Zonnepanelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:20

Nee wij hebben ze laten leggen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:24

Scum schreef:
_Nancy schreef:
Wij hebben 19 panelen laten leggen vorige week, met een totale Wp van 7.600, ons verbruik is er ook naar (2-kapper, maar veel is elektrisch bij ons, ook de auto). Het zal bij ons, ivm ligging, 6.500 opleveren.

Communicatie liep voor geen meter, maar ze zijn wel binnen 3 maanden na offerte opvraag gelegd. Alle uitbesteed, wij gaan zelf niet prutsen daarmee, dat kunnen wij helemaal niet. Liever dat ervaren mensen het dak op gaan en het goed monteren en aansluiten.

Waar mijn ouders al maanden wachten op een omvormer, ligt het bij ons wel al compleet op het dak. BTW teruggave wordt door hun geregeld. Wij hebben Enhpase micro-omvormers, dus ieder paneel een eigen omvormer.
Als je één omvormer hebt, ben je zo goed als je slechtste zonnepaneel.

Doe echt goed je onderzoek, er zijn meer slechte bedrijven dan je misschien verwacht helaas..
Wij hadden een bedrijf uit Helmond, een eenmanszaak die het leggen en installeren van de zonnepanelen uitbesteed.

Welke panelen hebben jullie, en bij welk bedrijf dan?

Mijn energie brabant is het bedrijf.
De panelen zijn van Jinko Tiger Pro.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:28

Menino schreef:
_Nancy schreef:
Zou dat qua prijs heel veel uitmaken?
Een omvormer en optimizers of gewoon iedere zonnepaneel een eigen omvormer?

Bij ons is ook aangegeven dat de levertijd inmiddels april/mei zou zijn.. In hoeverre dat klopt weet ik niet.

Micro-omvormers zijn wel iets duurder ja, maar wel absoluut de moeite waard vonden wij. Mochten thuisbatterijen ooit gemeengoed worden (omdat de salderingsregelingen zijn teruggebracht) dan zijn alleen micro-omvormers daar compatibel mee (als ik het goed vertel, ken de technische achtergrond niet zo goed maar dit is ons zo verteld....). Best een kans dat dat binnen 25 jaar gebeurt (= de levensduur van je zonnepanelen).

Ook als het elektriciteitsnet overbelast is (vooral in brabant een probleem tot dusverre, maar ziet er wel naar uit dat dat vaker gaat gebeuren) en de netbeheerder de duurzame energie niet op kunnen slaan, dan levert een centrale omvormer dus niets terug en micro-omvormers nog wel tot het max. aantal volt.

En wat iemand hierboven zei, heb je 1 slecht paneel of wat dan ook, dan belemmert dat de gehele opbrengst.

Wil je later panelen bijleggen gaat dat ook een stuk makkelijker met micro-omvormers. En de kans dat we steeds meer overgaan op elektriciteit (auto/verwarming etc. etc.) is natuurlijk groot.

Bij ons kostte het ons op een bedrag van 7000 euro 1000 euro extra. ( 7, ipv 6000 dus), voor 11 panelen, maar ik denk écht dat het zo'n ding is waar je ooit spijt van gaat krijgen als je er niet nu (al) in investeert. Bovendien zou het ook beter moeten renderen, dus een gedeelte verdien je sowieso terug.

Eens, wij hebben ook voor de micro omvormers gekozen. Wat het verschil is in prijs met een enkele omvormer of optimizers weet ik ook niet, we wilden gewoon micro omvormers en hebben niet naar een andere mogelijkheid gekeken.
In de toekomst zal hier toch een accu komen te hangen, inderdaad vanwege het eindigen van het salderen. Je wilt dan wel je opgewekte energie ergens kunnen bewaren en gebruiken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:29

Naar zo'n accu heb ik ook gekeken. Maar ik heb het idee dat ze nog niet zo goed ontwikkeld zijn en misschien over een paar jaar wat beter zullen worden.
Overigens kijk ik zelf niet naar salderen, ik ga er vanuit dat dat toch op redelijk korte termijn gaat vervallen dus dat tel ik nu al niet mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:32

Salderen er buiten laten is je eerste winst, haha.

