Conflict met werkgever

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:06

De komende maanden zijn januari en februari, maar dan heb je geen contract meer, toch?

Citaat:
Maar ik vroeg mij meer af, of ik nog rechten heb. Ik zal namelijk binnen 1 week of mijn ontslag moeten indienen, of moeten doorwerken op de oude voet, met het oude salaris. Ik vraag me dan ook af, of mijn werkgever een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, dat we beëindigen met wederzijds goedvinden. Hierdoor kan ik 1 of 2 maanden in de ww, en rustig opzoek naar een nieuwe baan.

Als je een contract hebt met een vaste einddatum, dus in jouw geval 31-12-2022 (of 01-01-2023), dan loopt je contract ook automatisch af. Je hoeft niet op te zeggen want dat is al in het contract gedaan, nl. door er een datum aan vast te plakken. Het zou kunnen dat er wel een aanzegplicht is, maar dat ligt aan de lengte van je contract.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 13:07

Gitana schreef:
Leuk dat woord, boomermentaliteit. Ik kende hem ook nog niet, maar de betekenis vind ik wel herkenbaar.
Ik heb eens ergens ontslag genomen omdat ik het werk totaal niet interessant of leuk vond, de teamleider gaf toen mijn generatie de schuld, dat het werk 'altijd maar leuk moet zijn'.

Ik heb geen tips voor je ts, maar ik vind het erg logisch dat je je ondergewaardeerd voelt. ik vind dat salarissen altijd nog te weinig besproken worden en er nog teveel taboe op ligt.
De nieuwe werknemer werkt niet toevallig via detachering?

Nee ook niet, echt zelf binnen gekomen, assessments gemaakt. Helaas blijkt ze uiteindelijk minder goed te functioneren, en is het nog maar de vraag of ze blijft (van beide kanten). Ik moet bijvoorbeeld aangeven aan mijn leidinggevende hoe ik vind dat zij functioneert, maar eigenlijk als je gaat kijken naar salarissen moet zij de senior zijn en ik de junior. Dus eigenlijk gaat er organisatietechnisch misschien wel het e.e.a mis. :')

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:08

Linsey1998 schreef:
Nado schreef:
Ik haak even in op wat je zei over ‘ontslag nemen’. Kijk het nog even na, maar volgens mij is het dat als je contract van bepaalde tijd van rechtswege afloopt, dat er dan geen sprake is van ontslag nemen/geven. Het loopt simpelweg af zoals jullie bij het tekenen van het contract afgesproken hebben. Eén zorg minder ;)

Is dit zo? Heb ik dan automatisch ook recht op toeslagen, voor de komende 2 maanden bijvoorbeeld? Een proces met een nieuwe baan duurt vaak ook wel eventjes natuurlijk. Vaak met meerdere gesprekken, assessments. Ik ga daar is dieper op in duiken.

Niet helemaal. Een werkgever is wettelijk verplicht minimaal één maand vóór afloop van het tijdelijke contract een aanzegging te doen mbt verlengen of beëindigen. De exacte details zijn mij niet bekend, maar in de praktijk betekend dit vaak dat uiterlijk één maand voor einde van het contract het nieuwe contract al overeengekomen wordt.
In dit geval is er natuurlijk sprake van geen overeenstemming van de aangeboden verlenging. Of je als werknemer dan alsnog in de laatste week van het contract kan zeggen "laat maar, we gaan er samen niet uit komen ik ben weg" durf ik niet te zeggen, maar die informatie is vast online te vinden.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 13:09

Oscar schreef:
De komende maanden zijn januari en februari, maar dan heb je geen contract meer, toch?

Citaat:
Maar ik vroeg mij meer af, of ik nog rechten heb. Ik zal namelijk binnen 1 week of mijn ontslag moeten indienen, of moeten doorwerken op de oude voet, met het oude salaris. Ik vraag me dan ook af, of mijn werkgever een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, dat we beëindigen met wederzijds goedvinden. Hierdoor kan ik 1 of 2 maanden in de ww, en rustig opzoek naar een nieuwe baan.

