Kachel trekt niet goed, kap op het dak ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Kachel trekt niet goed, kap op het dak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:36

Klopt, maar ze weet dus niet eens of hij helemaal open staat, dan kun je van alles proberen maar blijft het bagger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:38

Dat ligt toch echt aan de schuif en hoe je de kachel opstookt denk ik, wat anderen al zeggen. Wij hebben ook een korte pijp. Nooit problemen met de trek zelfs niet bij mist. Wel de schuif altijd helemaal open, en via de Zwitserse methode kachel aan maken. Schuif mag je best een tijd open laten staan tot de trek er goed in zit en het hout goed brandt. En stoken op de hoogste stand: als wij dat de hele avond doen is het hout zo op en wordt de woonkamer een sauna. Na een tijdje kun je echt wel de schuif verder dicht doen. Maar dan moet de temperatuur wel hoog genoeg zijn. En bij een nieuw blok erop soms de schuif weer een stukje verder open tot het goed brandt, dan weer verder dicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:38

Mee eens bigone, dat gaf ik een post boven jou ook aan :)
Als je niet weet waar de schuifjes voor staan is het niet te doen fijn te stoken.
Zeker als hij dus wel brand met de deur open lijkt de trek prima.
Als hij niet goed trekt komt de rook naar binnen. Dat lijkt dus niet het probleem.
Maar vuur, zeker net aan, heeft wel veel zuurstof nodig, wat je dus regelt met de schuifjes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:45

Maris schreef:
Ik kan vanalles regelen op mijn kachel. Teveel eigenlijk, want ik weet eigenlijk niet wat al die schuifjes doen...

Ik probeer op de zwitserse manier te stoken. Maar leg meestal toch ook onderaan aanmaakhout. Niet goed dus. Dat veranderen dan de volgende keer.
Met aanmaakblokjes idd.
Watvoor hout ? Vanalles.... Wel goed droog.

Heb jij nog tips ?
Kachel moet dus echt 15 minuten op een kier staan om goed aan te trekken. En soms gaat hij daarna net zo vrolijk uit als ik hem dicht doe.

Aanmaakhout onderin heeft weinig zin als je hem van boven af aan steekt.
Stook je op een oude aslaag of op het rooster?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:46

SusanH schreef:
Dat ligt toch echt aan de schuif en hoe je de kachel opstookt denk ik, wat anderen al zeggen. Wij hebben ook een korte pijp. Nooit problemen met de trek zelfs niet bij mist. Wel de schuif altijd helemaal open, en via de Zwitserse methode kachel aan maken. Schuif mag je best een tijd open laten staan tot de trek er goed in zit en het hout goed brandt. En stoken op de hoogste stand: als wij dat de hele avond doen is het hout zo op en wordt de woonkamer een sauna. Na een tijdje kun je echt wel de schuif verder dicht doen. Maar dan moet de temperatuur wel hoog genoeg zijn. En bij een nieuw blok erop soms de schuif weer een stukje verder open tot het goed brandt, dan weer verder dicht.

Wij steken de kachel aan, laten hem flink branden, houtskoolbriket erbij en dan blijft het uren warm. Ja dan is het even echt warm in de kamer maar voordeel is dat je minder hout verbruikt. Wanneer we naar bed gaan leg ik nog een briket bij en dan is het de hele nacht behaaglijk en springt de cv niet aan.
Ts, ook zorgen dat de asla niet stampvol zit en regelmatig de as uit je kachel verwijderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:48

Zuurstof kan je ook geven door het deurtje even open te laten staan totdat je ziet dat het vuur aanslaat zeg maar.

Ik stook met droog eikenhout, moet op het rooster stoken, kan helaas niet op een oude aslaag stoken omdat deze kachel echt de zuurstof van onder af nodig heeft. Bouw het hout op zoals de zwitserse manier. Als het bovenste hout de vlammen goed pakken gaat bij mij de deur dicht van de kachel. Je ruikt in huis de kachel helemaal niet, buiten amper, tot dat de kachel goed op temperatuur is dan verbrand hij alles goed en ruik je hem niet meer.

Mijn vorige kachel brandde het best op een oude hout laag as, die had ook geen asla, hoe meer oude aslaag er in lag hoe beter die brandde, 1x per week schepte ik daar de oude as uit en dat merkte je wel de 1ste dag weer stoken, dan brandde die toch minder. Onze huidige kachel heeft een asla en heeft op 3 punten aan de voorkant waar de zuurstof geregeld kan worden, deze kachel heeft echt de zuurstof van onder nodig om lekker te branden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:20

Ik gebruik een bruin aanmaak blokje van de Action. Zwitserse methode inderdaad ook. Wat groter hout onder. Daarop het blokje. Klein aanmaak hout relatief dicht bij het blokje maar smoor het niet.