Wij hebben om die reden (over capaciteit) dus een warmtepomp genomen. Wel komt er een apparaatje tussen die regelt dat de warmtepomp alleen aan slaat als we ook stroom opwekken. Om zo dus te voorkomen dat we mega veel kosten maken als het salderen er af is straks.
Maar goed, moet nog geinstalleerd worden, dus ben heel benieuwd hoe dat bevalt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:13

Scum schreef:
Naar zo'n accu heb ik ook gekeken. Maar ik heb het idee dat ze nog niet zo goed ontwikkeld zijn en misschien over een paar jaar wat beter zullen worden.
Overigens kijk ik zelf niet naar salderen, ik ga er vanuit dat dat toch op redelijk korte termijn gaat vervallen dus dat tel ik nu al niet mee.

Voorlopig staat het einde van het salderen op 2025. Daarna gaat het stapsgewijs omlaag naar 0 in 2030.

Dus in je berekening kan je het eerst volledig meenemen. Daarna zal je voor je teruglevering wat je niet direct zelf kan benutten een vergoeding krijgen. Dit willen ze vastleggen op 70% van het betaalde bedrag per kWh.

Indien je een dakvlak hebt zonder extreem veel schaduw kan je het beste voor een stringomvormer gaan.

Oftewel gewoon alle panelen op 1 omvormer zetten. Dit scheelt een hoop in aanschaf. Alle microomvormers kosten namelijk extra geld en geven GEEN extra opbrengst, sterker nog ze kunnen je opbrengst zelfs negatief beinvloeden. Tegenwoordig zijn de huidige panelen prima in staat om bij een stukje schaduw op 1/3 van het paneel zelf te zorgen voor een optimale opbrengst.

Wat is je verbruik in kWh per jaar en op welke kant van het huis komen de panelen? Welke ligging?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:42

Wij zijn ook in het circus van zonnepanelen gekomen. Wij hebben veel offertes opgevraagd want het scheelt enorm. De goedkoopste heeft vaak een addertje onder het gras (aanpassing meterkast zit er niet, kortere garantie, minder bekende panelen).

Mijn vragen- cq wensenlijstje:
- gaan voor een Tier 1 paneel
- vraag naar het verwachte kWh voor het totaal aantal zonnepanelen
- omvormer, ga niet voor centraal maar voor micro. Centraal is zo goed als je slechtste paneel zonder optimizers. Optimizers blijken vaak deffect te gaan. Je bent afhankelijk van een bedrijf om dat te laten repareren. Micro zijn makkelijkers uit te breiden. Centraal moet circa elke 12 jaar vervangen worden, daarom zit er maar 10 jaar garantie op. Mij micro is dat 25 jaar.
- Let op de garantie in jaren, het liefste krijg je : panelen 10+, omvormer 25, montage 10+, vermogen 25 en installatie 5-10 jaar.
- vraag na wie de meterkast aanpast en of dit bij de offerte in zit
- vraag nar erkeningen/certificeringen vwb de installateurs. Je wil niet nog met kapot dakleer of lekkage oid komen te zitten.
- let erop dat je de zonnepanelen aanmeldt bij de netbeheerder
- op welke termijn er geplaatst kan worden (gemiddeld zo'n 4-6 maanden, is het veel sneller, dan kan dat ook wel iets zeggen over het bedrijf).
- google bedrijven op betrouwbaarheid op trustpilot (grote bedrijven hebben soms wel 36% aan ontevreden mensen en die reviews liegen er niet om. Tuurlijk is een klacht sneller geschreven als een compliment, maar als je dan leest hoe er met klachten wordt om gegaan en er meermaals in 1 week tijd wordt geplaatst daar geen klant te worden, zegt dat ook weer wat) of trustoo. Sites zoals klantenvertellen of op de eigen website zijn gekleurd dus daar vertrouw ik niet 100% op.

