Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
huricane schreef:Hier kan ik me inderdaad ook in vinden.
Ik ben geboren en getogen in Sittard, woon al weer lange tijd in Tilburg.
Maar heel mijn familie woont nog in Sittard, ik ga er regelmatig naar toe met de trein, en wandel dan naar mijn moeder door het centrum van de stad.
Ik zie dan ook winkeltjes die verdwenen zijn of leeg staan, net zoals er vroeger de v&d op de markt zat.
Mijn oude basisschool afgebroken, een aantal jaren mijn middelbare school afgebroken.
Allemaal dingen uit mijn jeugd die nu alleen nog maar een herinnering zijn (die ik koester)
Ik wordt daar ook altijd een beetje verdrietig van.
Een rare emotie, wat is het, heimwee naar vroeger….ik weet het niet..
chanicha schreef:Dat is in Utrecht ook zo.
Ik was al heel lang niet in het centrum geweest maar ik voelde me toerist in mijn eigen stad.
Bijna alle vertrouwde winkels, kroegen discotheken zijn weg net als V&D, zo jammer.
Om over het station maar niet te spreken
musiqolog schreef:Zucht...
Mensen klagen over onbetaalbare kleine woningen, maar klagen ook over elk plekje dat wordt volgebouwd. (Hoeveel open ruimte hebben al die goedkope eengezinswoningen ons vroeger gekost?) Mensen willen dorpen leefbaar houden, maar kleine dorpjes moeten precies blijven zoals ze zijn. Mensen schelden op bouwkolossen in hun stad, en als daar wat aan gedaan wordt schelden ze op de opvolger en missen ze de voorganger.
Nostalgie is het vermogen om wél de prijzen, maar niet de lonen van vroeger te onthouden.
Ik heb een hoop dingen niet, maar ik heb wel een goed geheugen. Zal ik jullie nou eens zeggen hoe ik de jaren negentig, vooral de tweede helft, heb onthouden? Gabberhouse was in, de kaalste, meest doodse muziek die je je kunt indenken. Er werden meer drugs gebruikt dan ooit. Alles, van de politiek tot het gesprek in het café, draaide om geld verdienen (aandelen!). Er was seks op tv, in de bushokjes, in de bladen, en cabaretiers konden niet grof genoeg zijn. Teeuwen die alle vrouwen k*thoeren noemt? Lachen man!
Ja, toen zagen we met z'n allen verloedering hè? Konden we niet terug naar de jaren zestig of zeventig? Of vijftig desnoods? En nu verlangen we naar de jaren negentig, waarin je alles mocht zeggen, waarin alles nog een beetje rauw mocht zijn, waarin iedereen tevreden was. Haha!
Weet je hoe 2023 2023 geworden is? Dat doen we zelf! Als cafés sluiten, betekent dat in de eerste plaats dat de klandizie stokt - of dat de klanten niet meer zoveel geld voor hun drank over hebben. "Maar vroeger was het veel goedkoper!" O ja, ook gecorrigeerd naar inflatie? Vijftig jaar geleden gaven we procentueel veel meer uit aan eten en drinken, en toch zaten de cafés toen vol.
Leegloop dorpen? Idem dito. In "La montagne", het origineel van "Het dorp", zingt Jean Ferrat "Les jeunes veulent aller au bal / Il n'y a rien de plus normal." Dorpen lopen leeg omdat jongeren wat willen beleven, en in de stad valt er meer te beleven. O ja, en die geroemde sociale controle, die kan behoorlijk verstikkend zijn. Vraag het zo'n beetje elke homo die op het platteland opgroeide.
Grote blokkendozen nieuwbouw? Dat is goedkoper dan monumenten voor de eeuwigheid. Of wil je soms nog meer betalen? Ja, vroeger was dat betaalbaarder. En weet je hoe dat kwam? Bouwvakkers werden toen zwaar onderbetaald. En overbelast, zodat ze voor hun vijftigste de WAO in konden. Heb je dat ervoor over om terug te keren naar de oude huizenprijzen? Ik niet.
En kijk vooral niet naar de politiek. Die maakt er inderdaad een zootje van, maar weet je waarom? Omdat ze de belangen dient van burgers die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten - en ook allemaal wat anders willen. Die zitten net zo door elkaar heen te kl*ten als wij.
Trouwens, ik verlang ook terug naar vroeger. Zowat iedereen in dit topic zegt dat zijn stad of dorp zo "veranderd". Eh... bedoel je misschien "verandert", met een T? Je weet wel, persoonsvorm derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd? Dertig jaar geleden zag je die fout veeeel minder...
Babootje schreef:Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Babootje schreef:Niet helemaal mee eens. De prijzen van woningen worden niet opgedreven doordat bouwvakkers vroeger minder verdienden. Ze worden opgedreven doordat vraag en aanbod niet meer met elkaar in verhouding staan.
De grote vraag beïnvloedt ook de prijs van bouwmaterialen. Bouwgrond wordt duurder en duurder omdat er steeds minder van is.
Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Door de zeldzame bouwgrond kunnen we alleen nog maar "de lucht" in. Zeker in de stad. Dus worden er steeds meer appartementen gebouwd. Veelal 2/3 kamer woningen want de trend is dat er steeds meer singles en 2 persoons huishoudens zijn (en in de komende jaren worden verwacht) en steeds minder grote gezinnen.
Brainless schreef:Babootje schreef:Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Mijn ouders hebben jaren gewoond ind e schuur van jmijn opa/oma, het vroor binnen nnet zo hard als buiten.
Toen mijn ouders vroeger hun huis kochten (ca 1970) ging meer dan de helft van hun inkomen naar de hypotheek, hadden maar 1 kachel beneden en geen volledige badkamer.
