Loonindicatie per sector (paraveterinair)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Loonindicatie per sector (paraveterinair)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:00

Ik zou gaan voor omscholen naar bijv doktersassistente

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:06

Faelynn schreef:
Ik ben uiteindelijk toch langs gegaan en werkgever en ik zijn eruit gekomen :)
Iets minder dan ik hoopte, maar we zijn elkaar wel tegemoet gekomen, en kijkende naar de sector en type praktijk ben ik er wel tevreden mee. We hebben er een super fijn open gesprek over kunnen hebben, dus het voelde ook gewoon goed
Ik blijf het parttime combineren met mijn huidige werk, zodat ik daar ook mijn wat betere inkomen behoud en nog voldoende rond kan komen. Beide compleet verschillende banen, dus ook wel weer heel leuk voor de variatie.

Fijn dat jullie eruit gekomen zijn. :)
Heb je ook nog gesproken over pensioenopbouw, diensten (nacht, weekend, feestdagen) hoe vaak, hoe worden de stand-by tijd en hoe de daadwerkelijk gewerkte uren beloond. Hoeveel vakantiedagen heb je en hoe lang van tevoren moet je een vrije dag of vakantie aanvragen. Hoe lang van tevoren krijg je het werkrooster. Hoeveel flexibiliteit wordt er van jou verwacht bij ziekte en vakantie van collega’s en hoe worden die extra uren beloond? Worden ze uitbetaald, als vrije uren bijgeschreven of als meeruren waar de werkgever naar eigen goeddunken over kan beslissen en jou kan uitroosteren in minder drukke tijden?
Kun je met je andere werkgever regelen dat je de dagen dat je een nachtdienst hebt later mag beginnen als dat nodig is (als jij om 05.30 opgeroepen wordt voor een keizersnede hond, zul je 07.30 beginnen bij je andere werkgever waarschijnlijk niet halen).
Vakantie aanvragen bij 2 werkgevers is een heel gedoe, vooral als je bij de ene je aanvraag in december en bij de ander pas in maart mag indienen. Hopen maar dat de door jou aangevraagde periode door beide werkgevers goedgekeurd wordt…
Het is een mooi beroep, maar er wordt heel veel van je verwacht voor een miniem uurloon..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 09:39

Meeste van die dingen zijn bij mijn beide banen niet aan de orde Insun :)

Maar wat wel aan de orde is hebben we allemaal besproken :j Het gaat om een eenmanspraktijk met maar een andere medewerker, geen pensioenopbouw helaas, overige voorwaarden gewoon op basis van wettelijk vastgesteld, dus vakantie dagen en geld. Vakanties e.d. zullen we voor elkaar in gaan vallen, of de praktijk sluit in overleg met elkaar voor een periode, dus in dat opzicht word van ons beide flexibiliteit verwacht, maar dat is prima, die ruimte heb ik ook bij mijn andere werk, want daar werk ik meer en deels in het weekend, en de praktijk is in het weekend weer dicht, dus die komen niet snel in elkaars vaarwater. Diensten, onregelmatige uren of nachtdiensten zijn allemaal niet van toepassing hier namelijk, feestdagen zoals tussen kerst en oud en nieuw gaan ze meestal dicht.

Andere werk heb ik een ruime mate van flexibiliteit, ik werk maar 1 vaste dag in het weekend, overige dagen gaan op flexbasis, omdat ik er nu al 3 jaar lang vrijwel altijd ben, super vaak inval of kom als ze oproepen, hoef ik maar een piep te geven een week of 2 van te voren en ik krijg vrij, die werkgever weet mijn inzet en daar krijg ik ook alle credits voor terug gelukkig. Dus de vakanties op elkaar afstemmen gaat helemaal goed komen.
Scheelt ook dat ik nooit vakantie wil in het hoogseizoen.
Ik heb zometeen zoals het er uit ziet wel echt 2 hele fijne werkgevers, mijn huidige vaste werk is het loon en arbeidsvoorwaarden beter, praktijk is dat iets minder, maar wel weer stabiele uren overdag door de weeks en en echt een leuke plek waar veel in overleg zal gaan.