Wij hebben eerst landelijk gekeken, maar door de reviews hebben wij toch besloten lokaal verder te kijken. Het duurt dan wat langer met offertes of plaatsen en lang niet alle bieden even goede voorwaarden. Het is dus echt zoeken en het kaf van het koren scheiden.

Ik hoop dat wij met twee weken de knoop door te kunnen hakken :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:33

Slmt9 schreef:
Wij zijn ook in het circus van zonnepanelen gekomen. Wij hebben veel offertes opgevraagd want het scheelt enorm. De goedkoopste heeft vaak een addertje onder het gras (aanpassing meterkast zit er niet, kortere garantie, minder bekende panelen).

Mijn vragen- cq wensenlijstje:
- gaan voor een Tier 1 paneel
- vraag naar het verwachte kWh voor het totaal aantal zonnepanelen
- omvormer, ga niet voor centraal maar voor micro. Centraal is zo goed als je slechtste paneel zonder optimizers. Optimizers blijken vaak deffect te gaan. Je bent afhankelijk van een bedrijf om dat te laten repareren. Micro zijn makkelijkers uit te breiden. Centraal moet circa elke 12 jaar vervangen worden, daarom zit er maar 10 jaar garantie op. Mij micro is dat 25 jaar.
- Let op de garantie in jaren, het liefste krijg je : panelen 10+, omvormer 25, montage 10+, vermogen 25 en installatie 5-10 jaar.
- vraag na wie de meterkast aanpast en of dit bij de offerte in zit
- vraag nar erkeningen/certificeringen vwb de installateurs. Je wil niet nog met kapot dakleer of lekkage oid komen te zitten.
- let erop dat je de zonnepanelen aanmeldt bij de netbeheerder
- op welke termijn er geplaatst kan worden (gemiddeld zo'n 4-6 maanden, is het veel sneller, dan kan dat ook wel iets zeggen over het bedrijf).
- google bedrijven op betrouwbaarheid op trustpilot (grote bedrijven hebben soms wel 36% aan ontevreden mensen en die reviews liegen er niet om. Tuurlijk is een klacht sneller geschreven als een compliment, maar als je dan leest hoe er met klachten wordt om gegaan en er meermaals in 1 week tijd wordt geplaatst daar geen klant te worden, zegt dat ook weer wat) of trustoo. Sites zoals klantenvertellen of op de eigen website zijn gekleurd dus daar vertrouw ik niet 100% op.

Wij hebben eerst landelijk gekeken, maar door de reviews hebben wij toch besloten lokaal verder te kijken. Het duurt dan wat langer met offertes of plaatsen en lang niet alle bieden even goede voorwaarden. Het is dus echt zoeken en het kaf van het koren scheiden.

Ik hoop dat wij met twee weken de knoop door te kunnen hakken :)

Een garantie van 10 jaar of langer op je zonnepanelen is leuk maar je hebt er weinig aan. De panelen die wij nu op onze daken krijgen zijn over 10 jaar totaal niet meer te krijgen want dan is de techniek weer een stuk verder. Je krijgt dan vaak een vergoeding in geld.

Idem voor een garantie van 25 jaar op een microomvormer. Je moet al geluk hebben dat de fabrikant over 25 jaar nog bestaat of dat die techniek er dan is. Het systeem wat je nu op je dak hebt laat je normaliter toch geen 25 jaar liggen.

Er worden nu al weer veel systemen vervangen due 10 jaar oud zijn. De huidige panelen wekken gewoon veel meer op.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:33

Snap ik, voor mij is het iets om in mn achterhoofd te houden in elk geval.

