Dresscodes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:20

Ik heb zelf nog nooit een bruiloft met dresscode meegemaakt. Voor mijn gevoel is dat zoiets dat is over komen waaien vanuit Amerika. Net als de babyshower, gender reveal party, Halloween en andere zaken.

Voorheen was ik eigenlijk alleen maar in spijkerbroeken te vinden, jurkjes en rokken waren niet aan mij besteed. Toch heb ik regelmatig iets geleend van mijn schoonzusje om er netjes op te staan bij een bruiloft.

Inmiddels ben ik dol op jurken dragen, dus ik ben blij met elke uitnodiging waardoor ik weer mag shoppen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:36

Onze bruiloft 6.5 jaar geleden was ook met dresscode. Tenue de ville (adults only). En ja er zijn mensen met vragen geweest en dat is prima. Ik wilde vooral dat iedereen er mooi uitzag, dus geen spijkerbroeken, korte broeken dat verhaal. En ik moet zeggen dat de meesten zich er echt goed aan gehouden hebben. Waren een paar die het niet helemaal begrepen hadden maar je zag dat ook zij wel echt hun best hadden gedaan en dat is wat voor mij uiteindelijk het meeste telde :) we hebben een prachtige dag gehad en er heeft niemand geklaagd. Had geen bruidsmeisjes ofzo, dus vriendinnen konden ook gewoon aantrekken wat ze mooi vonden zodat ze het later nog eens weer aan konden :)

Dress codes zijn hier van huis uit overigens wel normaal, dus voor mij was het niets nieuws :)
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 16-01-23 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:37

Boras schreef:
Gastvrijheid: je bent van harte welkom!

Dresscode: je bent van harte welkom mits .........
En anders kom je maar niet. Dat is dan je eigen schuld en dan ben ik boos op je.

Zoiets dan denk ik? :=

Je slaat de spijker op de kop.

Dat wil niet zeggen dat ik me niet mooi aankleed bij feesten en bruiloften, maar dat is omdat ik het zelf leuk vind om te doen. Ik weet heus wel hoe het heurt, maar ik reken mensen er niet op af. Bij mij ben je welkom in spijkerbroek en fleecevest, als je je daar lekker in voelt. Gelukkig heb ik alleen maar zeer ontspannen vrienden en familie, nog nooit een dresscode tegen het lijf gelopen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:43

Ik als Belg heb tot nu toe 2x een dresscode opgelegd gekregen. Paniek, de enige dresscode die ik ken is "stal-proof" :') Beide dresscodes pasten ook totaal niet bij wie ik ben, dus voor mij waren dat 2 ongemakkelijke avonden, meer niet.

Als ik ooit trouw, is "casual chique" meer dan genoeg. Dat mag van mij gerust een comfy jeans zijn.

Ik zou willen dat mijn gasten zich goed voelen. En er is vast wel een middenweg tussen een versleten bandshirt met korte broek, en een gesteven op maat gemaakt kostuum :)

Edit: een "kleurcode" vind ik wel nog kunnen. Helaas heeft niemand mij/mijn broer destijds de kleurcode doorgegeven op onze pa zijn huwelijk. Fijn hoor, iedereen liep in het grijs (de mannen ook met muntgroene das), ik had een rode jurk aan en mijn broer een knalblauw hemd, zonder das. Op de foto's lijken wij dus photobombers, terwijl we wel leuk gekleed waren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:46

Cayenne schreef:
Maar andersom komt het ook hooghartig, koud, star en weinig empathisch over wanneer je zo'n verzoek niet over kunt hebben voor goede vrienden.

Omdat je geen geld wil uit geven aan iets dat je nooit meer gaat dragen? Je kan geld maar 1 keer uit geven. Ja. Sommige mensen moeten prioriteiten stellen en kleding om 1 keer te dragen koop ik niet. Dus als dat de enige optie is respecteer ik de bruid en bruidegom en kom ik niet gezien hun prioriteit niet mijn aanwezig is maar mijn kleding. Iedereen stelt prioriteiten en draagt daar de gevolgen van. Iedereen gelukkig. +:)+

Jennyj01 schreef:
Ik vind niet de moeite doen om in de wensen van je degene die je heeft uitgenodigd mee te gaan, juist een teken van armoede. En vooral van sociale armoede. Je sluit mensen niet uit door een dresscode. Je kan altijd iets lenen of huren en een vrije ziel vind er altijd wel een interpretatie van die wel bij hem of haar aansluit.

