Hokjes denken - doe jij dat ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Re: Hokjes denken - doe jij dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:48

Heel herkenbaar dit :D

Mijn vriend en ik zijn fietsvakantie mensen en altijd als wij ergens zijn kunnen we zo aanwijzen wie dit ook doen in de supermarkt of zo. En 9 van de 10 keer zien we die mensen na afloop wegfietsen op een fiets waar opties op zitten om er mee op vakantie te gaan.

Dit vind ik overigens geen slechte vorm van in hokjes denken maar gewoon grappig, omdat wij vaak. Met fietsvakantie mensen heel leuk overweg kunnen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:20

Ik vind dat niet erg want het leven wordt er overzichtelijker van. Vaak blijkt na enige tijd wel dat je je met je indeling vergist had. Overigens, dieren doen dat ook want ondanks dat ze in de natuur geheel vrij zijn zie je toch dat ze groepjes vormen van hun eigen soort. Birds of one feather flock together.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:03

Mensen vinden mij meestal een nerd en dat ben ik denk ik ook wel :') ik vind het leuk om te gamen maar ik hou me ook bezig met mycologie (paddenstoelen :D) zo zit ik in de avond soms in boeken te speuren wat ik zoal heb gezien. Ik geef ook wandelingen over eetbare planten en over paddenstoelen, maar ben ook heel vaak alleen in de bossen te vinden of in de natuur in het buitenland dus ik kan ook wel in het hokje outdoors person

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:29

fransje23 schreef:
Ik herken Duitser op de weg vaak aan het feit dat ze je wel laten invoegen, afstand houden en de voorrangsregels goed kennen :j

Kentekenplaat zegt je in eerste instantie niets?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:43

Nielojram schreef:
fransje23 schreef:
Ik herken Duitser op de weg vaak aan het feit dat ze je wel laten invoegen, afstand houden en de voorrangsregels goed kennen :j

:')

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:49

Ik heb echt een gruwelijke hekel juist aan hokjes! Je krijgt er te snel vooroordelen van en in veel gevallen beperkt het mensen denk ik ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:55

moonsparkle schreef:
Mensen vinden mij meestal een nerd en dat ben ik denk ik ook wel :') ik vind het leuk om te gamen maar ik hou me ook bezig met mycologie (paddenstoelen :D) zo zit ik in de avond soms in boeken te speuren wat ik zoal heb gezien. Ik geef ook wandelingen over eetbare planten en over paddenstoelen, maar ben ook heel vaak alleen in de bossen te vinden of in de natuur in het buitenland dus ik kan ook wel in het hokje outdoors person

Door deze post ben ik op je website gaan kijken. Ik heb je nu in het hokje "goh, leuk!" geplaatst :j :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:17

Doen we dat niet allemaal wel eens, al dan niet onbewust?

Laatst in de winkel een dame die nogal tekeer ging om iets in een winkel tegen een medewerkster. Geen idee waar het over ging, maar puur hoe ze praatte (lees schreeuwde).
Tja die plaatste ik ook gelijk in een hokje, want dacht "ga je lekker tokkie".

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:24

Ik ben ook wel van de hokjes, gebeurt gewoon zonder er bewust van te zijn.
Het hok "tokkie/aso" is mij niet onbekend. Net als het hokje slechte chauffeurs/zondagsrijders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:40

Nielojram schreef:
fransje23 schreef:

Nee , als ik invoeg is dat niet het eerste waar ik naar kijk :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:46

prompter schreef:
moonsparkle schreef:

Door deze post ben ik op je website gaan kijken. Ik heb je nu in het hokje "goh, leuk!" geplaatst :j :D