Op dit moment twee offertes waarbij de ene een Tier 1 paneel aanbiedt (Ja solar met 12 jaar garantie) en een zonder Tier 1 (Denim met 25 jaar garantie).
Dan lijkt de Ja Solar me een betere optie.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:09

Winged schreef:
Mocht je in de buurt van Oosterhesselen (hoewel ze ook in Drenthe komen bijv): Neem eens contact op met Unijzon. Ik heb ze daar weg en ze doen het super. Heb 6 panelen liggen en tot nu toe (vanaf februari dit jaar) 2400kwh opgewekt. Dak ligt wel echt perfect op het zuiden.

Wat voor omvormers leveren zij? Ik ga ook eens met hun contact opnemen. Dezelfde regio

Ik ben ook op zoek naar zonnepanelen. Nu 2 offertes binnen en scheelt €2000. Van de eerste weet ik dat zij Micro omvormers gebruiken en met 12 weken leveren. Bij de andere weet ik dat niet zelfde hoeveelheid panelen en ongeveer dezelfde opbrengst.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:16

Ik ben er ook druk mee bezig geweest. Veel offertes aangevraagd en in een excel gezet wat ze aanbieden en wat het kost, maar ook wat het dan kost in euro per verwachte Kwh opbrengst. Let er inderdaad op of ze optimizer+1 omvormer of micro-omvormers aanbieden. Dit kostte bij mij ongeveer 1000 euro meer bij 15 panelen, maar net als de rest zegt, makkelijker meer panelen erbij plaatsen en eventueel een accu. Ik kwam bij een lokale aanbieder uit die ten minste snel reageerde en het voordeligst uitkwam (1.9 euro per KwH) dus als de stroomprijs zo blijft (0.8 per KwH zonder prijsplafond) heb ik het binnen 3 jaar terug verdiend.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 09:55

Ik heb jawel... 3 antwoorden terug. 2 met een offerte en eentje die zegt dat ons dak te steil is en dat hun monteurs dat niet aan willen doen. Oftewel: wij hebben opdrachten genoeg en kunnen het ons veroorloven om deze niet te doen.

Van de 2 die ik wel heb zegt eentje 11 panelen en de andere 24. Ik moet 9000 kWh per jaar hebben en dak ligt op zuiden. Er is ook een platdak maar daar komt rond 7 uur schaduw overheen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:58

Wij hebben 3200kwh nodig en komen bij iedereen op 9 panelen. Dus voor 9000kwh lijkt 11 me niet echt te kloppen :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:00

Scum schreef:
Ik heb jawel... 3 antwoorden terug. 2 met een offerte en eentje die zegt dat ons dak te steil is en dat hun monteurs dat niet aan willen doen. Oftewel: wij hebben opdrachten genoeg en kunnen het ons veroorloven om deze niet te doen.

Van de 2 die ik wel heb zegt eentje 11 panelen en de andere 24. Ik moet 9000 kWh per jaar hebben en dak ligt op zuiden. Er is ook een platdak maar daar komt rond 7 uur schaduw overheen.

De gemiddelde piekopwekking van de panelen is op dit moment zo’n 400watt.

Dus met de 24 kom je aardig in de richting. In welke richting ligt je dak?

9000kWh per jaar is best behoorlijk veel. Enig idee waardoor je verbruik zo hoog ligt?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 10:01

Slmt9 schreef:
Wij hebben 3200kwh nodig en komen bij iedereen op 9 panelen. Dus voor 9000kwh lijkt 11 me niet echt te kloppen :+

Ik vond ergens online een berekening. Daarin stond dat je het aantal kwh per jaar moest vermenigvuldigen met 1.1.
En dat getal weer delen door de opbrengst per zonnepaneel. Dan kwam ik uit op 22,7 (23 panelen). Het moet natuurlijk ook wel allemaal op je dak passen.

Robert, beregening van de paardenwei, dat is de grootste stroomvreter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:37

Scum schreef:
Slmt9 schreef:

Ik vond ergens online een berekening. Daarin stond dat je het aantal kwh per jaar moest vermenigvuldigen met 1.1.
En dat getal weer delen door de opbrengst per zonnepaneel. Dan kwam ik uit op 22,7 (23 panelen). Het moet natuurlijk ook wel allemaal op je dak passen.

