Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Annet_Dottie schreef:Ik heb voor het eerst sinds ik op mezelf woon een voortuin, nu zit ik me helemaal rot te googelen en pinterest-en op leuke ideeën, maar ik ben gewoon eens benieuwd. Wat hebben jullie met je voortuin gedaan? Betegeld of met grind? Of juist vol met planten?
Wie weet haal ik er nog wat (meer) inspiratie uit en ik vind het ook vooral gewoon heel leuk om te zien hoe anderen hun (voor)tuin hebben
DPTomboy schreef:Onze voortuin is gevuld met siergrassen, lavendel en Spaanse margrieten. Het groeit mooi dicht ieder jaar en daardoor maar weinig onkruid. De Spaanse margrieten kopen we als.klein plantje maar die hebben eind van het seizoen altijd de helft van de lavendel overgroeid. Als alles in winterstand gaat knippen we het kort af en in het voorjaar komt het weer tot leven. Alleen de Spaanse margrieten planten we ieder jaar een paar nieuwe van. Onze voortuin bloeit maanden lang (nu nog) en er zitten veel insecten bij in de zomer, wij zijn er erg blij mee. Op de foto zijn de Spaanse margrieten net geplant.[ [url=m/5nqHV8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Cabelona schreef:Annet_Dottie schreef:Ik heb voor het eerst sinds ik op mezelf woon een voortuin, nu zit ik me helemaal rot te googelen en pinterest-en op leuke ideeën, maar ik ben gewoon eens benieuwd. Wat hebben jullie met je voortuin gedaan? Betegeld of met grind? Of juist vol met planten?
Wie weet haal ik er nog wat (meer) inspiratie uit en ik vind het ook vooral gewoon heel leuk om te zien hoe anderen hun (voor)tuin hebben
Hoe ligt je tuin en wat voor type grond heb je. Dat zijn de eerste belangrijkste vragen betreft een onderhoudsvriendelijke tuin. Want stenen op de noordzijde geven veel mos en kan erg glad worden.
Onze voortuin is niet helemaal eerlijk tegenover de meeste tuinen. Hij is namelijk 28 meter lang en 10 meter breed (oprit niet meegerekend). We hebben hier 70% gras. En in het midden een grote border met diverse vaste (winterharde) planten. Ook een aantal groenblijvers en wat fruitbomen en struiken die hoger mogen worden. Nu nog veel onderhoud, want vorig jaar aangelegd. Maar zodra het mooi dichtgegroeid is zal het in elk geval prima bij te houden zijn.
Aan de zijkant van het huis hebben we langs de schutting een schaduwborder liggen (70 cm breed en ruim 20 meter lang). Die border is in het voorjaar van 2021 aangelegd. In het voorjaar een keer onkruid wieden en de rode kornoelje en clematissen terugsnoeien is eigenlijk het enige werk. Af en toe met de schoffel erdoor (nog niet eens 1x in de maand). Verder geen omkijken naar. Dus voor jaar rond mooi zicht heb ik paar keer in het jaar een kwartiertje "werk".
Wat staat erin: Hosta's (trekt zich in de winter terug onder de grond, maar bloeit in de zomer paars), 3 rode kornoeljes (mooie knalrode takken in de winter), 3 soorten varens (allen wintergroen), 3 clematissen (wit en paars bloeiend), Roze astilbe (bloeit mooi uitbundig, trekt zich in de winter terug onder de grond), Rododendron en azelia (beide Fuchsia/paars) en een camelia (wit). Wat ik hiermee wil aangeven dat een schaduwtuin heel moeilijk lijkt, maar echt heel tof is en er ook echt mooie bloeiende planten in kunnen!
Ik had in ons vorige huis met een voortuin/begraafplaats van 2 meter bij 4 meter meer onderhoud met de kiezels dan nu met de schaduwborder. Wat een pokkewerk was dat om dat zonder spuiten onkruidvrij te maken/houden. Ondanks het worteldoek dat eronder zat.
Het werk wat ik aan mijn borders heb vind ik veel minder erg om te doen. In de tuin is er elk moment van het jaar wel wat dat in het oog springt. De lente, zomer en najaar ruikt het heerlijk naar de bloemen die op dat moment in bloei staan. Ik weet wel waar ik voor zou kiezen!
Saul schreef:Onze voortuin ligt helaas nog vol met grint.