En voor een ieder die niet in de dresscode mee wil gaan is er altijd nog de gelegenheid om te bedanken voor de uitnodiging.

Ik lees hierboven; geen zwart. Letterlijk alles in mijn kast is zwart behalve een rijbroek. :+
Dan moet ik iets gaan kopen dat ik nooit meer draag voor een feestje?
Ik ben 1,50m en 40kg. Alles wat ik kan lenen is te groot/te lang/te ruim. :+ alsof dat netjes is. :+

Ben het helemaal eens met Boras.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:55

Oké, ik ga binnenkort op cruise. Dit is wat er opgegeven wordt als dresscode. Zijn dit officiële codes?

Shipboard dress is casual during the day. Shorts and tasteful T-shirts are acceptable even in the dining room. At dinner, dress codes will vary daily, among the following:

Casual: Slacks and sport shirt for men (no jeans); slacks and blouse, sundress or pantsuit for women.

Informal: Jacket with or without tie for men; dress or pantsuit for women.

Formal: Dark suit or tuxedo for men; evening gown or cocktail dress for women.

Volgens mij moet ik ook nog een en ander kopen. :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:57

Ik ben gelukkig nog nooit ergens uitgenodigd waar een dress code was, met uitzondering van het middelbare schooldiploma gala dan.

Omdat ik zelden tot nooit jurken draag en het zonde vind om iets te kopen voor 1x bestaat de kans dat ik bepaalde uitnodigingen aan me voorbij zou laten gaan. Maar ik denk niet dat ik iemand ken die me dat zou aandoen.

Bij zo‘n beschrijving van een cruise denk ik dat ik mijn kaartjes op marktplaats zet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-01-23 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:59

Ik ben ook NL

En vind dresscode ook super stom.
Ik zou nooit voor de bruiloft van een ander gaan shoppen van de juiste kleding die ik daarna nooit meer nodig heb.
Als er een dresscode is zou ik uit mijn eigen kast proberen zo goed mogelijk bij het thema te passen maar meer dan dat zou ik er niet aan doen. Is men dan boos jammer dan!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:29

Ik vind een dresscode juist wel prettig :j
Ik voel me al gauw overdressed of underdressed en een beetje een leidraad voor een feest waarvan het bruidspaar nog jaren naar de foto’s kijkt vind ik dan juist helpend.

En eerlijk gezegd; ik heb nog nooit iets nieuws hoeven kopen door een dresscode. Ze zijn vrijwel nooit heel strikt, maar geven een indicatie van kleur of mate van netheid. De kleren die ik al heb kan ik meestal wel zo combineren dat het past, of ik koop wel iets nieuws maar draag het daarna ook gewoon.
Nou moet ik zeggen dat ik ook nooit voor een white tie wedding oid ben uitgenodigd. Wel eens voor casual chique, summer chique en het verzoek iets roods te dragen.

Het is geven en nemen; de dresscode moet niet teveel vragen, en gasten mogen voor zo’n dag ook wel een klein beetje hun best doen.

Edit; ik denk dat Belgen in het algemeen ook wat formeler zijn dan Nederlanders en je daardoor ook minder snel een dresscode “nodig” hebt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:36

Grappig, veel mensen zien een dresscode dus als een eis, ik heb het altijd meer gezien als een soort 'service' naar je gasten. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je erin staat, maar ik ken best wat mensen die zich ongemakkelijk zouden voelen als ze zich over- of underdressed zouden voelen ergens. Een dresscode kan dan een hele handige manier zijn om te van tevoren in te schatten hoe chique men ongeveer gekleed gaat zijn. Er is een groot verschil tussen tenue de ville en white tie, en ik vind 't best prettig als je niet als enige in je lange avondjurk rondzwiert, of als enige niet :D

