Beste hypotheek offerte

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:33

In de loop van de jaren helaas flink wat gedoe gehad met hypotheken, maar het meest tevreden zijn we toch echt met de onafhankelijke adviseur, degene die we het meest recent hadden heeft echt goed geadviseerd, precies toegespitst op onze situatie. We zijn bij BLG wonen terecht gekomen nu, dat is een label van de Volksbank. Goede voorwaarden en afhandeling van declaraties van het bouwdepot gaan supersnel, heel fijn.
Daar kan een Rabobank echt niet aan tippen (en zij waren ook nog een stuk duurder dan BLG).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:35

Ik heb 2x de hypotheek door hypotheekvisie laten doen. Eerste keer uitgekomen bij hypotrust (nergens problemen mee gehad, ook niet met bouwdepot) en tweede keer bij Allianz. Bevalt ook prima

juval

Re: Beste hypotheek offerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:39

ik zou bij beide een berekening laten maken, en dan vergelijken. Dat lijkt me het simpelst.
Bij ons was de hypotheekadviseur altijd voordeliger dan bij de bank.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:56

SjonnieZ schreef:
Lithya schreef:
Een hypotheek adviseur geraadpleegd.

Onafhankelijk? En zo ja.. waarom deze keuze?

Omdat je dan van meerdere hypotheek verstrekkers kunt zien wat het gaat kosten. Een bank is zeer eenzijdig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:13

Bij de bank kreeg ik niet eens een hypotheek. Via de hypotheekadviseur kon het wel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:22

Bij de Rabo kan je ook een slechte adviseur treffen.
Maar je moet doen waar je goed bij voelt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:24

Memories schreef:
Ook ik geloof wel in de onafhankelijkheid van de meeste adviseurs. Ook ‘mijn’ adviseur zie ik bij andere mensen bij hele andere partijen uitkomen. En mijn adviseur was ook eerlijk en gaf gewoon bij bepaalde partijen aan dat bijv doorlooptijden lang waren of waar ze evt moeilijk over zouden kunnen gaan doen.

Overigens met de Hypotheker echt bar slechte ervaring. Al denk ik dat ze prima zijn als je een heel standaard situatie hebt maar was voor ons niks. We zouden écht nergens een hypotheek kunnen krijgen, alles was moeilijk, wisten het allemaal beter en grote mond daarover... via een andere partij binnen een week een hele mooie offerte. Overigens wel gewoon bij een bank.

Wij ook, voor een eerste huis en standaard situatie doorgaans geen probleem, maar vergeet vooral niet de kleine lettertjes in hun overeenkomst te lezen.
Stukken gewoon weken laten liggen, en dan moest er halsoverkop weer vanalles aangeleverd worden.
Dat soort dingen, ik heb uiteindelijk zelf met het hoofdkantoor contact op moeten nemen, en een advocaat ingeschakeld. Was uiteindelijk net niet nodig, donderdags om 5 voor 5 het akkoord op de hypotheek, en vrijdags om 9 uur zou de brief van de advocaat per mail en post eruit gaan :(

Wed niet op een paard, neem met een aantal verschillende contact op zou ik zeggen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:39

Toen ik zelf ging kopen ben ik bij een onafhankelijke adviseur langs geweest. Hier ook een hypotrust hypotheek gehad zonder problemen. Ook toen ik samen met mijn vriend ging kopen weer bij dezelfde adviseur langs geweest nadat we ook met de rabobank een gesprek hadden gehad. De rabobank kijkt alleen naar zichzelf en is erg beperkt terwijl de adviseur veel breder kijkten veel meer kennis heeft. Ik zou eigenlijk altijd aanraden bij een onafhankelijk adviseur langs te gaan. Overigens kun je toch eerst een kennismakingsgesprek aangaan en dan kijken waar jij je goed bij voelt.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:50

Ik zal zeggen vooral zelf goed de contracten lezen. Een adviseur blijft maar een adviseur die graag een product verkoopt. En vergelijk de hypotheek zelf ook met elkaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:15

Wij hebben hele goede ervaringen met Hypotheekshop. Maar ook daar moet je maar net de juiste persoon treffen natuurlijk. De twee die in onze shop zitten, zijn echt heel aardig. Leggen ook in alle rust met tekeningetjes dingen uit (vet knap hoe ze op de kop dingen kunnen tekenen en schrijven :D).
En hebben ons goed geholpen met advies, al meerdere keren. Eerste huis kopen, tweede huis kopen, hypotheek oversluiten en nu met hypotheek verhogen. Tot nu toe echt geen nare ervaring.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:25

Wij hebben een goede ervaring met hypotheekadvies via Vereniging Eigen Huis. Ik zou er zelf nooit voor kiezen om alleen bij mijn eigen bank te kijken. Bij ons scheelde het behoorlijk wat in wat we uiteindelijk konden lenen en voor welk tarief.

