Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:06

Het maakt niet eens zo superveel uit wat je erop zet, maar het feit dat je aan ze denkt :(:) Mensen vinden het moeilijk om om te gaan met de rouw van anderen en gaan ze daardoor (onbewust) vaker vermijden. Dat je aan ze denkt, je geen woorden hebt en niet zo goed weet wat je moet zeggen, etc zolang het vanuit je hart komt. En schrijf ze over een tijdje nog eens, of breng een pannetje soep langs of vraag of je ze met andere praktische dingen kan helpen. Dat soort simpele dingen kunnen in rouw heel fijn zijn :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:07

Sall schreef:
Wat heftig en verdrietig... ik sluit mij aan bij wat er eerder is gesuggereerd.
Laatst is er iemand dicht bij ons overleden en heb ik mede op de kaart gezet dat het nummer 'Grijs' heel raak omschrijft wat ik niet onder woorden kan brengen.

en die moest ik nu dus googelen....

dierenfan

Tiggs schreef:
Ik zou schrijven dat je aan ze denkt. Niet dat je 'er geen woorden voor hebt' of 'sprakeloos bent' of iets dergelijks, want dan betrek je het opeens op jezelf (vind ik, hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn).

Jij bent toch dan ook degene die het schrijft dus logisch dat je het vanuit jezelf schrijft? Zoiets zou mij meer raken dan een van internet geplukt gedicht. Daar zou ik niets mee hebben

Tiggs

BeFunny schreef:
Tiggs schreef:
Ik zou schrijven dat je aan ze denkt. Niet dat je 'er geen woorden voor hebt' of 'sprakeloos bent' of iets dergelijks, want dan betrek je het opeens op jezelf (vind ik, hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn).

Hoezo zou dat niet kunnen?
Als je geen woorden hebt kun je daarmee juist laten weten dat je aan ze denkt. Dat het ook jou raakt.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, is gewoon een gevoel dat ik bij dergelijke teksten heb. Daarom probeer ik ze zelf altijd te vermijden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:10

dierenfan schreef:
Tiggs schreef:

Jij bent toch dan ook degene die het schrijft dus logisch dat je het vanuit jezelf schrijft? Zoiets zou mij meer raken dan een van internet geplukt gedicht. Daar zou ik niets mee hebben

Daar kan ik ook niets mee.

Overigens zou ik zelf blij zijn met ieder kaartje/bericht dat ik krijg hoor! Maar het is, zoals ik zei, meer iets wat ik als ik een kaart stuur probeer te vermijden.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:12

Ik moest hier aan denken en dan met name t laatste stukje.

Afbeelding

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:13

Je kan sowieso niet heel veel met een kaartje, behalve neerzetten of ophangen oid. Het gaat om het gebaar en de gedachte, en wat er qua tekst op staat zou mij niet eens heel veel uitmaken (zolang het oprecht is). Maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:32

Tiggs schreef:

Hmm ja dit kan ik ergens wel volgen denk ik. Je wil idd niet ook nog op die (zeer waarschijnlijk) rouwende mensen je eigen emoties/sores dumpen. Maar ik interpreteer de sprakeloosheid ook wel als een soort erkenning voor het enorme niet te bevatten leed, dat vind ik wel weer gepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:16

pfoeh moeilijk, wat een verdriet. Verschrikkelijk.

Wat ik in mijn omgeving wel gehoord heb (zelf niet zo ervaren, maar vrij vaak van anderen gehoord) is dat mensen helemaal gek worden van iedereen die zegt

"als ik iets voor je kan doen, laat het me weten" . Omdat je diegene dan of een taak geeft om te bedenken wat jij zou kunnen doen, of je doet niets voor ze waardoor ze er niets aan hebben. Dat zou ik laten dus.

Ik heb zelf toen mijn vriendin haar vader overleed een thuisbezorgd kadokaart gegeven, zodat ze voorlopig even niet hoefde te koken voor zichzelf en met de afwikkeling bezig kon. Woonde niet in de buurt, dus een maaltijd langsbrengen was niet handig. Misschien niet helemaal je vraag, maar wel een alternatief voor bovenstaande.

CastaMickey schreef:
Je kan sowieso niet heel veel met een kaartje, behalve neerzetten of ophangen oid. Het gaat om het gebaar en de gedachte, en wat er qua tekst op staat zou mij niet eens heel veel uitmaken (zolang het oprecht is). Maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Verder hier wel mee eens. Verschilt wel per persoon. Maar het is toch het gebaar wat telt.