Als je een contract hebt met een vaste einddatum, dus in jouw geval 31-12-2022 (of 01-01-2023), dan loopt je contract ook automatisch af. Je hoeft niet op te zeggen want dat is al in het contract gedaan, nl. door er een datum aan vast te plakken. Het zou kunnen dat er wel een aanzegplicht is, maar dat ligt aan de lengte van je contract.
Misschien heb je hier iets aan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

De werkgever in kwestie heeft mij 2 maand geleden bevestigd mij een vast contract aan te bieden.Maar dat we nog in onderhandeling zijn vanuit mijn kant over het salaris. Inmiddels heb ik denk al zwart op wit 6x een reminder gestuurd hoe het ervoor staat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:12

Oscar schreef:
Boomermentaliteit? Dat woord kende ik ook nog niet :))

Misschien is het ook wel goed om te realiseren dat je pas net aan je carriere begonnen bent. Met 24 jaar en wat opleidingen en wat werkervaringen kan dat eigenlijk ook nog niet heel veel zijn. Sommige mensen overschatten zichzelf daarin en denken dat ze alles al weten, terwijl ze dan teleurgesteld zijn als het salaris nog niet top is.

De arbeidsmarkt is echt overspannen waardoor er mensen voor salarissen aangenomen worden die het eigenlijk nog niet waard zijn. Maar ja: krapte he, dus je moet als werkgever wel wat. Het lijkt alsof de andere collega dat net wat handiger uitgespeeld heeft.

Ik zou vooral kijken naar de ervaring die je op gaat doen en niet teveel naar anderen kijken. Er zal altijd wel iemand zijn die wat meer verdient. Of niet. Zolang je het zelf naar je zin hebt, is het goed.

Nee, dat woord kende ik ook nog niet ;)

TS, je bent al even in onderhandeling, maar heb je ook al eens concreet gekeken naar mogelijk andere banen, anders zou ik dat toch eens doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:13

Heel eerlijk er nu sprake van verstoorde relatie het kan goed komen, maar kan ook blijven wringen. Dus zou gewoon kijken naar een andere baan en voor nu even accepteren zoals het is.

Dorus

Re: Conflict met werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:14

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:24

Sabri schreef:
Je moet nooit met wederzijds goedkeuring weggaan. Dan val je straks buiten allerlei voorzieningen.
.

Dit klopt niet.
Je hebt dan wel rechten, zoals ww, afhankelijk van hoe de beëindiging wordt onderbouwd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:26

Nado schreef:
Ik haak even in op wat je zei over ‘ontslag nemen’. Kijk het nog even na, maar volgens mij is het dat als je contract van bepaalde tijd van rechtswege afloopt, dat er dan geen sprake is van ontslag nemen/geven. Het loopt simpelweg af zoals jullie bij het tekenen van het contract afgesproken hebben. Eén zorg minder ;)

Is dat niet zo als er duidelijk een einddatum in het (tijdelijke) contract staat?
Dus dan is mijn vraag aan TS staat er een einddatum vermeld? Dan is het dacht ik zo dat je dan geen verlenging krijgt als deze niet een maand van te voren is aangeboden.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:29

Linsey1998 schreef:
Op mijn 17e ben ik aan het werk gegaan, en heb altijd 32 uur gewerkt en 8 uur gestudeerd. Dus inmiddels bezit ik wel al 7 werkervaringsjaren. Dus het is niet zo, dat ik net in het proces ben gekomen.

Mijn nieuwe collega is echt van buitenaf in dienst gekomen. Dus niet intern.

Nado schreef:

Is dit zo? Heb ik dan automatisch ook recht op toeslagen, voor de komende 2 maanden bijvoorbeeld? Een proces met een nieuwe baan duurt vaak ook wel eventjes natuurlijk. Vaak met meerdere gesprekken, assessments. Ik ga daar is dieper op in duiken.

