Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Re: Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:34

In de regio waar ik vandaan kom, is het juist andersom. Vannacht sliep ik in mijn ouderlijke woonplaats en van daaruit ging ik naar mijn werk. Aan de huidige N weg is al jaren niets gedaan en het is verschrikkelijk. De belijning was niet te zien in de regen, geen verlichting, bruggen die al jaren half functioneren (één baan). Liever had ik gehad dat ze meer hadden geïnvesteerd en dat het buitengebied, zodat de bereikbaarheid beter is en uiteraard ook de wegen veiliger zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:35

huricane schreef:
Hier kan ik me inderdaad ook in vinden.
Ik ben geboren en getogen in Sittard, woon al weer lange tijd in Tilburg.
Maar heel mijn familie woont nog in Sittard, ik ga er regelmatig naar toe met de trein, en wandel dan naar mijn moeder door het centrum van de stad.
Ik zie dan ook winkeltjes die verdwenen zijn of leeg staan, net zoals er vroeger de v&d op de markt zat.
Mijn oude basisschool afgebroken, een aantal jaren mijn middelbare school afgebroken.
Allemaal dingen uit mijn jeugd die nu alleen nog maar een herinnering zijn (die ik koester)
Ik wordt daar ook altijd een beetje verdrietig van.
Een rare emotie, wat is het, heimwee naar vroeger….ik weet het niet..

Ik ben in Geleen opgegroeid en kwam ook vaak in Sittard, en in beide centra zie je inderdaad hetzelfde. Veel nieuwbouw in de vorm van grote blokkendozen en vervolgens een veel te hoge huur met veel leegstand tot gevolg. Zo zonde!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:45

chanicha schreef:
Dat is in Utrecht ook zo.
Ik was al heel lang niet in het centrum geweest maar ik voelde me toerist in mijn eigen stad.
Bijna alle vertrouwde winkels, kroegen discotheken zijn weg net als V&D, zo jammer.
Om over het station maar niet te spreken :x

Ik vind het station en hoog Catharijne juist enorm verbeterd.
Dat station was zo gruwelijk lelijk en HC was lelijk en stonk altijd naar pis. Nu is het zo mooi op het station en HC.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:45

Ik herken het ook zeker en al jaren eigenlijk.

Ik ben Amsterdammer en was er altijd trots op. Natuurlijk waren er in mijn jeugd al de nodige gevaren, maar ook heel veel gezelligheid.
Je zag de gekste dingen en maakte van alles mee. Daar stond Amsterdam ook om bekend. Je hoorde mensen heel vaak zeggen dat ze speciaal naar Amsterdam kwamen, want daar kon en mocht alles.

En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, waren de buurten ook kleine dorpen en kende men elkaar en lette ook op elkaar.
De onderlinge verschillen waren wel enorm groot.

Wij zijn naar Almere verhuisd waar het ook klein was en je snel veel mensen kende, mensen van alles opzette qua clubjes en verenigingen, kroegjes en restaurants ontmoetingsplekken werden etc.

Wij werkten nog in Amsterdam en zagen het veranderen en ook steeds meer problemen ontstaan.

Maar in Almere net zo. We bleven misschien wat meer in ons eigen groepje, maar zagen zeker in Stad alles exploderen. De groei ging enorm snel, maar er was weinig aandacht voor wat er al was en dat had wel negatieve gevolgen op meerdere plekken.

Nu ben ik geen stadsmens, maar Amsterdam zit in mn hart en dat zal altijd zo blijven. Ik voel en zie alleen niks meer wat me doet herinneren aan hoe het ooit was.

We hebben inmiddels in wat dorpen gewoond, op school gezeten en gewerkt. Soms moest ik wennen, maar snap nu heel goed dat mensen heel graag hun oude dorp willen behouden zoals het was. Dat is niet altijd leuk voor mensen van buitenaf, maar snap het steeds beter.

Als ik nu hoor hoeveel huizen erbij gebouwd moeten worden, hoop ik alleen maar dat er genoeg plaatsen wel hun identiteit kunnen behouden en mensen in de toekomst nog kunnen kiezen voor de rust, het dorpsleven etc of de drukte en niet alles hetzelfde is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:40

Zucht...

Mensen klagen over onbetaalbare kleine woningen, maar klagen ook over elk plekje dat wordt volgebouwd. (Hoeveel open ruimte hebben al die goedkope eengezinswoningen ons vroeger gekost?) Mensen willen dorpen leefbaar houden, maar kleine dorpjes moeten precies blijven zoals ze zijn. Mensen schelden op bouwkolossen in hun stad, en als daar wat aan gedaan wordt schelden ze op de opvolger en missen ze de voorganger.

Nostalgie is het vermogen om wél de prijzen, maar niet de lonen van vroeger te onthouden.