Ik wou om een aantal bovenstaande redenen die jij noemt ook niet bij een grote keten/praktijk werken, vind het vaak ook heel onpersoonlijk, hou meer van kleinschalig, voorheen heb ik ook al op zowel een kleine als grote praktijk gewerkt en was veel meer thuis in de kleine.
grote praktijk had ik zakelijk gezien waarschijnlijk wel meer uit het loon kunnen halen, en pensioenopbouw gehad, maar heb dan liever een fijne werkplek en voor de portemonnee en afwisseling mn andere werk er bij.

Voor wie benieuwd is, ik zit zometeen op de middenlijn van de cao in mijn trede, het loon blijft laag vergeleken met ander werk, maar voor de sector ben ik er tevreden mee.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:06

Fijn Faelynn, gefeliciteerd!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:46

Fijn veel plezier op je nieuwe werk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:01

oei, geen pensioenopbouw is wel erg slecht. Daar denk je misschien nu niet aan, maar is wel heel erg belangrijk

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:52

Als je maar net aan genoeg betaald krijgt, heb je geen reserves om opzij te leggen voor je pensioen. En de AOW is echt geen vetpot - en grote kans dat je die straks wel 20 jaar krijgt en niks er dan naast, omdat je 87 wordt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:56

Mijn dierenarts gaf aan dat dit een van de slechtst betaalde mbo opleidingen is.
Hij betaald zijn personeel wel meer. Het is echt bizar weinig vind ik.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 20:28

Kinke schreef:
oei, geen pensioenopbouw is wel erg slecht. Daar denk je misschien nu niet aan, maar is wel heel erg belangrijk

Daar denk ik zeker wel aan, alleen het is gewoon slecht geregeld in deze sector.
Enige andere optie is nog slechter ongeschoold werk doen waar ik niet blij van word, of omscholen, maar dat is ook iets waar ik op dit moment niet zo veel in zie, misschien in de toekomst. Ik doe wel nog een thuisstudie om mijn baankansen later eventueel te vergroter en wat achter de hand te hebben.

Gaby schreef:
Als je maar net aan genoeg betaald krijgt, heb je geen reserves om opzij te leggen voor je pensioen. En de AOW is echt geen vetpot - en grote kans dat je die straks wel 20 jaar krijgt en niks er dan naast, omdat je 87 wordt.

Ik hou sowieso mijn andere baan er naast parttime en daar bouw ik wel pensioen op, dus ik bouw wel iets op, al zal het niet veel zijn.
Moet ik ook zeggen dat ik mijn toekomst niet voor me zie zoals de gemiddelde Nederlander dat doet haha. Ik ben nu vooral aan het sparen en hoop over 15- 20 jaar te kunnen emigreren, om daar een investering te kunnen doen in volledig zelfvoorzienend leven. Weet niet hoe het dan allemaal gaat lopen met pensioen, maar wil het eigenlijk tegen die tijd wel zo geregeld hebben dat ik van heel weinig rond kan komen. of in een camperbusje gaan wonen oid en rondtrekken. Ik hoef niet zo nodig het huisje boompje beestje en carrière maken in ons overvolle dure Nederland later :P Liever lekker minimalistisch en duurzaam leven :D

Zonnetje81 schreef:
Mijn dierenarts gaf aan dat dit een van de slechtst betaalde mbo opleidingen is.
Hij betaald zijn personeel wel meer. Het is echt bizar weinig vind ik.

