Je goeie daad van vandaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:50

Rawr schreef:
Ik weet niet of het als goede daad telt omdat ik mijn werkgever een beetje benadeel om het te doen en in principe zou ik er zó ontslagen om kunnen worden.

Ik werk in een optiekwinkel van een grote keten en asielzoekers kunnen bij ons terecht voor een cheapass bril van maximaal €50 die door hun zorgverzekering wordt vergoed. Basic framepje, basic glazen zonder wat voor bewerking dan ook. Het is zelden mooi maar wel functioneel.
Maar goed, vandaag een gezin dat gevlucht was uit Syrië met een zoon van 10 en dochter van 12 met beide een vrij hoge plus-sterkte die met basisglazen gewoon een beetje jampotjes worden. Ik ken hun woonsituatie en de noodopvang in mijn stad is afschuwelijk, maar deze mensen waren zo ontzettend hartelijk en dankbaar om hier te zijn. Beide kinderen waren ook zo belachelijk fatsoenlijk en lief en deden zo hun best om Nederlands te spreken terwijl ze hier nog maar 9 maanden waren. We begonnen bij de goedkope monturen maar niets stond leuk maar voor beide zag ik wel een goed maar duur merkmontuur en die heb ik ze laten passen: twee blije koppies dus perfect. Ik heb voor beide ook veel luxere glazen op maat besteld om gewoon echt een mooie bril te maken. Met een beetje creatief boekhouden (lees: tyfusveel korting boeken en wat afschrijven) hoeven ze zelf niets te betalen en voelt het toch dat deze kinderen een betere start krijgen in ons land.

Het is niet de eerste keer en eigenlijk doe ik dit soort dingen alleen voor kinderen uit gezinnen waar ik weet dat er niets te besteden valt maar waar een paar tientjes extra korting soms al een wereld van verschil kunnen maken. Onze moedermaatschappij heeft een omzet van bijna 15 miljard euro en ik zal geen seconde wakker van liggen dat de aandeelhouders ook maar 1 cent minder verdienen. Daarbij komt dat het als het om mijn salaris komt ik wat hun betreft waarschijnlijk ook de tyfus kan krijgen dus hun geld wat ze daarop besparen geef ik met liefde uit aan dingen die ik zelf de moeite waard vind. :')

Petje af voor jou _/-\o_ Wat ben jij een prachtig mens dat je je zo buiten de lijnen durft te bewegen voor dit doel. <3

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:43

Ik kwam laatst een oudere dame tegen op zo’n 200 meter van ons huis. Ze stond met haar fiets te hannesen met zo’n klein fietspompje. Haar band was leeg, maar ze kreeg hem met het kleine pompje niet opgepompt. Ik heb aangeboden dat ze even met mij mee zou gaan, toen heb ik haar band opgepompt met een normale fietspomp. Ze was heel blij, want ze moest nog 13 kilometer fietsen.

‘s avonds kwam ze een cake van de bakker brengen. <3

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:58

Flux schreef:
Rawr schreef:
Ik weet niet of het als goede daad telt omdat ik mijn werkgever een beetje benadeel om het te doen en in principe zou ik er zó ontslagen om kunnen worden.

Ik werk in een optiekwinkel van een grote keten en asielzoekers kunnen bij ons terecht voor een cheapass bril van maximaal €50 die door hun zorgverzekering wordt vergoed. Basic framepje, basic glazen zonder wat voor bewerking dan ook. Het is zelden mooi maar wel functioneel.
Maar goed, vandaag een gezin dat gevlucht was uit Syrië met een zoon van 10 en dochter van 12 met beide een vrij hoge plus-sterkte die met basisglazen gewoon een beetje jampotjes worden. Ik ken hun woonsituatie en de noodopvang in mijn stad is afschuwelijk, maar deze mensen waren zo ontzettend hartelijk en dankbaar om hier te zijn. Beide kinderen waren ook zo belachelijk fatsoenlijk en lief en deden zo hun best om Nederlands te spreken terwijl ze hier nog maar 9 maanden waren. We begonnen bij de goedkope monturen maar niets stond leuk maar voor beide zag ik wel een goed maar duur merkmontuur en die heb ik ze laten passen: twee blije koppies dus perfect. Ik heb voor beide ook veel luxere glazen op maat besteld om gewoon echt een mooie bril te maken. Met een beetje creatief boekhouden (lees: tyfusveel korting boeken en wat afschrijven) hoeven ze zelf niets te betalen en voelt het toch dat deze kinderen een betere start krijgen in ons land.