Ja zeker, mijn contract is na 3x een jaarcontract te hebben gekregen niet omgezet in een vast contract. Je hebt dan gewoon recht op een UWV uitkering (met bijkomende plichten)

Alleen is het inderdaad wel zo dat je werkgever je verplicht is om je een maand van te voren te informeren. Als dit niet het geval is word je contract volgens mij gewoon omgezet in een vast contract met huidige voorwaarden. Dan zou je dus zelf ontslag moeten nemen. Maar daar voor zou ik toch het juridisch loket/rechtsbijstand bellen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:31

Mijn neef zit in een soort gelijk pakket. Werkt inmiddels 18 jaar bij een bedrijf, krijgt alleen een verhoging van zijn salaris als hij dat onderhandelt bij bijvoorbeeld een beoordelingsgesprek. Onlangs zijn er nieuwe collega's bij gekomen, ruim 10 jaar jonger dan mijn neef, geen ervaring in de functie en ook zij verdienen nu al meer dan mijn neef met zijn 18 jaar ervaring binnen het bedrijf. Hij vindt dat ook ergens niet kunnen maar snapt wel dat die nieuwe collega's harder durven en kunnen onderhandelen dan dat hij kan. Ook daar zijn de verschillen in het salaris best veel.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:44

Ik zat in een soortgelijke situatie. Kwam erachter dat collega's met een lagere opleiding, in een lagere functie, hoger waren ingeschaald dan ik. Belachelijk. Heb al mijn argumenten voor salarisverhoging op papier gezet en ben daarmee naar HR gestapt. Heb ook inderdaad fors verhoging gekregen.

Complicerende factor bij jou is het aflopen van je contract en daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Misschien is het een idee om je contract te laten verlengen en daarna naar HR te stappen voor een salarisverhoging. En intussen verder kijken naar een andere baan voor het geval ze niet akkoord gaan met je eisen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:47

Hier hetzelfde, aantal collega's in moeten werken die met 0 ervaring meer verdienden (mannen). Heb het aangekaart bij mijn leidinggevende maar die vond dat ik mijn paarden maar moest verkopen als ik aan het eind van de maand meer over wilde houden.

Ik werk nu voor een bedrijf die een keurig functiehuis heeft en niemand stiekem doet over zijn of haar loon. Veel prettiger

Succes TS, niks aan als het zo gaat

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:51

Je hebt het in de titel al over een conflict. Daar zijn twee partijen voor nodig en zoals ik het lees, ben jij de enige die hier een conflict in ziet. Je werkgever iig niet. Een collega inwerken, das iets doodnormaals hoor. Je bent nog jong, hebt nog een boel te leren.
Je weet nu toevallig wat je collega verdient. De achtergrond ken je niet, behalve dat er geen opleiding is. Maar jij bent haar werkgever niet. De werkgever ziet blijkbaar iets in deze persoon, wat ze misschien niet in jou zien.

Je hebt een leuke baan in een fijn team. Hoe ga je dat bij een nieuw bedrijf doen? Eerst de salarisschalen van je directe collega’s opvragen en dan kijken of jij je daarin kunt vinden?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:12

Ik vind het ook altijd bijzonder als je als meer ervaren werknemer minder verdient dan een minder ervaren collega. Zou daar ook niet zo blij van worden. Ik kwam er bij mijn vorige werkgever achter dat ik al jaren ondermaats verdien (maar dat had ik als eerste baan in deze sector niet zo door). Op een gegeven moment werden ook elke keer mijn salarisonderhandelingen vooruit geschoven omdat het niet uitkwam. Was het zó zat. Heb toen een gesprek aangevraagd voor een gigantische salarisverhoging, eentje waarvan ik van te voren wist dat ze deze eigenlijk niet gingen geven, maar die wel realistisch was voor mijn werkervaring en inzet. Uiteindelijk niet gekregen omdat ik 'het niet verdiende'. Vreselijke mensen waren dat. Maar het was ook echt een hele toxische werksfeer geweest achteraf. Mijn baas vroeg me toen of ik weg zou zijn als ik iets beters kon vinden en dat heb ik toen bevestigd. Een halve maand later tekende ik een nieuw contract voor nog meer dan de salarisverhoging die ik vroeg plus enorm goede secundaire arbeidsvoorwaarden en regelingen (die had ik voorheen ook niet) en collega's en een baas die me waarderen. Wát een verschil!

