Kennismaken Syrische buren, etiquette

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:09

Ik lees even mee, want mijn zoon heeft een fantastische, nieuwe (onbetaalde, via een instelling) collega van Syrische afkomst die ook zonder iets en met weinig geld in zijn uppie in een woning is geplaatst. Die jongen werkt snoeihard en doet enorm zijn best om het goed te doen. Mijn zoon wil eerst bij zijn werkgever vragen of er toch iets van loon voor deze jongen in zit, maar wil ook graag wat voor die jongen doen qua eten of spullen. Deze jongen is overigens geen moslim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:12

Shenavallie schreef:
Ik lees even mee, want mijn zoon heeft een fantastische, nieuwe (onbetaalde, via een instelling) collega van Syrische afkomst die ook zonder iets en met weinig geld in zijn uppie in een woning is geplaatst. Die jongen werkt snoeihard en doet enorm zijn best om het goed te doen. Mijn zoon wil eerst bij zijn werkgever vragen of er toch iets van loon voor deze jongen in zit, maar wil ook graag wat voor die jongen doen qua eten of spullen. Deze jongen is overigens geen moslim.
In dat geval zou ik gewoon even vragen wat hik nodig heeft. :) En lief dat je zoon dat voor hem wil doen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Ik denk dat je met een leuk bloemstuk en inderdaad een pak stroopwafels "voor de kinderen" het minste kwaad kan doen :)

belle_boef

daantjuhhh schreef:
Ja ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen waarderen.
Maar ik zou iets met kerst niet meenemen naar een eerste ontmoeting.
Ik zou eerst peilen hoe ze zijn.
Ook niet bij niet moslims…

Maar twijfel je bij oer Hollandse mensen ook of je wel of niet een kerststukje mee kan nemen.

Het is niks anders dan een veredelt takkenbkoemstuk met ballen er in.
Laten we een eerste ontmoeting niet nog spannender maken dan dat het is.

Femek2902

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:26

Nee precies, ik denk dat je weinig verkeerd kan doen. Ik heb een half jaar met statushouders gewerkt en volgens mij is de grootste fout die je kan maken om niet op bezoek te komen als ze je uitnodigen. Even heel erg over één kam gescheerd natuurlijk..

Dus dat is al gelukt en verder zijn het net mensen, of het klikt of niet is persoonlijk. Het feit alleen al dat je langsgaat en nadenkt over eventueel aanstootgevende dingen is waarschijnlijk al meer dan genoeg om gewoon gezellig koffie te drinken samen!

Waar ik vooral even aan moest wennen is dat de meeste mensen zeiden dat ze me begrepen, terwijl ze me niet begrepen. Dus daar heb ik zelf mijn communicatie op aangepast toen. Verder was het heerlijk om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:30

Geen kerststuk. Gewoon niet doen.

De uitleg daarbij is simpel: het idee dat Jezus de zoon van God is, is in strijd met de Islam. Zijn geboorte dus ook. Er zijn veel Moslims die daarom niet aan Kerstmis, of andere Christelijke feestdagen, doen. Denk ook aan kinderen die geen Sinterklaas mee mogen vieren.

Waarom zou je dan persé met een kerststukje aankomen, als er genoeg andere mogelijkheden zijn? Eerst maar eens ervaren hoe deze mensen in het leven staan, zou ik denken. Gewoon een stukje respect voor de ander op willen brengen.

Een bloemetje lijkt me helemaal goed. Moslims doen ook aan bloemen op bijzondere momenten. En nog harstikke Nederlands ook. En misschien iets lekkers, wel halal (kwestie van even googelen voordat je naar de supermarkt gaat), voor de kinderen.

Of (halal) appeltaarten o.z.i.d. bakken? Ik denk dat ze aangenaam verrast zullen zijn. Of jezelf kort voorstellen in hun taal? Mensen waarderen het dat je oprechte interesse in ze hebt. Dat vinden ze denk ik het allerbelangrijkst :)

Verder schoenen uitdoen voordat je naar binnen gaat! Als dat niet hoeft, hoor je het vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-12-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:32

In zou niet met een Westers gerecht afkomen eigenlijk. Mijn partner is Arabisch en we hebben daardoor uiteraard vaak Arabische visite.
De eerste Arabier die West-Europees eten lekker vindt, moet ik nog tegen komen. Ze vinden het saai en smakeloos.
Ik kook altijd Arabisch of Aziatisch voor visite. Met rijst en veel kruiden.