Zou ik toch eens goed naar die pomp kijken. Komt op mij over als erg veel.

Hier nog geen panelen maar de offerte is er wel. 5k voor 6 panelen 400Wp, zelf te leggen.
Elektriciteit is mijn vak en mijn werk, ik kan dat zelf.

Ik heb bewust gekozen voor micro omvormers onder elk paneel. Ja, dat is duurder dan optimizers en omvormer maar je bent flexibeler bij uitbreiding en ik weet al dat deze 6 panelen een eerste stap is, geen eindsituatie.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:55

5000 euro voor 6 panelen is idioot hoog, zeker als je ze voor die prijs ook nog zelf moet leggen.

Je kan beter 6 panelen op een losse omvormer hangen. Stel je wil er in de toekomst nog 6 bij dan plaats je gewoon een 2e omvormer. Ik neem tenminste aan dat je niet elk halfjaar een paneel erbij wil nemen. Zeker als je zelf in de elektriciteit zit is dat een makkie.

Ik heb hier voor 10 panelen 3950wp + omvormer incl montage 5250 betaald ex btw.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:19

Scum schreef:
Slmt9 schreef:

Ik zou eerst eens kritisch alles bij langs gaan wat stroom verbruikt. Er is vaak enorm veel te besparen.

Denk bijvoorbeeld aan oude TL verlichting in stallen wat vaak aan staat vervangen voor LED.

Als de pomp zoveel stroom verbruikt zijn er vaak ook wel alternatieve pompen die vele malen minder verbruiken.

Wat je niet verbruikt hoef je niet te betalen/ op te wekken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:36

caro29 schreef:
Winged schreef:
Mocht je in de buurt van Oosterhesselen (hoewel ze ook in Drenthe komen bijv): Neem eens contact op met Unijzon. Ik heb ze daar weg en ze doen het super. Heb 6 panelen liggen en tot nu toe (vanaf februari dit jaar) 2400kwh opgewekt. Dak ligt wel echt perfect op het zuiden.

Wat voor omvormers leveren zij? Ik ga ook eens met hun contact opnemen. Dezelfde regio

Ik ben ook op zoek naar zonnepanelen. Nu 2 offertes binnen en scheelt €2000. Van de eerste weet ik dat zij Micro omvormers gebruiken en met 12 weken leveren. Bij de andere weet ik dat niet zelfde hoeveelheid panelen en ongeveer dezelfde opbrengst.

Ik heb hanover solar glas-glas panelen (6x405wp), solaredge se 2200 hd wave omvormer met 12 jaar garantie. En solaredge p485 optimizers. Mijn ouders hebben 9 maanden later een offerte aangevraagd en die hebben andere optimizers geloof ik. Montage is via Lammertink in Wierden.

Ik kan nog uitbreiden als ik wil, maar momenteel lever ik ruim voldoende terug.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:42

Bij ons zijn ze door een bedrijf bij Zwolle gelegd; probleemloos, nette offerte, alles conform afspraak en op tijd ook (materiaal was wel leverbaar toen) Zonnedesk. Was een tip van de electricien die de meterkast vernieuwde. Ook voorbereid voor eigen opslag zodra de accu's betaalbaar worden. We hebben er 16. 12 was ook genoeg, die lagen op het vorige huis, maar we waren toch bezig hier, en de overcapaciteit hebben we met de huidige prijzen alweer terugverdiend.

Warmtepomp is in combinatie met zonnepanelen een beetje jammer; op het moment dat je de warmtepomp aan hebt, leveren de zonnepanelen het minste op. Voor een enkele kamer is met airco verwarmen een prima alternatief.
We hebben een pelletkachel op cv en wat de prijs van pellets gaat doen is koffiedik kijken. We kopen een paar pallets op het moment dat we de prijs acceptabel vinden en slaan ze op tot de winter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:28

robert45 schreef:
5000 euro voor 6 panelen is idioot hoog, zeker als je ze voor die prijs ook nog zelf moet leggen.