Wat een ellende. Buiten dat ik het spuuglelijk vind, is het ook een pokkenwerk om netjes te houden.
We zijn nog druk bezig met andere dingen. En in de achtertuin hebben we reeds zo’n paar 100m2 aan betegeling en bebouwing weggehaald. Dus daar al een stuk vergroend![]()
Eerst binnen nog wat klusjes en dan komt er groen in de voortuin. Weg met dat verschrikkelijke grint.
Onze buren doen overigens het tegenovergestelde. Die hadden een hele groene tuin en bijna alles is nu bebouwd of verhard.
Ik kan daar echt heel erg verdrietig van worden.
Van mij mogen ze tegeltaks invoeren
BriPi schreef:Wat een leuk idee!
Wij zijn zelf omringt door bomen en hebben langs de randen perkjes met bloemen/planten en eerst hadden we in het midden grasveld. Mijn oma is van het tuinieren en heeft drie mooie perken in de voortuin gemaakt en die opgevuld met allerlei verschillende planten. Tussendoor lopen kronkelpaden met zaagsel, omdat dat goed is voor de bodem en de dieren (en mijn pa is meteen van een deel van zijn snoeihout af). In het begin is het veel ongewenste kruiden weghalen, zodat de jonge planten de kans krijgen te groeien. Over een paar jaar zou het helemaal dichtgegroeid moeten zijn met de geplante planten en dan is het uiteindelijk onderhoudsvrij.
Bij het huis hebben we overigens een terras en overkapping, maar wij hebben een grote voortuin (groot huis met veel tuin en weilanden).
Ik zou zoals de meesten grint of stenen afraden. Sowieso snap ik persoonlijk niet waarom je een tuin zou nemen en dan vol zou leggen met grind, maar daar zal vast een gedachte achter zitten.
Stenen warmen snel op en zeker met weinig tot geen planten kan de tuin dan echt heel warm worden in de zomer (ligt natuurlijk aan meerdere factoren, maar het kan).
Wat ik vaak ook zie is dat mensen (invasieve) exoten in de tuin planten. De ideeën van mensen om aan insecten te denken vind ik een hele goede en ik heb hier alleen aan toe te voegen om te kijken of je inheemse soorten kan gebruiken. Vaak zie ik tuinen van mensen die het goed bedoelen met grind en dan een paar bakken met exotische planten en een insectenhotel, maar dat werkt niet. Daarnaast bestaat "onkruid" niet echt, alle lage planten zijn kruiden, maar sommige zijn gewoon niet zo geliefd bij mensen.Echter zijn insecten er dol op.
Een paar voorbeelden:
Brandnetel is zeer geliefd bij vlinders zoals de dagpauwoog.
Op zuring kun je zuringhaantjes (kleurrijke kevertjes) vinden.
Distels, hoe irritant ook, zijn geliefd bij soorten zoals de distelvlinder.
Nu zijn dit extremen en wil ik niet zeggen dat je deze planten in je tuin moet zetten hihi, maar staar je niet blind op "deze plant hoort hier niet, weg ermee!"![]()
Wel raad ik aan als je perkjes met bloemen aanlegt om in het begin de ongewenste kruiden, zeker als ze gaan overheersen, eruit te halen. Na een (paar) jaar zou het vanzelf dicht moeten groeien met de planten die je hebt geplant. Als je nog kijkt naar verschillende seizoensplanten, heb je bijna het hele jaar door een kleurrijke tuin.
Het voordeel aan eenjarige bloemenmengsels is zoals hierboven al genoemd dat je het een keer per jaar maait. Als je variatie in bloeiperiode hebt, zou ik meerdere malen per jaar stukjes tuin snoeien. Dus de planten die uitgebloeid zijn snoei/knip je terug en de planten die dan bloeien laat je staan. Sowieso zou ik ook geen compleet kale tuin in de winter willen, want dode planten, maar ook bomen/struiken zorgen voor beschutting voor insecten, vogels en andere dieren. En het staat natuurlijk nogal somber.![]()
Wat voor tuin vind je zelf eigenlijk leuk? Veel struiken, bloemperkjes, grasveldje met wat bloemenbakken, grappig gevormd moestuintje, iets anders...?
Ik wil best meedenken over mogelijke planten en indelingen (leuke vormen, maar ook wat is praktisch), maar dat ligt een beetje aan jouw voorkeur.