Ik zou voor wat leuks voor de woning gaan. Van Casa ofzo. Mooie spiegel of kaarsjes etc...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:33

Leuk topic, ik denk wat Daantjuhh zegt, tekenspul voor de kinderen, en een leuk plantje voor de ouders (stuk goedkoper dan bloemen en gaat veel langer mee). Zowiezo als je kinderen blij maakt scoor je direct dikke punten bij de ouders!!
Hou je ons op de hoogte?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:39

Luckystory schreef:
In zou niet met een Westers gerecht afkomen eigenlijk. Mijn partner is Arabisch en we hebben daardoor uiteraard vaak Arabische visite.
De eerste Arabier die West-Europees eten lekker vindt, moet ik nog tegen komen. Ze vinden het saai en smakeloos.
Ik kook altijd Arabisch of Aziatisch voor visite. Met rijst en veel kruiden.

Ik zou voor wat leuks voor de woning gaan. Van Casa ofzo. Mooie spiegel of kaarsjes etc...

Het gaat om het gebaar. Dat is wat deze gastvrije mensen vaak heel erg waarderen. Dat ze het - eventueel - niet zo lekker vinden, dat vinden ze daarbij waarschijnlijk helemaal niet belangrijk en zullen ze, netjes als ze zijn, niet laten merken. Integendeel! Maar je scoort intussen wel heel veel punten met je goede wil.
Ze geven niet voor niets zelf vaak eten. Zowel als ze gasten ontvangen, als wanneer ze ergens langs gaan. Eten vormt het middelpunt.

Een ieder heeft een andere smaak qua interieur.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:40

Ow, ze gaan dat waarschijnlijk gewoon niet opeten hoor. Ze bedanken, zetten het weg en gooien het later weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:41

Jongens, een ‘kerststuk’ is zo heidens als maar zijn kan. Daar heeft echt de geboorte van Jezus helemaal niks mee te maken, tenzij het een liturgisch bloemstuk is ofzo.

Heel Nederland heeft een kerststuk en een kerstboom in hun huis.
Strenggelovigen juist niet, omdat het idd niks te maken heeft met het geloof, en van heidense afkomst is :o

Een leuk stukje kan mi best prima. De Syriërs die ik ken hebben iig gewoon een kerstboom.

Eigenlijk kan mi alles, ik vind Syriërs een stuk toleranter dan Nederlanders.
Wees gewoon wie je bent en alles wat je geeft uit een goed hart is gewoon goed :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:48

Gewoon een kaars met wat takken en kerstballen moet altijd kunnen lijkt me. Zet je er een Jezus aan het kruis in dan is het wat minder := Maar om helemáál veilig te zijn kan je ook gewoon voor een ander bloemstukje kiezen dat in een leuke mand staat met dennenappeltjes versiering ofzo, ook altijd goed toch en is meteen decoratie voor in huis op een vrijblijvende manier.

Iets van echte spullen voor in huis kopen zoals een spiegel ofzo dat vind ik juist een beetje overkomen alsof je voor een ander wilt bepalen dat de inrichting niet goed is ofzo := Iets van een plant / bloemstukje heeft een meer tijdelijk karakter :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:52

Ik zou inderdaad zelf iets lekkers maken zoals speculaas of een appeltaart. Zij zijn erg van het zelf koken en zullen dat dan ook waarderen.
Kerststukjes zou ik weg van blijven tenzij je weet dat het christenen zijn. Dan is een plantje/bloemetje beter.