Ik heb een hoop dingen niet, maar ik heb wel een goed geheugen. Zal ik jullie nou eens zeggen hoe ik de jaren negentig, vooral de tweede helft, heb onthouden? Gabberhouse was in, de kaalste, meest doodse muziek die je je kunt indenken. Er werden meer drugs gebruikt dan ooit. Alles, van de politiek tot het gesprek in het café, draaide om geld verdienen (aandelen!). Er was seks op tv, in de bushokjes, in de bladen, en cabaretiers konden niet grof genoeg zijn. Teeuwen die alle vrouwen k*thoeren noemt? Lachen man!

Ja, toen zagen we met z'n allen verloedering hè? Konden we niet terug naar de jaren zestig of zeventig? Of vijftig desnoods? En nu verlangen we naar de jaren negentig, waarin je alles mocht zeggen, waarin alles nog een beetje rauw mocht zijn, waarin iedereen tevreden was. Haha!

Weet je hoe 2023 2023 geworden is? Dat doen we zelf! Als cafés sluiten, betekent dat in de eerste plaats dat de klandizie stokt - of dat de klanten niet meer zoveel geld voor hun drank over hebben. "Maar vroeger was het veel goedkoper!" O ja, ook gecorrigeerd naar inflatie? Vijftig jaar geleden gaven we procentueel veel meer uit aan eten en drinken, en toch zaten de cafés toen vol.
Leegloop dorpen? Idem dito. In "La montagne", het origineel van "Het dorp", zingt Jean Ferrat "Les jeunes veulent aller au bal / Il n'y a rien de plus normal." Dorpen lopen leeg omdat jongeren wat willen beleven, en in de stad valt er meer te beleven. O ja, en die geroemde sociale controle, die kan behoorlijk verstikkend zijn. Vraag het zo'n beetje elke homo die op het platteland opgroeide.
Grote blokkendozen nieuwbouw? Dat is goedkoper dan monumenten voor de eeuwigheid. Of wil je soms nog meer betalen? Ja, vroeger was dat betaalbaarder. En weet je hoe dat kwam? Bouwvakkers werden toen zwaar onderbetaald. En overbelast, zodat ze voor hun vijftigste de WAO in konden. Heb je dat ervoor over om terug te keren naar de oude huizenprijzen? Ik niet.
En kijk vooral niet naar de politiek. Die maakt er inderdaad een zootje van, maar weet je waarom? Omdat ze de belangen dient van burgers die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten - en ook allemaal wat anders willen. Die zitten net zo door elkaar heen te kl*ten als wij.

Trouwens, ik verlang ook terug naar vroeger. Zowat iedereen in dit topic zegt dat zijn stad of dorp zo "veranderd". Eh... bedoel je misschien "verandert", met een T? Je weet wel, persoonsvorm derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd? Dertig jaar geleden zag je die fout veeeel minder...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:03

Ik herken het ook, en toevallig ook nog eens specifiek met Apeldoorn. En hoewel er altijd dingen veranderen heb ik wel het idee dat het de afgelopen jaren veel harder gaat... maar het leek gestaag. Dingen als de oranjerie zijn in mijn jeugd gebouwd
Ik ben daar geboren en opgegroeid. Op mijn 18e verhuisde ik naar Friesland, op mijn 24e kwam ik weer terug. Tuurlijk waren er altijd kleine veranderingen maar voor mijn gevoel was het altijd dezelfde stad. Op mijn 28e leerde ik mijn partner kennen, die zijn hele leven al in Apeldoorn woonde. Zo'n 5 jaar geleden zijn we naar Arnhem verhuisd. Nog steeds gaan we liever in Apeldoorn shoppen dan in Arnhem. Maar langzamerhand voelt het niet meer 'thuis'. Sinds de oranjerie verbouwd is vind ik het lang niet meer zo knus en veel winkels zijn idd verdwenen of verhuisd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:14

musiqolog schreef:
Zucht...

Mensen klagen over onbetaalbare kleine woningen, maar klagen ook over elk plekje dat wordt volgebouwd. (Hoeveel open ruimte hebben al die goedkope eengezinswoningen ons vroeger gekost?) Mensen willen dorpen leefbaar houden, maar kleine dorpjes moeten precies blijven zoals ze zijn. Mensen schelden op bouwkolossen in hun stad, en als daar wat aan gedaan wordt schelden ze op de opvolger en missen ze de voorganger.

Nostalgie is het vermogen om wél de prijzen, maar niet de lonen van vroeger te onthouden.

Ik heb een hoop dingen niet, maar ik heb wel een goed geheugen. Zal ik jullie nou eens zeggen hoe ik de jaren negentig, vooral de tweede helft, heb onthouden? Gabberhouse was in, de kaalste, meest doodse muziek die je je kunt indenken. Er werden meer drugs gebruikt dan ooit. Alles, van de politiek tot het gesprek in het café, draaide om geld verdienen (aandelen!). Er was seks op tv, in de bushokjes, in de bladen, en cabaretiers konden niet grof genoeg zijn. Teeuwen die alle vrouwen k*thoeren noemt? Lachen man!