Haha jij bedankt voor je leuke bericht :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:50

actief in hokjes denken? Alleen als het niet uit maakt. Een hinderlijke weggebruiker het stempel treuzelaar of drammer geven bijvoorbeeld. Verder liever niet maar niemand is perfect. O:)
Maar onbewust in hokjes denken? De hele tijd. Ik heb gehoord dat dat gewoon is hoe het menselijk brein werkt. De hersenen kunnen geen natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid vormen. Dat zou te lang duren waardoor je altijd een paar seconden tot minuten in het verleden zou leven. In plaats daarvan gebruikt je brein allerlei sluiproutes om in de kortst mogelijke tijd met alleen de belangrijkste informatie te bepalen wat er gaande is. Om er een vloeiend plaatje van te maken wordt alle ontbrekende informatie vanuit je geheugen ingevuld. Een van die sluiproutes bestaat uit een soort catalogus van stereotypen of hokjes. Als je een vreemde voor het eerst ziet vult je brein eerst een stereotiep in op basis van de meest basale informatie om pas een paar seconden later te corrigeren op basis van verdere informatie.

Hier is een leuk experiment om te zien hoeveel informatie je hersenen invullen. Je ziet de hele wereld in kleur. Maar in je perifere blikveld (de randen van je blikveld) kan je nauwelijks kleur waarnemen. Je brein vult de kleur in... als het weet wat de kleur is. Leg een doos kleurpotloden open op tafel en ga er met je rug naartoe staan. strek je ene arm recht vooruit en staar strak naar je duimnagel. Pak met je andere hand blind een potlood. Strek die arm nu strak opzij maar blijf naar je duim staren. Breng het potlood langzaam naar je duim. Als je strak naar je duim kan blijven staren duurt het best lang voor je weet welke kleur je hebt of tot je het potlood scherp ziet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:55

Tuurlijk denk ik in hokjes. Dat is iets wat we allemaal jong al doorhebben. Is inderdaad een veiligheidsmechanisme om heel snel in te schatten: 'is de persoon die tegenover mij staat gevaarlijk?'. En tevens een mechanisme om makkelijker als persoon bij een groep te horen. En mensen zijn groepsdieren, dus de veiligheid van een groep hebben wij nodig.

Wel probeer ik om regelmatig vragen te stellen bij waarom ik iemand in een hokje plaats. Is dat wel terecht?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:58

Ik vroeg ooit een collega die niet meedeed aan een fanatieke voetbal discussie “jij houdt niet van voetbal zeker?”. Bleek hij wel van te houden en hij dacht dat ik dat vroeg vanwege zijn iets alternatieve uiterlijk..
Die verwachtte blijkbaar een hokje. >;)

Daarnaast is hokjes denken heerlijk en houdt mijn leven overzichtelijk. Ik hoop dan ook dat mensen zich er niet al teveel van aantrekken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:07

Ik rijd in een groot hok en alles buiten dat grote hok plaats ik in hokjes... :D

Dat houdt het verkeerstetris overzichtelijk _O-

Witte busjes zijn het ergst.

Gek genoeg heb ik weinig problemen met BMW en Audi rijders. Die snappen het spelletje meestal wel.

Mensen met een hoofddeksel op in de auto moet je helemaal voor uitkijken...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:13

Anne_GTI schreef:
Ik rijd in een groot hok en alles buiten dat grote hok plaats ik in hokjes... :D

Dat houdt het verkeerstetris overzichtelijk _O-

Witte busjes zijn het ergst.

Gek genoeg heb ik weinig problemen met BMW en Audi rijders. Die snappen het spelletje meestal wel.

Mensen met een hoofddeksel op in de auto moet je helemaal voor uitkijken...

Ja _O- Tenzij hij of zij met een paardentrailer rijdt of in een paardenvrachtwagen. Die paarden hebben een gek effect op het petjes-stereotype :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:28

Ik moet wel lachen om het topic met dingen die er opgenoemd worden. Dan lees je het en denk je "ja dat dus". Dan doe je het zelfs onbewust meer dan je zelf denkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:40

In een hok zitten ook weer onderhokjes. Bijv. ik zit in het hok paarden liefhebbers. Maar die zijn onderling weer in allerlei hokjes verdeeld. En ik zit in het hok gelovigen. Nou daar zullen we helemaal maar niet spreken over de zeer vele verschillende onderhokjes.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:43

Oh ja hoor :D Ik denk altijd goed te weten ''dat is weer zo'n type''. En vaak klopt het nog ook. Is toch niks ergs mee zolang je er niets mee doet/uit? Vind het een menselijke gedachte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:48

Ja dat gaat vrij automatisch.
T is niet per se goed of slecht denk ik maar gewoon hoe wij mensen snel iemand in proberen te schatten. Het aantal hokjes neemt wel toe met de tijd, gezien mensen er zelf steeds meer creëren.

