Vroeger opstaan, maar hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:15

Ik denk ook dat eerder opstaan het verschil wel gaat maken.
Hier gaan we om half 11 even naar achter de paarden voeren en dan liggen we kwart voor 11 in bed.
Mijn vriend moet om 6:15 op staan en haalt het daarmee, maar die slaapt echt effectief goed.
Ik sta daarmee in de zomer om 7 uur op en nu in de winter 7.30.
Ik slaap en laad niet goed op, maar langer blijven liggen maakt me alleen maar duffer.
Maar later naar bed ook.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:25

Sinds een paar maanden sta ik om 5 uur op. Ik had nergens tijd voor en als ik dan na 20:30u eindelijk wat kon gaan doen was ik al doodop.
Nu kan ik ‘s ochtends lekker wat voor mezelf doen en even sporten. Ik ga om 22:00u naar bed of lig dan al.
Ik had het boek The one day method nodig om me te overtuigen. Ik voelde me altijd moe en was niet tevreden over mijn dag omdat ik altijd haast had en toch niet genoeg kon doen.
Ik voel me zoveel vrijer en tevreden nu. Het is wel echt schakelen hoor. Je verandert je ritme.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:35

Slaap je in het weekend uit? Want de hele week hetzelfde slaapritme aanhouden is ook erg belangrijk om in de ochtend makkelijker je bed uit te komen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:38

Lisitano schreef:
Sinds een paar maanden sta ik om 5 uur op. Ik had nergens tijd voor en als ik dan na 20:30u eindelijk wat kon gaan doen was ik al doodop.
Nu kan ik ‘s ochtends lekker wat voor mezelf doen en even sporten. Ik ga om 22:00u naar bed of lig dan al.
Ik had het boek The one day method nodig om me te overtuigen. Ik voelde me altijd moe en was niet tevreden over mijn dag omdat ik altijd haast had en toch niet genoeg kon doen.
Ik voel me zoveel vrijer en tevreden nu. Het is wel echt schakelen hoor. Je verandert je ritme.

Ja precies dit! Hier wil ik naartoe.

BigOne

Re: Vroeger opstaan, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:23

Tja, een normaal mens wordt al doodop met alleen naar je to do lijst te kijken :D . Wekker zetten die nogal veel kabaal maakt en zover van je vandaan dat je er uit moet. En prioriteiten stellen, twee boeken? Maak er eerst eentje af.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:38

BigOne schreef:
Tja, een normaal mens wordt al doodop met alleen naar je to do lijst te kijken :D . Wekker zetten die nogal veel kabaal maakt en zover van je vandaan dat je er uit moet. En prioriteiten stellen, twee boeken? Maak er eerst eentje af.

Nou dat idd...

Ik vind dat je ook erg veel eist van jezelf.
Zeker als je de laatste tijd ook onrustiger slaapt (piekeren? Stress gevoelens?), kan ik me voorstellen dat je mentaal ook erg moe wordt van constant, dit moet nog, het is niet goed genoeg, dat moet af... Ik zou daar ook zeker eens naar kijken.
Wat zijn je prioriteiten, hoeveel tijd heb je en hoe kan je dat goed indelen?
Ik krijg al stress als ik nadenk over de hoeveelheid activiteiten die jij naast een volledige (ga ik even vanuit?) werkweek wilt doen en eist van jezelf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:54

Soepblik schreef:
Nog één probleem wat betreft eerder naar bed gaan: vriend en ik wonen samen in een redelijk klein huis. We zijn er heel blij en het enige nadeel is ook echt dat het klein is, verder is het top. Maar. Het is een studio met een vide, en op de vide staat ons bed. Er zijn dus geen muren ofzo. Vriend heeft een heel ander ritme dan ik (gaat veel later), waardoor ik dus snel wakker wordt zolang hij nog niet ligt. ik zou best 10 uur naar bed willen, maar dit gaat niet ivm dat hij dan nog bezig is met dingen. Hij werkt ook vrij veel over en is dan soms nog niet eens klaar met werken.

Hoe laat staat jou vriend op dan. Als hij dtgv ook later opstaat heeft hij 's ochtends last van jou.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:12

Ik sta elke ochtend uit mezelf om 6:30/7:00 op en ga rond 21:30 naar bed. In de ochtend doe ik eerst huishoudelijke taken en dan ga ik bezig met studeren en/of werken. Zo ben ik rond 17:00 klaar. In de realiteit zit ik alsnog vaak ‘s avonds te studeren maar dat is tijdelijk.

Het is een kwestie van jezelf trainen en het écht graag willen. Geen smoesjes / excuses bedenken maar gewoon om 7uur je benen uit je bed gooien. Dan word je vanzelf zo moe dat je om 21:30 naar bed kan gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:28

Ambitie hebben is goed, maar het mag niet ten koste gaan van je gezondheid. Leg je jezelf ook niet te veel druk op? Vaak werkt dat contraproductief, als je niet de nodige balans gaat vinden, kan dat als een boomerang terugkomen.

Ik zou ook proberen om vroeger te gaan slapen. Oké, misschien heeft dat een tijdje nodig om aan gewend te geraken met je vriend etc, maar ik denk niet dat je veel andere opties hebt als je echt die ochtend wilt vrijmaken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:32

En sommige tijden passen ook gewoon niet bij een persoon.
Ik ben jaren lang tussen kwart over 5 en 6 uur op moeten staan en dat wende gewoon niet. Ook niet bij op tijd naar bed.
7 uur is prima voor mij.

