Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Moska schreef:Ibbel schreef:Wees blij dat je het geld na 31 december op je rekening hebt. Saldo op 31 december is peildatum voor inkomstenbelasting. Daar word je niet vrolijk van, als je (eigenlijk fictief, want je stopt het in een ander huis) opeens een paar ton vermogen hebt.
Dat maakt in dit geval geen verschil. Je hebt alsnog op 1 januari een vordering op de notaris/koper ter grootte van het bedrag wat je moet ontvangen. Dit moet je ook aangeven in box 3. Het enige wat hier tegen helpt is de overdracht na 1 januari.
Dat is ook het geval als je bijvoorbeeld de hoofdprijs in de oudejaarsloterij zou winnen op 31 december. Je hebt dan op 1 januari al recht op het geld, ook al staat het niet op je rekening
pien_2010 schreef:Dus zonder dat Karuna het wist wat het nadeel voor haar zou zijn, is vanwege het voordeel van de kopers, de verkoop van haar huis voor de 31 ste gepasseerd waardoor zij een serieuze aanslag kan verwachten vd belastingdienst? Begrijp ik dit nu goed?
En waar praten we dan over?
Is dat 1000 euro betalen of paar duizend als je bv 100.000 gestort krijgt?
Ik kijk hier toch echt wel van op als dit zo is.
oomens schreef:Maar je kijkt toch ook eerst zelf wat de gevolgen zijn voor jou voordat je instemt met een voorgestelde overdrachtsdatum? Die gevolgen komen toch niet ineens uit de lucht vallen, die had je vooraf kunnen uitzoeken, en anders had je dat kunnen vragen aan jouw eigen makelaar/financieel adviseur.
Mars schreef:oomens schreef:Maar je kijkt toch ook eerst zelf wat de gevolgen zijn voor jou voordat je instemt met een voorgestelde overdrachtsdatum? Die gevolgen komen toch niet ineens uit de lucht vallen, die had je vooraf kunnen uitzoeken, en anders had je dat kunnen vragen aan jouw eigen makelaar/financieel adviseur.
Dit.
Is ook stukje eigen verantwoordelijkheid+goed oplettende adviseur. Zo hebben wij de datum van passeren van ons nieuwe huis 3 dagen naar voren gehaald. Ik werd dit jaar nl 35 en de boel over laten gaan terwijl ik nog 34 was scheelde een slordige €3000 aan overdrachtsbelasting. Onze hypotheekadviseur wees ons daar gelukkig ook op.
Prrrr schreef:Als de aflosnota van de bank niet klopt, moet je bij de bank zijn, niet bij de notaris. Die moet afgaan op de nota van de bank, dat is een voorwaarde voor het doorhalen van de hypotheek. De notaris bedenkt niet zelf wat er nog naar de bank moet, die verdeelt alleen het geld. Heeft de de bank teveel ingepikt, dan moet je het bij hun terughalen. In die zin moet het ook niet zo moeilijk zijn om alsnog te corrigeren.
De bank zal wel gelijk hebben met het op je rekening krijgen. Dat duurt echt geen week.
karuna schreef:Even kort
De aflosnota heeft de bank 13 december doorgestuurd met een niet correct bedrag. Daar heeft de notaris nog een foutje overheen gegooid en dat vervolgens pas de nacht/vroege ochtend van tekenen ontvangen.
karuna schreef:Even kort
De aflosnota heeft de bank 13 december doorgestuurd met een niet correct bedrag. Daar heeft de notaris nog een foutje overheen gegooid en dat vervolgens pas de nacht/vroege ochtend van tekenen ontvangen. Terwijl ik echt zowat meteen onderweg moest voor het tekenen. Heel vluchtig gecontroleerd voor ik wegging anders zou ik te laat zijn aangekomen.
Maandag ga ik er verder achterheen maar. Ik had het dus niet eerder kunnen controleren of protesteren.
oomens schreef:karuna schreef:Even kort
De aflosnota heeft de bank 13 december doorgestuurd met een niet correct bedrag. Daar heeft de notaris nog een foutje overheen gegooid en dat vervolgens pas de nacht/vroege ochtend van tekenen ontvangen.
Dat de bank een in jouw ogen incorrect bedrag in de aflosnota zet, dat is een probleem tussen jou en de bank. Daar kan en hoeft de notaris niets mee.