Ja, toen zagen we met z'n allen verloedering hè? Konden we niet terug naar de jaren zestig of zeventig? Of vijftig desnoods? En nu verlangen we naar de jaren negentig, waarin je alles mocht zeggen, waarin alles nog een beetje rauw mocht zijn, waarin iedereen tevreden was. Haha!

Weet je hoe 2023 2023 geworden is? Dat doen we zelf! Als cafés sluiten, betekent dat in de eerste plaats dat de klandizie stokt - of dat de klanten niet meer zoveel geld voor hun drank over hebben. "Maar vroeger was het veel goedkoper!" O ja, ook gecorrigeerd naar inflatie? Vijftig jaar geleden gaven we procentueel veel meer uit aan eten en drinken, en toch zaten de cafés toen vol.
Leegloop dorpen? Idem dito. In "La montagne", het origineel van "Het dorp", zingt Jean Ferrat "Les jeunes veulent aller au bal / Il n'y a rien de plus normal." Dorpen lopen leeg omdat jongeren wat willen beleven, en in de stad valt er meer te beleven. O ja, en die geroemde sociale controle, die kan behoorlijk verstikkend zijn. Vraag het zo'n beetje elke homo die op het platteland opgroeide.
Grote blokkendozen nieuwbouw? Dat is goedkoper dan monumenten voor de eeuwigheid. Of wil je soms nog meer betalen? Ja, vroeger was dat betaalbaarder. En weet je hoe dat kwam? Bouwvakkers werden toen zwaar onderbetaald. En overbelast, zodat ze voor hun vijftigste de WAO in konden. Heb je dat ervoor over om terug te keren naar de oude huizenprijzen? Ik niet.
En kijk vooral niet naar de politiek. Die maakt er inderdaad een zootje van, maar weet je waarom? Omdat ze de belangen dient van burgers die allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten - en ook allemaal wat anders willen. Die zitten net zo door elkaar heen te kl*ten als wij.

Trouwens, ik verlang ook terug naar vroeger. Zowat iedereen in dit topic zegt dat zijn stad of dorp zo "veranderd". Eh... bedoel je misschien "verandert", met een T? Je weet wel, persoonsvorm derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd? Dertig jaar geleden zag je die fout veeeel minder...

Ja je slaat wel de spijker op z'n kop. Maargoed, een deel komt ook gewoon door onze eigen zwaktes. Een hoop gezelligheid heeft plaats gemaakt voor consumeren via internet bv. wat we allemaal doen omdát het zo makkelijk is. En makkelijk is niet altijd beter.

Hetzelfde geldt ook wel enigszins voor de bouw. Já het is moeilijk om wat leuks te doen met te bouwen huizen en dat kost geld. Maar ik woon nu in Tilburg en dat is echt het vleesgeworden resultaat van expansiedrang on a shoestring... En ik ken weinig mensen die naar Tilburg gaan omdat het zo mooi en sfeervol is. Woon hier perfect naar mijn zin, maar dat komt wel omdat ze gelukkig ook wel een beetje afgestapt zijn van de ideologie meer flat = beter en alles onwijs opgeknapt wordt (met daarnaast een hoop leuke evenementen om te compenseren voor imo de lelijkste grote stad van NL :)) ) :+ Scheveningen, waar ik vandaan kom, is vergelijkbaar. Daar waren in de jaren '70 zoveel subsidies voor woonruimte (en daarbij behorende hoogbouw) dat het van een mondaine badplaats voor mensen op stand naar een ordinaire tokkie trekpleister is gegaan, waarbij mijn jeugdherinneringen (jaren '90) vooral gedomineerd worden door vage herinneringen "van van die gekke jongens die heeeeel lang op de boulevard in een Mercedus blijven zitten" (Lees: drugsdealers...)

Nouja. Nostalgie blijft van alle tijden, en je kunt het nooit voor iedereen goed doen :D Mogen ook best eens naar onszelf kijken, maar we moeten vooral niet altijd de makkelijkste weg en goedkoopste weg willen kiezen. Zowel niet op individueel niveau als op gemeenteniveau. Gelukkig gebeurt dat ook niet overal. Tilburg wordt wat mij betreft bv. alleen maar mooier... (maar de lat ligt daar dan ook wel erg laag :D !) En ook een stad als den Haag vind ik reuze opgeknapt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:27

wij woonden ruim 40 jaar geleden onder de rook van Amersfoort en kenden Amersfoort op ons duimpje. We moesten er laatst zijn voor iets, maar dat moest echt op navigatie, we hekenden bijna niks meer en reden dan ook meerdere keren gewoon verkeerd, omdat mijn man dacht het van vroeger te herkennen.
Met Hilversum heb ik dat veel minder, daar is het verkeer een puinhoop, maar dat was altijd al zo, maar in grote lijnen is het nog zo als "vroeger"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:31

