Woonhuis met agrarische bestemming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:30

ClaudiaHS schreef:
Hoe zit het dan met een woning die deels agrarisch is?
Hier stond een woning te koop, waarvan de woning en 2000m2 beschreven stond op wonen en 12000m2 weide als agrarisch.

Dat is geen probleem, dat is exact mijn woning ook. Als er op de woning maar woonbestemming zit.

BaileyMixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:33

fokfanaat schreef:
je zou toch denken met alle stikstofellende dat gemeente er belang bij heeft op de agrarische functie eraf te halen

Klopt, maar is echt erg afhankelijk van de gemeente en wie daar zitten, helaas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:34

Er zijn banken die wel financieren ( bijv. RABO) tot een oppervlakte van 3 ha maar kan inderdaad zijn dat die een limiet hebben aan hoeveel je dan kan lenen en hoeveel eigen geld je moet hebben. Dus even informeren.
Wij wonen in een pand met agrarische bestemming; oud koeienbedrijf. Geen enkel probleem bij de bank.
Informeer ook hoe het zit met de woning; als het een bedrijfswoning is maakt dat de zaak extra gecompliceerd en vraag bij de gemeente hoe en wat.

Mocht je tot koop ( kunnen overgaan) let dan ook op dingen als elektra/ water en gasmeters; voor een oud boerenbedrijf zijn die meestal zwaarder, en dus duurder, dan voor een woonhuis. We hebben die allemaal aan laten passen.

Op vrijwel alle oudere gebouwen, zeker schuren, ligt asbest. Dat is tegenwoordig overigens geen probleem en mag gewoon blijven liggen. Intussen heeft de overheid weer andere manieren gevonden om ons het leven zuur te maken...........

meggiemeg

Re: Woonhuis met agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:41

De Rabobank is aardig op de vingers getikt dat ze met de boeren zo makkelijk waren met het verstrekken van leningen, dus die zullen nu wel aardig alert zijn op iets met agrarische bestemming en een lening verstrekken.
Een gedeelde bestemming dan kan het maar zo zijn dat dat wat agrarisch is dat dat uit eigen zak betaald moet worden en het restant wel via een hypotheek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:51

Pensionstal maakt vaak minder kans. Fokkerij wordt al eerder als agrarisch gezien.
Hier in de buurt verhuurt iemand zijn loods als 'agrarische activiteit'. Maar daar moet dan wel én de gemeente én de bank het mee eens zijn.

Ik denk dat de 'makkelijkste' weg is om ook daadwerkelijk een agrarische activiteit te gaan beoefenen. En dan daarnaast/daarna te bekijken of je het omgezet krijgt naar wonen. Misschien dat je gemeenten warm krijgt met iets wat aansluit bij hun andere doelstellingen? Ik denk aan termen als Voedselbos, extensief.... oid.
Het kan ook helpen om te bekijken of de betreffende gemeente erkend dat ze een probleem hebben met VAB's. Dan zijn ze misschien! eerder geneigd om mee te werken.

en kijk vooral even of dat stuk bos toevallig een Natura2000 gebied is. Want dat zal zeker ook invloed hebben.

Maar eigenlijk zou ik je vooral aanraden een (agrarisch) adviseur in te schakelen voor advies en begeleiding bij het traject. Die hebben er tenminste echt verstand van. En dat hebben lang niet alle makelaars.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 04-11-22 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:51

Prairy schreef:
Naast alle hypotheek en gemeente perikelen, zou ik ook serieus kijken naar asbest. Als dat op het dak ligt (of erger, overal) dan is dat ook nog een zeer grote kostenpost. Net als bodem vervuiling op en rond het erf. Zou dan, mocht je het kopen, meenemen in de deal dat verkoper dat (goed!!! dus geen cheap ass bureau) laat inventariseren en verwijderen voor er gaat wonen.

Mwah... hier asbest dakbeschot op de woning die we aan het renoveren zijn, asbest laten verwijderen is echt niet de grootste kostenpost hoor, dat viel mij na alle verhalen juist enorm mee.
Daar zou ik een pand echt niet om laten gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:56

Achterom schreef:
Prairy schreef:
Naast alle hypotheek en gemeente perikelen, zou ik ook serieus kijken naar asbest. Als dat op het dak ligt (of erger, overal) dan is dat ook nog een zeer grote kostenpost. Net als bodem vervuiling op en rond het erf. Zou dan, mocht je het kopen, meenemen in de deal dat verkoper dat (goed!!! dus geen cheap ass bureau) laat inventariseren en verwijderen voor er gaat wonen.

Mwah... hier asbest dakbeschot op de woning die we aan het renoveren zijn, asbest laten verwijderen is echt niet de grootste kostenpost hoor, dat viel mij na alle verhalen juist enorm mee.
Daar zou ik een pand echt niet om laten gaan.