Het is niet de eerste keer en eigenlijk doe ik dit soort dingen alleen voor kinderen uit gezinnen waar ik weet dat er niets te besteden valt maar waar een paar tientjes extra korting soms al een wereld van verschil kunnen maken. Onze moedermaatschappij heeft een omzet van bijna 15 miljard euro en ik zal geen seconde wakker van liggen dat de aandeelhouders ook maar 1 cent minder verdienen. Daarbij komt dat het als het om mijn salaris komt ik wat hun betreft waarschijnlijk ook de tyfus kan krijgen dus hun geld wat ze daarop besparen geef ik met liefde uit aan dingen die ik zelf de moeite waard vind. :')

Petje af voor jou _/-\o_ Wat ben jij een prachtig mens dat je je zo buiten de lijnen durft te bewegen voor dit doel. <3

Vind ik ook! Maar ik hoop dat je profiel goed afgeschermd is. ;)

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:04

Ik heb geld gedoneerd voor Sightsaver via GoFundMe.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:07

Gisteravond de buurman van verder op uit de sloot gevist...
Had een slokje te veel op, man op redelijke leeftijd.. en kon zelf de sloot niet meer uitkomen.
Dus met de andere buren van ons, met 3 man de beste buurman er weer uit gevist :')
Hem daarna ook maar even thuis gebracht, anders konden we waarschijnlijk nog een keer. }>

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:24

Al weer van een tijdje geleden... Wij hebben al bijna 30 jaar goed contact met mensen verderop aan de straat. Die ondertussen aardig op leeftijd zijn, 85 en 75. Hun tuinvijver was al jaren lek en half leeg, en ze wilden hem eigenlijk wel gedempt hebben, maar geen puf om het zelf te doen.

Afgelopen zomer vroegen ze ons of we de post uit de bus wilden halen en de planten water te geven tijdens hun vakantie. Geen punt natuurlijk. Ook maar even de containers aan de weg gezet (hadden ze niet gevraagd), gras gemaaid (ook niet om gevraagd) en toen we toch bezig waren, die vijver maar gedempt voor ze :))
Dus die vielen om van verbazing toen ze thuiskwamen.
Daarna ook nog beloofd om met de kettingzaag zodra het blad was gevallen wat veel te hoog opgeschoten struiken en bomen te snoeien, en dat hebben we een paar weken geleden voor ze gedaan.

luuntje

Re: Je goeie daad van vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:27

Ibbel wat lief.

Sowieso fijn al die helpend mensen.

Ik ben naar oudere man uit de straat gelopen (gegeleden vm ijzel) om te evrtellen dat een achterlicht van zijn auto niet werkte.
Gelijk kerstkaart meegenomen en gepost.

Ik doe mee aan Ben omapost.
Breng brood (bakt mijn man) langs bij mensen.

Mensen helpen mij ook weleens. En dat waardeer ik.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:56

Wat een heerlijk topic!
@Rawr, wat een respect voor jou! Held!

