Overlijdensrisico verzekering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Overlijdensrisico verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:22

Wij hebben een redelijk lage hypotheek en direct zoveel mogelijk gespaard en de eerste 3 jaar veel kunnen aflossen. Mijn partner en ik hadden zelf al veel gespaard voordat we een huis gingen kopen. Beide zijn we spaarders en doen goedkoop boodschappen, geen dure hobby s en lage vaste lasten.

Als mijn partner zou overlijden dan zou ik wel extra moeten werken om alles rond te krijgen. We hebben beide een modaal/normaal inkomen en beide onze ouders zouden de eerste periode ons kunnen helpen met de opvang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:45

Daarom mijn zorgen bij invaliditeit.
Wij werken beide niet volledig en voor ons beide is het vrij eenvoudig om er wat uur bij te nemen indien nodig bij overlijden. Echter is dat niet altijd mogenlijk als je partner mantelzorg nodig heeft. Dan gaan mogenlijk de kosten omhoog en je kunt niet meer uren maken. Dat wilde ik dus wel graag indekken.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:50

Ja invaliditeit is een ander inderdaad. Ons huis is dan ook niet geschikt om beneden een extra slaapkamer te creëren. Boven is de badkamer te klein etc. Dus dan zouden we het toch verkopen en een andere woning moeten kopen. Het voordeel is dat het een nieuwbouw woning is en we hebben zeer lage hypotheekrente. Met de winst etc zouden we een andere woning kunnen kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:55

Je hebt uiteraard ook aandoeningen waarbij je gewoon kunt traplopen maar wel zorg nodig hebt of minimaal niet kunt deelnemen aan het huishouden.
Maar hoe dan ook, die loonuitval wilde ik dan wel graag verzekerd hebben zolang we een thuiswonend kind hebben. Daarna vind ik dat minder boekend dan gaan we desnoods terug in een flat met lift of zo.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:04

Zowel mijn partner en ik zijn voor het volledige hypotheekbedrag verzekerd. Daarnaast hebben we beide nog een extra bedrag verzekerd wat dus ook gewoon vrij komt bij overlijden van een van ons.

De hypotheek word dus volledig afgelost en er is dan voldoende geld om nog twee jaar van te kunnen leven. Overdreven zou je misschien denken. Helaas is niets minder waar. Mensen gaan uit van een situatie waarin ze kunnen blijven werken.

Mijn partner heeft helaas zijn vrouw verloren en bleef achter met twee jonge kinderen. Zoals geadviseerd was zijn vrouw voor een veel lager bedrag verzekerd. Zij bracht immers ook minder salaris in. Waar alleen niet bij stil gestaan word is dat het mega zwaar is een terminale man/vrouw te verzorgen en achter te blijven met (jonge) kinderen. Een laag verzekerd bedrag, zou er dus zomaar voor kunnen zorgen dat het huis alsnog verkocht moet worden.

De vrouw voor een minder hoog bedrag verzekeren word helaas nog heel vaak geadviseerd.

Mijn tip is dus: verzeker altijd het volledige hypotheekbedrag. Zeker als er sprake is van een partner en kinderen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:39

Met jonge kinderen is het helemaal niet gek om juist wat extra te verzekeren. De overblijvende partner moet naast werken ook alleen voor de kinderen en het huishouden zorgen. Dan is het fijn als je of wat minder kunt gaan werken of hulp kunt inhuren.
Na een overlijden ook nog moeten verhuizen naar een goedkoper huis lijkt me vreselijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 09:01

Bij welke maatschappij zijn jullie verzekerd ?

Als ik zo kijken zijn Nationale Nederlanden en Allianz de goedkoopste

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:04

Ik was bij bnp Paribas verzekerd. Wat ik echt kan afraden, afwikkeling was een drama. Pas toen ik mijn hypothecair meldde dat zij er maar eens druk achter moesten zetten omdat ik binnenkort niet meer kon betalen gebeurde er iets.
En nu zit ik alweer een half jaar te wachten op mijn verzekering voor arbeidsongeschiktheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:13

lovelys schreef:
Wij hebben een redelijk lage hypotheek en direct zoveel mogelijk gespaard en de eerste 3 jaar veel kunnen aflossen. Mijn partner en ik hadden zelf al veel gespaard voordat we een huis gingen kopen. Beide zijn we spaarders en doen goedkoop boodschappen, geen dure hobby s en lage vaste lasten.

Als mijn partner zou overlijden dan zou ik wel extra moeten werken om alles rond te krijgen. We hebben beide een modaal/normaal inkomen en beide onze ouders zouden de eerste periode ons kunnen helpen met de opvang.

Maar dan heb je kinderen en overlijd je partner, dan wil je toch niet extra werken?
Voor die magere kosten per maand? Je merkt het amper.
Verder eigen keus hoor, ik sta er alleen van te kijken dat er mensen niet voor kiezen.