Een beroep met dieren in mijn algemeen staat inderdaad bekend als heel slecht betaald. Dan te bedenken dat de plek waar ik ga werken nog in ieder geval gemiddeld loon bied nu na "onderhandeling", en niet zoals vele gewoon het minimum van de cao.
De transparantie en kleinschaligheid van dit bedrijf maakt dat ik er wel een goed gevoel bij heb, ook al weet ik dat het slecht betaald is, dat ligt gewoon echt meer en deel nog altijd bij de sector en cao. Een leuke baan is ook wat waard.
ondertussen hou ik mijn beter betaalde baan er bij en met het gemiddelde van beide samen moet het wel goed komen voor nu.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:16

Ts mag ik vragen welke omgeving of praktijk je nu zit? Ik meen me te herinneren dat je bij mij uit de buurt kwam (omgeving Tilburg) maar misschien vergis ik me met een ander.
Als dat zo is dan kan het wel eens zijn dat we op dezelfde hebben gesolliciteerd :)
En dan ben ik nieuwsgierig naar het loon inderdaad omdat ik nooit had verwacht dat zij konden toppen aan wat ik nu krijg.

Sollicitatie van een kleine stadskliniek of nu bij Anicura.
Ja, het keten zijnde staat me niet aan met alle protocollen en ditjes en datjes maar het loon mag ik niet over klagen (voor deze sector)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 10:38

Nyaleti schreef:
Ts mag ik vragen welke omgeving of praktijk je nu zit? Ik meen me te herinneren dat je bij mij uit de buurt kwam (omgeving Tilburg) maar misschien vergis ik me met een ander.
Als dat zo is dan kan het wel eens zijn dat we op dezelfde hebben gesolliciteerd :)
En dan ben ik nieuwsgierig naar het loon inderdaad omdat ik nooit had verwacht dat zij konden toppen aan wat ik nu krijg.

Sollicitatie van een kleine stadskliniek of nu bij Anicura.
Ja, het keten zijnde staat me niet aan met alle protocollen en ditjes en datjes maar het loon mag ik niet over klagen (voor deze sector)

Ik woon niet in de omgeving van Tilburg dus het zal niet dezelfde geweest zijn.

Een keten zal inderdaad iets beter loon en arbeidsvoorwaarden hebben, zelf zou ik alleen echt niet bij een keten of grote praktijk willen werken, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ken ook wel mensen die dat juist leuker vinden.
Ik zit nu ongeveer op de middenlijn van de cao groep 6 dat is iets meer dan 2300 bruto op basis van 40 uur (geen pensioenopbouw dus)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:10

Mijn interesse werd gewekt door de titel, maar ik vind het eigenlijk gewoon schrikbarend dat het financieel gewoon nog steeds zo slecht geregeld is als (bijna) 20 jaar geleden. Het loon was voor mij de reden om absoluut niet in de sector aan de slag te gaan. Toentertijd ook over na zitten denken om om te scholen voor humane zorg, maar ik had niet zo'n zin in gezeur van mensen. Beestjes praten niet en hun eigenaren zeurden al genoeg :') _O-.

Ben uiteindelijk in de agf en transportwereld terecht gekomen, via werk opleidingen gehaald en ben nu planner met een meer dan prima salaris. Dus omscholen hoeft zeker niet perse :).

Anyway, fijn dat jullie gesprek wel goed is gegaan Faelynn en dat er een middenweg is gekozen. Veel plezier met je nieuwe baan!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:37

Nou om toch nog maar even een update te geven, start bij nieuwe werkgever gaat toch niet door :')
De communicatie verliep natuurlijk al erg moeizaam, ofwel ze wisten zelf niet zo goed wat ze wouden of hoe het zat betreft werkdagen, loon, arbeidsvoorwaarden e.d.
Deze informatie wilde ik wel hebben voor ik akkoord gaf, en na lange tijd waren we eruit gekomen en was ik heel blij dat ondanks dat het zo moeizaam ging om duidelijkheid te krijgen we er wel een open gesprek over konden hebben, dus had ze het voordeel van de twijfel gegeven en zou er gaan werken.
Maar nu heb ik een week vrij gevraagd voor aanvang contract omdat dit al gepland stond eigenlijk voordat ik hier zou beginnen met werken, en kreeg een whatsappje dat ik dan toch maar helemaal niet meer hoefde te komen.