Het stelt niet zoveel voor maar ik geef regelmatig een centje aan de meneer die altijd voor de Lidl accordeon zit te spelen :o

Als dierenartsassistente doe ik ook regelmatig iets extras voor een eigenaar of dier. Al is het maar iets kleins, alles is zo duur. Al kan ik iemand blij maken met een extra telefoontje hoe het gaat of een extra aai voor mevrouw poes of meneer hond :o

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:33

Vorig jaar rond deze tijd. (Twas snachts) ik hoorde geschreeuw
ben toen na buiten gelopen waar hwt van daan kwam. Nog geen 20 m van het huis af. Hij vroeg aan mij of ik een doek had en of ik zijn wond op de rug dicht kon. Dus zonder nadenken doen. En wachten tot de ambulance ik dacht nog ach valt mee( wist nog niet wat er gebeurd was. Pas later toen de ambulancepersoneel even bij ons na binnen wouden voor beter licht Om de wond te bekijken. Volgende avond kwam degene langs om te bedanken. Als ik er niet was geweest was hij dood gebloed( kom je niet aan zien ivm jas en ok mijn nuchterheid) en hij had geluk gehad paar millimeter na zijn ruggengraat was hij er ook geweest. Toen kwam pas het besef wat ik gedaan heb(had ik al wel maar toen nog meer

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:00

doezel2 schreef:
ben toen na buiten gelopen waar hwt van daan kwam. Nog geen 20 m van het huis af. Hij vroeg aan mij of ik een doek had en of ik zijn wond op de rug dicht kon. Dus zonder nadenken doen. En wachten tot de ambulance ik dacht nog ach valt mee( wist nog niet wat er gebeurd was. Pas later toen de ambulancepersoneel even bij ons na binnen wouden voor beter licht Om de wond te bekijken. Volgende avond kwam degene langs om te bedanken. Als ik er niet was geweest was hij dood gebloed( kom je niet aan zien ivm jas en ok mijn nuchterheid) en hij had geluk gehad paar millimeter na zijn ruggengraat was hij er ook geweest. Toen kwam pas het besef wat ik gedaan heb(had ik al wel maar toen nog meer

Goed dat je bent gaan kijken! Ik weet niet of ik dat gedurfd zou hebben 's nachts.
Hoe was die meneer gewond geraakt dan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:49

Wat een heerlijk topic :D

Ik heb laatst voor de man die altijd krantjes verkoopt bij het lokale winkelcentrum een paar flesjes drinken en een pak met koekjes gekocht. Hij was er erg blij mee!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:01

Buurvrouw van 2 huizen verderop belde aan dat ze zichzelf had buitengesloten en schoondochter had de verkeerde sleutel gegeven en de buren waren niet thuis die normaal de reservesleutel hebben. Toen heb ik haar even naar haar zoon gebracht want ze kan niet zover meer lopen en weer thuis afgezet. Maar ik vind zoiets vanzelfsprekend, heb ook gezegd dat ze altijd mag aanbellen als er iets is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:26

Een kat geadopteerd die al op leeftijd is. Ze is 10 jaar en vorige baasje moest naar een zorgcentrum dus die kon haar niet meenemen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:34

De zwerver bij de parkeerplaats wat te eten gegeven. Die man houdt de parkeerplaats netjes en sprak me aan. Nou kunnen ze van mij altijd iets te eten krijgen maar geen geld
Hij luste wel een broodje dus wat broodjes, drinken,fruit en oranje donuts ( Nederland moest die avond voetballen) gehaald voor hem
Man was er erg blij mee

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:02

Vandaag weer een dagje meegeholpen bij de (Duitse) voedselbank. Elke twee weken vaste prik. Dankbaar werk!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:57

Oedi schreef:
doezel2 schreef:

Goed dat je bent gaan kijken! Ik weet niet of ik dat gedurfd zou hebben 's nachts.
Hoe was die meneer gewond geraakt dan?

Ik had ook niet gedacht zo ernstig was. Hij was gestoken door zijn ex vriendin

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:13

Wat een fijn topic is dit! <3
Ik sta volpension maar heb vandaag toch een kruiwagen schijt uit de wei gehaald na m'n buitenrit. Scheelt weer voor de stal eigenaar. +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:17

Kimberley gaat het weer met je?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:25

Captain dat is aardig.