Dus het is niet zo dat als andere prima draaien op 5.30 op staan dat andere dat dan ook kunnen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:26

Het kan ook gewoon niet goed bij je natuurlijke ritme passen. Misschien wordt het makkelijker als je de wekker om 7:30-8:00 zet?

Op werkdagen gaat de wekker hier om 5:55. Ik doe meteen het licht aan en ga eruit (na even flink vloeken). Ik slaap voldoende (7-8 uur) en diep. Maar het went echt niet. Het wordt juist steeds moeilijker. Ik denk er zelfs aan ander werk te zoeken zodat ik later kan opstaan, ondanks dat ik het werk leuk vind.

Niet iedereen is een vroege vogel. Misschien moet je gewoon accepteren dat om 7 uur opstaan het niet gaat worden (tenzij je écht niet anders kunt uiteraard) en de wekker iets later zetten.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:40

Waarom probeer je eerst niet gewoon 8 uur? Dan heb je al een halfuurtje te pakken. Van half 9 naar 7 uur is best wel een stap. Als je dan 's avonds alles klaarzet, dan kun je direct om 8 uur van start gaan

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:47

Ik moet eens in de 2 a 3 weken mijn geluid van de wekker op de telefoon veranderen anders slaap ik er gewoon doorheen. Na de telefoonwekker gaat z´n ouderwetse wekker met die bellen erop en dan ben ik wel wakker.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:35

Ik sta elke dag om 04.15 op en ga om 5 uur de deur uit.
Maar als je vroeger op staat dan gaat je lampje in de avond echt wel eerder uit :D

Maar gewoon een ritme proberen op te bouwen.
Ik doe elke ochtend het zelfde en heb als ik vrij heb juist last van het niet hebben van een patroon in dingen doen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:02

paddington schreef:
Ik sta elke dag om 04.15 op en ga om 5 uur de deur uit.
Maar als je vroeger op staat dan gaat je lampje in de avond echt wel eerder uit :D

Bij mij niet hoor. Ik kan makkelijk tot 1-2 uur door, ook als ik om 6 uur ben opgestaan (als ik weer vroeg op moet ga ik natuurlijk eerder naar bed). 's Avonds trekt de vermoeidheid (van het vroege opstaan, ben dan vooral 's middags heel moe) juist weg.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 10:37

MarlindeRooz schreef:
Ik sta elke ochtend uit mezelf om 6:30/7:00 op en ga rond 21:30 naar bed. In de ochtend doe ik eerst huishoudelijke taken en dan ga ik bezig met studeren en/of werken. Zo ben ik rond 17:00 klaar. In de realiteit zit ik alsnog vaak ‘s avonds te studeren maar dat is tijdelijk.

Het is een kwestie van jezelf trainen en het écht graag willen. Geen smoesjes / excuses bedenken maar gewoon om 7uur je benen uit je bed gooien. Dan word je vanzelf zo moe dat je om 21:30 naar bed kan gaan.

Ja dit is wel waar het uiteindelijk op neer komt inderdaad. En slaap jij dan ook echt meteen of lees je dan nog even?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:47

Mijn wekker gaat op werkdagen om 6u en ik heb geen enkel probleem ermee. Discipline is hierin belangrijk. Ik moet ook zeggen dat ik om 21.30u naaar bed ga. Eigenlijk alleen op zaterdag wordt het wel eens later. Stel prioriteiten kan ook helpend zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:48

Soepblik schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja dit is wel waar het uiteindelijk op neer komt inderdaad. En slaap jij dan ook echt meteen of lees je dan nog even?

Ik luister podcasts tot ik in slaap val.

Maarten van Rossum is echt een aanrader!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:53

Ik zie je to do list en pfoeh! Dat is een heleboel wat je van jezelf moet. Je bent opzich blij met wat je doet, en in dat 'opzich blij' werk je, schrijf je boeken, moet je van jezelf een netwerk opbouwen, sporten, hele collectie naaien, opzetten van een organisatie, huishouden...

Kost dat niet een heleboel energie?
Ik zou per activiteit opschrijven hoeveel energie het geeft of kost en hoeveel plezier je er aan hebt. Bijvoorbeeld 'geeft veel energie en vind ik leuk om te doen' en 'kost een beetje energie en is iets wat ik van mijzelf moet'.

Misschien is het daarna ook makkelijker om te kijken wat je vaker kunt doen (geeft energie) en wat je minder vaak kunt gaan doen (kost energie). En dan is het misschien ook wat makkelijker om je dag in te delen en om in stapjes(!) je ritme aan te passen naar 'eerder opstaan'.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:56

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het je lukt zolang jullie met 2 in een studio wonen en je partner niet hetzelfde ritme volgt.
Je moet echt vroger gaan slapen als je vroeg wil opstaan. Maar als je kwaliteit van slaap niet optimaal is omdat je partner je wakker houdt, dan heeft het geen zin.

Wij staan op om 5u. Omdat mijn vriend dan naar zijn werk moet vertrekken. We moeten dan ten laatste naar bed om 10u/10u30 om het haalbaar te maken. En dan nog heb ik vrijdag het idee dat ik in het weekend iets in te halen heb. Ik functioneer op 7u slaap. Maar echt uitgerust voel ik me dan niet. 8u zou beter zijn. Vroeger dan 10u gaan slapen is heel lastig omdat zowel ik als mijn partner avondopleidingen volgen. Dus 3 dagen per week is 10u al bijna niet haalbaar daardoor.