en goedkoper wilde rijden hebben ik en mijn vriend samen beide auto’s verkocht en samen een Renault ZOE gekocht. Lekker goedkoop om te rijden, rijdt geweldig, maar die is natuurlijk wel wat minder hip dan mijn andere twee auto’s, net zoals de meeste auto’s die hier worden genoemd. Maar rijcomfort en betrouwbaarheid en rijkosten zijn ook belangrijk. Inmiddels rijden we voor €30 naar Zeeland en terug terwijl ik daar eerder minimaal het dubbele voor kwijt was.

Qua uiterlijk zou ik zo weer naar mijn Terios terug willen <3 De bull bar vond ik geweldig, en die achterdeur ipv klep is briljant. Het rammelt en wordt half van de weg geblazen bij harde wind op de snelweg, geen airco, en het kost een vermogen aan benzine, de bodem roestte eronder weg waar je bij stond.. maar er zat ook verder weinig in dat stuk kon gaan.. en hij is zo leuk <3
Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:04

TS in beid keuzes zou ik me wel kunnen vinden hoor. Ik heb een Jimny gehad en rij ook wel eens in 500 van mijn vriendin. Leuke auto’s en niks mis mee. Momenteel rij ik een UP omdat ik de jimny in verhouding te duur vond en een 5 deurs auto wilde. Waar je ook nog eens naar zou kunnen kijken is een panda 4x4. dat vind ik ook een gave auto. En daar kan je ook nog wel eens lekker gek mee doen. Net als met de Jimny trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=KQaYDUD3I1M

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:17

Ik ben gevallen voor een renault Twingo 2
We waren aan het kijken om de Ford Kuga ( fantastische auto ) in te ruilen voor 2 kleinere auto's
maar ik wilde wel een hoge instap.
Ik werd erg verrast toen ik in de Twingo stapte.
Leuk klein autootje met hoge instap, korte neus, open dak heb ik niet maar die zijn er vast ook wel.

Ik zou zeggen, loop verschillende plekken binnen en ga gewoon in auto's zitten.
Voor mij heeft in de Twingo de stoel gewoon op de juiste hoogte gestaan om me te verrassen. als deze lager had gestaan was ik ws niet overstag gegaan.
Dus indien nodig speel ook met de stoelhoogte ;)