Of je laat het gewoon lekker nog even liggen..... de eind datum voor verwijdering is er af. Dus als het op je schuur ligt kun je het ook gewoon nog even braaf laten liggen en pas druk over maken als je de schuur echt wil gaan verbouwen.
Wel even goed weten waar en hoeveel er is. En je realiseren dat je er ooit (betaald) vanaf moet. Maar als je bang bent voor asbest kun je 70% van de paardenpanden op je buik schrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:57

fokfanaat schreef:
je zou toch denken met alle stikstofellende dat gemeente er belang bij heeft op de agrarische functie eraf te halen

Dat zou je denken. Maar dan mag je ook zomaar niet een pensionstal beginnen.
Zeker iets om uit te zoeken als je dicht bij een natuur(Natura2000) gebied zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:03

Asbest idd gen verplichting meer maar het kunnen verzekeren is twee… wij konden er dus geen verzekering voor krijgen. Aangezien opruimkosten immens zijn. Toch ervoor gekozen Om het gelijk te doen. Agrarische bestemming, ik zou dat echt heel goed uitzoeken, gemeenten zijn echt dramatisch soms.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:06

pol013 schreef:
Pensionstal maakt vaak minder kans. Fokkerij wordt al eerder als agrarisch gezien.
Hier in de buurt verhuurt iemand zijn loods als 'agrarische activiteit'. Maar daar moet dan wel én de gemeente én de bank het mee eens zijn.

Ik denk dat de 'makkelijkste' weg is om ook daadwerkelijk een agrarische activiteit te gaan beoefenen. En dan daarnaast/daarna te bekijken of je het omgezet krijgt naar wonen. Misschien dat je gemeenten warm krijgt met iets wat aansluit bij hun andere doelstellingen? Ik denk aan termen als Voedselbos, extensief.... oid.
Het kan ook helpen om te bekijken of de betreffende gemeente erkend dat ze een probleem hebben met VAB's. Dan zijn ze misschien! eerder geneigd om mee te werken.

en kijk vooral even of dat stuk bos toevallig een Natura2000 gebied is. Want dat zal zeker ook invloed hebben.

Maar eigenlijk zou ik je vooral aanraden een (agrarisch) adviseur in te schakelen voor advies en begeleiding bij het traject. Die hebben er tenminste echt verstand van. En dat hebben lang niet alle makelaars.

Inderdaad onderzoek gaan doen wat voor gebied het is, is het een extensiveringsgebied of een verwevingsgebied of weer wat anders, wat doet de omgeving, hoe staat het er voor met alle komende maatregelen m.b.t. de stikstofnormen en eventuele nieuwe vestiging van een bedrijf. Je kunt niet zomaar overal van alles gaan beginnen en dan is het wel leuk dat het nog een haalbare kwestie is met alle wijzigingen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:36

Kortom: een agrarische bestemming kopen is een heel andere cup of tea dan 'gewoon' een huis kopen.
Het is niet: oeh leuk een huis voor de paarden voor minder geld. Het is hooguit: op een andere manier uiteindelijk net zo veel geld kwijt zijn/ een langer traject/ andere keuzes maken.
Maar het kán wel (soms)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:19

Misschien een paar schapen erbij nemen, dat je dan als agrariër gezien wordt.

Maar ik zou inderdaad wel naar een adviseur gaan in deze. veel succes!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:36

Vaak is het zo dat je hoofdinkomen wel agrarisch moet zijn. Dus dan zal je wel meer uit je schapen moeten halen dan uit je paarden :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:58

ruitje schreef:
Vaak is het zo dat je hoofdinkomen wel agrarisch moet zijn. Dus dan zal je wel meer uit je schapen moeten halen dan uit je paarden :)

Precies. En dan nog is het soms heel specifiek welke dieren er zouden moeten staan. In het geval van mijn oud pensionstalhoudster waren dat dus verplicht koeien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:11

Was het maar zo simpel, even een bepaalde diersoort aanschaffen en je bent agrarisch, de bestemming-inrichting van de stallen moet er dan ook naar zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:08

meggiemeg schreef:
Als particulier is het erg lastig om een hypotheek te krijgen op een agrarische bestemming, je kunt inderdaad de bestemming proberen om te zetten van agrarisch naar woonboerderij, kost het nodige en zal tegenwoordig wel wat makkelijker gaan dan jaren terug (ivm al het stikstofgebeuren en liever minder boeren dan meer) maar garantie zal de gemeente op voorhand niet geven dus bij nee ben je een hoop centen kwijt.

Hier in een gemeente met een van de hoogste stikstof concentraties van Nederland.
Maar de oud boeren krijgen hun niet meer bestaande bedrijf en woning maar niet omgezet.
Er is juist gedreigd dat ze er niet meer mogen wonen, ze zitten er zonder bedrijf immers illegaal....
Lees mensen die er 50 jaar wonen..

Echt de Nederlandse beleidsmakers zijn zo ver van de werkelijkheid af.

BaileyMixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:12

DuoPenotti schreef:
Hier in een gemeente met een van de hoogste stikstof concentraties van Nederland.
Maar de oud boeren krijgen hun niet meer bestaande bedrijf en woning maar niet omgezet.
Er is juist gedreigd dat ze er niet meer mogen wonen, ze zitten er zonder bedrijf immers illegaal....
Lees mensen die er 50 jaar wonen..

Echt de Nederlandse beleidsmakers zijn zo ver van de werkelijkheid af.

Ja, dat is dus echt om simpel van te worden. Maar heeft niet zoveel te maken met Nederlandse beleidsmakers, meer met wie er in die gemeente in het college én in de gemeenteraad zitten. Zie het veel voorbij komen in bepaalde gemeenteraden, totaal niet progressief willen zijn of meedenken. Horendol word je ervan!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:15

Ja oke, dat kan ook.
Maar iig de heren en dames die het dan op papier voor het zeggen hebben. :D

En met woning te kort, stikstof problemen zou men de huidige regels toch zo aan de kant schuiven en morgen toekennen en toejuichen dat dat huis juist niet meer agrarisch mag zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:28

DuoPenotti schreef:
Ja oke, dat kan ook.
Maar iig de heren en dames die het dan op papier voor het zeggen hebben. :D

En met woning te kort, stikstof problemen zou men de huidige regels toch zo aan de kant schuiven en morgen toekennen en toejuichen dat dat huis juist niet meer agrarisch mag zijn.

Helaas werkt het niet zo.... een woning met woonbestemming heeft totaal andere waarde dan een met een agrarische bestemming. Dan geef je mensen wel in 1x een heel vermogen kado.
Hetzelfde geldt voor permanente bewoning in vakantiehuizen.

@ElCid; ik weet niet hoe recent jouw ervaring is met de Rabo, maar die van mij is heel erg anders en dan nog is het niet te financieren. Wel de combi wonen (met woonbestemming) en agrarische bijgrond tot 3ha. Dat kan wel. Maar goed, bij de Rabo scheelt het nog wel eens in welke regio je zit hoe ze met de regels gaan (omdat ze regiogebonden zijn).

Met betrekking tot de vraag over pensionstalling zal het afhangen van het specifieke bestemmingsplan. Maar dat betekent ook dat je lening bedrijfsmatig moet regelen (tegen hogere rente doorgaans) en dat wordt ook zelden voor 100% gefinancierd.
Ik heb een tijdje gewerkt bij landelijke/agrarische makelaar en banken zitten totaal niet te springen om de financiering van dit soort dingen. Is wel paar jaar geleden, maar gelet op de ontwikkelingen zal dat niet veranderd zijn vermoed ik... integendeel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:32

ClaudiaHS schreef:
Hier stond een woning te koop, waarvan de woning en 2000m2 beschreven stond op wonen en 12000m2 weide als agrarisch.

Dat is geen probleem, moet je alleen zelf een grotere som geld inleggen voor het financieren van je weide.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:33

Citaat:
Helaas werkt het niet zo.... een woning met woonbestemming heeft totaal andere waarde dan een met een agrarische bestemming. Dan geef je mensen wel in 1x een heel vermogen kado.
Hetzelfde geldt voor permanente bewoning in vakantiehuizen.

Klopt, stel je voor er zijn mensen die eens mazzel in het leven hebben :D
Soms denk ik dat het daar om draait.

Men kan er toch regels aan vastmaken, minimale tijd van bewoning 10 jaar of zo.
Dus niet dat een rijke vastgoed opkoper het ff koopt om nog rijker te worden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:42

Tja, je geeft iemand wel een paar ton cadeau op die manier.

@TS: je zou nog wel kunnen kijken of de betreffende gemeente een regeling heeft voor omzetting naar een plattelandswoning. Dat is een tussenvariant (je houdt de agrarische bestemming, maar mag er particulier wonen.... is ook financierbaar met hypotheek). Vergt ook een bestemmingswijziging, maar omdat het om een nevenaanduiding gaat is dit soms makkelijker, dan totale wijziging.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:43

manzano schreef:
@ElCid; ik weet niet hoe recent jouw ervaring is met de Rabo, maar die van mij is heel erg anders en dan nog is het niet te financieren. Wel de combi wonen (met woonbestemming) en agrarische bijgrond tot 3ha. Dat kan wel. Maar goed, bij de Rabo scheelt het nog wel eens in welke regio je zit hoe ze met de regels gaan (omdat ze regiogebonden zijn).

Dit was 2 jaar geleden; toen geen enkel probleem als we maar onder de 3 ha bleven. Kan goed zijn dat er intussen weer van alles veranderd is. Maar we hadden geen 100% financiering.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:44

Charaz schreef:
ClaudiaHS schreef:

Dat is geen probleem, moet je alleen zelf een grotere som geld inleggen voor het financieren van je weide.

Tot 3ha kan je bij sommige banken helemaal financieren (als de woning woonbestemming heeft).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:47

Dat is helemaal gunstig dan