Leuke familie/gezinstradities?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Leuke familie/gezinstradities?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:07

Ver rijden in de auto = koude kleffe bolletjes gebakken ei in de auto :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:12

Wat leuk om dit allemaal te lezen, er komen weer allemaal herinneringen naar boven hier <3

Wij gingen regelmatig kamperen en ooit had mijn moeder uit gemak ravioli uit blik gehaald, echt niets voor haar want ze wil altijd alles vers. Sindsdien wilden mijn broertje en ik altijd minstens 1x ravioli uit blik eten als we gingen kamperen.

En met de Kinderboekenweek mochten wij ook altijd een boek uitzoeken, ik keek daar altijd naar uit <3

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:24

Grappig, best wat herkenning zoals het eten kiezen op je verjaardag, boek met kinderboekenweek, paaseieren zoeken met de nichtjes en neefjes en een kerstornament uitzoeken.

Aanvullingen:
Met Oud & Nieuw (vanavond:-)) allemaal op 1 kamer slapen
Af en toe Bestekloze dag en Omgekeerde dag. Bij die laatste begin je met het toetje, gaat het drinken op je bord en eten in je beker, en gaat verder ook zoveel mogelijk precies anders dan anders. Nee zeggen als je ja bedoelt, kleren binnenstebuiten, etc. Vonden ze hilarisch altijd.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:26

Snippergroen schreef:

Ja! En ze dan voor Arnhem (35 km) al op hebben. :D

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:33

Maanlicht schreef:
Wat leuk om dit allemaal te lezen, er komen weer allemaal herinneringen naar boven hier <3

Wij gingen regelmatig kamperen en ooit had mijn moeder uit gemak ravioli uit blik gehaald, echt niets voor haar want ze wil altijd alles vers. Sindsdien wilden mijn broertje en ik altijd minstens 1x ravioli uit blik eten als we gingen kamperen.

En met de Kinderboekenweek mochten wij ook altijd een boek uitzoeken, ik keek daar altijd naar uit <3

Als ik en mijn vriend gaan kamperen eten we nog steeds minimaal 1x ravioli uit blik :') het liefst nog onderweg langs de snelweg of doorreiscamping

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:43

Snippergroen schreef:

Dit is voor mij geen leuke familietraditie maar een jeugdtrauma :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:24

verootjoo schreef:
Snippergroen schreef:

Dit is voor mij geen leuke familietraditie maar een jeugdtrauma :')

Dat is ook een leuk topic :))

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:00

Vroeger gingen we op de verjaardag van mijn vader altijd met het hele gezin uit eten bij de plaatselijke chinees. Zo kwam hij onder het vieren van een ‘kringverjaardag’ uit.
Mijn vader is 18 jaar geleden overleden, het restaurant bestaat nog steeds en ieder jaar op zijn verjaardag proberen mijn broer en ik daar samen uit eten te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:03

Met oud en nieuw hadden we meestal een visschotel.
Dat zou ik er dolgraag in houden, maar dat is kansloos als je emigreert naar een land zonder havens _O-

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:05

Hier ook avondeten kiezen op verjaardag, dat mag alles zijn dus mijn zoontje koos dit jaar cake :))

Op Kerstavond eten we pannenkoeken, die blijft er ook in. Verder nog niet veel maar dat komt nog wel. Wij hadden thuis bijna geen gezinstradities en m'n man ook niet, dus ik probeer dat nu bewust wel te creëren.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:16

Wij hadden geen speciale tradities.

Maar nu ik zelf kinderen heb; de jarige kiest de avondmaaltijd. Toen ze jonger waren altijd één van de 3 p's. Maar tegenwoordig kiezen ze altijd voor een restaurant.

De eerste vakantiedag pannenkoeken..
Maar dit eten we inmiddels ook op andere dagen, maar ook nog steeds op de eerste vakantiedag

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:53

Als je jarig bent krijg je een beschuitje op bed en thee en dan op ben met ze alle het opeten en cadeautjes uitpakken.

Met kerst het kerstverhaal lezen en erna een cadeautje uitpakken onder de boom. Dat doen we met het eigen gezin. Wil nu ook elk jaar proberen een eigen kerstbal uitkiezen gaan invoeren.

Ooit haf ik een kindje onde behandeling en die vierde 1x per jaar of per maand weet dat niet je bent wie je bent dag. Dan gingen ze ontbijten met taart om te vieren wie je bent. Wil dat eigenlijk ook gaan invoeren.
Kat op schoot is idd dubbel dips en kind een gewone dips. Met de laagste dips moet eten of drinken pakken.

Verder weet ik het nog even niet

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:26

Maanlicht schreef:
<3

O ja, briljant, ravioli uit blik :Y) . Ik krijg er nu zowaar zin in.

Kanzi schreef:
Vroeger gingen we op de verjaardag van mijn vader altijd met het hele gezin uit eten bij de plaatselijke chinees. Zo kwam hij onder het vieren van een ‘kringverjaardag’ uit.
Mijn vader is 18 jaar geleden overleden, het restaurant bestaat nog steeds en ieder jaar op zijn verjaardag proberen mijn broer en ik daar samen uit eten te gaan.

Mooie traditie!

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:34

Toen wij in 2014 ons huidige paard kochten maakte iemand van ons gezin een foto met het paard. Het jaar erop maakte iemand anders weer een foto van ons viertjes met het paard. Toen bedachten we dat we dit wel elk jaar konden doen. De traditie was geboren.

Achteraf hebben we spijt dat we niet zijn begonnen vanaf het moment dat ze geboren waren, met het paard van toen, maarja het is spontaan ontstaan.