Een eerste gesprek is inderdaad altijd vrijblijvend, dus zou gewoon eens bij een onafhankelijke adviseur en bij je eigen bank langs gaan en kijken waar je goed bij voelt.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:44

SjonnieZ schreef:
Mijn beeld so far op basis van bovenstaande berichten. Bij een onafhankelijke adviseur ben je afhankelijk van wie je treft. Onafhankelijk zijn ze wel.
En de (rabo)bank is zeker een optie zeker als de betaalbaarheid niet in het gedrang is.

Ik ben geneigd om gewoon naar rabo te gaan. Tis m’n huis bankier en ik heb er 20 jaar gewerkt (niet aan de financierings kant..)
Maar vraag me echt af of ik hiermee niet te zeer voor gemak kies en mezelf daardoor te kort doe.

Waarom denk je dat je bij je eigen bank meer gemak krijgt? Daar zal je op dezelfde punten beoordeeld worden als bij andere hypotheekverstrekkers en dezelfde stukken moeten aanleveren. In mijn ervaring is bij je eigen bank niet meer gemak dan bij een andere partij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:48

MonaLieske schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik ben geneigd om gewoon naar rabo te gaan. Tis m’n huis bankier en ik heb er 20 jaar gewerkt (niet aan de financierings kant..)
Maar vraag me echt af of ik hiermee niet te zeer voor gemak kies en mezelf daardoor te kort doe.

Waarom denk je dat je bij je eigen bank meer gemak krijgt? Daar zal je op dezelfde punten beoordeeld worden als bij andere hypotheekverstrekkers en dezelfde stukken moeten aanleveren. In mijn ervaring is bij je eigen bank niet meer gemak dan bij een andere partij.

Je krijgt bij je eigen bank inderdaad niet meer gemak :n Sterker nog: in onze ervaring is de communicatie van de Rabo op bepaalde vlakken slechter dan van andere partijen, de service ook. Ook zijn hun hypotheken gewoon duur in vergelijking met een hoop anderen. Ze gaan er blijkbaar wat makkelijk vanuit dat hun klanten niet zomaar naar een ander gaan, en als ik kijk naar het aantal mensen om me heen dat daar al jaren klant is, klopt die veronderstelling ook :j
Ze kunnen zich die houding gewoon permitteren, hoeveel schandalen er ook komen, blijkbaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:54

1 ste hypotheek 5 jaar terug heb ik zelf gedaan. Ik had toen nog een actief WFT diploma. Alle stof over hypotheken zat nog goed in mijn hoofd. Ik ben naar de Rabobank gegaan en alles geregeld.
Alles werd netjes geregeld en gecommuniceerd overigens. Ik herken bovenstaande problemen dus niet.

2de hypotheek (2,5 jaar geleden) via een onafhankelijke adviseur (die tevens een soort vriend van de familie is)
Dit beviel mij ook goed. Maar dat ik weet dat ik hem kan vertrouwen en hij niet voor eigen gewin gaat. Overigens is hier wel het een en ander fout gegaan met de overkapping van de hypotheek. Maar door de adviseur goed opgelost.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 29-12-22 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:54

Ik zeg ook een onafhankelijke adviseur.
Wij zijn bij hypotheekvisie uit gekomen. Kregen daar rustig uitleg op onze vragen.
Ook bij de ing en hypotheker langs geweest maar simpelweg geen klik (bij de ene stelde ik een vraag maar kreeg consequent mijn vriend antwoord, zelfs als hij ongeïnteresseerd wegkeek :x :wave: , bij de ander werd inkomen van vriend direct aan de kant geschoven ivm geen vast contract :? en kregen we ook niet zo ver om dat toch mee te nemen 8)7 )

Een goed gevoel bij de adviseur is m.i. dus ook erg belangrijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:02

Wij hebben een onafhankelijke hypotheekadviseur en tot nu toe zijn we heel erg blij met die keuze. Hij denkt heel goed mee, is zo'n beetje 24/7 bereikbaar en heeft ons in een week tijd van zo veel info voorzien dat we er nog van duizelen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-12-22 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:03