Dat zijn dan dus wel de standaard dresscodes, die vooral aangeven hoe chique/gekleed het gaat zijn, 'breezy chique' is veel minder informatief. Kleurenpaletten zie ik wel als een eis vanuit de organisatoren en snap ik wel als mensen daar wat meer moeite mee hebben, zeker als het niet hele gangbare kleuren zijn. Zelf vind ik het leuk om dan een outfit te bedenken, maar kan me goed voorstellen dat als je daar doorgaans geen plezier uit haalt, iets moeten vinden in specifieke kleuren de feestvreugde niet verhoogt. :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:39

Op fora wordt altijd heel moeilijk gedaan over een dresscode, in de praktijk hoor ik er niemand over. Nog nooit meegemaakt dat de mannen op een bruiloft staan te sippen omdat ze hun pak weer eens aan moesten trekken.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:50

Dresscode is niks mis mee. Zoals eerder gezegd is het vooral bedoeld om mensen te helpen niet overdressed of underdressed te verschijnen. Zo ben ik ooit eens op een nette bruiloft beland in zomertopje, gescheurde jeans en flipflops. Ik kwam daar een camera brengen, omdat de aanwezige camera het begeven had. Ik had geen idee dat ik bij een bruiloft naar binnen liep. Het bruidspaar (kende ik via via) vroeg of ik gelijk gezellig bij de ceremonie wilde blijven. Pff wel gebleven, maar ik schaamde me dood voor m’n outfit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:57

Dresscode is voor Veel Nederlanders wel goed want laten we eerlijk wezen, ze zijn in staat om nog net niet in hun joggingbroek met sneakers naar je feestje of een nacht club te komen.
Nederlanders zijn nogal doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Trui met jeans. Hoe zuidelijker je komt, hoe meer mensen zich wat meer opdirken. Dat zie je al vooral op de zondag als men lekker gaat eten ergens. Nette kleding en schoenen.
In het zonnige buitenland pik je de Hollanders er ook zo uit. Lopen graag erg bloot in zomer kleding uit het jaar kruik.

Ik vind dresscode voor een feest wel tof.

Wil hier overigens niet mee zeggen dat wat ik schreef voor elke Nederlander geldt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:05

Nabrander; misschien zijn bruiloften in vlaanderen ook wat meer “allemaal hetzelfde”?

Als in; in Nederland kan je een superchique feest treffen op een afgehuurd kasteel met een chef-kok die een zevengangenmenu kookt. Maar ook een feestje in iemands achtertuin met daarna een barbecue.
Ik weet niet of dat iets Nederlands is, of dat er in België ook zoveel verschil in “soort feest” zit? Want als mijn hypothese klopt zou je in Vlaanderen ook makkelijker kunnen inschatten wat gewenst/normaal is qua kleding dan in Nederland.

Maar ik ben maar op 1 Vlaamse bruiloft geweest dus ik kan er ook helemaal naast zitten :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 09:11

Ik volg Boras ook hoor.

Boos zijn omdat iemand in jeans of fleece op je huwelijk verschijnt?
Waarom dan?
Ik nodig mensen uit omdat ik hen leuk vind en het leuk vind dat zij er bij zijn. Of ze dan in hun pyjama, galajurk of bikini komen, dat maakt mij echt niets uit.
De rest is idd puur materialisme en daar maak of kraak je toch geen feest mee?
En als je gelooft van wel, zegt dat mijn inziens meer over jezelf dan over je vrienden….

In België krijg je gewoon ook een uitnodig en daar staat op waar en wanneer je verwacht wordt (bv voor de receptie of om aan te sluiten bij het avondfeest), maar wat of hoe je je kleed, daar staat geen woord van in, gelukkig….