Voor 2022 is het nog even spannend of het gaat lukken, want de paarden waren vandaag best fris. Miss vanavond in de stal nog even met dat ene paard (we hebben er nu meerdere) waar het in 2014 allemaal mee begonnen is.

Maar goed, Miss een leuke tip om je gezin elk jaar in een bepaalde setting op de foto te zetten. Zeker als ze klein zijn zie je elk jaar de veranderingen!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:24

Wij kregen iedere 5 jaar 'een nieuwe kamer', dus nieuw behang etc. Mijn ouders hielden dat dan altijd een verrassing. Ik kan me die keren van thuiskomen en mijn nieuwe kamer zien nog heel goed herinneren :+:

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:38

Elsje123 schreef:
Maar goed, Miss een leuke tip om je gezin elk jaar in een bepaalde setting op de foto te zetten. Zeker als ze klein zijn zie je elk jaar de veranderingen!

Mijn vriend gaat idd elk jaar naar een bepaald bankje op de hei om een foto te maken van onze dochter.

Zelfde bankje, ong zelfde datum en zelfde kind.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:16

Veel leuke tradities zijn al genoemd, hier nog een paar:

- Met je verjaardag een uitgebreid ontbijtje met cadeautjes. De jarige mag kiezen wat voor taart er op het feestje is en uiteraard ook wat we ‘s avonds gaan eten. Oh en je mag voor je verjaardag een nieuwe outfit scoren.

- Elk jaar op een studiedag naar de Efteling.

- Start van de zomervakantie wordt gevierd met taart.

- Met Pasen eieren zoeken en brunchen met vrienden.

- Eens per maand op vrijdagavond met zn allen film kijken of bordspelletjes spelen. (Ze denken dan dat ze opblijven maar de film start al om 18:30 dus dat valt best mee :+)

- Kerstavond een borrelplank met kersthapjes en verplicht All You Need Is Love kijken ;)

- 1e Kerstdag uitgebreid kerstontbijt en daarna ein-de-lijk de cadeautjes die onder de boom liggen uitpakken.

- Met O&N gourmetten, chocoladefonduen, spelletjesavond (bordspellen), om 00:00 buiten vuurwerk kijken, naar opa en oma wandelen voor een nieuwjaarswens en daarna met zn allen in de woonkamer logeren. Één groot feest.

- Nieuwjaarsdag ontbijten met oliebollen. De kerstboom en kerstversiering opruimen. Gelukkig nieuwjaar wensen bij mijn oma, zolang zij nog leeft.

Leuk idee van elk jaar een foto op dezelfde plek, jammer dat ik dat niet gedaan heb…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:21

Ik heb zelf niet veel met routine of traditie. Voor mij zijn juist de speciale momentjes wat ik me herinner.

Wat we misschien traditie kunnen noemen is dat we sinds de eerste verjaardag van mijn dochter haar iedere maand een tekening of ander kunstwerkje laten maken op een kalender. We hebben nu al bijna 8 jaar op die manier vastgelegd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:23

-Elke zondag ontbijten we uitgebreid. De kinderen noemen dat een 'lekker ontbijtje'.. :D
-Oliebollen bakken op 30 december bij mijn ouders. De kinderen helpen elk jaar mee.
-Kniepertjes bakken in de kerstvakantie.
-Begin van de zomervakantie uit eten en de kinderen krijgen dan een kaartje van ons met er op geschreven waarom we zo trots op ze zijn (deels gerefereerd aan afgelopen schooljaar, ongeacht schoolprestaties) en in de envelop zit vakantiegeld.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:56

Ijsje eten na het zwemmen als mijn dochter het goed heeft gedaan
Elke zomer na het dolfinarium

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:26

Als onze tante met een verstandelijke beperking kwam eten zei ze tijdens de maaltijd wel een aantal keer “lekker Dien” en we hebben het nog jaren na haar dood gezegd tijdens familiediners.Nu niet meer omdat mijn moeder Dien er ook niet meer is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:49

Blaadjes aan de bomen dag.

Die dag dat je buitenkomt, de zon schijnt en je denkt : krijg nou wat er zitten weer blaadjes aan de bomen.

Eigenlijk altijd rond 15 april ( maar laatste jaren meer afwijkingen).
En dan gaan we pannekoeken eten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:37

ma's gehaktballetjes bij alle feestjes
sateh en satehsaus volgens oma's recept
bastognekoeken op weg naar vakantiebestemming
omelet op brood mee naar wedstrijden en thermos koffie
familie bellen om 12 uur met O&N

tijdelijk verwaterd maar gaan terug komen als mijn neefje en nichtje wat ouder zijn:
surprise met gedichten
familie kerstdiner, met chique gedekte tafel en logeerpartijen en gezamenlijk ontbijt

ongetwijfeld meer, maar ik moet wel even denken. Scheelt ook dat wij geen kinderen hebben, ik merk dat het weer versterkt nu mijn broer kinderen heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:43

Ook weer eten gerelateerd :')

Op woensdagmiddag had ik les op de manege. Dan aten we als lunch frietjes met kroket, heerlijk :+

In het weekend op zondag kregen we luxe broodjes en een worstenbroodje als ontbijt, 's avonds maakte papa biefstuk met frietjes <3

Ook op zaterdag/zondag waren mijn ouders altijd in de tuin bezig en dan tegen de tijd dat studio sport kwam was het tijd voor een bakje chips en cola (wat we doordeweeks NOOIT kregen).

Met verjaardagen en speciale gelegenheden gingen we uiteten in een restaurant.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:50

Wij eten op zaterdag met mijn ouders en op zondag met mn schoonouders. Dit is geen verplichting, maar vinden we allemaal gezellig!