Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Maris schreef:Ik kan vanalles regelen op mijn kachel. Teveel eigenlijk, want ik weet eigenlijk niet wat al die schuifjes doen...
Ik probeer op de zwitserse manier te stoken. Maar leg meestal toch ook onderaan aanmaakhout. Niet goed dus. Dat veranderen dan de volgende keer.
Met aanmaakblokjes idd.
Watvoor hout ? Vanalles.... Wel goed droog.
Heb jij nog tips ?
Kachel moet dus echt 15 minuten op een kier staan om goed aan te trekken. En soms gaat hij daarna net zo vrolijk uit als ik hem dicht doe.
SusanH schreef:Dat ligt toch echt aan de schuif en hoe je de kachel opstookt denk ik, wat anderen al zeggen. Wij hebben ook een korte pijp. Nooit problemen met de trek zelfs niet bij mist. Wel de schuif altijd helemaal open, en via de Zwitserse methode kachel aan maken. Schuif mag je best een tijd open laten staan tot de trek er goed in zit en het hout goed brandt. En stoken op de hoogste stand: als wij dat de hele avond doen is het hout zo op en wordt de woonkamer een sauna. Na een tijdje kun je echt wel de schuif verder dicht doen. Maar dan moet de temperatuur wel hoog genoeg zijn. En bij een nieuw blok erop soms de schuif weer een stukje verder open tot het goed brandt, dan weer verder dicht.
Maris schreef:Hmmm. Nu windkracht 6 ofzo buiten ? Kachel aan met zwitserse methode. met 2 bruine aanmaakblokjes.
Plus kacheldeur op een kier en ene schuif helemaal open.
Na 10 minuten 1 blokje uit, andere blokje nog een klein vlammetje.....
edit 2 minuten later kachel uit. Deur maar dicht gedaan. Blijf er niet achteraan lopen...
Hij trekt dus gewoon niet goed genoeg om het aanmaakhout aan te krijgen.
Ene schuif staat dus helemaal open.
Andere is bedoelt (geloof ik ) voor keuze tussen briketten verbranding(B) en hout(A). Die staat op neutraal. Pas als de kachel heel goed brandt kan die schuif dan helemaal naar A zodat hij zo voordelig mogelijk brand. Geloof ik.
mvdende schreef:Wij gebruiken nu een groot aanmaak blok van de Action. Zijn rechthoekig met een soort papieren omhulsel. Alle 4 de hoeken aansteken en het ding brand voor ongeveer 1 uur. Dan na een half uurtje beginnen met echt hout toevoegen. Nooit meer een kachel die uit gaat.
Citaat:Andere is bedoelt (geloof ik )
DuoPenotti schreef:Wij hebben zo'n draai ding gekocht omdat met aansteken de rook soms naar binnen kwam.
Draai ding hielp niet en zit nu zelfs vast. Dus draait niet eens meer.
Maar bij ons lag het aan onszelf....
Een goede kachelman kwam bij ons met de oplossing.
Hij vroeg of ik de kachel vaak aanstak terwijl ik aan het koken was.
En ja dat was heel vaak zo.
Afzuigkap aan en dan ook de kachel aansteken.
Dat ging bij ons niet kreeg je valse trek oid.
Raampje of deur open dan was het opgelost.
Of kachel 5 minuutjes voor het koken aansteken.
Nu geen enkele keer last meer gehad.
Geen idee uiteraard of het dat bij jullie ook is, maar wilde het wel even gezegd hebben.