Je kan beter 6 panelen op een losse omvormer hangen. Stel je wil er in de toekomst nog 6 bij dan plaats je gewoon een 2e omvormer. Ik neem tenminste aan dat je niet elk halfjaar een paneel erbij wil nemen. Zeker als je zelf in de elektriciteit zit is dat een makkie.

Ik heb hier voor 10 panelen 3950wp + omvormer incl montage 5250 betaald ex btw.

Knap dat jij dat zomaar ziet. Hoe heb jij je panelen liggen, voordat ik een oordeel vel over die prijs......

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:45

Wij hebben al 15 jaar een zonnepanelen bedrijf. Het is erg moeilijk om aan zonnepanelen en omvormers te komen, vaak maanden voor het geleverd wordt.
Sinds dat alles duurder is geworden wil iedereen zonnepanelen, wat ik goed snap.
Wij zitten al met een wachtlijst waar nog bij 130 mensen gelegd moet worden.
Voor offertes en om te kijken of het rendabel is gaan we in januari weer meer verder.
Er is veel vraag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:37

Lindsey_99 schreef:
Bij ons zijn ze door een bedrijf bij Zwolle gelegd; probleemloos, nette offerte, alles conform afspraak en op tijd ook (materiaal was wel leverbaar toen) Zonnedesk. Was een tip van de electricien die de meterkast vernieuwde. Ook voorbereid voor eigen opslag zodra de accu's betaalbaar worden. We hebben er 16. 12 was ook genoeg, die lagen op het vorige huis, maar we waren toch bezig hier, en de overcapaciteit hebben we met de huidige prijzen alweer terugverdiend.

Warmtepomp is in combinatie met zonnepanelen een beetje jammer; op het moment dat je de warmtepomp aan hebt, leveren de zonnepanelen het minste op. Voor een enkele kamer is met airco verwarmen een prima alternatief.
We hebben een pelletkachel op cv en wat de prijs van pellets gaat doen is koffiedik kijken. We kopen een paar pallets op het moment dat we de prijs acceptabel vinden en slaan ze op tot de winter.

Prijs van de pellets is al dik over de kop gegaan met vorig jaar.

Warmte pomp heeft zeker nut, zolang je kan bufferen. Wij hebben 450 liter om te bufferen qua water, dit is zowel tapwater als verwarming van de woning. Warmtepomp laten bufferen in het vat overdag als de panelen opwekken is voor nu (zolang we salderen) nog geen winst maar wordt het wel als je straks niet meer kan salderen.

Opslag in accu's hebben wij ook naar gekeken maar is nu nog te duur en staat nog teveel in de kinderschoenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:43

MarliesV schreef:
*knip*
Opslag in accu's hebben wij ook naar gekeken maar is nu nog te duur en staat nog teveel in de kinderschoenen.

Het is nog wat duur voor in huis; in de kinderschoenen staat het zeker niet. Het is techniek die al 10-tallen jaren bekend is en volop gebruikt wordt.
De SRV-wagens in de jaren 80 waren er al mee uitgerust.

Twee bekende (maar zeker niet de enige) spelers in dit veld:
https://www.victronenergy.nl/
https://www.mastervolt.nl/

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:46

Hier ook zonnepanelen gekocht.
Bij solar concept :)
Zei waren de enige die langs kwamen voor een adviesgesprek.
Alle andere sturen een offerte en of we die even wilde tekenen.
Wij zijn met z’n tweeën en hebben 8 panelen gekocht met Micro omvormers.
Het is even wachten op de panelen want het is erg druk
12 juni komen de panelen, in januari moet eerst de groepenkast nog worden aangepast.
Het voordeel bij Micro omvormers is dat je ook altijd een paneel bij kunt leggen en mocht er eentje er mee ophouden dan ligt niet meteen heel je systeem plat maar gaat de rest gewoon door.
Was inderdaad wat duurder.
Vanaf volgend jaar vervalt de btw op zonnepanelen.