Ook hadden wij toentertijd geen auto, hadden maar 1x per jaar nieuwe kleding (voor kerst) en voor de rest (ver)maakte mijn moeder alles zelf.
1x per jaar kregen wij aardappels gestort in de kelder en dat werd betaald met de vakantiebonnen van mijn vader.
Dus zo goed was het vroeger echt niet hoor.
Morrie schreef:wij woonden ruim 40 jaar geleden onder de rook van Amersfoort en kenden Amersfoort op ons duimpje. We moesten er laatst zijn voor iets, maar dat moest echt op navigatie, we hekenden bijna niks meer en reden dan ook meerdere keren gewoon verkeerd, omdat mijn man dacht het van vroeger te herkennen.
Met Hilversum heb ik dat veel minder, daar is het verkeer een puinhoop, maar dat was altijd al zo, maar in grote lijnen is het nog zo als "vroeger"
Babootje schreef:Niet helemaal mee eens. De prijzen van woningen worden niet opgedreven doordat bouwvakkers vroeger minder verdienden. Ze worden opgedreven doordat vraag en aanbod niet meer met elkaar in verhouding staan.
De grote vraag beïnvloedt ook de prijs van bouwmaterialen. Bouwgrond wordt duurder en duurder omdat er steeds minder van is.
Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Door de zeldzame bouwgrond kunnen we alleen nog maar "de lucht" in. Zeker in de stad. Dus worden er steeds meer appartementen gebouwd. Veelal 2/3 kamer woningen want de trend is dat er steeds meer singles en 2 persoons huishoudens zijn (en in de komende jaren worden verwacht) en steeds minder grote gezinnen.
Brainless schreef:Babootje schreef:Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Mijn ouders hebben jaren gewoond ind e schuur van jmijn opa/oma, het vroor binnen nnet zo hard als buiten.
Toen mijn ouders vroeger hun huis kochten (ca 1970) ging meer dan de helft van hun inkomen naar de hypotheek, hadden maar 1 kachel beneden en geen volledige badkamer.
Ook hadden wij toentertijd geen auto, hadden maar 1x per jaar nieuwe kleding (voor kerst) en voor de rest (ver)maakte mijn moeder alles zelf.
1x per jaar kregen wij aardappels gestort in de kelder en dat werd betaald met de vakantiebonnen van mijn vader.
Dus zo goed was het vroeger echt niet hoor.
Boheme schreef:Dordrecht heeft precies het zelfde, parken worden leeg gehaald voor nieuwe woningen, maar dan moet er wel een projectontwikkelaar zijn. Wegen worden 1 richtingsverkeer. In de binnenstad worden gebouwen afgebroken. Leegstand overal .Parken worden zogenaamd verbeterd, overal komen onbetaalbare huizen en ga zo maar door
musiqolog schreef:Boheme schreef:Dordrecht heeft precies het zelfde, parken worden leeg gehaald voor nieuwe woningen, maar dan moet er wel een projectontwikkelaar zijn. Wegen worden 1 richtingsverkeer. In de binnenstad worden gebouwen afgebroken. Leegstand overal .Parken worden zogenaamd verbeterd, overal komen onbetaalbare huizen en ga zo maar door
Boheme, ik ben in Dordt geboren en ik kom er nog regelmatig vanwege de familie die ik er heb wonen. Ik vind het juist ten goede veranderd. Hoe lang woon jij er?
Laten we beginnen met dat eenrichtingsverkeer. Dat is echt heel erg... als je alles met de auto doet. Als je jouw mobiliteit belangrijker vindt dan a) het milieu op grote en kleine schaal en b) de veiligheid van alles wat loopt en fietst. Buitenlanders roemen onze fietsvriendelijkheid juist. En zeg nou niet dat ik niet weet waar ik over praat. Op nieuwjaarsdag nog kreeg ik een lift naar het station. Op Krispijn was dat een mega-gedoe ja, maar ik snap best waar het goed voor is. Of wat dacht je van het buitengebied? De smalle Schenkeldijk was ooit in twee richtingen voor auto's toegankelijk. Daar werd je als fietser gewoon door vrachtwagens de dijk afgesodemieterd!
Dan: welke gebouwen zijn er allemaal afgebroken? Toch niet de oude hè? Dat gebeurde in de jaren zestig en zeventig. Juist die lelijke dingen die er toen zijn neergepoot, die verdwijnen. Weet je wel hoe het Statenplein er in 1990 uitzag? Verschrikkelijk gewoon. Of het Beverwijcksplein? Dat was een parkeerplaats! Nu is het gewoon weer wat het ooit (voor mijn geboorte) was: een pleintje voor voetgangers met een fontein in het midden. Die heb ik tot het einde van de jaren negentig nooit gezien! (En waar moeten de auto's dan parkeren? In de parkeergarage die ernaast staat. Zodat je gewoon te voet door het centrum kunt, zoals het hoort.)
En wat is er nog meer afgebroken? Hele buurten op Oud-Krispijn. Ga me nou niet zeggen dat daar zoveel aan verloren is gegaan. Verkrotte arbeiderswoningen in een asobuurt. En nee, daar zijn geen kakhuizen voor in de plaats gekomen. Ook de nieuwe huizen zitten aan de onderkant van de woningmarkt, maar je kunt er nu tenminste fatsoenlijk in wonen.
Het enige wat ik echt achteruitgegaan vind is dat niet elke trein er meer stopt. De intercity van Rotterdam naar Breda gaat doodleuk over het HSL-traject, helemaal om Dordt heen. Zo wordt het steeds meer een voorstad van Rotterdam. En o ja, de plaatselijke FC, die deed het in de jaren '90 ook stukken beter dan nu.