Lang verhaal kort: kijk waar jij je goed bij voelt. Is werken voor dit salaris terwijl de verdeling binnen het bedrijf niet op orde is voor jou niet meer fijn? Zoek dan vooral verder. Dat kan ook gewoon door te blijven werken voor je oude salaris en vervolgens volgende maand op te zeggen als je wat nieuws gevonden hebt. Wellicht zet je ze daarmee nog onder druk ook, je hebt het contract voor onbepaalde tijd in handen, maar als ze niets aanpassen aan je salaris zijn ze je wel kwijt.

Mocht je verder tevreden zijn over je salaris en is het marktconform of is er een mogelijkheid dat de nieuwe collega iets bij gaat brengen in het bedrijf wat jij niet kunt bieden? Dat zijn allemaal dingen om te overwegen om gewoon lekker te blijven waar je zit en met wat minder salaris verder te gaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:22

senna21 schreef:
Sabri schreef:
Je moet nooit met wederzijds goedkeuring weggaan. Dan val je straks buiten allerlei voorzieningen.
.

Dit klopt niet.
Je hebt dan wel rechten, zoals ww, afhankelijk van hoe de beëindiging wordt onderbouwd.

Dit inderdaad. Ik ben in het verleden ook een keer via een vaststellingsovereenkomst weggegaan bij een werkgever (i.v.m. de bouwcrisis) en heb in de periode tussen twee banen ook gewoon WW ontvangen enzo. Is wel belangrijk dat de overeenkomst dan goed opgesteld wordt.

love_mandy schreef:
Linsey1998 schreef:

Ja zeker, mijn contract is na 3x een jaarcontract te hebben gekregen niet omgezet in een vast contract. Je hebt dan gewoon recht op een UWV uitkering (met bijkomende plichten)

In dit geval weigert TS het aanbod van de werkgever, dan ligt dat wat anders.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:28

Vaak zijn we niet echt duidelijk genoeg en blijven we te aardig vragen.

Misschien helpt het als je een hele duidelijke mail stuurt waarin je aangeeft dat er wat jou betreft geen overeenkomst is voor de contractaanpassing. Dat jij alleen akkoord gaat indien je twee treden erbij krijgt en dat je voor x datum daar uitsluitsel over wil hebben zo niet je er vanuit gaat dat er geen contract meer is per x datum.

Wie weet schud dat ze wakker.

Ik lees echter hier en daar dat sommige vinden dat je maar akkoord moet zijn met dit salaris ondanks dat er collega's zijn met minder ervaring en opleiding maar met een (veel) hoger salaris in dezelfde functie . Dat hoeft ze niet en dat is ook niet OK.

Ik weet niet of je het nieuws gevolgd heb de laatste tijd want daar is best een hoop om te doen geweest waarbij er enorme verschillen qua salaris waren tussen twee gelijkwaardige collega's. De werkgever wordt dan toch in het ongelijk gesteld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:31

KimD schreef:
Buiten het feit dat het absoluut niet netjes is vraag ik me af of jij überhaupt iets 'hard' kunt maken. Als ze willen verlengen ze niet en zetten ze je buiten. In de huidige maatschappij is het 'voor jou tien anderen' geen banketstaaf natuurlijk, de vraag is hoe sterk je in je schoenen staat en hoe hard je dit wilt aanvechten.

Mwa, weet niet of je laatst nog om je heen hebt gekeken in de zorgsector. Voor jou 10 anderen gaat niet op hoor :n Ze mogen blij zijn dat er een werknemer is die nu nog wil blijven na een paar jaar, want iedereen rent hard weg, en dat hebben veel zorginstellingen helemaal aan zichzelf te danken.