Niet helemaal mee eens. De prijzen van woningen worden niet opgedreven doordat bouwvakkers vroeger minder verdienden. Ze worden opgedreven doordat vraag en aanbod niet meer met elkaar in verhouding staan.
De grote vraag beïnvloedt ook de prijs van bouwmaterialen. Bouwgrond wordt duurder en duurder omdat er steeds minder van is.
Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.
Door de zeldzame bouwgrond kunnen we alleen nog maar "de lucht" in. Zeker in de stad. Dus worden er steeds meer appartementen gebouwd. Veelal 2/3 kamer woningen want de trend is dat er steeds meer singles en 2 persoons huishoudens zijn (en in de komende jaren worden verwacht) en steeds minder grote gezinnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:43

Babootje schreef:
Vroeger kon je nog op 1 "gewoon" middeninkomen nog een huis huren of zelfs kopen. Tegenwoordig kan dat al bijna niet meer met 2 middeninkomens.

Mijn ouders hebben jaren gewoond ind e schuur van jmijn opa/oma, het vroor binnen nnet zo hard als buiten.
Toen mijn ouders vroeger hun huis kochten (ca 1970) ging meer dan de helft van hun inkomen naar de hypotheek, hadden maar 1 kachel beneden en geen volledige badkamer.
Ook hadden wij toentertijd geen auto, hadden maar 1x per jaar nieuwe kleding (voor kerst) en voor de rest (ver)maakte mijn moeder alles zelf.
1x per jaar kregen wij aardappels gestort in de kelder en dat werd betaald met de vakantiebonnen van mijn vader.
Dus zo goed was het vroeger echt niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:49

Babootje schreef:
Niet helemaal mee eens. De prijzen van woningen worden niet opgedreven doordat bouwvakkers vroeger minder verdienden. Ze worden opgedreven doordat vraag en aanbod niet meer met elkaar in verhouding staan.
De grote vraag beïnvloedt ook de prijs van bouwmaterialen. Bouwgrond wordt duurder en duurder omdat er steeds minder van is.
Door de zeldzame bouwgrond kunnen we alleen nog maar "de lucht" in. Zeker in de stad. Dus worden er steeds meer appartementen gebouwd. Veelal 2/3 kamer woningen want de trend is dat er steeds meer singles en 2 persoons huishoudens zijn (en in de komende jaren worden verwacht) en steeds minder grote gezinnen.

Ja + dat je nu de concurrentie van Polen en Roemenen (en werkspot :+ ) hebt. Ik denk dat er nu eigenlijk minder waardering is voor vakmannen dan "vroegah" . De jaren '80 en '90 waren voor het aannemersbedrijf van mijn ouders ook echt niet onfortuinlijk.

Mensen roepen nu dat je gillend rijk wordt in de bouw, en dat is deels waar. Maar men vergeet vaak wel dat de tien jaar voor deze plotselinge opbloei echt extreem grillig zijn geweest en het altijd maar duimen was "voor een goed jaar". Dat heeft voor de oudere generatie vaklui echt wel een gat geslagen in hun financiën/economische groei. Mijn vader heeft bv. al zijn personeel moeten ontslaan en moeten lenen om het bedrijf maar levensvatbaar te houden.

Het is de laatste jaren heel goed verdienen geweest, en hij heeft het gat zeker dicht kunnen slaan. Maar het was ook 6 dagen per week werken en jezelf kapotconcurreren tegen arbeidsimmigranten. Ik had mijn pa zijn laatste jaren eigenlijk echt wel wat meer vrije tijd gegund :o .

Maargoed, kern blijft wel dat alles maar zo goedkoop mogelijk willen wel de wortels zijn van dat steden vrij lelijk worden. Hoe je dat tegengaat? geen idee. We lopen nu al vast qua prijzen idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:15

Brainless schreef:
Babootje schreef:

Mijn ouders hebben jaren gewoond ind e schuur van jmijn opa/oma, het vroor binnen nnet zo hard als buiten.
Toen mijn ouders vroeger hun huis kochten (ca 1970) ging meer dan de helft van hun inkomen naar de hypotheek, hadden maar 1 kachel beneden en geen volledige badkamer.
Ook hadden wij toentertijd geen auto, hadden maar 1x per jaar nieuwe kleding (voor kerst) en voor de rest (ver)maakte mijn moeder alles zelf.
1x per jaar kregen wij aardappels gestort in de kelder en dat werd betaald met de vakantiebonnen van mijn vader.