Zoon was naar studentenavond.
Bj het station een jonge vrouw die moeite had met de gladheid.
Hij heeft haar een hand gegeven en is meegelopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:35

Ik vraag vaak aan daklozen of ik iets voor ze kan halen als ik boodschappen doe. Wat ik krijg aan fooi als ik in de horeca werk geef ik altijd weg aan daklozen, straatmuzikanten.

Gister vonden we een mobiel tijdens het wandelen, zat achteraan een kaartje van een persoonsbewijs (geen id), met naam en bij afkomst stond Afghaanse. Dus pokke eind gelopen naar het azc wat daar verderop zit, daar waren ze erg dankbaar voor. Al vind ik dat meer common decency dan een goede daad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:15

Suliko schreef:
Ik vraag vaak aan daklozen of ik iets voor ze kan halen als ik boodschappen doe. Wat ik krijg aan fooi als ik in de horeca werk geef ik altijd weg aan daklozen, straatmuzikanten.

Gister vonden we een mobiel tijdens het wandelen, zat achteraan een kaartje van een persoonsbewijs (geen id), met naam en bij afkomst stond Afghaanse. Dus pokke eind gelopen naar het azc wat daar verderop zit, daar waren ze erg dankbaar voor. Al vind ik dat meer common decency dan een goede daad.
Maar helaas niet zo vanzelfsprekend. -O- Ik kwam gisteren aan bij de metro en zag een jonge vrouw, zonder jas, duidelijk een beetje in paniek over de parkeerplaats lopen op zoek naar iets, dus ik vroeg wat er aan de hand was. Bleek dat ze even naar de wc moest, op de doorgaande weg uit de auto was gesprongen toen ze voor een stoplicht stonden en dat ze haar telefoon in de auto had laten liggen, dus ze kon de bestuurder niet meer bereiken, want ze waren ook niet heel bekend in dat gebied. Ze was al een half uur aan het zoeken, in de regen en de kou, zonder jas, en ook niemand die even stopt en vraagt wat er aan de hand is. Voor mij is dat ook common courtesy - kost je misschien drie minuten van je eigen tijd zodat zij even naar haar telefoon kan bellen om opgehaald te worden en zij is gerustgesteld en hoeft niet meer in de regen rond te rennen in haar sweatshirt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 11:29

Maar veel mensen doen die dingen niet meer, waardoor het steeds minder ‘normaal’ is op zo’n kleine dingetjes te gaan doen voor de onbekende medemens…. Spijtig…

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:22

tengeltje11 schreef:
Maar veel mensen doen die dingen niet meer, waardoor het steeds minder ‘normaal’ is op zo’n kleine dingetjes te gaan doen voor de onbekende medemens…. Spijtig…

Ik denk ook dat dat komt omdat er gewoon veel misbruik van gemaakt wordt. Ken bijvoorbeeld iemand die ook zijn telefoon even uitleende waarbij diegene er snel mee vandoor ging. Dus zou die van mij ook niet meer zo snel aan een vreemde lenen.

Van de week wel voor een vreemde man een treinkaartje gekocht. Was hij heel dankbaar voor anders kon hij niet thuiskomen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:47

Ik heb gisteren een doos helemaal volgepakt met eten en verzorgingsproducten, dat via de post gratis naar Oekraïne wordt gestuurd. Voorraadkast uitgespit, alles dat nog (lang) houdbaar is maar wat wij niet zo snel eten plus wat over was van EquiDay. Bijna 20kg aan lekkers en zeep etc.

De man bij de Lidl krijgt van mij ook altijd wat. Hij maakt het ook echt gezellig met zijn muziek :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:36

Creatief met bussen aan het schuiven geweest waardoor collega's en passagiers steeds met een warme opgeladen bus op pad konden. Bustetris in de korte onderbrekingen tussen 2 ritten. Normaal gezien haal je dan even koffie en gaat naar de wc.

En heel erg mijn best gedaan om een overstap te laten slagen waardoor een mevrouw een uur eerder thuis was.