Onder schuif helemaal open.

En zorg dat er wat zuurstof tussen de blokken door kan, niet strak tegen of op elkaar leggen. Maar ook weer niet te ver.

Met 1 blok krijg ik alleen maar rook vaak, met 2 heb ik dat probleem niet, dan helpen ze elkaar branden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 15:25

Hmmm. Nu windkracht 6 ofzo buiten ? Kachel aan met zwitserse methode. met 2 bruine aanmaakblokjes.
Plus kacheldeur op een kier en ene schuif helemaal open.
Na 10 minuten 1 blokje uit, andere blokje nog een klein vlammetje.....

edit 2 minuten later kachel uit. Deur maar dicht gedaan. Blijf er niet achteraan lopen...

Hij trekt dus gewoon niet goed genoeg om het aanmaakhout aan te krijgen.
Ene schuif staat dus helemaal open.
Andere is bedoelt (geloof ik ) voor keuze tussen briketten verbranding(B) en hout(A). Die staat op neutraal. Pas als de kachel heel goed brandt kan die schuif dan helemaal naar A zodat hij zo voordelig mogelijk brand. Geloof ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:35

Maris schreef:
Hmmm. Nu windkracht 6 ofzo buiten ? Kachel aan met zwitserse methode. met 2 bruine aanmaakblokjes.
Plus kacheldeur op een kier en ene schuif helemaal open.
Na 10 minuten 1 blokje uit, andere blokje nog een klein vlammetje.....

edit 2 minuten later kachel uit. Deur maar dicht gedaan. Blijf er niet achteraan lopen...

Hij trekt dus gewoon niet goed genoeg om het aanmaakhout aan te krijgen.
Ene schuif staat dus helemaal open.
Andere is bedoelt (geloof ik ) voor keuze tussen briketten verbranding(B) en hout(A). Die staat op neutraal. Pas als de kachel heel goed brandt kan die schuif dan helemaal naar A zodat hij zo voordelig mogelijk brand. Geloof ik.

Heb je de vochtigheid van het hout al eens gemeten? Dat kan een hele grote oorzaak zijn van het slecht branden van een kachel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:35

Wat voor hout gebruik je om aan te maken? Hoe kleiner het hout, hoe beter het lukt. Ik maak altijd een heel nestje met houtsnippers en krullen die ik opraap na het klieven van het hout. En dan het aanmaakblokje in het midden, opgesloten tussen het hout met wel genoeg openingen om zuurstof erbij te laten, maar opgesloten genoeg dat het vuur er echt goed heet in wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 15:45

Geen snippers of krullen aanwezig hier. Dus kleine aanmaakhoutjes. Van een cm of 5 breed en 20 lang.

Wel een schoorsteenpijp van een meter of 6 a 7 denk ik. Maar dat lijkt me eigenlijk normaal ?!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:49

Wij gebruiken nu een groot aanmaak blok van de Action. Zijn rechthoekig met een soort papieren omhulsel. Alle 4 de hoeken aansteken en het ding brand voor ongeveer 1 uur. Dan na een half uurtje beginnen met echt hout toevoegen. Nooit meer een kachel die uit gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 15:51

mvdende schreef:
Wij gebruiken nu een groot aanmaak blok van de Action. Zijn rechthoekig met een soort papieren omhulsel. Alle 4 de hoeken aansteken en het ding brand voor ongeveer 1 uur. Dan na een half uurtje beginnen met echt hout toevoegen. Nooit meer een kachel die uit gaat.

Ik durf al helemaal niet nadat er vuur is in mijn kachel de kachel weer te openen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:19

Ik bouw het hout als volgt op: 2 grote blokken naast elkaar onder in op de bodem, daar over dwars iets kleinere blokken hout, daar weer bovenop over dwars 2 nog kleinere blokken hout, vervolgens op de kier tussen de bovenste blokjes hout leg ik 2 bruine aanmaakblokjes die ik aansteek, daar boven op heel klein hout (restjes hout van het kloven of aanmaakhoutjes) de kacheldeur op een kleine kier, binnen een paar minuten brand het aanmaakhout boven op al volledig en is de vlam over aan het gaan de bovenste 2 houtblokken. Deur gaat dicht op het moment dat het aanmaakhout goed brand en het de vlammen dus beginnen aan de bovenste 2 houtblokken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:20

Heb je de schoorsteen wel laten vegen voor het begin van het stookseizoen? Heb je geen nest er in zitten wat de trek blokkeert?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:23

Citaat:
Andere is bedoelt (geloof ik )

zit er geen gebruiksaanwijzing bij de kachel?
Of staat er een merk op dat je de gebruiksaanwijzing kunt googelen.