TS: ik zou gewoon weggaan, er is zoveel ander werk wat je met jouw achtergrond kan doen en waar ze je wel waarderen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:40

Is bij ons ook de trent helaas. Mensen die 20 jaar in dienst zijn krijgen minder betaald dan nieuwe medewerkers. Zorgt binnen dit bedrijf ook voor heel veel wrijving. Werknemers die er al werken worden niet gecompliceerd. Gevolg is dat mensen die er lang lopen weggaan en nieuwe duurder personeel zonder kennis wordt aangenomen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:50

ingvdh schreef:
Misschien helpt het als je een hele duidelijke mail stuurt waarin je aangeeft dat er wat jou betreft geen overeenkomst is voor de contractaanpassing. Dat jij alleen akkoord gaat indien je twee treden erbij krijgt en dat je voor x datum daar uitsluitsel over wil hebben zo niet je er vanuit gaat dat er geen contract meer is per x datum.

Wie weet schud dat ze wakker.

Dit is precies wat ik ook zou doen. Zet je verantwoordelijke en raad van bestuur maar in de mailing. En HR er ook nog bij.

Er is echt werk genoeg. Ik ben recent van een detacheringsbedrijf voor planners overgenomen door de zorginstelling waar ik op opdracht zat. Ik ging zonder problemen 2 schalen om hoog en ze hebben ook nog een flink bedrag voor mij moeten betalen om me te mogen hebben.

Er is in deze branche genoeg werk, echt.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 15:03

Nou je raad het nooit..... Zojuist ben ik gebeld, dat het geregeld is :+

Voor nu is het prima zo, maar ga zeker mijn ogen en oren openhouden voor een andere organisatie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:04

ingvdh schreef:
Ik lees echter hier en daar dat sommige vinden dat je maar akkoord moet zijn met dit salaris ondanks dat er collega's zijn met minder ervaring en opleiding maar met een (veel) hoger salaris in dezelfde functie . Dat hoeft ze niet en dat is ook niet OK.

Ik weet niet of je het nieuws gevolgd heb de laatste tijd want daar is best een hoop om te doen geweest waarbij er enorme verschillen qua salaris waren tussen twee gelijkwaardige collega's. De werkgever wordt dan toch in het ongelijk gesteld.

De verschillen zullen nu sowieso wat meer aanwezig zijn als het om nieuw personeel gaat zoals in dit geval, want door het personeelstekort hebben werknemers een hele goeie onderhandelingspositie. Werkgevers vergeten echter dat bestaand personeel behouden misschien wel belangrijker is (want klant- en organisatiekennis gaat dan verloren) en dat die dus verder gaan kijken als ze daarin niet meegenomen worden. Een goeie werkgever neemt dat IMO dus mee tijdens de huidige beoordelingsgesprekken.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:08

Het lijkt mij dat je een markconform salaris (ik haat die term maar goed) zou moeten verdienen, op basis van ervaring en opleiding. Op dit moment zit je in een sterke positie omdat er overal personeelstekort is. Dus de opmerking voor jou 10 anderen is meer voor jou gezegde: als in dat je 10 andere bedrijven kunt kiezen. Het is dan de vraag wie trekt aan het kortste eind?

Ik ben het volledig met je eens dat je zou verdienen na werkervaring en opleiding vooral in deze moeilijke tijd. Diegene die aangenomen is, heeft waarschijnlijk in een sterke onderhandelingspositie gezeten en hierdoor ook meer loon gekregen.

Edit ik zie nu dat het gelukt is, gefeliciteerd! *\o/*
Laatst bijgewerkt door DonDon op 21-12-22 15:13, in het totaal 4 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:12

Linsey1998 schreef:
Nou je raad het nooit..... Zojuist ben ik gebeld, dat het geregeld is :+

Voor nu is het prima zo, maar ga zeker mijn ogen en oren openhouden voor een andere organisatie.

Fijn dat ze alsnog over de brug zijn gekomen. Bij deze gefeliciteerd met je vaste aanstelling! Je ogen en oren openhouden kan nooit kwaad ;)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:23

Fijn dat het nu achter de rug is én ze akkoord zijn!