Trek je er wel genoeg tijd voor uit? Niet verwachten dat je met een uurtje weer thuis op de bank zit. Oh en niets afslaan aan eten of drinken, dan beter accepteren en er maar een klein slokje of hapje van nemen. Maar vooral veel plezier! Syriërs zijn over het algemeen heel hartelijke mensen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:55

Ik noem het omdat ik zelf vaak zulke dingen krijg van mijn Palestijnse schoonfamilie.
Eens een keer 2 druppelvormige spiegeltjes (van de casa), schoteltjes met Arabisch design, kadertjes met traditionele kruisjessteek-decoratie etc...

Maar uiteraard kan een bloemetje of plantje evengoed. Het is maar wat je zelf leuk vindt.
En iets van zoetigheid of taart is ook best ok.
Maar ik zou echt niet met een heus gerecht afkomen.
Het is inderdaad waar dat ze zelf vaak wél eten geven. Maar mijn ervaring is dat dat een uitwisseling is, die maar 1 kant op gaat. :+ Ze houden heel erg vast aan hun eigen smaken en gerechten. En ze zijn niet geneigd om te experimenteren met voedsel.
Ze gaan het volgens mij zelfs niet proeven. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:15

Qua culturele verschillen misschien even een lijstje. :D
Kwestie dat je niet verrast bent, als ze bij jou op visite komen :+

- Een aanbod wordt nooit zomaar geweigerd. Als ze iets niet willen, gaan ze nooit zeggen 'nee, daar heb ik geen zin in'. Ze geen eerder een excuus verzinnen waarom het niet past.
Het wordt als onbeleefd gezien om iets vlakaf te weigeren. Ze wringen zich liever in 10 bochten om het niet te hoeven doen, i.p.v. gewoon toe te geven dat ze iets niet willen.

- Ze zitten in je kasten en bedienen de apparaten in je keuken. :o
Dit is eentje waar ik het zelf héél moeilijk mee heb. Je kan hen iets aanbieden om te drinken/ eten wat beleefd geweigerd wordt. En daarna zitten ze zelf in je frigo of koekenkast iets eetbaars te zoeken.
En dit heb ik zelfs meegemaakt met visite die de eerste keer op bezoek kwam.
Het idee erachter is dat men de gastheer niet wil belasten met drank en voedsel te halen voor hen.
Het is een teken dat ze zich thuisvoelen dat ze aan zelfbediening doen.

-Wanneer ze iets moeten vragen zullen ze de vraag nooit direct stellen. Ook niet digitaal.
Onze Westerse directheid is gek voor hen. Eerst moeten alle beleefdheden worden uitgewisseld en geïnformeerd worden hoe het gaat met alle gezinsleden voor de vraag überhaupt op tafel kan komen.

-Begroet iedereen persoonlijk.
Ik heb de neiging om bij binnenkomst waar grotere groepen mensen aanwezig zijn een algemene groet de kamer in te sturen. Dat wordt niet ok gevonden. Iedereen, ook de kinderen, moet persoonlijk begroet worden.
Hetzelfde bij weggaan.
Even zwaaien naar de massa en zeggen 'Salut iedereen, tot de volgende' is echt not done.
Je neemt van iedereen afscheid.
Als vrouw ben je je best ook bewust dat je zelf niet het initiatief neemt om een man aan te raken. Dat kan je best van hun reactie laten afhangen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:55

Handig topic. Ik heb sinds kort ook buitenlandse buren waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen. Normaliter doe ik tegen Kerstmis kerstkaarten in de bus bij mijn naaste buren.Niet met religieuze afbeeldingen maar met "heidense" ,kaarsjes etc. Dat zal ik nu maar laten dan? :?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:06

Wat lief dat je er zo over nadenkt TS. Maar ik denk dat je met de 'normale' aanpak (bloemetje en wat lekkers) gewoon al heel goed zit.

Bij de eerste kennismaking gaat er toch juist om dat jullie wat over/van elkaar leren, de volgende keer kan je dan eventueel voor het perfect passend/aansluitend geschenkje gaan. Als het 'nederlanders' zouden zijn, zouden we toch ook niet eerst achterhalen wat hun geloofsovertuiging is/of ze vegetarisch/glutenintolerant zijn of bij voorkeur geen koolhydraten eten?

