Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Poekkie schreef:Hybride auto’s met brandstofcellen lijken mij het slechtste idee van de eeuw, hoe kom je daarbij Ikke?
ikke schreef:Poekkie schreef:Hybride auto’s met brandstofcellen lijken mij het slechtste idee van de eeuw, hoe kom je daarbij Ikke?
Omdat je alle ideeën nodig hebt. DE fout die op dit moment, en ook hier, gemaakt wordt is de bekrompen denkwijze over wel of niet werken.
Er bestaat geen oplossing voor de uitdaging die energietransitie heet.
De oplossing is een verzameling, op zichzelf ontoereikende, systemen die, door ze juist samen te voegen, de energietransitie voor elkaar krijgen.
Janneke2 schreef:... ik kan je posting niet zo goed plaatsen :ikke schreef:Interessante verhalen maar nee, ik ga jullie teleur stellen; geen enkele van de hier genoemde "oplossingen" gaat het maken.
Klinkt mij een beetje in de oren als de quizmaster die de oplossing uit de hoge hoed gaat toveren....
Poekkie schreef:Meh nee sorry dat geloof ik niet. Alle mogelijke energievormen gedecentraliseerd gebruiken lijkt mij een inefficiënt zooitje worden. Ik geloof echt meer in centrale energievoorzieningen. En zeker geen waterstof.
herr_balou schreef:ikke schreef:Omdat je alle ideeën nodig hebt. DE fout die op dit moment, en ook hier, gemaakt wordt is de bekrompen denkwijze over wel of niet werken.
Er bestaat geen oplossing voor de uitdaging die energietransitie heet.
De oplossing is een verzameling, op zichzelf ontoereikende, systemen die, door ze juist samen te voegen, de energietransitie voor elkaar krijgen.
Dat denk ik ook hoor. Maar ik hoop wel dat er voor de beste opties wordt gekozen en niet de sub-optimale (waar de mensheid een patent op lijkt te hebben) en dan heb ik het nu even sec over energieopwekking en -opslag. Eigenlijk lopen we zo'n 50 jaar achter...
ikke schreef:herr_balou schreef:Dat denk ik ook hoor. Maar ik hoop wel dat er voor de beste opties wordt gekozen en niet de sub-optimale (waar de mensheid een patent op lijkt te hebben) en dan heb ik het nu even sec over energieopwekking en -opslag. Eigenlijk lopen we zo'n 50 jaar achter...
Tja, dat is zo maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Punt is dat niemand weet wat er allemaal op ons af komt. Hoe ver dat reikt en waar het allemaal invloed op heeft.
In eerste instantie zal het niet echt ergens toe leiden. De PV op jouw (en binnenkort mijn) dak gaat het niet oplossen. Maar als we niet ergens beginnen komen we in ieder geval nergens.
Ik heb het vaker gezegd: PV op je dak gaat het niet oplossen, leg je dak vooral vol PV!
Want ja, het heeft wel zin. Het geeft allerlei systemen een duw om ook iets te gaan doen en nee, helaas, dat zal in eerste instantie sub-optimaal zijn. Maar als we gaan wachten totdat "men" het allemaal uitgedokterd heeft, zijn we over twintig jaar nog steeds nergens.
We zijn echt nog bezig met de engineering van ons nieuwe energie-systeem. Laten we vooral wel doorgaan met die engineering!
tamary schreef:Nee. Wel het eerlijke en slechte nieuws dat er stomweg geen goede vervanger is voor de geconcentreerde, multi-inzetbare energiebron die fossiel heet. En of die kleine oplossingen bereikbaar zijn voor de onderste 60-80% van de bevolking in elk geval qua persoonlijk vervoer is de vraag. Fixatie op technologie gaat het wel oplossen, heb ik ook vraagtekens bij. Zowel omdat het verbeteren van, lang niet zo ver gaat als gedacht en omdat er grote problemen zijn op grondstoffen, milieu en genoeg energie voor winnen, recyclen, enz. gebied.
Janneke2 schreef:tamary schreef:Nee. Wel het eerlijke en slechte nieuws dat er stomweg geen goede vervanger is voor de geconcentreerde, multi-inzetbare energiebron die fossiel heet. En of die kleine oplossingen bereikbaar zijn voor de onderste 60-80% van de bevolking in elk geval qua persoonlijk vervoer is de vraag. Fixatie op technologie gaat het wel oplossen, heb ik ook vraagtekens bij. Zowel omdat het verbeteren van, lang niet zo ver gaat als gedacht en omdat er grote problemen zijn op grondstoffen, milieu en genoeg energie voor winnen, recyclen, enz. gebied.