Wat janderegelaar schrijft is idd ook een goede.
Hoe droog is dat hout?
Wanneer is dat gekapt, wat voor soort hout is het?
Het moet minimaal 2 jaar gelegen hebben.
Veel hout wat nu aangeboden word is dit jaar gekapt.

Wat voor hout is het, hard hout is moeilijker aanmaken dan zacht.
Pallet hout, vaak gratis te krijgen, is makkelijk om een kachel mee aan te maken.
Wij hebben nu Linde, van onze eigen boom die 3 jaar geleden is gesnoeid, ook ideaal met aanmaken.

Op deze manier begrijp ik eigenlijk wel de klachten van buren dat je zo vaak over leest op social media... :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:27

DuoPenotti schreef:
Wat voor hout is het, hard hout is moeilijker aanmaken dan zacht.

Ik stook eiken, vrij hard hout, nooit geen problemen om de kachel aan te steken.

Goede tip ook om even te kijken of er een gebruiksaanwijzing te vinden is op het internet, op deze manier is de lol er snel vanaf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:31

Ja dat kan wel, ik krijg het er ook mee aan. Maar voor een beginner :D

Wij hebben ook altijd eiken.
En met een stukje schors of een dunner stukje ook zeker aan te krijgen.
Maar als we ook zacht hout hebben, zoals nu de linde, dan gebruik ik dat de eerste ronde en gooi er daarna pas een blok eiken op.
Of als we een kapotte pallet hebben dat er op en een paar dunnere stukjes eik.

En wordt het echt koud, dan een hele dikke blok eiken laat in de avond, dan kan ik de dag daarna de kachel daarop weer aanmaken want die is dan nog niet op.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:36

Hoe groot is je kachel? Hier kunnen wij alles stoken behalve eiken, dat is te hard en trekt letterlijk en figuurlijk de kachel niet. Nu stoken we met lichtere houtsoorten en dat werkt perfect.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:36

Heb nooit anders gestookt dan eiken, vorige kachel heb ik het eerste jaar wel vervloekt hoor, na 1 winter stoken had ik het onder de knie hoe die kachel werkte, was al een oudje, onderdelen werden al niet meer gemaakt. Toen we onze nieuwe kachel kregen heb ik ook 1 winter nodig gehad om deze goed door te krijgen. Goede uitleg gehad in de winkel waar we hem hadden gekocht en nog een keer tijdens het plaatsen.

Als ik de kachel aansteek op de manier zoals ik hierboven heb beschreven hoef ik pas na 2½ á 3 uur hout aan te vullen. Ook een winter essen gestookt maar vond ik niet zo fijn als eiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:42

Wij hebben van alles wat. Beetje eiken, redelijk veel kersen momenteel, wat tamme kastanje, beuken..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:46

Wij halen altijd eiken bij een houthandel die eiken vloeren maakt, waar dat dan het afvalhout van is.
Nu hebben er er dan linde bij omdat 3 jaar terug 2 grote bomen zijn gesnoeid en er dikke takken af kwamen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:57

DuoPenotti schreef:
Wij hebben zo'n draai ding gekocht omdat met aansteken de rook soms naar binnen kwam.
Draai ding hielp niet en zit nu zelfs vast. Dus draait niet eens meer.

Maar bij ons lag het aan onszelf....
Een goede kachelman kwam bij ons met de oplossing.

Hij vroeg of ik de kachel vaak aanstak terwijl ik aan het koken was.
En ja dat was heel vaak zo.
Afzuigkap aan en dan ook de kachel aansteken.
Dat ging bij ons niet kreeg je valse trek oid.

Raampje of deur open dan was het opgelost.
Of kachel 5 minuutjes voor het koken aansteken.

Nu geen enkele keer last meer gehad.
Geen idee uiteraard of het dat bij jullie ook is, maar wilde het wel even gezegd hebben. :)

Haha grappig dat ik dit lees. Dit was bij ons ook zo, mijn buurvrouw zei dat het van de afzuiging kon komen. Ik verklaarde haar echt voor gek, onze afzuiging zit helemaal niet zo dichtbij de kachel. Maar ze had toch gelijk. Elke keer als we thuis kwamen van het werk, staken we de kachel aan en ging ik tegelijkertijd koken. Elke keer stond de kamer helemaal blauw. Toen toch maar eens 5 minuten wachten met koken en dat hielp!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:00

Haha ja hier ook zo.
We hebben een dichte keuken, wel altijd de deur open, maar dus echt de hoek om zeg maar.
Toch was dat het probleem.
Tja je moet het maar net weten :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:19

Geen oud vogelnest in de kachelpijp?