Ga gewoon gezellig langs en hopelijk woon je nog heel lang met plezier naast elkaar.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 12:35

Ondertussen krijg ik app berichten van de buurman, slecht vertaald maar het komt er op neer dat hij graag wil werken om geld te verdienen voor zijn gezin. Een 10 persoons huishouden eet natuurlijk flink door.
Ik kan hem helpen met opstellen van een oproep om werk, wat hij kan en wat hij wil. Misschien ga ik er dus vandaag even aan. Met jullie berichten in het achterhoofd is even een rekbaar begrip :o

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:39

Pien63 schreef:
Ondertussen krijg ik app berichten van de buurman, slecht vertaald maar het komt er op neer dat hij graag wil werken om geld te verdienen voor zijn gezin. Een 10 persoons huishouden eet natuurlijk flink door.
Ik kan hem helpen met opstellen van een oproep om werk, wat hij kan en wat hij wil. Misschien ga ik er dus vandaag even aan. Met jullie berichten in het achterhoofd is even een rekbaar begrip :o

Fijn dat je ze hier mee kunt (en wilt) helpen! Waarschijnlijk veel waardevoller dan alles wat je mee neemt/zou nemen. Succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:44

belle_boef schreef:
daantjuhhh schreef:
Ja ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen waarderen.
Maar ik zou iets met kerst niet meenemen naar een eerste ontmoeting.
Ik zou eerst peilen hoe ze zijn.
Ook niet bij niet moslims…

Maar twijfel je bij oer Hollandse mensen ook of je wel of niet een kerststukje mee kan nemen.

Het is niks anders dan een veredelt takkenbkoemstuk met ballen er in.
Laten we een eerste ontmoeting niet nog spannender maken dan dat het is.

Ja. Ik redeneer vanuit mij zelf.
Bij mij hoef je ook niet met een kerststukje aan te komen. Zonde van je geld.

Heeft ook niks met geloof te maken. Wel met smaak

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:06

Wat leuk! Ik zou wat lekkers meenemen, bloemen zijn ook goed. Gewoon een aardigheidje. Wel zou ik het lekkers zelf maken :)
Ik heb zelf een Syrische buurvrouw gehad, maar zij woonde al zo lang in Nederland dat ze als Nederlander door kon.

Boras schreef:
Geen kerststuk. Gewoon niet doen.

De uitleg daarbij is simpel: het idee dat Jezus de zoon van God is, is in strijd met de Islam. Zijn geboorte dus ook. Er zijn veel Moslims die daarom niet aan Kerstmis, of andere Christelijke feestdagen, doen. Denk ook aan kinderen die geen Sinterklaas mee mogen vieren.

Het geboorteverhaal van Jezus staat gewoon in de Koran (wel een andere versie).

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 14:23

Kerststukje doe ik niet. Net gezien wat de vanaf prijzen zijn . Zo’n lelijk ding wil je van verdriet niet in je kliko hebben, laat staan in je huis. Wat er een beetje uitziet, zonder religieuze tekens, is buiten proportie om bij een kennismaking te geven.
Gisteren op de markt grote tas met 3 kilo appels gekocht, denk dat ze daar wel raad mee weten en wat stroopwafels erbij.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:18

Pien63 schreef:
Kerststukje doe ik niet. Net gezien wat de vanaf prijzen zijn . Zo’n lelijk ding wil je van verdriet niet in je kliko hebben, laat staan in je huis. Wat er een beetje uitziet, zonder religieuze tekens, is buiten proportie om bij een kennismaking te geven.
Gisteren op de markt grote tas met 3 kilo appels gekocht, denk dat ze daar wel raad mee weten en wat stroopwafels erbij.

Stroopwafels zijn volgens mij alleen niet halal!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:19

Lestrange01 schreef:
Pien63 schreef:

Stroopwafels zijn volgens mij alleen niet halal!

Volgens mij zit er geen gelatine in hoor.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:23

Wat een warm welkom TS! Wat fijn dat je iets voor ze kan betekenen met een beetje hulp.