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:21

Jeetje, tussen boos zijn en een verzoek plaatsen/suggestie doen voor een dresscode is nogal een verschil hè. Je kunt ook overdrijven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:23

Tot nu toe heb ik nog maar 2x een uitnodiging met dresscode gehad (1x een kleurenpalet en 1x een whtite tie). Verder vind ik het nou eenmaal wel de bedoeling dat je er een beetje feestelijk probeert uit te zien. Mijn schoonzusjes zijn geen jurken types, dus die hadden gewoon een super nette spijkerbroek met een leuk shirtje aan. Prima wat mij betreft. Maar er was ook iemand (daggast, dus geen avondgast) die letterlijk in het alledaagse kloffie aan kwam (spijkerbroek met verwassen poloshirt), als je naar de foto's van die dag kijkt springt dat er zo uit, jammer dat die gene niet ietsjepietsje meer moeite had gedaan, vond het echt een soort teken van desinteresse en nou ja :/ . Maar soit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:25

Het is geen materialisme. Het is een sociale code, cultuur, etiquette. Daar kan je iets van vinden en je ertegen afzetten, maar hoort bij de geschiedenis van onze maatschappij. Het werkt overigens niet maar één kant op he (sjiek). Casual Friday is ook een dresscode.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:36

Dikke onzin die dresscode. Je jaagt mensen alleen maar op extra kosten. Kleding huren of kopen die niet hun smaak is en daarna ongebruikt in de kast ligt.
Volgens mij worden de dresscode en thema’s dat overgenomen uit die trouwprogramma’s TLC.
De meeste gasten kleden zich toch fatsoenlijk voor een trouwfeest. Zeker de daggasten.

Voor de Nederlanders is een dresscode voor een uitvaart harder nodig.
Wat je dan af en toe voorbij ziet komen, afgetrapte en ongepoetste schoenen, korte broeken, sandalen, helmpjes, broeken met gaten ( en niet alleen bij tieners).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:03

@Tienus, waarom zou je bij een uitvaart geen korte broek of sandalen aan kunnen?
Is volgens mij toch hetzelfde als bv een huwelijk? Heb je meer respect voor de overledene als je in zwart gestreken pak komt? Of moet je dan wel in kosten komen omdat iemand dood is?

Ik vind het persoonlijk even grote onzin. Mensen gaan naar een uitvaart uit respect. Of je nu zwart, wit, roze of bloemen draagt, dat is bijzaak.
Is zo’n oeroude gewoonte en mensen blijven dat maar blindelings volgen, terwijl het inhoudsloos is…. Is mijn mening….

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:15

Daar heb je ook recht op he Tengeltje. Helemaal prima.

Wat in zo'n standpunt vaak niet meegenomen wordt is dat er dus ook mensen zijn die er geen problemen mee hebben om zich te voegen naar de wensen van een bruidspaar of de normen van een maatschappij. Die aanschaffen van nieuwe kleding niet als een last ervaren en het ook niet zien als "kastvulling die ze nooit meer dragen". Als jij daar je geld niet aan uit wil geven is dat je goed recht, maar waarom zo boos op mensen die dat wel leuk vinden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:21

In kosten komen omdat iemand dood is, ik mag toch hopen dat iedereen een normale broek (zonder gaten en met lange pijpen) in de kast heeft hangen (of een rok) en een paar dichte schoenen.

Ik vind het een kwestie van respect, en vind afgetrapte broeken, sandalen ed niet getuigen van respect. Dat getuige van schijt aan regels en trappen tegen de standaard in mijn ogen. Er zit een mega gat tussen de voorbeelden (zwart pak en korte broek/sandalen). De gulden middenweg (als jezelf maar niet aanstootgevend) is prima toch.

Dresscode voor bruiloften heb ik nooit meegemaakt. Wel voor een zakelijk feest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:24

Je zelf een beetje fatsoenlijk aankleden naar bruiloft, feest of uitvaart heeft ook met respect naar diegeen die je uitnodigd te maken...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:36

Tuurlijk, maar op alles dan maar in een dresscode te gieten is er voor mij over…

Al meermaals gelezen dat mensen bv maar moeten ophoepelen als ze in fleece op een huwelijk aankomen…

Dat snap ik niet dan…. Waarom vraag je die persoon dan? Want die fleece zal dan echt wel in het verlengde van die persoon zijn lijkt me toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:39

Precies wat Marlies V en Popstra zeggen. Respect. En fatsoen.
Ik heb het niet over de kleuren die men draagt.