BigOne

Re: Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:27

In dit soort trieste gevallen waar je dus inderdaad geen woorden voor kunt vinden zet ik op de kaart dat we in onze gedachten bij hun zijn en veel sterkte toewensen.

Goof

Re: Kind overleden, welk bericht op rouwkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 14:25

Bedankt allemaal, ik heb de kaart verstuurd.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:54

DuoPenotti schreef:
Sall schreef:
Wat heftig en verdrietig... ik sluit mij aan bij wat er eerder is gesuggereerd.
Laatst is er iemand dicht bij ons overleden en heb ik mede op de kaart gezet dat het nummer 'Grijs' heel raak omschrijft wat ik niet onder woorden kan brengen.

en die moest ik nu dus googelen....

En?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:12

nou, zelfs dat was je zelf in je OP al zegt is goed. Dat je geen woorden hebt die hun pijn iets kunnen verzachten. Maar aan ze denkt en er voor ze wilt zijn (als je dat wilt tenminste).

Verder: ik heb een konijn ooit overgenomen van mensen wier kind was overleden. Het was te confronterend voor ze. Konijn is overleden op verjaardag van dat kindje. Heel bijzonder. Maar, ik kende ze eigenlijk niet, maar juist ook doordat we dit zo gedeeld hadden ben ik ze nooit meer vergeten, en stuurde ik op moederdag een berichtje naar haar.

Werd heel erg gewaardeerd.
Nu is iedereen er voor ze. O, wat erg etc. Maar juist die dagen zijn de dagen dat zo snel vergeten wordt hoe pijnlijk het is als je moeder of vader bent voor je gevoel, maar niet meer voor de buitenwereld. Evenals met de geboortedag van de kinderen. Dat blijft een bijzonder moment voor ouders. En toch worden die dagen na een paar jaar vaak vergeten door mensen.

Dus eigenlijk: wat je nu op die kaart zet maakt niks uit. Zolang het maar eerlijk, gemeend en oprecht is. Ze gaan echt niet onthouden wat iedereen op een kaart schrijft. Ze onthouden wie er voor ze is.

Maar juist later, als iedereen de draad weer oppakt, en zij alleen achterblijven met hun verdriet. Dan kun je van waarde zijn door ze eens te bellen, een lief kaartje te sturen en door te denken aan die bijzondere dagen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:18

Menino schreef:
pfoeh moeilijk, wat een verdriet. Verschrikkelijk.

Wat ik in mijn omgeving wel gehoord heb (zelf niet zo ervaren, maar vrij vaak van anderen gehoord) is dat mensen helemaal gek worden van iedereen die zegt

"als ik iets voor je kan doen, laat het me weten" . Omdat je diegene dan of een taak geeft om te bedenken wat jij zou kunnen doen, of je doet niets voor ze waardoor ze er niets aan hebben. Dat zou ik laten dus.

Ik heb zelf toen mijn vriendin haar vader overleed een thuisbezorgd kadokaart gegeven, zodat ze voorlopig even niet hoefde te koken voor zichzelf en met de afwikkeling bezig kon. Woonde niet in de buurt, dus een maaltijd langsbrengen was niet handig. Misschien niet helemaal je vraag, maar wel een alternatief voor bovenstaande.

CastaMickey schreef:

Verder hier wel mee eens. Verschilt wel per persoon. Maar het is toch het gebaar wat telt.

Ts, zie nu pas dat je de kaart al verstuurd heb dus was een beetje laat met mijn reactie.

Ik wil hier nog even op inhaken, op het: laat het me weten als ik iets voor je kan doen. Ik voel wat je bedoelt. Maar wat voor mij nog meer irritatie oplevert is dat dit zo vaak gezegd wordt, maar het uiteindelijk lege woorden blijken te zijn. Ook met: hoe gaat het met je. Ik heb weleens een test gedaan. Kreeg de vraag en antwoordde: het gaat onwijs poedersuiker hier. Antwoord: o, wat vervelend...maarre...ik heb zo een afspraak dus spreek je later (en dan hoor je niks meer). t ging niet poedersuiker met me, t was echt een test, maar dit is wel vaak hoe het werkt.

Oprechtheid is het belangrijkst. En laat weten als ik iets voor je kan doen, voelt voor de meeste mensen niet meer oprecht, omdat het zovaak gedachtenloos gezegd wordt.