Je hebt vroeger en vroeger :D :D Mijn ouders hebben ook moeten inwonen bij hun vader en moeder net na de oorlog. In die tijd werd er veel gebouwd en kregen ze een flat toen mijn moeder zwanger was van mijn broer.
Mijn moeder heeft nooit gewerkt, maar voor de kinderen gezorgd. Mijn vader was elektrotechnisch ingenieur. Gewoon een middeninkomen. Simpele flat, simpel autootje (een Simca 1000)
Toen mijn man en ik trouwden hadden we ook vrij snel een huurhuisje. Een flat. 600 gulden in de maand. Niet lang daarna kochten we onze eerste flat. Het kopen van een eigen huis werd toen nog enorm gestimuleerd. Met een tophypotheek zodat je geen eigen geld hoefde mee te brengen. Kon gewoon op 1 inkomen. Mijn man verdiende aardig maar toch ook geen enorm riant salaris. in de loop der jaren hebben we door koop en verkoop steeds meer waarde kunnen toevoegen. Dat ging makkelijk in die tijd, maar dat is toch echt verleden tijd inmiddels. Een betaalbare huurwoning is er bv voor mijn dochter die ook graag uit huis wil, gewoon niet.
Kopen gaat zeker niet op 1 inkomen. De prijzen zijn door het dak gegaan. Te weinig aanbod.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:26

Ik vind "mijn" stad juist steeds leuker worden! Hier verandert ook veel, maar ik vind juist dat we meer leuke restaurants en cafés bijkomen. Er gaat natuurlijk ook veel steeds weg, maar zie ik als natuurlijk verloop; als er niet genoeg mensen komen om het open te houden moet het plaatsmaken voor iets wat misschien wel loopt. Zo komt er tenmiste plek vrij voor vernieuwende concepten!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:59

Eens met Menino wat betreft het vakmanschap. Om maar goedkoper uit te zijn gaat het produceren van veel producten over op massaproductie wat niet per se de kwaliteit ten goede komt. Kennis en vakmanschap wordt daardoor steeds schaarser, maar wat ik vooral jammer vind is dat de persoonlijke touch er zo af gaat. 'Vroeger' kocht je melk bij de plaatselijke melkboer, tegenwoordig in een massale supermarkt.

Gelukkig werk ik in een branche waar nog vraag is naar vakmanschap. :j Altijd gaaf om te zien hoe mijn collega's onze producten zo mooi maken.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:10

Morrie schreef:
wij woonden ruim 40 jaar geleden onder de rook van Amersfoort en kenden Amersfoort op ons duimpje. We moesten er laatst zijn voor iets, maar dat moest echt op navigatie, we hekenden bijna niks meer en reden dan ook meerdere keren gewoon verkeerd, omdat mijn man dacht het van vroeger te herkennen.
Met Hilversum heb ik dat veel minder, daar is het verkeer een puinhoop, maar dat was altijd al zo, maar in grote lijnen is het nog zo als "vroeger"

Niet helemaal mee eens, het stuk bij het ziekenhuis en Anna's hoeve is onherkenbaar. Het centrum en bij het station idem.

Dordrecht heeft precies het zelfde, parken worden leeg gehaald voor nieuwe woningen, maar dan moet er wel een projectontwikkelaar zijn. Wegen worden 1 richtingsverkeer. In de binnenstad worden gebouwen afgebroken. Leegstand overal .Parken worden zogenaamd verbeterd, overal komen onbetaalbare huizen en ga zo maar door

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:01

Babootje schreef:

Maar ook de regels qua wonen en inkomen hebben veel invloed op de keuzes die mensen maken. Officieel samenwonen is soms in mensen hun nadeel, dus houden ze 2 woningen aan en dat belemmert de doorstroom.
Nieuwbouw is te duur voor ouderen die een groter huis willen verlaten voor iets kleiners en gelijkvloers.

Brainless schreef:
Babootje schreef:

Maar dat was niet overal en bij iedereen natuurlijk. Mijn moeder had toen al even een eigen zaak en al 2x een nieuwe auto gekocht.
Had eerst een halve woning in Amsterdam en geen badkamer, maar wel een badhuis.

Mijn moeder komt uit een gezin van 4 kinderen met alleen een moeder ( weduwe ) en ze zijn echt niks tekort gekomen. Konden goed eten, kregen wel kadootjes en kleding. En ze gingen ook op vakantie.
Mijn oma kon ook goed naaien, maar ze kochten ook. Ze waren echt niet rijk, maar ze kon nogal goed met geld omgaan.
Ook later nog toen de kleinkinderen er waren. Mijn oma kon altijd wat wegleggen om een paar keer pj wat te geven of samen te doen.

Mijn moeder had geen tv thuis en keek eerst bijv bij de buren. Maar mijn oma vond dat enorm interessant en zo een ding moest uiteindelijk ook komen. Zowel mijn oma als mijn moeder zijn altijd weg geweest van tv's.
Telefoon kwam ook, maar was dan weer niet hun hobby.

Mijn moeder had klanten die jonger waren dan zij en altijd klaagde wat ze niet hadden gehad of hoe streng, zwaar en moeilijk alles was, maar wij herkenden dat nooit.
Zelfs mijn oma uit 1912 hoefde thuis al niet te eten wat de pot schafte en dat gezin bestond uit 8 kinderen en was ook niet heel rijk.