Nouja jammer, maar het is ook wel goed zo. Had de praktijk leuk gevonden om te werken, collega assistent was ook super lief, maar het was wel een heel erg getouwtrek om alles duidelijk en geregeld te krijgen. We hadden beide volgens mij het idee elkaar tegemoet te komen, maar ik moest echt wel meer inleveren dan eigenlijk goed was. Geen pensioen, een extra dag werken terwijl de vacature om 2 gevraagd werd en ik daarom juist gesolliciteerd had, extra flexibel zijn bij drukte, invallen vakanties etc)
En aan hun kan het idee dat ze mij meer loon gegeven hebben (eerste aanbod vond ik gewoon schrikbarend laag) en dat ze achteraf toch iemand zochten voor veel meer uren en dagen dan in eerste instantie aangegeven, waarin ik maar voor een deel tegemoet kon komen, en ik wil natuurlijk ook wel eens op vakantie.. Ja dat was al gepland en liep net een beetje onhandig tegelijk, maar kan natuurlijk niet voor altijd de agenda leeg houden voor een potentieel nieuwe baan.

Ik hoop dat als ze weer een vacature neerzetten ze nu voor zich zelf beter in beeld hebben wat ze kunnen en willen bieden. Of evt op zoek gaan naar iemand die net afgestudeerd is, nog lekker thuis woont en niet te veel verantwoordelijkheden/verplichtingen heeft waardoor werkuren en loon allemaal niet zo veel uit maakt. :j

Ik was wel erg blij met jullie feedback en ben best een beetje trots op mezelf dat ik aan heb durven geven dat ik eerst meer duidelijkheid wou over arbeidsvoorwaarden en het loon in eerste instantie echt te laag vond voordat ik akkoord gaf :j
Ik ben normaalgesproken heel erg meegaand als ik iets leuk vind namelijk, maar als ik overal maar ja op had gezegd, had ik mezelf echt tekort gedaan in deze.
Dus ondanks alle stress voor niks toch ook weer heel leerzaam geweest :j

Yv_ schreef:
Mijn interesse werd gewekt door de titel, maar ik vind het eigenlijk gewoon schrikbarend dat het financieel gewoon nog steeds zo slecht geregeld is als (bijna) 20 jaar geleden. Het loon was voor mij de reden om absoluut niet in de sector aan de slag te gaan. Toentertijd ook over na zitten denken om om te scholen voor humane zorg, maar ik had niet zo'n zin in gezeur van mensen. Beestjes praten niet en hun eigenaren zeurden al genoeg :') _O-.

Ben uiteindelijk in de agf en transportwereld terecht gekomen, via werk opleidingen gehaald en ben nu planner met een meer dan prima salaris. Dus omscholen hoeft zeker niet perse :).

Anyway, fijn dat jullie gesprek wel goed is gegaan Faelynn en dat er een middenweg is gekozen. Veel plezier met je nieuwe baan!

Heel begrijpelijk, voor mij ook een reden dat ik destijds gestopt ben, maar het kriebelde toch na dat ik als vrijwilliger mee geweest ben bij een castratie/sterilisatie project in het buitenland, dus had het voor parttime om te combineren wel leuk gevonden.

Nee humane zorg zou echt niks voor mij zijn, sowieso heb ik niks met mensen _O- Hoort er ook wel bij als paravet, maar het gevoel dat ik de dieren hielp deed mij vooral goed.

Grappig want mijn 2e baan, ofwel nu enige baan _O- Is ook in de transportsector, ik doe de aansturing, monitoring van ritten en het regelen van calamiteiten. Ik vind het werk op zich best leuk, maar heb niet echt het gevoel dat ik maatschappelijk iets bijdraag aan iets waar ik echt "passie" voor heb, milieu, dierenwelzijn, dat soort dingen ligt mijn hart toch het meest.