Qua weggedrag: als ik een audi/bmw zie denk ik meteen ‘ah sneu weer iemand die geen knipperlicht kon betalen’

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:21

fransje23 schreef:

Ik herken ze als middenbaanplakkers die daar exact de maximale snelheid rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:25

Ik herken het niet meer. Vroeger had ik wel een mening over bepaalde merk type rijders, maar ben daar wel compleet vanaf, omdat ik allerlei merken en type auto's stomme dingen zie doen op de weg. En ook bijv BMW's en witte busjes heel netjes zie rijden.
Ik zou hooguit per omgeving wel verschil kunnen zien qua rijgedrag.

@Anjali, dat gelovigen in een hoekje zitten hoeft totaal niet. Is maar net hoe ze zichzelf ook presenteren. Mijn zoon zijn ex en haar ouders gingen naar de kerk, maar kon heel goed met ze en ze zouden er nooit over beginnen of een ander mee lastigvallen.

Mensen laten zich ook in een hokje zetten of voelen zich denk ik soms veilig in een hokje.

In de paarden ( sport) bijvoorbeeld zie ik juist wel veel mensen die heel graag ergens bij willen horen. Niet allemaal, maar je merkt het vaak bij mensen dat ze daar ver voor gaan en het paard niet op nr 1 staat.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:07

Mars schreef:
Ja dat gaat vrij automatisch.
T is niet per se goed of slecht denk ik maar gewoon hoe wij mensen snel iemand in proberen te schatten. Het aantal hokjes neemt wel toe met de tijd, gezien mensen er zelf steeds meer creëren.

Qua weggedrag: als ik een audi/bmw zie denk ik meteen ‘ah sneu weer iemand die geen knipperlicht kon betalen’

En er zit nog wel zo'n mooi dynamisch knipperlicht op. Die probeer ik toch geregeld te laten zien :j

Overigens plaats ik mensen met dit soort uitspraken ook in een bepaald hokje haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:20

Ja ik doe het net zoals iedereen ook weleens, een van mijn favoriete hokjes is de PanoramaMan :-D. Daar ben ik allergisch voor. ;-)

Ik probeer me wel bewust te zijn van de hokjes waar ik mensen in plaats en ze pas echt te beoordelen op het moment dat ik ze leer kennen en niet te blijven hangen in vooroordelen. Omdat je dan inderdaad ook ziet dat je hokjes niet altijd kloppen..of misschien wel, maar er is zoveel meer.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:57

Ik heb zelf niet het idee dat ik erg in hokjes denk. Maar toen bestuurders genoemd werden hier dacht ik oh ja _O- Als iemand langzaam of truttig rijdt kijk ik daarna altijd naar de bestuurder als ik langs rijd en denk 'ja dat verklaart het'. Evenals dat het een auto is met een oud nummerbord met 4 letters.

Mijn broertje had een Volkswagen Polo en als er agenten langs reden keken ze standaard wie de bestuurder was _O- Hij werd er ook altijd tussenuit gevist bij controles. Nu rijdt hij een Mazda en is er niks meer aan de hand. Mijn eigen ervaring met het rijden in een Volkswagen Golf en dan later een Seat Ibiza is echt precies hetzelfde. Ik reed een zwarte Golf en dan was het toch treurig voor iedereen dat er dan zo'n blonde miep achter het stuur zat :D Later de Ibiza en nooit meer starende blikken.