Eigenlijk gaat het topic niet over de electrische auto, maar over 'de wijk op waterstof'.
Waarbij geldt dat in Hoogeveen groene waterstof het doel is.
Dit doel is voor alle bewoners van de desbetreffende Drentse wijk beschikbaar.
Accoord, TS vroeg iets mbt Groningen.
(En als voormalig bewoner van Rijnmond: "fossiel" moet fiks bewerkt worden voordat het geconcentreerd is. Multi inzetbaar is nu gewoon zo omdat we het al ruim honderd jaar gebruiken.)
En ook voor de Hoogovens (aka tata) geldt dat er een plan ligt mbt groene waterstof. (Er was flink wat druk voor nodig, maar het kabinet is om, of de firma tata het gaat 'meemaken' is de vraag.)
Janneke2 schreef:Eigenlijk gaat het topic niet over de electrische auto, maar over 'de wijk op waterstof'.
(En als voormalig bewoner van Rijnmond: "fossiel" moet fiks bewerkt worden voordat het geconcentreerd is. Multi inzetbaar is nu gewoon zo omdat we het al ruim honderd jaar gebruiken.)
En ook voor de Hoogovens (aka tata) geldt dat er een plan ligt mbt groene waterstof. (Er was flink wat druk voor nodig, maar het kabinet is om, of de firma tata het gaat 'meemaken' is de vraag.)
herr_balou schreef:Met de huidige prijzen voor elektra is een verbrandingsmotor nog altijd interessanter dan een een elektrische auto. Maar een elektrische auto is velen malen comfortabeler. De kleinere afstanden doen wij met groot plezier in een kleine elektrische auto. Proefritten in grotere auto's waren top maar de actieradius laat nog ff te wensen over plus dat diesel goedkoper is.
Maar die olievelden zijn op een gegeven moment gewoon leeg he, nu niet gaan doen of dat eeuwige bronnen zijn. Rusland pompt meer water dan olie omhoog bijvoorbeeld.
herr_balou schreef:Janneke2 schreef:Eigenlijk gaat het topic niet over de electrische auto, maar over 'de wijk op waterstof'.
Inzetten op waterstof voor particulier gebruik is naar mijn idee weggegooid geld. Maar NL staat qua energietransitie niet bekend om de juiste beslissingen... Die oeverloze discussies en onderzoeken over het bouwen van een kerncentrale hebben heel wat geld uit de staatskas gekost en we zijn geen kW verder. Wel zijn er bedrijven failliet met goede vernieuwende ideeën waar de overheid geen cent aan uit wilde geven want we kijken liever naar verouderde technologie.
herr_balou schreef:Poekkie schreef:Hoe ga jij diesel en benzine maken zonder aardolie? Ik ben zeer benieuwd wat je dan precies wil verstoken in die motor?
Ik vrees van voedselbronnen...
Poekkie schreef:Ik denk dat jij je ook wat moet verdiepen in de materie, Ikke. En dan voornamelijk ivm rendementen van energieopwekking en verbranding.
Algen en methaan kan je maken en verbranden ja, maar het moet economisch rendabel zijn om het te maken natuurlijk. Algen groei je niet gewoon even thuis - toch niet in de hoeveelheden waar je iets mee kan. Dat vereist een soort recirculatie-systemen waarbij hier en daar wat energie van zon en wind echt niet voldoende is. Technologie voor de algengroei staat trouwens ook nog belange niet op punt: energiegehalte en groeisnelheid lijken zowat omgekeerd evenredig met elkaar. Op grote schaal zijn er tot nu toe ook geen rendabele projecten… mss als we de brandstofprijzen nog verder blijven opdrijven dat het zelfs voordelig zou worden om water op te fikken bij wijze van spreke.
Methaan zelf maken is ook geen avance. Geen idee zelfs of dat zou kunnen voor particulieren, maar ‘t zou zonde zijn van je zonnecellen.
Een paar oplossingen bijeen klutsen waarvan iedereen ziet dat ze niet efficiënt zijn en nooit een significant deel van onze energie kunnen vertegenwoordigen resulteert eerder in een rariteitenkabinet dan in een duurzame oplossing waarmee de samenleving vooruit kan.
Dan is het voordeliger om voorlopig bij de zonnepanelen en batterijen te blijven en ook je elektrische auto als opslag/huisbatterij te gebruiken totdat de regering geld heeft om te investeren in grootschalige projecten die wel rendabeler zijn.
Zou je overigens je punt over kernenergie nog even willen toelichten?