En mijn oma vond het vreselijk bij verre familie dat de kinderen niks kregen of moesten staan.

Er waren vroeger ook hele mooie dingen die je te weinig hoort, omdat mensen sneller klagen dan iets moois delen.

Daarbij gaan veranderingen voor mijn gevoel nu veel sneller dan vroeger. Toen keken mensen vooruit en was het een 10 jaren plan. Nu moet alles nu of heel snel en kan dat vaak ook veel sneller.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:36

Ja, ik herken het ook wel. En heb er ook moeite mee, omdat ik een erg melancholisch en nostalgisch persoon ben. 'Mijn' wijk in Utrecht, Lombok, is de afgelopen tien jaar zo ontzettend veranderd, en gaat de komende jaren ook nog in sneltreinvaart verder veranderen. De wijk wordt eigenlijk onherkenbaar. Sowieso heel het stationsgebied natuurlijk, waar deze wijk ook deels onder valt.

Ook in mijn geboortestad in Zeeland zie ik wel veranderingen. Ik kom daar zo'n 1 á 2 keer per jaar, dan zijn voor je gevoel de veranderingen natuurlijk ook best 'plots'.

Ik denk wel dat het niet per se slecht is, eerder gewoon het menselijk onvermogen om het vergaan van tijd en de eigen sterfelijkheid te accepteren.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:05

Ik herken wat je bedoelt, ik woon ook in Apeldoorn (centrum). Oranjerie vond ik vroeger bijvoorbeeld veel gezelliger toen je daar nog boven kon zitten bij La Place. De winkels daar waren toen ook veel leuker, nu is er veel leegstand. Nu is het helemaal niks meer, zeker de bovenverdieping niet. Ook op de hoofdstraat zijn een hoop leuke winkels weg. Je wordt inmiddels doodgegooid met de zoveelste telefoonwinkel.

Maar.. ik denk wel dat het weer beter gaat worden :) Er zijn wel weer leuke nieuwe winkels/cafe's gekomen, zoals de Costes en Guusje. Volgende maand krijgen we ook een Dille & Kamille. En de Oranjerie gaat plat, waarbij ze een hoop nieuwe woningen en ook horecagelegenheid gaan creëren. Ik kwam zelf nooit bij Schenkers, maar ik hoop voor je dat er op de plek van de Oranjerie iets soortgelijks gaat openen ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:13

Waar ik woonde, in Zuilen, viel het nog mee maar de winkels, op de slager, bakker en slijter na, zijn allemaal weg.
In ons buurtje was de samenhang er nog wel, al werd dat ook minder doordat ze de huurhuizen die leeg kwamen werden verkocht maar we keken wel naar elkaar om en we hadden een sleutel van elkaar voor het geval dat.
Waar ik nu woon is dat niet en ik mis best dat gevoel wat ik had en ook had in het Lange Rozendaal waar ik vroeger woonde, iedereen lette op elkaar.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:21

Boheme schreef:
Dordrecht heeft precies het zelfde, parken worden leeg gehaald voor nieuwe woningen, maar dan moet er wel een projectontwikkelaar zijn. Wegen worden 1 richtingsverkeer. In de binnenstad worden gebouwen afgebroken. Leegstand overal .Parken worden zogenaamd verbeterd, overal komen onbetaalbare huizen en ga zo maar door

Boheme, ik ben in Dordt geboren en ik kom er nog regelmatig vanwege de familie die ik er heb wonen. Ik vind het juist ten goede veranderd. Hoe lang woon jij er?

Laten we beginnen met dat eenrichtingsverkeer. Dat is echt heel erg... als je alles met de auto doet. Als je jouw mobiliteit belangrijker vindt dan a) het milieu op grote en kleine schaal en b) de veiligheid van alles wat loopt en fietst. Buitenlanders roemen onze fietsvriendelijkheid juist. En zeg nou niet dat ik niet weet waar ik over praat. Op nieuwjaarsdag nog kreeg ik een lift naar het station. Op Krispijn was dat een mega-gedoe ja, maar ik snap best waar het goed voor is. Of wat dacht je van het buitengebied? De smalle Schenkeldijk was ooit in twee richtingen voor auto's toegankelijk. Daar werd je als fietser gewoon door vrachtwagens de dijk afgesodemieterd!

Dan: welke gebouwen zijn er allemaal afgebroken? Toch niet de oude hè? Dat gebeurde in de jaren zestig en zeventig. Juist die lelijke dingen die er toen zijn neergepoot, die verdwijnen. Weet je wel hoe het Statenplein er in 1990 uitzag? Verschrikkelijk gewoon. Of het Beverwijcksplein? Dat was een parkeerplaats! Nu is het gewoon weer wat het ooit (voor mijn geboorte) was: een pleintje voor voetgangers met een fontein in het midden. Die heb ik tot het einde van de jaren negentig nooit gezien! (En waar moeten de auto's dan parkeren? In de parkeergarage die ernaast staat. Zodat je gewoon te voet door het centrum kunt, zoals het hoort.)