Wij zijn eerst bij de hypotheker geweest, dat viel toen best tegen. Gaf ons wel een richtprijs voor huizen.
Voor de koop naar onafhankelijke adviseur gegaan, hij heeft ons heel goed geholpen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:07

Ik ben via reviews terecht gekomen bij mijn onafhankelijke hypotheekadviseur. Daar nu 2 x zaken mee gedaan binnen 2 jaar. Met een klantwaardering van 9,9 (Edit ff gecheckt)met honderden waarderingen kan er niet veel mis. Ik weet niet waar je zit, deze zit in de regio Oost.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:31

Ik raad een financieel adviseur aan, hebben wij ook gedaan bij de aankoop van ons huis. Kost wel wat maar zij weten veel dingen die ik niet weet en zij zoeken de beste hypotheek voor je. De kosten van de financieel adviseur hebben wij in de hypotheek meegerekend dus merk er verder weinig van.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 19:38

MonaLieske schreef:
SjonnieZ schreef:
Mijn beeld so far op basis van bovenstaande berichten. Bij een onafhankelijke adviseur ben je afhankelijk van wie je treft. Onafhankelijk zijn ze wel.
En de (rabo)bank is zeker een optie zeker als de betaalbaarheid niet in het gedrang is.

Met gemak bedoel ik een soort luiheid om niet echt op zoek te gaan naar alternatieven.
Dat ik bij de bank geen specialere behandeling krijg realiseer ik me

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:50

Ter informatie, een klein verschil in rente kan over de looptijd duizenden euro’s extra kosten, daar zou ik dus niet lui in zijn maar gewoon zoeken naar de beste hypotheek voor jou.

Met hetzelfde gemak stap je naar een andere adviseur dan de Rabobank.

Toen ik destijds mijn hypotheek ging afsluiten kwam ik op het dorp bij de lokale adviseur op bezoek, die was vreselijk makkelijk en vond dat ik niet moest zeuren over NHG etc, want wat maakte die tiende procent nu uit, ik ben daar snel weggegaan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:07

Waar in het zuiden zoek je? Ik heb zeer zeer goede ervaringen met een adviseur, voor een eerste hypotheek maar ook na scheiding. Waar andere adviseurs zeiden dat ik mijn huis niet zou kunnen houden, is het hem toch gelukt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 21:22

Booooo schreef:
Waar in het zuiden zoek je? Ik heb zeer zeer goede ervaringen met een adviseur, voor een eerste hypotheek maar ook na scheiding. Waar andere adviseurs zeiden dat ik mijn huis niet zou kunnen houden, is het hem toch gelukt.

Heuvelland en land van kalk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:44

Wij zijn zelf bij meerdere banken gaan praten. Sommige hadden misschien wel een aantrekkelijke deal maar waren traag al dikke stront met reageren. Andere deden alsof we echts iets heel bizars kwamen vragen, onze huisbank had een enorm personeelsverloop waardoor je iedere week weer opnieuw kon beginnen, sommige banken proberen je zo diep mogenlijk in de schulden te werken en je te „verplichten“ om al je bankzaken naar hen te verplaatsen, uiteindelijk 1 gekozen die misschien niet bekend staat om eerlijke zaken (maar ach, welke bank doet niet stiekume praktijken) maar wel gewoon ontzettend snel en competent was en vooral heel veel tijd neemt om dingen uit te leggen. Ze zijn ook vrij relaxer met ombouwkosten meefinancieren, dat deden heel veel niet of alleen heel ingewikkeld.

Ik zou niet op 1 iemand leunen maar zelf even wat tijd inplannen om wat gevoel ervoor te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:55

SjonnieZ schreef:
Waar ik een beetje meezit is dat ik niet geloof in de “onafhankelijke adviseur”. Die werken toch ook gewoon met voorkeursmaatschappijen.

In principe niet. Die hebben een programma waarmee ze berekenen waar je het beste uit komt. De banken waarbij je zelf kan komen zijn vaak het duurst.
Bij die van mij kwamen alle partijen die bestaan eruit, en uiteindelijk hebben we zelf de keuze gemaakt. Ook helpen ze nog mee met verzekeren en adviseren ze wat wel/niet verzekeren en hoe te verzekeren voor overlijden.

Het scheelt je echt veel geld, ook al kost een adviseur ook geld. En paar tiende procent verschil in rente scheelt echt veel per maand.