Charaz schreef:

Wij hebben er een bij nationale Nederlanden en een bij scildon.
Gelukkig nog geen idee hoe de afwikkeling is mochten we het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:27

Wij hebben een overlijdensrisicoverzekering en betalen 12,10 per maand bij Aegon. Toen wij ons huis kochten was een overlijdensrisicoverzekering verplicht bij NHG.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:46

Charaz schreef:

Wij bij Nationale Nederlanden idd.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:25

Rond 2013 afgesloten bij Florius en helaas vorig jaar moeten laten uitbetalen ivm overlijden.
Afwikkeling ging gelukkig best soepel.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:32

TAF en Scildon komen vaak goed uit qua premie, weet ik als verzekeringsadviseur. De premies voor ORV's zijn echt heel goed te doen. Ik adviseer dan ook om eerder je verzekerd bedrag wat hoger te zetten. Zeker als je jonge kinderen hebt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:39

We zijn voor Allianz gegaan en hebben het inderdaad wat hoger gezet zodat de ander makkelijk de resterende hypotheek kan dragen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 00:26

Tango1979 schreef:
TAF en Scildon komen vaak goed uit qua premie, weet ik als verzekeringsadviseur. De premies voor ORV's zijn echt heel goed te doen. Ik adviseer dan ook om eerder je verzekerd bedrag wat hoger te zetten. Zeker als je jonge kinderen hebt.

Ik ben verzekerd bij TAF. Ivm medisch verleden betaal ik wel een wat hogere premie.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 02:51

Dit soort verzekeringen hebben toch vaak een maximale looptijd of leeftijd van de verzekerde, waarna niet meer wordt uitgekeerd?
Welke verzekering hebben jullie en hoe is dat daarbij geregeld?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:42

Tarico schreef:
Wij hebben een overlijdensrisicoverzekering en betalen 12,10 per maand bij Aegon. Toen wij ons huis kochten was een overlijdensrisicoverzekering verplicht bij NHG.

Hier was het ook verplicht, en een verzekering voor ziekte/invaliditeit. Die laatste was echt absurd, je kreeg dan maximaal 2 jaar lang 300 euro per maand. Maar het zat helaas toen in mijn hypotheek. Echter, na iets meer dan 1.5 jaar veranderden zij de voorwaarden iets (het ging om een punt en een komma in het contract zeg maar, niet om bedrag of uitbetaling), en toen heb ik direct op basis van veranderende voorwaarden alles opgezegd. En dus alleen de hypotheek nog. Zo ben ik dus onder een verplicht iets uitgekomen. Scheelt toch al weer 10 jaar lang 12 euro per maand ofzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:55

Die 12e betaal ik dan weer met liefde gezien de gevolgen als ik arbeidsongeschikt raak en daardoor mijn hypotheek niet meer kan betalen.
Bij mij betaald die verzekering overigens ook uit bij werkeloosheid.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:00

veneri schreef:
Dit soort verzekeringen hebben toch vaak een maximale looptijd of leeftijd van de verzekerde, waarna niet meer wordt uitgekeerd?

Iemand die hier wat duidelijkheid over kan geven? Ik.lees vaak dat dergelijke verzekeringen bijv maar tot je 75e lopen. Overlijd je dan op je 76e dan krijg je niks.heb je al die jaren premie betaald. Hoe zit dat bij jullie verzekeringen? En wat voor verzekering is dat en waar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:20

veneri schreef:
veneri schreef:

Iemand die hier wat duidelijkheid over kan geven? Ik.lees vaak dat dergelijke verzekeringen bijv maar tot je 75e lopen. Overlijd je dan op je 76e dan krijg je niks.heb je al die jaren premie betaald. Hoe zit dat bij jullie verzekeringen? En wat voor verzekering is dat en waar?

Die van ons is gekoppeld aan de hypotheek. Op ons 75e is het huis allang afbetaald dus hoeven we idd geen geld meer.

Als je daarna wat uitgekeerd wilt krijgen moet je denk ik naar een levensverzekering of zelf gaan sparen en beleggen of een gewone begrafenisverzekering.

Maar waarom zou je op je 75e nog zoveel geld uitgekeerd willen krijgen en hoe denk je dat verzekeringen dat moeten betalen? As ze iedereen een paar ton moeten betalen als ze overlijden gaan ze toch failliet :?
Iedereen gaat dood.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:25

Als ik lees is een levensverzekering eigenlijk in nederland ook een overlijdensrisicoverzekering. Ik heb de verzekering afgesloten voor 40 jaar tot ik eigenlijk met pensioen ga. Ik heb en wil geen kinderen, dus de enige die er dan wat aan hebben is mijn partner of eventuele erfgename zoals familie en anders moeten ze het maar met mijn pensioen doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:47

Andersom, een overlijdensrisicoverzekering is een levensverzekering.

Citaat:
Vraag:
Is een overlijdensrisicoverzekering hetzelfde als een levensverzekering? Of zijn dat wel verschillende soorten verzekeringen?

Antwoord:
Een levensverzekering en een overlijdensrisicoverzekering zijn niet dezelfde verzekeringen. Een overlijdensrisicoverzekering is één van de vele soorten levensverzekeringen die er bestaan. De term 'levensverzekering' is eigenlijk een overkoepelende naam voor alle verzekeringen die draaien om het leven of de dood van een mens.

https://www.nhp.nl/overlijdensrisicover ... #gsc.tab=0