En wat is er nog meer afgebroken? Hele buurten op Oud-Krispijn. Ga me nou niet zeggen dat daar zoveel aan verloren is gegaan. Verkrotte arbeiderswoningen in een asobuurt. En nee, daar zijn geen kakhuizen voor in de plaats gekomen. Ook de nieuwe huizen zitten aan de onderkant van de woningmarkt, maar je kunt er nu tenminste fatsoenlijk in wonen.

Het enige wat ik echt achteruitgegaan vind is dat niet elke trein er meer stopt. De intercity van Rotterdam naar Breda gaat doodleuk over het HSL-traject, helemaal om Dordt heen. Zo wordt het steeds meer een voorstad van Rotterdam. En o ja, de plaatselijke FC, die deed het in de jaren '90 ook stukken beter dan nu.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:57

In dit topic komen verrassend veel plaatsen voorbij waar ik gewoond heb.

Hilversum? Is een bende, blijft een bende, maar met prachtige gebouwen waar ze goed zuinig op zijn en de tunnels vind ik ECHT een grote verbetering.

Amersfoort? Daar heb ik veel voetstapjes liggen die intussen ingemetseld zijn. Maar ook daar: in het centrum zijn ze voorzichtig met de oude gebouwen, en Amersfoort was een van de eerste steden die snapte dat Vinex ook met interessante bouw gedaan kan worden. Maar als je het vergelijkt met 40 jaar geleden, dan is er inderdaad een hoop versteend.

Tilburg vind ik een voorbeeld van een stad die er nu veel beter uitziet dan veertig jaar geleden. Dat was echt industrieel vervallen verdriet, leuk voor verstilde foto's, maar niet om te wonen. Daar is heel veel verbeterd. Niet alles even goed, maar daar zit ook nog beweging in.

Sittard werd ik ook verdrietig van, dat was zo'n mooie stad met lieve winkeltjes, dat gaat echt stuk. En wat ze er bij gebouwd hebben heeft geen verbinding met wat er stond. Maar daar hebben ze nooit echt goed over nagedacht, dat is destijds met het V&D-betonblok op de Markt ook goed fout gegaan.

Ja, er moet bijgebouwd worden, we hebben woningen nodig. Maar dat hoeft niet per se met betonnen blokkenbouw, daar kan je ook intelligent over nadenken. In Hilversum een prachtig voorbeeld van nieuwbouw die past in het dorp: het pand waar vroeger RAF stond. Combinatie winkel- en woningpand, zij het dat de winkel nog nooit verhuurd is geraakt. Maar het pand zelf is goed in stijl. En voorziet, voor de appartementen erboven, in moderne behoefte. Het kán wel.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:02

musiqolog schreef:
Boheme schreef:

Boheme, ik ben in Dordt geboren en ik kom er nog regelmatig vanwege de familie die ik er heb wonen. Ik vind het juist ten goede veranderd. Hoe lang woon jij er?

Laten we beginnen met dat eenrichtingsverkeer. Dat is echt heel erg... als je alles met de auto doet. Als je jouw mobiliteit belangrijker vindt dan a) het milieu op grote en kleine schaal en b) de veiligheid van alles wat loopt en fietst. Buitenlanders roemen onze fietsvriendelijkheid juist. En zeg nou niet dat ik niet weet waar ik over praat. Op nieuwjaarsdag nog kreeg ik een lift naar het station. Op Krispijn was dat een mega-gedoe ja, maar ik snap best waar het goed voor is. Of wat dacht je van het buitengebied? De smalle Schenkeldijk was ooit in twee richtingen voor auto's toegankelijk. Daar werd je als fietser gewoon door vrachtwagens de dijk afgesodemieterd!

Dan: welke gebouwen zijn er allemaal afgebroken? Toch niet de oude hè? Dat gebeurde in de jaren zestig en zeventig. Juist die lelijke dingen die er toen zijn neergepoot, die verdwijnen. Weet je wel hoe het Statenplein er in 1990 uitzag? Verschrikkelijk gewoon. Of het Beverwijcksplein? Dat was een parkeerplaats! Nu is het gewoon weer wat het ooit (voor mijn geboorte) was: een pleintje voor voetgangers met een fontein in het midden. Die heb ik tot het einde van de jaren negentig nooit gezien! (En waar moeten de auto's dan parkeren? In de parkeergarage die ernaast staat. Zodat je gewoon te voet door het centrum kunt, zoals het hoort.)

En wat is er nog meer afgebroken? Hele buurten op Oud-Krispijn. Ga me nou niet zeggen dat daar zoveel aan verloren is gegaan. Verkrotte arbeiderswoningen in een asobuurt. En nee, daar zijn geen kakhuizen voor in de plaats gekomen. Ook de nieuwe huizen zitten aan de onderkant van de woningmarkt, maar je kunt er nu tenminste fatsoenlijk in wonen.

Het enige wat ik echt achteruitgegaan vind is dat niet elke trein er meer stopt. De intercity van Rotterdam naar Breda gaat doodleuk over het HSL-traject, helemaal om Dordt heen. Zo wordt het steeds meer een voorstad van Rotterdam. En o ja, de plaatselijke FC, die deed het in de jaren '90 ook stukken beter dan nu.

Ik ben het met veel van jouw opsommingen eens, ik fiets veel en graag, en dan is Dordrecht top, ik bedoel meer Amstelwijk, Wielwijk Wielwijkpark, de dijk , Wilgenwende en Louisa weelde, onbetaalbaar voor starters, en de wijk is niet gebouwd op zoveel nieuwbouw. De tuintjes verdwijnen. In het centrum de oude brandweer die afgebroken is. Aan de singel de grote kantoorruimtes die worden afgebroken. Daar was vast een andere oplossing voor geweest, minder ingrijpend. Krispijn ben ik het helemaal mee eens. Ik ken Dordrecht vanaf mijn jeugd, mijn vader werkte bij Dupont, woon sinds 2007 hier permanent. Ook het stuk bij Villa Augustus vind ik er nou niet echt mooier op geworden, maar dat is puur smaak.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:10

Ik woon momenteel in Apeldoorn, maar ik ken Apeldoorn alleen zoals het nu is.

Wel is in de omgeving waar ik woon, meer gebouwd, maar dat waren duidelijk projecten die al jaren op de plank lagen. Toen ik hier kwam wonen zaten we nog in de vorig crisis. :+

In mijn oude dorp zijn wel dingen veranderd. Zo rond de tijd dat ik weg ging, is er veel leegstand ontstaan bij de winkels. Een heel aantal winkels die er al jarenlang zaten, gingen weg. Denk aan een grote herenkledingzaak voor met name nette kleding zoals pakken. Of een schoenwinkel uit het hogere segment. Zij hadden er al last van dat bijvoorbeeld veel mannen al niet meer in pak naar het werk gingen, maar ook de concurrentie van goedkopere ketens. Of bijvoorbeeld een Etos, die net zo groot was als mijn huiskamer (of zelfs kleiner), maar er tegenover zat een enorme Kruidvat.

De laatste paar jaar, zijn er veel nieuwe winkels bijgekomen. Heel opvallend, juist geen ketens. Maar het centrum is qua indeling ook gewijzigd. Het is wennen, want het is voor mij vaak plotseling, maar heel veel zaken zijn gewoon nog zoals vroeger.

Alleen er staan overal veel meer auto's. :+

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 18:18

Wat mooi dat mensen toch ook veel positieve veranderingen weten te benoemen voor hun stad. Dat zet de knop op mijn eerdere denkwijze ook een beetje om. :o (En je leert andere steden anders kennen!)

Ik besef dat verandering ook goed kan zijn door jullie.. Mijn woonwijk is bijvoorbeeld gebouwd in de tijd dat gezinnen één auto hadden. De openbare parkeerplaatsen werden gebruikt door bezoek en dat ging fantastisch. Alleen zijn de auto's nu allemaal veel breder dan toen, heeft elk huishouden minstens twee of drie auto's.. Daar is de wijk dus niet op berekent. Soms is groei ook goed en zeker nodig. En dat geeft ook weer een beetje extra waarde aan die ene mooie herinnering.

@Westhof, Je hebt gelijk in wat je schrijft! Ik kijk uit naar de Dille & Kamille die komt. En Guusje is ook een heel fijn plekje dat ik veel te lang voor mij uit heb geschoven.. <3 De Oranjerie was vroeger zo'n mooie plek om rond te lopen..! Ik verwonderde mij als kind altijd over die lift in de waterval bij Q-park de trap op.. Daar stroomde in de vroege jaren 90 water naar beneden. Die is nu al jaren afgesloten en daar heb ik dan wel weer mijn vrede mee. Maar sommige plekjes van nu, dan moet ik echt even slikken.. Dan gaat het zo hard. Sowieso ben ik wel blij dat Apeldoorn veel van groen is en daar telkens in wil verbeteren. De plannen voor het nieuwe park geven indd energie. :D

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:44

Hier iemand die zowel geboren en tot zijn 22ste gewoond heeft in delft.
Delft is door de jaren heen ook veranderd zoals vele al zeggen hier in het topic, winkels verdwijnen, de nostalgie gaat weg uit de stad en er komen steeds meer flats ec te staan.
Delft is het oude Delft niet meer van vroeger, vroeger was er gezelligheid in het centrum en merkte je de nostalgie op.
Sinds 2020 woon ik in Rijswijk en kom ik er zo nu en dan nog eens in delft merk je een heel verschil en is het totaal niet meer sfeervol in het centrum en hangt er een hele ongemoedelijke sfeer.